Πολύ συχνά γίνεται λόγος για την αυτοπεποίθηση ενός ατόμου. Υποστηρίζεται πως εάν διαθέτουμε αυτοπεποίθηση αυτό είναι προσόν. Ένα προσόν που θα μας βοηθήσει να αναδείξουμε την προσωπικότητα και τα ταλέντα μας στους άλλους και θα μας φέρει πιο κοντά στην επιτυχία. Από την άλλη πλευρά, όσα άτομα δεν διαθέτουν υψηλή αυτοπεποίθηση, αυτό αποτελεί τροχοπέδη για την εξέλιξη και την επιτυχία τους. Γιατί ποιος θα πιστέψει και θα βασιστεί σε εμάς, εάν εμείς οι ίδιοι δεν πιστεύουμε πρωτίστως στον εαυτό και στις ικανότητες μας;
Η αυτοπεποίθηση έχει διάφορες εκφάνσεις. Για αυτό και στην ψυχολογία, χρησιμοποιούνται διαφορετικοί όροι για να περιγράψουν τη συγκεκριμένη έννοια.
Μπορείτε να την ακούσετε με τον όρο «επιστημονική αυτοπεποίθηση» ή απλώς σιγουριά. Πόσο σίγουροι είμαστε για το τι είναι αλήθεια; Αν πείτε, «Είμαι 99% σίγουρος ότι λέει ψέματα» ή «Εγγυώμαι ότι αυτό θα πετύχει», τέτοιου είδους παραδείγματα φανερώνουν ότι κάποιος διαθέτει επιστημονική αυτοπεποίθηση.
Υπάρχει όμως και η «κοινωνική αυτοπεποίθηση». Όταν βρίσκεστε μαζί με άλλους ανθρώπους, αισθάνεστε ασφάλεια; Αξίζετε; Θεωρείτε ότι αξίζει τον κόπο να καθίσει κάποιος μαζί σας και να ακούσει αυτά που έχετε να πείτε; Εάν ναι τότε διαθέτετε κοινωνική αυτοπεποίθηση.
Γιατί η κοινωνική αυτοπεποίθηση είναι πιο σημαντική
Συχνά, τείνουμε να συγχέουμε τους δύο αυτούς τύπους αυτοπεποίθησης. Όμως στην πραγματικότητα πρόκειται για δύο αρκετά διαφορετικά πράγματα. Μάλιστα, μερικά από τα πιο επιτυχημένα – και συμπαθή – άτομα τείνουν να διαθέτουν υψηλή κοινωνική αυτοπεποίθηση.
Ας πάρουμε για παράδειγμα τον Τζεφ Μπέζος. Ο Τζέισον Φράιντ, συνιδρυτής της Basecamp, αφηγείται ένα περιστατικό από μία συνέντευξη του ιδρυτή της Amazon. Σύμφωνα με το CNBC, κάποια στιγμή ο Μπέζος κατά τη διάρκεια της συνέντευξης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Οι άνθρωποι που έχουν δίκιο αλλάζουν συχνά τη γνώμη τους». Τα άτομα με αυτό το είδος σκέψης τις περισσότερες φορές διαθέτουν υψηλή αυτοπεποίθηση. Όπως ο Μπέζος, δεν φοβούνται να εκφράσουν την αβεβαιότητα και μπορούν να κρατήσουν την προσοχή του πλήθους όταν μιλούν.
Βενιαμίν Φραγκλίνος. Ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα. Ήταν γεμάτος με κοινωνική αυτοπεποίθηση – φημισμένος, πνευματώδης και ευφυής. Αφού διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι ήταν πιο πιθανό να απορρίψουν τις ιδέες και τα επιχειρήματά του όταν χρησιμοποιούσε καθώς μιλούσε εκφράσεις όπως «σίγουρα» και «αναμφίβολα», ο Φράγκλινος στο εξής προσπάθησε αρκετά προκειμένου να περιορίσει την χρήση τους και τις αντικατέστησε με εκφράσεις όπως το «νομίζω …» ή «Εάν Δεν κάνω λάθος …».
Οι άνθρωποι μας κρίνουν βάσει της κοινωνικής αυτοπεποίθησης που διαθέτουμε
Μερικοί άνθρωποι δίνουν μεγάλη έμφαση σε πράγματα που δεν έχουν τελικά και τόση σημασία όπως τα κιλά, ο τόνος της φωνής κτλ. πιστεύοντας πως αυτά κοιτούν οι άνθρωποι γύρω μας και βάσει αυτών μας κρίνουν. Κάνουν όμως μεγάλο λάθος. Αυτό που έχει σημασία και μετράει πράγματι είναι η κοινωνική αυτοπεποίθηση. Μπορείτε να μιλήσετε μπροστά σε άλλους ή διστάζετε;
Διαβάστε ακόμη
Ποιες ρυθμίσεις υποχρεούνται να κάνουν οι τράπεζες στα επιχειρηματικά δάνεια
Κοτζαμανίδης (Entersoft): Δύναμη «πυρός» 15 εκατ. ευρώ φέτος για εξαγορές και νέα προϊόντα