Δεν έχουν περάσει πολλά χρόνια από την εποχή που οι χορτοφάγοι ήταν οι πιο εύκολοι στόχοι για απλά και φθηνά αστεία. Το κατά πόσο είναι λογικό να δηλώνει κανείς χορτοφάγος ήταν ακόμη θέμα συζήτησης, με τους κρεατοφάγους να χρησιμοποιούν ως επιχειρήματα υπέρ τους την ύπαρξη των κυνοδόντων στην οδοντοστοιχία μας και τη φύση του ζωικού βασιλείου, στο οποίο το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό.
Αλλά σιγά -σιγά, τα πράγματα άλλαξαν. Οι καμπάνιες κατά της κακομεταχείρισης των εκτρεφόμενων ζωών, τα προνόμια της χορτοφαγικής δίαιτας και το καταστροφικό αντίκτυπο που η παραγωγή κρέατος έχει στο περιβάλλον φαίνεται να μεταπείθουν την κοινή γνώμη.
Εν έτει 2020, ο αριθμός των vegan και των vegetarians αυξάνεται συνεχώς. Και φυσικά μαζί με των αριθμό τον χορτοφάγων, αυξάνεται και το μέγεθος της βιομηχανίας του φυτικού κρέατος. Οι ερευνητές του Markets&Markets εκτιμούν πως σε πέντε χρόνια, η βιομηχανία του φυτικού κρέατος στις ΗΠΑ μόνο θα εκτοξευτεί, από τα 800 εκατομμύρια δολάρια το 2019 στα 27.9 δισεκατομμύρια το 2025.
Οι αριθμοί διαφέρουν από μελέτη προς μελέτη, αλλά δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για την ραγδαία ανάπτυξη του μεγέθους της βιομηχανίας του εναλλακτικού κρέατος στο μέλλον. Μάλιστα, η συγκεκριμένη διαδικασία ίσως να επιταχύνθηκε λόγω της πανδημίας του Covid-19. Την άνοιξη, πολλές μονάδες παραγωγής κρέατος αναγκάστηκαν να κλείσουν, φέρνοντας ελλείψεις και ανεβάζοντας τις τιμές. Ως αποτέλεσμα, στις ΗΠΑ, οι πωλήσεις προϊόντων με φυτικό κρέας παρουσίασαν αύξηση ύψους 264% στις πρώτες έξι εβδομάδες μετά την επιβολή lockdown.
Οι δύο εταιρείες που φαίνονται να οδηγούν αυτή τη στροφή μακριά από το πραγματικό κρέας είναι η Impossible Foods και η Beyond Meat. Οι δύο αυτές επιχειρήσεις δεν εστιάζουν στο κοινό τον vegans και των vegetarians, αλλά προσπαθούν να πείσουν τους παραδοσιακούς κρεατοφάγους να αναθεωρήσουν τις προτιμήσεις τους.
Ο Ίθαν Μπράουν δεν ίδρυσε την Beyond Meat γιατί τον αηδίαζε η ιδέα της κατανάλωσης ενός ζώου, αλλά γιατί λάτρευε το κρέας και το fast food, μα ήθελε μία καλύτερη εναλλακτική που δεν κάνει κακό στην υγεία του και το περιβάλλον. Έτσι η Beyond Meat δεν χρησιμοποιεί γιατρούς και επιστήμονες που λένε στον κόσμο πόσο λάθος κάνουν που τρώνε κρέας, αλλά δημιουργεί προϊόντα που μοιάζουν όσο νόστιμα όσο ένα κλασσικό burger.
Το Impossibe burger και το Beyond Burger είναι αντίστοιχα τα πιο γνωστά προϊόντα των δύο εταιρειών, αλλά σύντομα, δεν θα είναι τα μόνα που ίσως να έχετε ακουστά. Τα τελευταία χρόνια, όλες οι μεγάλες αλυσίδες στον τομέα του Fast Food έχουν προσθέσει χορτοφαγικές επιλογές στο μενού τους. Το Burger King, τα Dunkin Donuts, η Pizza Hut, τα Taco Bell, τα Fridays και το Subway είναι μόνο μερικές από τις τεράστιες επιχειρήσεις που έχουν συνεργαστεί με την Impossible Foods ή την Beyond Meat για τη δημιουργία μίας χορτοφαγικής εναλλακτικής.
Όμως, μακράν τα πιο σημαντικά νέα για την βιομηχανία του φυτικού κρέατος ήρθαν τον Νοέμβριο, όταν ένας από τους μεγαλύτερους αγοραστές κρέατος στον κόσμο, τα McDonald’s, ανακοίνωσαν τον ερχομό ενός χορτοφαγικού burger, του McPlant, το 2021. Παρά την κωμικότητα του ονόματος, η ύπαρξη του Μc σημαίνει πως το McPlant είναι εδώ για να μείνει, καθώς η εταιρεία συνήθως δεν βάζει το Mc μπροστά από τα εποχιακά προϊόντα της.
Εδώ και μερικά χρόνια, οι αριθμοί έδειχναν πως η ραγδαία ανάπτυξη της βιομηχανίας των φυτικών κρεάτων ήταν αναπόφευκτη, αλλά ήταν πιο δύσκολο να προβλέψει κανείς πως αυτή η μετάβαση θα γινόταν εν μέρει μέσω των αλυσίδων Fast Food. Μα φυσικά, τα McDonald’s και το Burger King, είναι πάνω απ’ όλα επιχειρήσεις και η εμφάνιση του φυτικού κρέατος στα μενού τους δείχνει καλύτερα από κάθε στατιστικό της αυξανόμενη ζήτηση για αυτό.
Αυτό, άλλωστε, το βλέπουμε και στην Ελλάδα. Την επόμενη φορά που θα πάτε στο σούπερ μάρκετ, μετρήστε πόσα συσκευασίες φυτικών burger θα δείτε στα ψυγεία…
Διαβάστε περισσότερα
Αρμόδιος Γιαννίδης (Vitex): Ο πετυχημένος μετασχηματισμός μιας οικογενειακής βιομηχανίας
Ιβάν Μπόσκι: O «Λύκος της Wall Street» που κατέληξε στη φυλακή
Κικίλιας για εμβόλιο: Μέχρι το καλοκαίρι θα χτίσουμε την ανοσία στον πληθυσμό