Καθώς ο κορωνοϊός συνεχίζει να εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο, οι ανησυχίες αυξάνονται και στην Αυστραλία. Οι αγοραστές που φοβούνται τα μέτρα κατά του κορωνοϊού έχουν μαζέψει προμήθειες για μία με δύο εβδομάδες «απομόνωσης».
Τις τελευταίες μέρες έχουν γίνει αναφορές για έλλειψη σε αντισυπτικά και προειδοποιήσεις ότι οι μπαταρίες και άλλα ηλεκτρονικά προϊόντα θα μπορούσαν να είναι επόμενα.
Ωστόσο τα ράφια των σούπερμαρκετ παραμένουν γυμνά σε ένα συγκεκριμένο εμπόρευμα. Ποιο είναι αυτό;Μα φυσικά, το χαρτί υγείας.
Ωστόσο, δεν είναι μόνο οι Αυστραλοί, καθώς τα καταστήματα στην Ιαπωνία, τις ΗΠΑ και τη Νέα Ζηλανδία έχουν επίσης έλλειψη στο χαρτί υγείας.
Στο Χονγκ Κονγκ, έγινε μία ληστεία σε σούπερ μάρκετ όπου έκλεψαν το χαρτί υγείας.
Αλλά γιατί χαρτί υγείας; Το ερώτημα ήταν στον αέρα τουλάχιστον τον προηγούμενο μήνα, αλλά τώρα είναι δύσκολο να μην τραβήξει την προσοχή.
Τι λένε τέσσερις ειδικοί:
Νίκι Έντουαρντς: Σχολή Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Εργασίας, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Queensland:
«Το χαρτί υγείας συμβολίζει τον έλεγχο. Το χρησιμοποιούμε για “τακτοποίηση” και “καθαρισμό”. Ασχολείται με μια σωματική λειτουργία που είναι κάπως ταμπού.
Όταν οι άνθρωποι ακούνε για τον κοροναϊό, φοβούνται να χάσουν τον έλεγχο. Και το χαρτί υγείας είναι σαν ένας τρόπος να διατηρηθεί ο έλεγχος της υγιεινής και της καθαριότητας.
Οι άνθρωποι δεν φαίνεται να ενδιαφέρονται για υποκατάστατα. Τα ράφια των σουπερμάρκετ είναι ακόμα γεμάτα από χαρτοπετσέτες και χαρτομάντιλα.
Τα μέσα ενημέρωσης πρέπει να δώσουν εξηγήσεις όσον αφορά τα μηνύματα γύρω από αυτόν τον ιό και τα μηνύματα στο κοινό.
Η ειλικρίνεια σχετικά με τις απειλές είναι κρίσιμη, η οικοδόμηση της υστερίας και η προώθηση ακατάλληλων συμπεριφορών απέχει πολύ από αυτό που πρέπει να ήταν».
Μπράιαν Κουκ: Κοινοτική δέσμευση για τη μείωση του κινδύνου καταστροφών, Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης:
«Είναι μια ενδιαφέρουσα ερώτηση. Η υποψία μου είναι ότι έχει να κάνει με το πώς οι άνθρωποι αντιδρούν στο στρες: θέλουν ένα στοιχείο άνεσης και ασφάλειας. Για πολλούς Δυτικούς υπάρχει ο “παράγοντας yuck” (η αηδία).
Το χαρτί τουαλέτας είναι ένα προϊόν που πιάνει πολύ χώρο, και επομένως δεν είναι κάτι που οι άνθρωποι έχουν αποθηκεύσει σε μεγάλες ποσότητες.
Πολλοί άνθρωποι πιθανότατα χρησιμοποιούν επίσης χαρτί υγείας σαν χαρτομάντηλο και επομένως φαντάζονται ότι χρειάζονται πολλά εάν έχουν τη γρίπη ή μια ασθένεια που μοιάζει με γρίπη.
Η δημιουργία αποθεμάτων χαρτιού είναι επίσης μια σχετικά φθηνή αγορά με τους ανθρώπους να θέλουν να αισθάνονται ότι κάνουν κάτι όταν υπάρχει κίνδυνος».
Ντέιβιντ Σαβατζ: Σχολή Επιχειρήσεων του Newcastle, Πανεπιστήμιο Newcastle:
«Νομίζω ότι είναι το τέλειο προϊόν. Καθώς δεν φθειρεται όταν το αποθηκεύεις σε μεγάλες ποσότητες.
Δεν γνωρίζω με βεβαιότητα, αλλά υποψιάζομαι ότι οι περισσότεροι άνθρωποι αγοράζουν χαρτί υγείας όταν τελειώνει κάτι που θα μπορούσε να είναι ένα πρόβλημα εάν πρέπει να μείνετε απομονωμένοι για δύο εβδομάδες.
Πιστεύω λοιπόν ότι πρόκειται για μια διαδικασία προετοιμασίας, διότι είδαμε ότι το χαρτί υγείας έχει γίνει αντικείμενο ελλείψεως αλλού».
Άλεξ Ράσελ: Σχολή Υγείας, Ιατρικής και Εφαρμοσμένων Επιστημών, Πανεπιστήμιο Central Queensland:
«Υπάρχουν πολλοί παράγοντες. Οι άνθρωποι όχι μόνο αποθηκεύουν χαρτί υγείας. Όλα τα είδη των υγειηνής πωλούνται, όπως μάσκες προσώπου και απολυμαντικά χεριών. Πράγματα όπως κονσερβοποιημένα προϊόντα και άλλα μη φθαρτά τρόφιμα πωλούνται σε ποσότητες.
Οι άνθρωποι φοβούνται. Αγοράζουν ό, τι χρειάζονται και ένα από τα αντικείμενα είναι χαρτί υγείας.
Νομίζω ότι παρατηρούμε το χαρτί τουαλέτας περισσότερο από τα άλλα προϊόντα γιατί τα πακέτα χαρτιού τουαλέτας είναι μεγάλα αντικείμενα που καταλαμβάνουν πολύ χώρο στο ράφι.
Το να βλέπετε ένα μικρό προϊόν που πωλείται στο σούπερ μάρκετ (όπως το απολυμαντικό για τα χέρια) δεν είναι τόσο ασυνήθιστο και είναι μόνο μια μικρή τρύπα στο ράφι που συχνά είναι προσωρινά γεμάτη με κοντινά προϊόντα.
Αλλά αν το χαρτί τουαλέτας έχει φύγει, αυτό είναι ένα τεράστιο ποσοστό χώρου στο ράφι του σούπερ μάρκετ κάτι που δεν μπορεί εύκολα να κρυφθεί με άλλα πράγματα που βρίσκονται δίπλα.
Επιπλέον, ένας δεύτερος παράγοντας είναι το γεγονός ότι αν υπάρξει έλλειψη σε ένα σουπερ μάρκετ σε χαρτί υγείας, οι καταναλωτές δεν θα στραφούν σε κάποιο άλλο παρόμοιο προϊόν. Δεν είναι σαν να θες να φας κάτι και να παίρνεις κάτι άλλο.
Σίγουρα υπάρχουν και τα χαρτομάντηλα ή χαρτοπετσέτες, αλλά δεν είναι το ίδιο, έτσι δεν είναι;».