Η ώρα των αποφάσεων φαίνεται ότι έφτασε για το πολυαναμενόμενο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού για το οποίο έχουν γραφτεί και ειπωθεί πολλά τα τελευταία δύο τουλάχιστον χρόνια και για την αναγκαία ενίσχυση του με νέες μονάδες.

Και παρά το γεγονός ότι όλοι θεωρούν ότι αποτελεί πολιτική απόφαση του πρωθυπουργού εν τούτοις στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στο Ναυτικό Επιτελείο επισημαίνουν και επιμένουν ότι οι ανακοινώσεις θα γίνουν από τον ίδιο τον Νίκο Δένδια μέχρι τον Οκτώβριο εκτός κι αν το Σάββατο στη ΔΕΘ ο Κυριάκος Μητσοτάκης τους «αιφνιδιάσει» με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει.

Τα εξοπλιστικά προγράμματα της κυβέρνησης έφεραν σημαντική ενίσχυση των Ένοπλων Δυνάμεων της χώρας από το 2019 που φτάνουν κοντά 20 δισ. ευρώ καθώς μετά τη δεκαετή κρίση οι συσσωρευμένες ανάγκες ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο. Το Πολεμικό Ναυτικό σίγουρα δεν μπορεί κανείς να πει ότι ήταν ριγμένο καθώς από τις πρώτες ανακοινώσεις ήταν η απόκτηση των τριών φρεγατών Belharra ότι πιο νέο και κυρίως σύγχρονο θα υπάρχει και θα πλέει στις θάλασσες σε λίγο.

Μάλιστα πρέπει να σημειωθεί ότι παρά το γεγονός ότι τα πλοία δεν ναυπηγούνται στην Ελλάδα και δεν προβλέπονταν στην σύμβαση εμπλοκή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας η συνεργασία της Naval με πάνω από 50 ελληνικές εταιρείες στο πρόγραμμα κατασκευής έδωσε προστιθέμενη αξία με κάποιες από αυτές όπως για παράδειγμα Ναυπηγεία Σαλαμίνας, Malionda, mevaco κ.α. να αποκτούν στενή σχέση πλέον με την εφοδιαστική αλυσίδα της Naval.

Ο στόλος όμως ακόμα και με την συμπλήρωσή του με τις νέες φρεγάτες είναι από κουρασμένος έως γερασμένος με πολλά πλοία και υποβρύχια να πρέπει να αποσυρθούν και κάποια να αναβαθμιστούν για να συνεχίσουν να καλύπτουν τις ανάγκες και τις προκλήσεις που είναι τεράστιες. Αρκεί να αναλογιστούμε ποιον έχουμε «γείτονα» στο Αιγαίο και τις υποχρεώσεις σε άμυνα και ασφάλεια στο ΝΑΤΟ και στην ΕΕ στην ευρύτερη περιοχή (Μεσόγειος, Ερυθρά Θάλασσα κ.α.).

Η προτεραιοποίηση των εξοπλιστικών που ανακοίνωσε και ξεκίνησε ο Νίκος Δένδιας αναλαμβάνοντας τα ηνία του ΥΠΕΘΑ στα πλαίσια της «ατζέντα 2030» δεν μπορεί λοιπόν να μην περιλαμβάνει σε μεγάλο ποσοστό το Πολεμικό Ναυτικό και όπως ενημέρωσε η ηγεσία του μέχρι τον Οκτώβριο αναμένονται πλέον οι σχετικές ανακοινώσεις με το ερωτηματικό τι από όσα πρέπει να αποκτηθούν αντέχουν τα σφιχτά δημοσιονομικά της χώρας.

Το πλάνο του Πολεμικού Ναυτικού

Το τι έχει προτείνει και τι περιμένει όμως το Πολεμικό Ναυτικό το επανέλαβε μέσα στην εβδομάδα που πέρασε ο ίδιος ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος Κατάρας σε εκδήλωση επαναλαμβάνοντας το πλάνο με τις πρώτες και άμεσες προτεραιότητες οι οποίες δεν είναι άγνωστες απλά περιμένουν την απόφαση. Υπενθύμισε λοιπόν την πρώτη προτεραιότητα η οποία είναι η ενεργοποίηση της option για την 4η Belharra η οποία αν και έχει λήξει το χρονικό περιθώριο οι Γάλλοι δήλωσαν ότι τη διατηρούμε.

Την ίδια στιγμή ζωντανό παραμένει για το Πολεμικό Ναυτικό το πρόγραμμα απόκτησης 3+1 κορβετών για το οποίο έχουν κονταροχτυπηθεί Naval Group και Fincantieri υποσχόμενες μάλιστα σημαντικό ποσοστό στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία.

Στο δε «μέτωπο» της αναβάθμισης των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ παρά το γεγονός ότι ακόμα δεν έχει υπογραφεί η τελική σύμβαση με τη κοινοπραξία ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS)-Thales Netherlands, η οποία έχει αναλάβει το έργο όπως τόνιζαν στελέχη του ΠΝ και «μόνο ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις είναι θετικό».

Τόσο το πρόγραμμα των ΜΕΚΟ όσο και των κορβετών είναι μεγάλης σημασίας καθώς οι λύσεις που αναζητήθηκαν με μεταχειρισμένα δεν καρποφόρησαν καθώς όπως είπε ο Αρχηγός οι αμερικάνικες LCS που ζητήθηκαν από το ΠΝ δεν παραχωρούνται ενώ ούτε στην Ευρώπη υπάρχει άμεση διαθεσιμότητα.

Τέλος, ζήτημα εκσυγχρονισμού υπάρχει και για τις πυραυλάκατους Super Vita.

Εκτός όμως από τα πολεμικά πλοία ανάγκες υπάρχουν και στα υποβρύχια όπου ο Αρχηγός ΓΕΝ ήταν ξεκάθαρος ότι απαιτείται η απόκτηση 4 έως 6 νέων το επόμενο διάστημα καθώς θα πρέπει να αποσυρθούν κάποια γερασμένα και για το οποίο έχει ξεκινήσει ήδη η διαδικασία αναζήτησης. Ταυτόχρονα αναγκαίος θεωρείται και ο εκσυγχρονισμός των φημισμένων υποβρυχίων «214» για να μην επαναληφθεί το «θρίλερ» των ΜΕΚΟ.

Ο λογαριασμός στη κυβέρνηση

Όλα τα παραπάνω είναι αλήθεια τα έχει αναφέρει κατά καιρούς και ο ίδιος ο Νίκος Δένδιας και αποτελούν άμεσες ανάγκες για το ΠΝ καθώς η ελληνική συμμετοχή στο πρόγραμμα των αμερικανικών φρεγατών Constellation που έχει ανακοινωθεί με στόχο την κατασκευή 7 νέων μονάδων είναι κάτι που μάλλον θα καθυστερήσει σε βάθος 10ετίας.

Οι ανάγκες όμως κοστολογούνται και ο λογαριασμός δεν είναι μικρός αν αναλογιστούμε και τον Στρατό Ξηράς και την Πολεμική Αεροπορία και τα δικά τους εξοπλιστικά προγράμματα. Μόνο η option για τη 4η Belharra λοιπόν ξεκινάει τον λογαριασμό με 1 δισ. ευρώ ενώ το πρόγραμμα των κορβετών είναι περίπου 2 δισ. ευρώ και η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ αν και ξεκίνησε στα 600 εκατ. γίνονται διαπραγματεύσεις για μάλλον θα κλείσει κοντά στα 800 εκατ. ευρώ ενώ για τα υποβρύχια σύμφωνα με τρέχουσες τιμές κοστολογούνται κατά μέσο όρο 1 δις. ευρώ το ένα δηλαδή 4 με 6 δίσ. ευρώ ανάλογα με τον τελικό αριθμό.

Μιλάμε δηλαδή για ένα συνολικό κόστος που μπορεί να φτάσει αν δε ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ τα αμέσως επόμενα χρόνια αν προωθηθούν όλα τα προγράμμα. Βέβαια όπως πολύ σωστά λένε πολλοί η εθνική άμυνα και η προστασία της χώρας δεν μπορεί να κοστολογηθεί αλλά υπάρχει και η σκληρή δημοσιονομική πραγματικότητα και μένει να δούμε τι θα αποφασιστεί τις επόμενες εβδομάδες.

Διαβάστε ακόμη:

Καλώδιο Κρήτης – Κύπρου: Πού οδηγούν οι μαραθώνιες διαπραγματεύσεις των δύο χωρών

Φρένο στις αυξήσεις ρεύματος και τον Σεπτέμβριο – Κάτω από τα €0,15 ανά κιλοβατώρα το κόστος για τα νοικοκυριά με τις επιδοτήσεις

Real-time έλεγχοι της εφορίας σε αυξήσεις κεφαλαίων και μετοχικές αλλαγές σε επιχειρήσεις

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ