Πώς το γκρουπ που αποτελείται από τα σήματα BSB και Lynne όχι μόνο ξεπέρασε την κρίση του 2008-2013, αλλά και τώρα ετ οιμάζει νέες επενδύσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό – Το μεγάλο στοίχημα με την έκδοση εταιρικού ομολόγου
του Δημήτρη Μαρκόπουλου
Ανέκαθεν στον όμιλο B&F, που αποτελείται από τα πολύ γνωστά σήματα BSB και Lynne, υπήρχε μια ακομπλεξάριστη συμπεριφορά. Οταν η BSB στα μέσα των 00s σάρωνε τα πάντα στο πέρασμά της κανένας δεν είχε βγει να φωνάζει και να μιλά για «την απόλυτη fashion φίρμα». Με χαμηλούς τόνους η Σοφία και ο Βασίλης Μπιθαράς πήραν πλήθος βραβείων, κατάφερναν να κοιτούν στα μάτια τους μεγάλους πολυεθνικούς παίκτες λόγω της αξίας τους, όμως ποτέ δεν προκάλεσαν. Δεν την ψώνισαν… Οταν στις αρχές του 2008 η κρίση άγγιξε όλη την Ελλάδα, εκείνοι έμειναν στο ίδιο στάτους. Ούτε έσπευσαν να δηλώνουν βαρύγδουπα πως «για όλα φταίει το κραχ της χώρας και της αγοράς», ούτε έχασαν χρόνο με περιττούς θρήνους και αναμνήσεις των παλιών μεγαλείων. Εχοντας πλέον στο πηδάλιο του ομίλου τον γιο τους Γιώργο Μπιθαρά και την κόρη τους Δήμητρα, κινήθηκαν δυναμικά κι έθεσαν με σοβαρότητα τις ισχυρές βάσεις της διεθνούς επέκτασης του ομίλου. Εκαναν αυτό που λένε οι γκουρού των οικονομικών «την κρίση, ευκαιρία». Και να που τώρα, πέντε χρόνια μετά την πρώτη φάση ανάκαμψης του ομίλου, η B&F περνά σε ακόμα δυναμικότερη φάση ανάπτυξης.
Για την ακρίβεια ετοιμάζεται να παρουσιάσει έκδοση εταιρικού ομολόγου με δημόσια προσφορά και εισαγωγή προς διαπραγμάτευση στο Χ.Α. επιδιώκοντας την άντληση 25 εκατ. ευρώ, τα οποία θα οδηγηθούν κυρίως στην αποπληρωμή δανειακών υποχρεώσεων και θα χρηματοδοτήσουν τα επόμενα σταθερά βήματα του ομίλου. Οπως αναφέρει η διοίκηση της εταιρείας, τα σχέδια για επέκταση και μεγέθυνση του ομίλου είναι δεδομένα και δεν σταματούν. Με ετήσιες επενδύσεις το 2016 2,5 εκατ. ευρώ, εξαγωγές που αγγίζουν το 18% (50,8 εκατ. ευρώ) του συνολικού της τζίρου, και δανεισμό 34 εκατ. ευρώ, όταν το 2013 είχε δάνεια 45,6 εκατ. ευρώ με τζίρο μόλις 47,4 εκατ. ευρώ! Οπως αναφέρουν εκπρόσωποι του γκρουπ, «βασική πολιτική της διοίκησης ήταν να αλλάξει το μείγμα της πολιτικής και να μειωθεί δραστικά ο δανεισμός, να υπάρξει υγιής τζίρος και φυσικά κέρδη». Δόγμα του 39χρονου Γιώργου Μπιθαρά, εξάλλου, που έχει αναλάβει ενεργό ρόλο στη διοίκηση ως γενικός διευθυντής του ομίλου είναι ότι «ο όμιλος δεν πρέπει να φοβάται να κερδίζει». Και αυτό συμβαίνει τα τελευταία χρόνια.
Turnaround story
Πώς όμως ο όμιλος της οικογένειας Μπιθαρά κατόρθωσε αυτό το turnaround story περνώντας σε κέρδη, μειώνοντας τα δάνεια και αναπτύσσοντας μερίδια αγοράς και πωλήσεις; Η αρχική στρατηγική ήταν η τόνωση των εξαγωγών και της ρευστότητας από το εξωτερικό. Η επένδυση στη Ρουμανία, λοιπόν, όπου ο όμιλος διατηρεί μια ακμαία θυγατρική με 23 καταστήματα που πωλούν αποκλειστικά προϊόντα της εταιρείας, καθώς και στην Κύπρο έφερε σημαντικά αποτελέσματα και ανάσες όταν αυτό χρειάστηκε, ιδιαίτερα στην περίοδο των capital controls.
Με ετήσια ανάπτυξη 10% στη Ρουμανία, η οποία συνεχίζεται και στις ημέρες μας, και με εξαγωγές που στόχος είναι να ξεπεράσουν σε βάθος τριετίας το 30% των συνολικών πωλήσεων, ο Γιώργος Μπιθαράς κατάφερε να δώσει πολύτιμη βοήθεια όταν το γκρουπ τη χρειαζόταν. Και αυτό όταν η ελληνική αγορά μετρούσε θύματα. Παράλληλα, την αρχική πτώση του τζίρου (από τα 46 εκατ. έφτασε στα 30 εκατ. ευρώ), τη διόρθωσαν η υγιής ανάπτυξη και η μετέπειτα αντεπίθεση του ομίλου. Και αυτό διότι αποφασίστηκε γρήγορα, προτού καν η κρίση εξελιχθεί σε όλη την υπόλοιπη χώρα, η ανατροπή του μείγματος πωλήσεων του ομίλου, με έμφαση από τη χονδρική στη λιανική. Σήμερα το 67% του τζίρου γίνεται στη λιανική και το 33% στη χονδρική, το 2009 γινόταν το ακριβώς αντίθετο. Η μεταστροφή των πωλήσεων έδωσε μεγάλα περιθώρια στην εταιρεία, παράλληλα με την αλλαγή των σχέσεων με τους franchisees, την τοποθέτηση συστημάτων CRM και το συνολικό νοικοκύρεμα. Παράλληλα, ο Γιώργος Μπιθαράς και οι συνεργάτες του στράφηκαν στην τόνωση της παρουσίας στο εξωτερικό με έμφαση στα Βαλκάνια αλλά και σε άλλες δυτικές και ώριμες αγορές όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Γαλλία και η Γερμανία. Ας σημειωθεί ότι ο όμιλος B&F είναι σήμερα ένας από τους μεγαλύτερους και δυναμικότερους στον χώρο της γυναικείας ένδυσης στην Ελλάδα, με παρουσία σε συνολικά 19 χώρες.
Συγκεκριμένα, εκτός των παραπάνω αγορών, δραστηριοποιείται σε Ρουμανία, Κύπρο, Ανδόρα, Αυστρία, Πορτογαλία, Τουρκία, Βουλγαρία, Αρμενία, Αλβανία, Κόσοβο, Ισραήλ, Λίβανο, Ρωσία, Αίγυπτο και Ιαπωνία. Επιπλέον, διαθέτει παρουσία μέσω χονδρικής σε σημεία πώλησης (σε multi brand καταστήματα) και σε μεγάλα εμπορικά κέντρα όπως στο φημισμένο department store «La Rinascente» στο Μιλάνο. Ο όμιλος αποτελείται από δύο brands-αλυσίδες καταστημάτων, την BSB και τη Lynne, και αριθμεί συνολικά 142 καταστήματα, από τα οποία τα 98 βρίσκονται στην Ελλάδα και τα 44 στο εξωτερικό, ενώ 614 εργαζόμενοι απασχολούνται στον όμιλο.
Η έκδοση του εταιρικού ομολόγου με δημόσια προσφορά και εισαγωγή προς διαπραγμάτευση στο Χ.Α., που γίνεται με τη βοήθεια της Euroxx Χρηματιστηριακής και της Επενδυτικής Τράπεζας Ελλάδος, μπορεί να αποτελέσει ένα ακόμη εργαλείο του ομίλου στην αναπτυξιακή του πορεία. Ο σχετικός φάκελος έχει ήδη κατατεθεί στις αρμόδιες αρχές και καλώς εχόντων των πραγμάτων η Β&F θα πραγματοποιήσει εντός των ερχόμενων μηνών την είσοδό της στο Χ.Α. Σκοπός είναι η ορθολογική χρήση των χρημάτων αυτών, η μείωση των δανείων και η περαιτέρω τόνωση της διεθνούς παρουσίας. Ο Γιώργος Μπιθαράς, πάντως, εκτιμά ότι στη χώρα μας τα περιθώρια ανάπτυξης δεν είναι μεγάλα. Αντιθέτως, οι εξαγωγές μπορούν να αυξηθούν θεαματικά από μια εταιρεία που φιλοδοξεί να γίνει σημαντικός εκπρόσωπος της ελληνικής μόδας εκτός συνόρων. Οπως αναφέρει η διοίκηση της εταιρείας, «στις ξένες αγορές έχουν αρχίσει πλέον να μας μαθαίνουν. Στην Ισπανία, για παράδειγμα, έχουμε παρουσία σε 200 μπουτίκ και σε σημαντικά εμπορικά κέντρα, ενώ σε άλλες χώρες αναπτυσσόμαστε, με προσεκτικά όμως, συγκριτικά με παλαιότερα, βήματα. Εχουμε μια αυξητική τάση με το 2016, η οποία θα συνεχιστεί σε υψηλά επίπεδα και το 2018. Ολα αυτά όμως πάντοτε μέσα από όρους οικονομικής υγείας και κερδοφορίας».
Η ιστορία
Η εταιρεία ένδυσης BSB ιδρύθηκε το 1980 από τον Βασίλη και τη Σοφία Μπιθαρά. Ο επιχειρηματίας Βασίλης Μπιθαράς μαζί με τη σύζυγό του βρίσκονται πίσω από τη δημιουργία μιας από τις ισχυρότερες φίρμες της γυναικείας ένδυσης.
Σοφία και Βασίλης Μπιθαράς
Το πρώτο κατάστημα ένδυσης δημιουργήθηκε στην περιοχή του Αγίου Νικολάου Αττικής πηγαίνοντας πολύ καλά. Σπουδάστρια ακόμα στην καλύτερη σχολή της εποχής Βελουδάκη, σύντομα η Σοφία Μπιθαρά θα παντρευτεί τον επιχειρηματία. Η συνέχεια θα είναι εκρηκτική. Το ένα μαγαζί φέρνει το άλλο και θα υπάρξει επένδυση στη διαφήμιση. Η εταιρεία μετακομίζει στο Νέο Ηράκλειο και διαρκώς ανεβαίνει. Θα δώσει με επιτυχία τη δική της μάχη απέναντι σε πολυεθνικά μεγαθήρια. Το 2005 θα προχωρήσει στην εξαγορά της εταιρείας γυναικείας ένδυσης Lynne και το 2008 θα πάει στις νέες της εγκαταστάσεις στην εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας. Το 2004 η εταιρεία βραβεύεται ως η κορυφαία λιανεμπορική αλυσίδα της χώρας. Επίσης, το 2005 το ΕΒΕΑ βράβευσε την επιχείρηση για το επώνυμο προϊόν που δημιούργησε, ενώ πολλές είναι και οι διεθνείς βραβεύσεις που έχει πάρει.
Αυτή τη στιγμή στην εταιρεία δεν συμμετέχει μόνο το ζευγάρι των δημιουργών της, καθώς ήδη και τα δύο παιδιά της οικογένειας είναι πολύ ενεργά, με δυναμικό «παρών» – κυρίως σε ό,τι αφορά τις νέες σειρές ρούχων και την εξωστρέφεια. Μπορεί η Δήμητρα Μπιθαρά να έκανε ένα σύντομο πέρασμα από τον χώρο του θεάματος ως ηθοποιός σε ταινίες, όμως τελικά την κέρδισε η σημαντική εταιρεία που οι δύο γονείς της ίδρυσαν και την οποία τώρα η ίδια μαζί με τον αδελφό της Γιώργο επιχειρούν να καταστήσουν σε μία 100% ελληνική πολυεθνική. Μια εταιρεία που σε λίγα χρόνια δεν θα έχει να ζηλέψει τίποτα από τα success stories άλλων ξένων εμπορικών σημάτων που γράφουν τη δική τους ιστορία στον χώρο της μόδας. Επιπλέον, η B&F, μέσω των δύο της brands, έχει κατακτήσει πληθώρα βραβείων και διακρίσεων μεταξύ των οποίων: Βραβείο Αύξησης της Απασχόλησης (B&F), Βραβείο Καλύτερου Επώνυμου Προϊόντος (BSB), Retailer of The Year (BSB), Best Retail Store (BSB), βραβείο στα E-Volution Awards στην κατηγορία Best in Fashion και βραβείο στην κατηγορία Εξειδικευμένες Πρακτικές & Στρατηγική-International e-commerce, βραβείο στα Social Media Awards στην κατηγορία Best Social Media Strategy for Sales (BSB), βραβείο στα Peak Perfrormance Awards για τη διαφημιστική καμπάνια (BSB), βραβείο στα E-Volution Award για την επανασχεδίαση του site (Lynne), βραβείο στα Peak Performance Awards για την επιτυχημένη χρήση των ambassadors (Lynne) κ.ά.