Του Κώστα Τσαούση
Στην περίπτωση του Γεράσιμου Νικολόπουλου κολλάει γάντι η γνωστή ατάκα του κωμικού Βασίλη Λογοθετίδη που αναρωτιόταν πότε πρόλαβαν οι γυναίκες να τα πουν και να συνεννοηθούν μεταξύ τους. Με μια μικρή διόρθωση της ατάκας του σπουδαίου ηθοποιού, θα μπορούσα κι εγώ να αναρωτηθώ πότε πρόλαβε να στήσει μια εταιρεία που περπάτησε και τα κατάφερε στην αγορά και πότε αυτή η εταιρεία κατάφερε να «γεννήσει» την επόμενη. Αφορμή για τη σημερινή ιστορία μας ήταν μια φράση του Γεράσιμου: «Στα τέλη του 2015, βλέποντας την τεράστια ευκαιρία στην αυτοματοποίηση της ηλεκτρονικής διαφήμισης, οργάνωσα μία ομάδα η οποία αφιερώθηκε στην ανάπτυξη του adaplo. Αρα το adaplo αποτελεί ένα spin-off της Growth».
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά. Ο Γεράσιμος Νικολόπουλος, αφού εργάστηκε στα τμήματα marketing μεγάλων εταιρειών (Coca-Cola 3E, SingularLogic, Google Hellas), ξεκίνησε ένα digital marketing agency, την Growth. H Growth είναι ένα performance marketing agency το οποίο στα τρία χρόνια λειτουργίας του έχει υποστηρίξει πολλούς πελάτες – μικρούς και μεγάλους. Ο σχετικός κατάλογος εντελώς ενδεικτικά περιλαμβάνει: το e-shop.gr, την Τράπεζα Πειραιώς, τη Eurobank, την Workable και το papaki.gr. Παράλληλα, η εταιρεία του έχει αναλάβει έργα στο εξωτερικό, όπως το στήσιμο των web analytics για το μεγαλύτερο e-shop της Ολλανδίας.
«Η Growth», όπως εξηγεί σε εμάς τους αμύητους ή τους λιγότερο μυημένους στα άδυτα της τεχνολογίας ο Γεράσιμος, «ως εταιρεία είχε πάντα τεχνολογικό χαρακτήρα, με το μεγαλύτερο μέρος της ομάδας να είναι software engineers. Από την ίδρυσή της ανέπτυξε σημαντική τεχνολογία στον χώρο της ηλεκτρονικής διαφήμισης (Google AdWords, Facebook Ads), αλλά και στα web analytics (Google Analytics), και δημιούργησε μία web εφαρμογή απεικόνισης δεδομένων η οποία παρουσιάστηκε στο επίσημο newsletter της Google. Στα τέλη του 2015, βλέποντας την τεράστια ευκαιρία στην αυτοματοποίηση της ηλεκτρονικής διαφήμισης, οργάνωσε μία ομάδα η οποία αφιερώθηκε στην ανάπτυξη του adaplo. Αρα το adaplo αποτελεί ένα spin-off της Growth».
Και τώρα ας έρθουμε στο ζητούμενο: Τι είναι και τι επιδιώκει το adaplo; Η απάντηση: «To adaplo είναι ένα προϊόν αυτόματης διαφήμισης για ηλεκτρονικά καταστήματα το οποίο έχει αναπτυχθεί 100% στην Ελλάδα. Ερχεται να αντιμετωπίσει το γεγονός ότι η ηλεκτρονική διαφήμιση γίνεται ολοένα πιο πολύπλοκη και άρα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν σημαντικό ανταγωνιστικό μειονέκτημα σε σχέση με τους μεγαλύτερους παίχτες του e-commerce. Ο τρόπος που το κάνει αυτό είναι με ένα προϊόν το οποίο από τη μία είναι πάρα πολύ εύκολο στην εγκατάσταση και τη χρήση και από την άλλη δεν υστερεί σε τίποτα σε απόδοση».
Και τώρα ας προχωρήσουμε ένα βηματάκι προς τα ενδότερα της εφαρμογής. Αρχικά μια διευκρίνιση: η ομάδα του adaplo αποτελείται από τον Γεράσιμο και 4 νέους software engineers οι οποίοι ήδη δούλευαν μαζί στην Growth. Το γεγονός ότι μια τόσο μικρή ομάδα έχει καταφέρει να αναπτύξει κάτι τόσο σημαντικό δείχνει την ποιότητα των Ελλήνων νέων μηχανικών πληροφορικής (software engineers), αλλά και τις δυνατότητες που δίνει η τεχνολογία για την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων που απευθύνονται στην παγκόσμια αγορά.
Οπως εξηγούν οι συντελεστές του adaplo: «Η αρχική ανάπτυξή του αφορούσε στην εύκολη διασύνδεση ενός e-shop με τα συστήματα των Google/Facebook για τη δημιουργία μιας αυτοματοποιημένης dynamic retargeting καμπάνιας. Μετά τις επιτυχείς πρώτες δοκιμές, όπου απέδιδαν ROI μέχρι και 900% (!) χωρίς να χρειάζεται να κάνει τίποτα ο ιδιοκτήτης, αναπτύχθηκε integration για το Shopify, το οποίο αποτελεί την πιο δημοφιλή πλατφόρμα hosted e-commerce με 300.000 e-shops, κυρίως από μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Το adaplo έγινε δεκτό με μεγάλο ενθουσιασμό παρά το γεγονός ότι ήταν beta εφαρμογή στο App Store του Shopify και άρχισε να κερδίζει πελατολόγιο από όλο τον κόσμο».
Σήμερα το adaplo έχει δύο στρατηγικές καινοτομίες που του επιτρέπουν να είναι ανταγωνιστικό στην αγορά. Η πρώτη έχει να κάνει με τη δομή και τον πληθυσμό της ομάδας. «Αντί να έχει τεράστια ομάδα προγραμματιστών για να αναπτύσσει λύσεις σε όλες τις ad serving πλατφόρμες, έχει επικεντρωθεί αποκλειστικά στο Google και το Facebook, που για ένα μικρό e-shop είναι τα καλύτερα δίκτυα προώθησης. Ταυτόχρονα, αντί να δημιουργεί custom λύσεις για μεγάλους πελάτες, το adaplo έχει φτιάξει έναν ευφυή αλγόριθμο που “διαβάζει” σημαντικά στοιχεία από το εκάστοτε e-shop (π.χ. χρώματα, logos, προϊόντα κ.τ.λ.) και αυτοματοποιεί όλες τις διαφημίσεις, αφήνοντας στον ιδιοκτήτη να επιλέξει όποιες του αρέσουν καλύτερα με ένα απλό κλικ».
Η τοποθέτηση του Γεράσιμου με τις λίγες εξειδικευμένες γνώσεις που διαθέτω σε αυτόν τον τομέα με πείθει. Μάλιστα με πείθει να ακούσω, να κατανοήσω και να αποδεχτώ και το επόμενο επιχείρημα, το οποίο συνδέεται με τη δεύτερη στρατηγική καινοτομία: «Ταυτόχρονα, το adaplo έρχεται να καλύψει αυτή την αγορά με ένα στρατηγικά διαφορετικό μοντέλο. Αντί να έχει μεγάλες ομάδες πωλήσεων, αναπτύσσεται ταχύτατα και οργανικά μέσω integrations (π.χ. Magento, Shopify κ.τ.λ.), αλλά και συνεργασιών (ad agencies, price comparison tools κ.τ.λ.). Ετσι, έχει τη δυνατότητα να κάνει πωλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο με τη χρήση της τεχνολογίας και χωρίς την ύπαρξη ομάδας πωλήσεων».
Και εδώ ερχόμαστε στο ζουμί της υπόθεσης. Παρά τη βρεφική ηλικία του, το adaplo έχει ήδη σημαντικά αρχικά αποτελέσματα που επιβεβαιώνουν το επιχειρηματικό μοντέλο και δείχνουν την προοπτική της ανάπτυξης. Ηλεκτρονικά καταστήματα από 39 χώρες το έχουν ήδη δοκιμάσει, με τις τρεις πιο σημαντικές να είναι οι ΗΠΑ, η Ελλάδα και η Αγγλία. Η διαφημιστική δαπάνη των πελατών στο adaplo έχει μεγάλο εύρος και κυμαίνεται από 50 έως και 10.000 ευρώ την εβδομάδα. Τέλος, το adaplo έχει ήδη συγκεντρώσει μεγάλο αριθμό αξιολογήσεων στο App Store του Shopify, με τη μέση αξιολόγηση να είναι 5 στα 5 αστέρια (!), φανερώνοντας ξεκάθαρα τη δυναμική του.
Ο κύριος τρόπος πωλήσεων στο εξωτερικό είναι η ενσωμάτωση της εφαρμογής στα App Stores δημοφιλών πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου. Το adaplo έχει σύνδεση με το Shopify (στο οποίο βασίζονται 300.000 ηλεκτρονικά καταστήματα) και το Magento (250.000 καταστήματα). Οι ιδιοκτήτες αυτών των καταστημάτων μπορούν να εγκαταστήσουν το adaplo από το App Store της πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου όπως εμείς εγκαθιστούμε την εφαρμογή του Facebook στο κινητό μας από το App Store του smartphone μας. Με άλλα λόγια, πρόκειται για μια έξυπνη στρατηγική διεθνοποίησης με πολύ μέλλον.