Μετακινείται για την προσεχή εβδομάδα η εισαγωγή στην ολομέλεια της Βουλής του νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) με αντικείμενο «Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων και διεύρυνση του αντικειμένου της με αρμοδιότητες επί των υπηρεσιών ύδατος και της διαχείρισης αστικών αποβλήτων, ενίσχυση της υδατικής πολιτικής – Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τη χρήση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές μέσω της ενσωμάτωσης των οδηγιών ΕΕ 2018/2001 και 2019/944 – Ειδικότερες διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος».
Η επεξεργασία του νομοσχεδίου, ολοκληρώνεται σήμερα Δευτέρα (13.3.2023), σε β΄ ανάγνωση, στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής και ο αρχικός προγραμματισμός ήταν να συζητηθεί και να ψηφιστεί στην ολομέλεια, σε μια συνεδρίαση, την τρέχουσα εβδομάδα.
Όμως, όπως ανακοινώθηκε και στη Διάσκεψη των προέδρων που έγινε νωρίτερα σήμερα, και στην έναρξη της β΄ ανάγνωσης στην επιτροπή της Βουλής, η συζήτηση στην ολομέλεια θα γίνει την προσεχή εβδομάδα, προκειμένου να διατεθούν δύο συνεδριάσεις και όχι μία συνεδρίαση, δεδομένου ότι το νομοσχέδιο αρθρώνεται σε πολλά άρθρα και θα πρέπει να δοθεί χρονική άνεση για να λάβουν τον λόγο όσο το δυνατό περισσότεροι βουλευτές.
Τις προηγούμενες ημέρες, κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου στην επιτροπή της Βουλής, μεγάλο μέρος της κριτικής των κομμάτων της αντιπολίτευσης επικεντρώθηκε στη μεταβίβαση της αρμοδιότητας για το νερό στη ΡΑΕ. Η κυβέρνηση έχει υπογραμμίσει ότι οι πάροχοι ύδατος στην Ελλάδα είναι δημόσιες και δημοτικές επιχειρήσεις και ότι αυτό περιγράφεται, με σαφήνεια, στο σχέδιο νόμου.
Έχει διαβεβαιώσει, παράλληλα, ότι θέλει να διατηρήσει τον δημόσιο χαρακτήρα των υπηρεσιών παροχής ύδατος, και του πόσιμου νερού στις πόλεις και του αρδευτικού νερού στις καλλιέργειες. Όπως όμως έχει δηλώσει, σήμερα ο έλεγχος είναι πλημμελής και γι΄ αυτό απαιτείται συστηματικά να ελέγχει και να εποπτεύει μια δημόσια ανεξάρτητη Αρχή.
Την ίδια ώρα, ωστόσο, οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) επισημαίνουν ότι στο νομοσχέδιο (άρθρο 11) ορίζεται πως η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (σ.σ. σήμερα είναι η ΡΑΕ) θα πρέπει να «παρακολουθεί και εποπτεύει την ορθή εφαρμογή συμβάσεων παραχώρησης υπηρεσιών ύδατος σε τρίτους». Ευλόγως συνεπώς, όπως σημειώνουν, «όλοι οι φορείς της αυτοδιοίκησης έχουν την άποψη ότι, εν τέλει, πίσω από την υπόθεση αυτή, κρύβεται ιδιωτικοποίηση». Στο ίδιο περίπου κλίμα κινούνται και οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΣΔΑ), οι οποίοι ζητούν ενίσχυσή τους, με μόνιμο προσωπικό, και απόσυρση του νομοσχεδίου.
H ίδια η ΡΑΕ έχει δηλώσει για την επέκταση των δραστηριοτήτων της στο νερό και στα απόβλητα, ότι το κύριο αντικείμενό της δεν είναι ρυθμιστικό. Είναι εποπτικό και διαχειριστικό. Σε κάθε περίπτωση, για να ανταποκριθεί στον ρόλο της ζητάει υποστήριξη, σε προσωπικό και μέσα. Τα κόμματα της αντιπολίτευσης έχουν καταγγείλει ότι το νομοσχέδιο είναι αντισυνταγματικό και κινείται αντίθετα με την απόφαση του ΣτΕ για το νερό.
«Το νερό δεν είναι εμπορικό προϊόν, για να ρυθμίζεται σε καθεστώς αγοράς», έχουν υπογραμμίσει. Έχουν καταγγείλει επίσης και σωρεία φωτογραφικών διατάξεων για την εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων, και στα άλλα μέρη του σχεδίου νόμου και καταλογίζουν στην κυβέρνηση ότι «ολοκληρώνει συμβόλαια» λίγο πριν τη λήξη της θητείας της.
Διαβάστε ακόμη
JP Morgan: Γιατί οι ευρωπαϊκές τράπεζες δεν ανησυχούν για τα απόνερα της SVB
Μεταβιβάσεις ακίνητων: Δυο αγκάθια στη βελτιωμένη διαδικασία έκδοσης βεβαίωσης ΤΑΠ
Nτόναχιου (πρόεδρος Eurogroup): Πολύ μικρή η έκθεση της Ευρωζώνης στην SVB