Υδροπλάνα να πετούν στη χώρα μας εντός του 2021 υπόσχεται ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Γιάννης Κεφαλογιάννης τονίζοντας ότι αυτό θα συμβεί εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν.
Όπως εξηγεί ο κ. Κεφαλογιάννης, η πανδημία αναχαίτισε το επενδυτικό ενδιαφέρον μετά την ψήφιση του νόμου για την αδειοδότηση και τη λειτουργία των υδατοδρομίων με διευρυμένη πλειοψηφία τον περσινό Φεβρουάριο. Ωστόσο, όπως υποστηρίζει, «αυτές οι εβδομάδες είναι η τελευταία πρόκληση, καθώς μπαίνουμε στην τελική ευθεία».
Ο υφυπουργός και βουλευτής της ΝΔ, μιλώντας στο newmoney.gr, προαναγγέλλει μια σειρά πρωτοβουλιών για σημαντικές αλλαγές στον «Χάρτη» των Μεταφορών, όπως για τους προ των πυλών διαγωνισμούς για λεωφορεία (ηλεκτρικά, αερίου νέας τεχνολογίας και άλλα), τις εξετάσεις για την άδεια οδήγησης, τον επανέλεγχο “on the spot”, στην «πόρτα» του ΚΤΕΟ, του οχήματος που μόλις έχει διέλθει με επιτυχία, και την αφαίρεση άδειας λειτουργίας του ΚΤΕΟ εφόσον έχει αυθαιρετήσει, τον νέο νόμο με τους κανόνες για τα πατίνια και τα ήπια ηλεκτρικά οχήματα, το πακέτο μέτρων για την ενίσχυση του κλάδου των ιδιοκτητών και οδηγών ταξί και τους γρήγορους ρυθμούς κατασκευής του ΒΟΑΚ και του αεροδρομίου στο Καστέλι.
Κύριε Κεφαλογιάννη, πιστεύετε ότι ένα σκληρό απαγορευτικό μπορεί -έπειτα από έναν χρόνο αυστηρών μέτρων- να φέρει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα; Και ποιο είναι το “κλειδί” για την επιτυχή έκβαση της νέας προσπάθειας;
-Είμαστε σε απαγορευτικό και μάλιστα σκληρό. Τα στοχευμένα, επιπλέον μέτρα που έχουν ληφθεί είναι πολύ αυστηρότερα από αυτά που ίσχυαν ακόμη και τον περασμένο Μάρτιο. Το κλειδί είναι η υπομονή, η αυτοπειθαρχία στην τήρηση των μέτρων – όσο και αν αυτό φαντάζει εξαιρετικά δύσκολο λόγω της κούρασης, το κατανοώ – και η ταχύτητα στη διεκπεραίωση των εμβολιασμών.
Ξεπεράσαμε τον συμβολικό αριθμό των 1.000.000 εμβολιασμών, που σημαίνει ότι κάθε εβδομάδα που περνά χτίζουμε το αναγκαίο τείχος ανοσίας. Αυτές οι εβδομάδες είναι η τελευταία πρόκληση, καθώς μπαίνουμε στην τελική ευθεία. Γι’ αυτό και μία τελευταία προσπάθεια θα μας επιτρέψει να αφήσουμε πίσω μας μια ώρα αρχύτερα αυτή την περιπέτεια.
Θα ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση η αλλαγή των προτεραιοτήτων για τον εμβολιασμό του πληθυσμού. Για παράδειγμα, καταγράφονται προτάσεις π.χ. για τον εμβολιασμό με προτεραιότητα πολιτών που έρχονται σε καθημερινή βάση σε επαφή με πολύ κόσμο, όπως είναι οι εργαζόμενοι στα ΜΜΜ, στα σούπερ-μάρκετ κ.λπ…
-Δεν είναι ο ρόλος μου αυτός. Τα κριτήρια για την προτεραιότητα με την οποία πρέπει να γίνονται οι εμβολιασμοί εισηγούνται οι γιατροί, οι οποίοι σαφώς γνωρίζουν καλύτερα από όλους την επιστήμη τους. Η δουλειά μου είναι να υποβοηθώ το έργο τους, θέτοντας υπόψη τους όλα τα διαθέσιμα δεδομένα και τις ανάγκες των πολιτών, προκειμένου να λάβουν τις σωστές αποφάσεις.
Πότε προστατεύεται αποτελεσματικά η οικονομία έναν χρόνο μετά την πανδημία; Με ένα σκληρό απαγορευτικό ή με τη λογική του ακορντεόν και της κατανόησης της κόπωσης του πληθυσμού από την πολύμηνη μάχη;
-Η ερώτησή σας έχει μια προφανή απάντηση, αλλά υποκρύπτει μια σημαντική λεπτομέρεια. Εννοείται πως ακόμη και ένα μικρό άνοιγμα της οικονομικής δραστηριότητάς είναι καλύτερο από μια οικονομία σε σχεδόν απόλυτο lockdown. Αυτό όμως προϋποθέτει ότι έχεις διασφαλίσει την προστασία της δημόσιας υγείας, ειδικά από τη στιγμή που έχεις κάνει την πολιτική επιλογή να τη θέσεις σε απόλυτη προτεραιότητα.
Παραφράζοντας τον Τσώρτσιλ, στην αρχή της πανδημίας όλες οι χώρες έπρεπε να επιλέξουν αν θα προτάξουν την προστασία της δημόσιας υγείας ή τη συνέχιση της οικονομικής δραστηριότητας. Εκείνες που προέταξαν το δεύτερο, στο τέλος δεν δέχθηκαν απλώς ένα μεγάλο πλήγμα στη δημόσια υγεία, αλλά δεν κατάφεραν να προστατέψουν ούτε την οικονομία. Ο λόγος είναι απλός. Οικονομία χωρίς δημόσια υγεία δεν μπορεί να υπάρξει. Πριν από το ευ ζην προηγείται πάντα το ζην.
Θεωρείτε ότι η χώρα έχει περιθώρια παράτασης των σκληρών μέτρων; Η οικονομία αντέχει;
-Εξαρτάται από τον βαθμό τήρησης αυτών των μέτρων. Προφανώς, καμία οικονομία δεν αντέχει σε ένα γενικευμένο και παρατεταμένο απαγορευτικό. Η Κυβέρνηση έχει ενισχύσει την οικονομία με μέτρα συνολικού ύψους 30 δισ. ευρώ για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της πανδημίας που είναι εκτεταμένες. Είναι το μεγαλύτερο πακέτο στήριξης που δόθηκε στη μεταπολεμική ιστορία της χώρας και διαμορφώνεται πάνω από τον μέσο όρο των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η πολιτική αυτή γίνεται στοχευμένα και με σχέδιο, ακριβώς για να υπάρχει δυνατότητα παροχής στήριξης σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου, με δεδομένο ότι ακόμη δεν έχουμε βγει από την κρίση της πανδημίας. Φανταστείτε να είχε εξαντλήσει η κυβέρνηση όλες τις δυνατότητές της στην αρχή, όπως ζητούσε ο ΣΥΡΙΖΑ. Σήμερα, δεν θα μπορούσαμε να στηρίξουμε κανέναν.
Ποια θα είναι η ιδανική συνθήκη για την “επιστροφή” του τουρισμού;
-Ένας καλός ρυθμός εμβολιασμού είναι καθοριστικός παράγοντας για το άνοιγμα του τουρισμού, όπως και η επιδημιολογική κατάσταση των χωρών που αποτελούν τη “δεξαμενή” προσέλκυσης τουριστών στη χώρα μας. Σημείο – κλειδί αποτελεί επίσης το πιστοποιητικό εμβολιασμού, καθώς με την υιοθέτησή του θα επιτευχθεί η ταχύτερη δυνατή αποκατάσταση της ελευθερίας μετακίνησης των τουριστών, τόσο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσο και στα ταξίδια από και προς τρίτες χώρες.
Ο “Οδικός Χάρτης” του υπουργείου σας και τα βασικά στοιχήματα, εντός του πρώτου εξαμήνου…
-Μπροστά μας βρίσκεται ένας σπουδαίος στόχος: η λειτουργία των υδατοδρομίων. Φτιάξαμε ένα νέο, λειτουργικό και φιλελεύθερο θεσμικό πλαίσιο με την ψήφιση του νόμου για την αδειοδότηση και λειτουργία των υδατοδρομίων τον Φεβρουάριο του 2020 και μάλιστα με διευρυμένη πλειοψηφία. Η πανδημία αναχαίτισε το επενδυτικό ενδιαφέρον, αλλά είμαστε πεπεισμένοι ότι αν οι συνθήκες το επιτρέψουν, το 2021 μπορεί να δούμε τα υδροπλάνα να πετούν και η πατρίδα μας να αποκτήσει ένα νέο μεταφορικό μέσο.
Άμεσα, την επόμενη εβδομάδα τίθεται προς ψήφιση το σχέδιο νόμου για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και τη Μικροκινητικότητα. Πρώτη φορά μπαίνουν κανόνες για τα πατίνια και τα Ελαφρά Ήπια Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ) που έχουν κατακλύσει τις πόλεις. Ταυτόχρονα, με τα (ΣΒΑΚ) οι δήμοι και οι Περιφέρειες θα ακολουθούν ένα ενιαίο μοντέλο προκειμένου να υλοποιήσουν αστικές παρεμβάσεις στις πόλεις, διεκδικώντας με καλύτερους όρους ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
Έχετε στα σκαριά νέα μέτρα για την αντιμετώπιση της διασποράς του ιού στα ΜΜΜ;
-Από την εκδήλωση της πανδημίας μεριμνήσαμε αμέσως για τη διασφάλιση των υγειονομικών συνθηκών, με μέτρα προστασίας στο προσωπικό και συνεχείς απολυμάνσεις. Τα μέτρα αυτά συνεχίζονται αδιάκοπα και παράλληλα, εξελίσσεται ένα μεγάλο πρόγραμμα ενίσχυσης των αστικών συγκοινωνιών με μέσα και προσωπικό, ώστε να πυκνώσουν τα δρομολόγια.
Από τον Οκτώβριο ο στόλος της ΟΣΥ στην Αθήνα αυξάνεται καθημερινά και πλέον ξεπερνά σήμερα τα 1.220 οχήματα καθημερινά, έναντι 850 τον Ιούλιο του 2019, ως αποτέλεσμα της σύμπραξης με τα ΚΤΕΛ.
Αντίστοιχα, στη Θεσσαλονίκη κυκλοφορούν σήμερα 440 λεωφορεία, έναντι 235 που έβγαζε ο ΟΑΣΘ τον Ιούλιο του 2019. Επιπλέον, μετά από 12 χρόνια, γίνονται περισσότερες από 600 προσλήψεις μόνιμου προσωπικού πεδίου στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας και δημιουργείται μια υποδομή που θα μείνει και μετά την πανδημία.
Πότε θα “έρθουν” τα 300 λεωφορεία leasing μετά την ακύρωση των συμβάσεων από το Ελεγκτικό Συνέδριο;
-Καταρχάς να υπενθυμίσουμε ότι μέσω αυτής της διαδικασίας του leasing προσδοκούμε να αυξήσουμε σε 1.500 τα οχήματα της ΟΣΥ στην Αθήνα και σε περίπου 600 στη Θεσσαλονίκη. Η ΟΣΥ που τρέχει τον σχετικό διαγωνισμό για την Αθήνα έχει αναλάβει τις πρέπουσες ενέργειες ώστε να προσαρμόσει τις προδιαγραφές στις απαιτήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου και προσδοκάμε ότι οι σχετικές διαδικασίες θα τελεσφορήσουν το συντομότερο δυνατό.
Έχετε μελέτες για τη μεταδοτικότητα του ιού στα ΜΜΜ;
-Είναι γεγονός ότι υπάρχει συνωστισμός σε κάποιες γραμμές, οι οποίες ενισχύονται επί τόπου. Όμως, με βάση τα αποτελέσματα των μετρήσεων του ΕΟΔΥ σε κομβικά σημεία του δικτύου των ΜΜΜ δεν τεκμαίρεται ότι οι συγκοινωνίες αποτελούν εστίες υπερμετάδοσης. Ενδεικτικά, πριν από λίγες εβδομάδες, σε 507 γρήγορα τεστ στον σταθμό Μετρό Συντάγματος εντοπίστηκαν 4 θετικά δείγματα, ποσοστό 0,79%. Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία πληρότητας των λεωφορειακών γραμμών από τις ακυρώσεις εισιτηρίων, υπέρβαση στο προβλεπόμενο όριο του 65% παρατηρείται σε ένα ποσοστό χαμηλότερο του 5% του συνόλου των γραμμών. Επίσης, η διεθνής βιβλιογραφία επισημαίνει δύο ακόμη βασικούς παράγοντες που εμποδίζουν τη μεταδοτικότητα στα ΜΜΜ: οι επιβάτες βρίσκονται για μικρό χρονικό διάστημα μέσα στα μέσα μεταφοράς και συνήθως δεν μιλούν μεταξύ τους.
Θα προτείνατε κατά προτεραιότητα τον εμβολιασμό των εργαζόμενων στα ΜΜΜ, όπως των οδηγών;
-Οι εργαζόμενοι στα ΜΜΜ επιτελούν ένα κρίσιμο κοινωνικό έργο. Χωρίς οδηγούς δεν έχουμε συγκοινωνίες, με ότι αυτό συνεπάγεται. Ανήκουν σίγουρα στις επαγγελματικές ομάδες που θα πρέπει να εμβολιαστούν κατά προτεραιότητα. Είναι κάτι που έχουμε θέσει υπόψη στους ειδικούς. Σε κάθε περίπτωση, αυτοί έχουν τη συνολική εικόνα και τη γνώση, ως εκ τούτου, έχουν τον πρώτο λόγο.
Είναι σε φάση δρομολόγησης οι μεγάλοι διαγωνισμοί για τα 1.300 λεωφορεία;
-Οι αστικές συγκοινωνίες έχουν πολύ γηρασμένο στόλο και είναι επιτακτική η ανάγκη ανανέωσής του, προκειμένου να καλυφθούν και οι ανάγκες, τουλάχιστον, της επόμενης δεκαετίας. Ο πρώτος από τους δύο μεγάλους διαγωνισμούς αφορά σε 800 λεωφορεία και είμαστε σχεδόν έτοιμοι. Σύντομα θα γίνουν οι σχετικές ανακοινώσεις από τον Υπουργό κ. Κώστα Καραμανλή, ο οποίος έχει προαναγγείλει ότι ένα σημαντικό μέρος των νέων λεωφορείων θα είναι ηλεκτρικά και αερίου (CNG) νέας τεχνολογίας. Σε επόμενη φάση θα διενεργηθεί και ο δεύτερος διαγωνισμός για άλλα 500 νέα λεωφορεία.
Ποιες βασικές αλλαγές φέρνει το νομοσχέδιο για τα διπλώματα άδειας οδήγησης;
-Η εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Οδική Ασφάλεια που παρουσιάσαμε με τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Υπουργό κ. Κώστα Καραμανλή. Αλλάζουμε όλη τη φιλοσοφία τόσο της διαδικασίας όσο και του περιεχομένου των εξετάσεων ώστε να υπηρετήσουμε αυτόν ακριβώς τον στόχο.
Ως προς τη διαδικασία, ο βασικός στόχος είναι η διαφάνεια. Αυτό το νόημα έχει η χρήση οπτικοακουστικής καταγραφής, η θέση του εκπαιδευτή στο όχημα, ο ψηφιακός έλεγχος ταυτοπροσωπίας, η εισαγωγή κυρώσεων προς όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, όπως η δυνατότητα ακύρωσης του αποτελέσματος από την επιτροπή εποπτείας, ή η διαδικασία ένστασης από την πλευρά του υποψήφιου οδηγού. Ως προς το περιεχόμενο, όλη η ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης, αλλά και το περιεχόμενο της πρακτικής δοκιμασίας θα προσαρμοστεί με βάση διεθνείς καλές πρακτικές, ώστε να υπηρετείται πρωτίστως ο στόχος της βελτίωσης της οδικής ασφαλείας. Μια σημαντική καινοτομία στη θεωρητική εξέταση θα είναι η εισαγωγή μελέτης περίπτωσης όπως ο υποψήφιος θα πρέπει να απαντήσει σε μια αλληλουχία ερωτήσεων που σχετίζονται με πραγματικά περιστατικά. Κάποιες πρακτικές δοκιμασίες, όπως η οπισθοπορεία με γωνία θα αφαιρεθούν, ενώ θα προστεθούν κάποιες άλλες.
Ποιες δράσεις οδικής ασφάλειας θα κάνουν πρώτες πρεμιέρα;
-Αυτές τις μέρες συζητείται στη Βουλή το Μητρώο Εποπτών ΚΤΕΟ. Οι επόπτες ΚΤΕΟ θα είναι διαπιστευμένοι ιδιώτες μηχανικοί Π.Ε. οι οποίοι θα πραγματοποιούν επανέλεγχο «on the spot», στην “πόρτα” του ΚΤΕΟ, του οχήματος που μόλις διήλθε με επιτυχία. Θα ελέγχουν επίσης την ποιότητα και την ακριβή λειτουργία των μηχανημάτων των ΚΤΕΟ. Σε όσα οχήματα διαπιστωθεί ότι έγιναν πλημμελείς έλεγχοι θα υπάρχουν κυρώσεις που υπό προϋποθέσεις θα φθάνουν και στην αφαίρεση της άδειας λειτουργίας.
Οι οδηγοί ταξί απειλούν με κινητοποιήσεις διότι έχουν στήριξη, όπως λένε, μόνο από την επιστρεπτέα προκαταβολή. Υπάρχει ενδεχόμενο ένταξής τους και σε άλλο υποστηρικτικό πλαίσιο μέτρων;
-Από το Υπουργείο Οικονομικών είναι γνωστό ότι έχει καταβληθεί ποσό ύψους 53 εκατ. ευρώ επιστρεπτέας προκαταβολής σε 24 χιλιάδες ιδιοκτήτες ταξί, με βάση τη μείωση τζίρου που έχουν δηλώσει. Επιπλέον, έχουν μπει σε αναστολή οι οδηγοί ταξί και οι οδηγοί που εργάζονται με απόδειξη δαπάνης και εισπράττουν το προβλεπόμενο επίδομα 534 ευρώ συν την ασφάλισή τους. Αθροιστικά, η ενίσχυση του κλάδου αγγίζει τα 90 εκατ. ευρώ, ποσό αρκετά σημαντικό για τα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας. Επιπλέον το Υπουργείο Μεταφορών στήριξε το αίτημα του κλάδου για δεύτερο επιβάτη στα ταξί, με επανειλημμένες εισηγήσεις προς τους ειδικούς και μάλιστα το μέτρο αυτό τηρείται ακόμη και σήμερα. Είναι επίσης γνωστό, ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας, μεγάλο μέρος του στόλου εκτελεί υπηρεσίες μεταφοράς έχοντας συμφωνίες με εταιρίες διανομής, όταν υπήρχε το μεγάλο πρόβλημα στις παραδόσεις, αλλά ακόμη και με σούπερ μάρκετ. Δόθηκε τέλος παράταση για την απόσυρση οχημάτων έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2021 έτσι ώστε να μην υποχρεωθούν οι ιδιοκτήτες σε αντικατάσταση στην παρούσα, δύσκολη συγκυρία. Είμαστε σε διαρκή επαφή με τους εκπροσώπους του κλάδου και για άλλα θέματα όπως η επιδότηση για την εγκατάσταση ταξιμέτρου σε ορισμένο αριθμό οχημάτων.
Σε ποιο στάδιο υλοποίησης βρίσκεται ο ΒΟΑΚ και το Αεροδρόμιο στο Καστέλι;
-Είμαι περήφανος που συμμετέχω σε μια κυβέρνηση που προχωρά με ρεαλισμό στην υλοποίησή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), που θα βελτιώσει το επίπεδο οδικής ασφάλειας και θα συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη του νησιού μας. Μέσα σε 18 μήνες ανατέθηκαν 14 μελέτες και κατατέθηκε για έγκριση στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη. Αυτό είναι το πιο σημαντικό βήμα προόδου που έχει γίνει εδώ και δεκαετίες για τον ΒΟΑΚ και θα προχωρήσουμε με τον ίδιο γρήγορο ρυθμό. Είναι ένα έργο εθνικής σημασίας, γιατί θα ενταχθεί στον συνολικό χάρτη των αυτοκινητοδρόμων της Ελλάδας. Το ίδιο ισχύει και για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, η κατασκευή του οποίου προχωρά σε όλα τα επίπεδα, καθώς η σημερινή πολιτική ηγεσία, με την καθοδήγηση του Υπουργού κ. Καραμανλή ανέλαβε και σε αυτή την περίπτωση σημαντικές πρωτοβουλίες.
Διαβάστε ακόμα:
Οι ανεμογεννήτριες πάνε θάλασσα – Έρχονται μεγάλοι «παίκτες» και νέες επενδύσεις
Οι κινήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών το 2021
SPAC’s: Τι είναι και γιατί έχουν γίνει η αγαπημένη μόδα της Wall Street