search icon

Πολιτική

Η «απογείωση» των F-35, οι «Constellation», η 4η Belharra και η αμυντική βιομηχανία… εν αναμονή της ΔΕΘ (pics)

Παρά τη δημοσιονομική στενότητα βρίσκονται σε εξέλιξη και νέα εξοπλιστικά προγράμματα για τις Ένοπλες Δυνάμεις - Τι περιμένουν οι Ένοπλες Δυνάμεις αλλά και οι επιχειρήσεις της αμυντικής βιομηχανίας

Παρά τις δύσκολες δημοσιονομικές ημέρες που θα έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα το εξοπλιστικό πρόγραμμα των Ενόπλων Δυνάμεων γίνεται προσπάθεια να συνεχιστεί και να ενισχυθεί. Άλλωστε ούτε η γεωπολιτική κατάσταση της περιοχής με δύο πολέμους στην περιοχή να συνεχίζονται, αλλά κυρίως με τον επιθετική γείτονα που δείχνει ότι γρήγορα τα «ήρεμα νερά» μπορούν να γίνουν κύματα δεν επιτρέπουν εφησυχασμούς.

Με το πρόγραμμα λοιπόν των τριών Belharra στα γαλλικά ναυπηγεία της Naval να τρέχει, τα τελευταία Rafale από τα 24 να ετοιμάζονται να τροχιοδρομήσουν, η αναβάθμιση των 86 F-16 να προχωρά ενώ ήδη υπεγράφη επιστολή Προσφοράς και Αποδοχής, Letter of Offer & Acceptance (LOA) για την προμήθεια 35 ελικοπτέρων UH-60M Black Hawk βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη ενέργειες για διεύρυνση των προγραμμάτων.

Ήδη η τελευταία συνεδρίαση του Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας (ΚΥΣΕΑ) την περασμένη εβδομάδα έδωσε πράσινο φως για να προχωρήσουν τρία πολύ σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα για τις Ένοπλες Δυνάμεις που θα καθορίσουν και το επιχειρησιακό τους μέλλον.

Το game changer F-35

Πρώτα και κύρια το ΚΥΣΕΑ ενέκρινε την προμήθεια 20 μαχητικών αεροσκαφών των μαχητικών 5ης γενιάς F-35 και την ένταξη της χώρας στο game changer εξοπλιστικό πρόγραμμα κόστους 3,5 έως 4,5 δις. ευρώ αν προστεθούν στη συνέχεια ο οπλισμός. Μάλιστα είναι ενδεικτικό η Ελλάδα θα αποτελεί στο 19ο μέλος στο κλειστό κλαμπ των χωρών που διαθέτουν το F-35.

Η έγκριση από το ΚΥΣΕΑ ουσιαστικά άνοιξε το δρόμο για το επόμενο σημαντικό βήμα της υπογραφής επιστολή προσφοράς και αποδοχής (Letter of Offer and Acceptance – LOA) κάτι που έγινε τελικά την περασμένη Πέμπτη και πλέον αναμένεται  να γίνει άμεσα η αποστολή της στις ΗΠΑ. Το επόμενο βήμα θα είναι η ΓΔΑΕΕ να οριστικοποιήσει όλους τους όρους αναλυτικά και τα χρονοδιαγράμματα αλλά και τις διαδικασίες πληρωμής με την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin ώστε να προχωρήσουν τα συμβόλαια και να υπογραφούν. Ουσιαστικά θα κλειστεί η παραγγελία και όπως εκτιμάται το 2028 θα παραδοθούν τα 4 πρώτα F-35 ώστε να ξεκινήσει η εκπαίδευση των πιλότων και να φτάσουν στην Ελλάδα το 2030 και τα υπόλοιπα έχρι το 2033.

Η υπογραφή και αποστολή της LOA θα σημάνει και την έναρξη των διαδικασιών για τις εργασίες υποδομών που είναι απαραίτητες να γίνουν στην 117 Πτέρυγα Μάχη στην Ανδραβίδα η οποία θα αποτελέσει τη «φωλιά» των 20 F-35 και ακόμα 20 αν χρησιμοποιήσουμε την option.

Να σημειωθεί ότι τα έργα υποδομής θα υλοποιηθούν από την Πολεμική Αεροπορία καθώς η ελληνική πλευρά αρνήθηκε να εντάξει στη τελική σύμβαση τα αντισταθμιστικά SSI ύψους 500 με 700 εκατ. ευρώ που είχε ζητήσει η ελληνική πλευρά. Με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να ξεκαθαρίζει ότι αυτά θα γίνουν από την Πολεμική Αεροπορία που έχει τη δυνατότητα αυτή.

Τα έργα αυτά θα περιλαμβάνουν την κατασκευή υποδομών όπως κτίρια, υπόστεγα και κατά δεύτερο λόγο τα απαραίτητα συστήματα κυβερνοασφάλειας. Κι αυτό καθώς τα F-35 αποτελούν ουσιαστικά μια οπλική πλατφόρμα ιδιαίτερα υψηλής και σύγχρονης τεχνολογίας και απαιτεί ιδιαίτερες υποδομές.

Αυτό όμως που δεν έχει γίνει γνωστό ακόμα είναι εάν έχει γίνει κάποια διαπραγμάτευσης για συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας στο συνολικότερο πρόγραμμα των F-35.

Αν δοθεί συγκεκριμένο υποκατασκευαστικό και βιομηχανικό έργο στις ελληνικές εταιρείες αλλά και για την εν συνεχεία τεχνική υποστήριξη των μαχητικών. Κάτι που έχουν πετύχει οι χώρες που εντάχθηκαν μέχρι σήμερα στο πρόγραμμα με τελευταία παραδείγματα όπως η Νορβηγία και η Φινλανδία. Η ανησυχία των επιχειρήσεων του κλάδου είναι να μην επαναληφθεί το φαινόμενο των Rafale για το οποίο υπήρχε μηδενική συμμετοχή ελληνικών εταιρειών αν και συζητείται μετά τα πρώτα 24 η προμήθεια επιπλέον 6 μαχητικών.

«Πλώρη» για Constellation

Στο ΚΥΣΕΑ επίσης εγκρίθηκε και η έναρξη συζήτησης για τη συμμετοχή της Ελλάδας, στο πρόγραμμα των αμερικανικών φρεγατών Constellation το οποίο είναι ενταγμένο στην «Ατζέντα 2030». Όπως δήλωσε και ο Νίκος Δένδιας αποφασίστηκε η συμμετοχή στην πρώτη φάση του προγράμματος «που είναι φάση τεχνικών προδιαγραφών και προσδιορισμού του πώς ελληνικά ναυπηγεία θα μπορούν να συμμετάσχουν σε αυτό το πρόγραμμα».

Την ανακοίνωση για την ένταξη στο πρόγραμμα υποδέχτηκαν με ιδιαίτερα θετικά σχόλια τόσο από το Πολεμικό Ναυτικό όσο και από την εγχώρια αμυντική βιομηχανία καθώς από την αρχή επισημάνθηκε η άμεση συμμετοχή της. Την ίδια στιγμή τονίστηκε και ότι και οι 7 φρεγάτες που ανακοινώθηκαν για το ελληνικό ΠΝ θα κατασκευαστούν σε ελληνικά ναυπηγεία που έχουν τις δυνατότητες όπως απέδειξαν άλλωστε και τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας, τα οποία έχουν ξεκινήσει ευρύτερη συνεργασία με την Naval Group έχοντας αποκτήσει όλες τις απαραίτητες πιστοποιήσεις και που πριν λίγες ημέρες παρέδωσαν 5 προεξοπλισμένα μπλοκς για την FDI του Γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού.

Είναι σαφές όμως ότι το πρόγραμμα Constellation είναι ακόμα στο αρχικό του στάδιο με την πρώτη φρεγάτα να εκτιμάται ότι θα παραδοθεί στο ΠΝ των ΗΠΑ το 2030. Ουσιαστικά η Ελλάδα θα ξεκινήσει τις πρώιμες διαπραγματεύσεις που στην καλύτερη περίπτωση θα φτάσει το 2035 για να υπάρξει έτοιμη η πρώτη φρεγάτα. Μπορεί να είναι θετικό ότι μπαίνει από την αρχή σε ένα τόσο μεγάλο πρόγραμμα δεν λύνει όμως το άμεσο πρόβλημα του ΠΝ με τον γερασμένο στόλο και τις αυξημένες υποχρεώσεις που περιμένει αναβάθμιση και ανανέωση καθώς οι τρεις Belharra που κατασκευάζονται δεν αρκούν.

Έρχεται και 4η Belharra;

Πάντως το μεγάλο ερώτημα παραμένει τι θα γίνει με το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι προκρίνεται η ενεργοποίηση της option για την απόκτηση και της 4ης Belharra.

Δεν είναι τυχαίο μάλιστα ότι τις προηγούμενες ημέρες ο ίδιος ο CEO της Naval σε συνέντευξή του δήλωσε ότι η option παραμένει σε ισχύ με κλειδωμένη τιμή στο 1 δισ. ευρώ όπως οι υπόλοιπες τρεις. Μάλιστα ήταν ξεκάθαρος ότι η συνεργασία με τις ελληνικές εταιρείες που έχει ξεκινήσει θα έχει μέλλον δίνοντας ελπίδα για ακόμα μεγαλύτερη εμπλοκή τους.

 

Από εκεί πέρα παραμένει το ζήτημα της αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ με την υπογραφή της σύμβασης να βρίσκεται σε διαρκή διαπραγμάτευση. Και φυσικά ζωντανό παραμένει παρά τη δημοσιονομική στενότητα το πρόγραμμα απόκτηση 4 κορβετών για τις οποίες συνεχίζουν να δίνουν μάχη η ιταλική Fincantieri με την γαλλική Naval Group με όρο μάλιστα την συμμετοχή ελληνικών εταιρειών σε ποσοστό άνω του 30% το οποίο θα επεκτείνεται πέρα από τα ελληνικά ναυπηγεία.

Από τα επιτελεία και ειδικά από αυτό του ναυτικού υπάρχει η κρυφή ελπίδα ότι στη ΔΕΘ που θα πραγματοποιηθεί στις αρχές Σεπτεμβρίου να ακούσουν κάποια ανακοίνωση από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη όπως είχε γίνει και στο παρελθόν.

Την ίδια στιγμή η ελληνική αμυντική βιομηχανία συνεχίζει με γοργά βήματα τη δική της μάχη και στην Ευρώπη να δηλώνει παρόν διαβλέποντας μια μεγάλη ευκαιρία να επανέλθει σε αναπτυξιακή ρότα μετά τα δύσκολα χρόνια της κρίσης. Τόσο η συμμετοχή της στα ευρωπαϊκά προγράμματα όσο και η παρουσία της σε διεθνείς εκθέσεις αλλά και επιδιώκοντας συνεχώς συνέργειες με ξένες εταιρείες – με τρανταχτό παράδειγμα τη Naval Group – δίνει ελπίδες ζητώντας όμως να μη παραγκωνιστεί από τα ελληνικά εξοπλιστικά προγράμματα.

Διαβάστε ακόμη

Τέλος οι ΔΟΥ για 2 στους 3 φορολογούμενους: Η νέα εποχή της εφορίας με ΚΕΦΟΔΕ, ΚΕΦΟΚ, ΚΕΒΕΙΣ και ΥΦΕ (πίνακας)

Ηλεκτρικό ρεύμα: Κλειδώνει στα €0,15/Kwh η τιμή για τον Αύγουστο (πίνακες + χάρτης)

12% πάνω οι αεροπορικές αφίξεις, αλλά οι τουρίστες ξοδεύουν λιγότερα στην Ελλάδα (πίνακας)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version