search icon

Πολιτική

Στη δημοσιονομική μέγγενη τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού

Η φρεγάτα Ψαρά και οι πολύπαθες ΜΕΚΟ - Παρά το γεγονός ότι μπήκαμε στον Ιούλιο ακόμα δεν έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση για το αναγκαίο πρόγραμμα αναβάθμισης των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ - Σε αναζήτηση δημοσιονομικών λύσεων για την ενίσχυση του στόλου του ΠΝ

Χωρίς να προλάβει να κλείσει ούτε ένα 24ωρο στο κόλπο του Άντεν η φρεγάτα Ψαρά του Πολεμικού Ναυτικού τη περασμένη Κυριακή συμμετέχοντας στην επιχείρηση της EUNAVFOR ASPIDES και το πλήρωμα βρέθηκε αντιμέτωπο με τα drones των Χούθι.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έγιναν γνωστές παρέχοντας προστασία σε εμπορικό πλοίο, χρησιμοποίησε τόσο το σύστημα antidrone της ΕΑΒ, όσο και το πυροβόλο, εναντίον τεσσάρων UAVs, με αποτέλεσμα να καταρρίψει δύο ενώ τα άλλα απομακρύνθηκαν. Όλα καλά μέχρι εδώ με την επιχειρησιακή επιτυχία της φρεγάτας αλλά επανέρχεται ξανά το μεγάλο ερώτημα που τέθηκε κι όταν στην επιχείρηση συμμετείχε στην αρχή η έτερη φρεγάτα Ύδρα: Για πόσο καιρό θα αντέχουν χωρίς αναβάθμιση οι 4 σημαντικές φρεγάτες ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού να επιχειρούν σε διεθνή ύδατα ( Αν. Μεσόγειο, Ερυθρά Θάλασσα κ.α.) και στο Αιγαίο;

Τα στελέχη και η ηγεσία του ΠΝ έχουν ξεκαθαρίσει ότι οι 4 μονάδες είναι απαραίτητο να αναβαθμιστούν και να επεκτείνουν τον χρόνο ζωής τους 10 με 20 χρόνια που θα μπορούν να ανταποκριθούν στις σημερινές αυξημένες γεωπολιτικές προκλήσεις.

Αυτός άλλωστε ο λόγος που σε κυβερνητική σύσκεψη στο Μαξίμου τον περασμένο Νοέμβριο δόθηκε εντολή στην ΓΔΑΕΕ να επιταχυνθούν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες και να ξεπεραστούν τα όποια προβλήματα για την τελική υπογραφή της σύμβασης αναβάθμισης των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ. Να σημειωθεί ότι το αρχικό πρόγραμμα αναβάθμισης άγγιζε τα περίπου 600 εκατ. ευρώ και είχε δοθεί ως έργο στη κοινοπραξία ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS)-Thales Netherlands, η οποία είναι και η κατασκευάστρια των φρεγατών.

Τα προβλήματα που προέκυψαν στη πορεία τόσο οικονομικά όσο και νομικά με την διαπραγμάτευση των δύο πλευρών καθυστέρησε παραπέρα την διαδικασία μέχρι τον περασμένο Απρίλιο όπου σε νέα σύσκεψη άναψε τελικά «πράσινο φως» καταλήγοντας να προχωρήσει η υπογραφή σύμβασης ώστε να αρχίσουν οι εργασίες μέχρι τον Ιούνιο με το τελικό κόστος να καταλήγει τελικά περίπου στα 750 εκατ. ευρώ. 

Μάλιστα σύμφωνα με τις πληροφορίες η κοινοπραξία έχει ήδη επιλέξει οι εργασίες να γίνουν στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας με αντίστοιχα έργα υποδομής καθώς διαθέτουν τις σχετικές πιστοποιήσεις ενώ ήδη έχουν μπει στον αμυντικό τομέα ανακασκευάζοντας τα αμερικάνικα περιπολικά Island που παραχωρήθηκαν στο ΠΝ αλλά και κατασκευάζοντας μπλοκ των Belharra συνεργαζόμενα με την Naval Group.

Τα στενά δημοσιονομικά περιθώρια

Παρά το γεγονός ότι μπήκαμε στον Ιούλιο και ακόμα δεν έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση το πρόγραμμα παραμένει σύμφωνα με πληροφορίες ζωντανό και δύσκολα θα κολλήσει καθώς υπάρχει μεγάλη ανάγκη εκσυγχρονισμού των 4 ΜΕΚΟ οι οποίες δεν μπορούν να αφεθούν άλλο έτσι. Το όλο πρόβλημα όμως τόσο για τις ΜΕΚΟ όσο και για την απόκτηση κορβετών αλλά ακόμα και για την option της 4 ης Belharra που θα δημιουργούσε ένα σύγχρονο και μαχητικό στόλο δεν είναι άλλο από τα στενά δημοσιονομικά περιθώρια της χώρας για τα οποία αναζητούνται λύσεις οι οποίες πρέπει να βρεθούν οπωσδήποτε.

Η Ελλάδα δεν έχει περιθώρια να συνεχίσει με τον σημερινό κουρασμένο στόλο όταν απέναντι έχει έναν πάντα επιθετικό γείτονα με σημαντική αμυντική βιομηχανία, την Τουρκία, αλλά να μην ξεχνάμε πως επίσης ανήκει στο ΝΑΤΟ και στην ΕΕ, με υποχρεώσεις άμυνας και ασφάλειας έναντι και των δύο οργανισμών και των κρατών-μελών τους και με τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας να έχουν ειδικό κύρος και βάρος. Δεν είναι τυχαίο ότι στην επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ είναι από τις ελάχιστες χώρες που έχουν στείλει δύο φρεγάτες να προστατεύσουν εμπορικά πλοία με τη σύγκρουση Ιράν και Ισραήλ να συνεχίζεται και την ευρύτερη περιοχή να «βράζει».

Στην «ατζέντα 2030» που εξήγγειλε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας που περιλαμβάνει την ελληνική συμμετοχή στο πρόγραμμα των αμερικανικών φρεγατών consellation το οποίο πρόσφατα πήρε και την έγκριση από την επιτροπή εξοπλιστικών και άμυνας της Βουλής με στόχο την κατασκευή 7 νέων μονάδων. Ενέργεια που έχει γίνει αποδεκτή από όλες τις πλευρές καθώς θα κατασκευαστούν σε ελληνικά ναυπηγεία ενώ μεγάλη θα είναι η συμμετοχή ελληνικών εταιρειών. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα χρειαστεί αρκετά χρόνια ακόμα μέχρι να τρέξει αποτελεσματικά και να υπάρχει παραγωγή και τα περιθώρια είναι στενά για το ΠΝ ενώ είναι ακόμα αδιευκρίνιστο και το τελικό κόστος.

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που ο ίδιος ο Νίκος Δένδιας στις δημόσιες τοποθετήσεις του δεν έχει κλείσει καμία πόρτα για κανένα πρόγραμμα του ΠΝ ούτε για τις ΜΕΚΟ, ούτε τις κορβέτες ακόμα ούτε και τη 4η Belharra γνωρίζοντας από πρώτο χέρι τις μεγάλες ανάγκες. Μένει λοιπόν να βρεθούν οι όποιες δημοσιονομικές λύσεις όσο το δυνατόν γρηγορότερα και η φρεγάτα Ψαρά ήρθε να το υπενθυμίσει .

Διαβάστε ακόμη

Αλέξανδρος Μάνος: Τα νέα ρεκόρ επιδόσεων της Netcompany Intrasoft, το ανεκτέλεστο του 1 δισ. και το πενταετές πλάνο

Το μεγάλο στοίχημα των τραπεζών – Κρίσιμο ραντεβού με τον SSM

Η λέσχη Bilderberg έγινε 70 ετών – Οι θεωρίες συνωμοσίας και οι Ελληνες που έχουν δώσει το «παρών»

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version