Γερό «μαχαίρι» στο δίκτυό τους συνεχίζουν να βάζουν οι τράπεζες, σε μία προσπάθεια να περιορίσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τα λειτουργικά τους κόστη σε μία περίοδο, όπου ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι πλέον μονόδρομος.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που οι ίδιες δημοσιοποίησαν, με αφορμή τα αποτελέσματα του α’ εξαμήνου του 2022, στα τέλη του περασμένου Ιουνίου και οι «4» μετρούσαν 28.626 άτομα προσωπικό, ενώ λειτουργούσαν 1.301 καταστήματα ανά την Ελλάδα. Μέσα σε έναν χρόνο, δηλαδή, βρέθηκαν εκτός συστήματος περισσότεροι από 2.000 υπάλληλοι, ενώ έβαλαν «λουκέτο» 147 καταστήματα, με την πλειονότητα να αφορά στην επαρχία, γεγονός που, σύμφωνα με συνδικαλιστικές οργανώσεις, εγείρει ζητήματα τραπεζικού αποκλεισμού, αδυναμίας, δηλαδή, πρόσβασης του κάθε πολίτη, νοικοκυριού ή επιχείρησης σε βασικές τραπεζικές υπηρεσίες που να βρίσκονται σε λογική απόσταση από τον τόπο της κατοικίας ή της δραστηριότητάς του.
Η εικόνα ανά τράπεζα
Σχεδόν 1.000 άτομα αποχώρησαν τον τελευταίο χρόνο από την Τράπεζα Πειραιώς, διαθέτοντας στα τέλη του περασμένου Ιουνίου 8.839 υπαλλήλους έναντι 9.793 τον ίδιο μήνα του 2021. Σε επίπεδο Ομίλου το προσωπικό αριθμεί 9.206 άτομα. Όσον αφορά στα καταστήματα, η μείωση σε ετήσια βάση «αγγίζει» το 14% (408 σήμερα έναντι 351 τον περυσινό Ιούνιο). «Βρισκόμαστε σε τροχιά υλοποίησης μείωσης κόστους περίπου 25% στην 4ετή περίοδο του επιχειρηματικού μας σχεδίου, παρά τα πληθωριστικά εμπόδια», σχολίασε ο διευθύνων σύμβουλος της τράπεζας, κ. Χρήστος Μεγάλου.
Πιο αναλυτικά, τα επαναλαμβανόμενα λειτουργικά έξοδα το α’ 6μηνο του 2022 διαμορφώθηκαν σε 408 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 4% ετησίως, ενώ κατά το β’ 3μηνο του 2022 διαμορφώθηκαν σε 209 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 2% ετησίως. Αντίστοιχα, οι επαναλαμβανόμενες δαπάνες προσωπικού το β’ 3μηνο του 2022 μειώθηκαν 2% ετησίως, στα 95 εκατ. ευρώ, καθώς σε αυτές αποτυπώνεται η εξοικονόμηση από τις ενέργειες αναδιάρθρωσης του ανθρώπινου δυναμικού. Επιπλέον, τα γενικά και διοικητικά έξοδα το β’ 3μηνο του 2022 παρέμειναν σταθερά σε ετήσια βάση, στα 90 εκατ. ευρώ, παρά τις πληθωριστικές πιέσεις. Ο δείκτης κόστους προς έσοδα σε επαναλαμβανόμενη βάση διαμορφώθηκε στο 49% έναντι 47% πριν ένα χρόνο, κυρίως λόγω της μείωσης των εσόδων από NPEs.
Αύξηση κατά 2% σε ετήσια βάση, σε 360 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2022, κατέγραψαν οι λειτουργικές δαπάνες της Εθνικής Τράπεζας, αποτυπώνοντας τα αυξημένα γενικά και διοικητικά έξοδα και τις υψηλότερες αποσβέσεις λόγω των στρατηγικών της επενδύσεων στον τομέα της πληροφορικής, με επίκεντρο την αντικατάσταση του συστήματος Βασικών Τραπεζικών Εργασιών (Core Banking System). «Η λελογισμένη διαχείριση του κόστους και η περιστολή των δαπανών προσωπικού, ως αποτέλεσμα της μείωσης του προσωπικού της τράπεζας κατά 235 άτομα σε ετήσια βάση, λειτούργησαν αντισταθμιστικά, διατηρώντας το κόστος περιορισμένο», αναφέρει χαρακτηριστικά. Αξίζει να αναφερθεί πως στα τέλη του περασμένου Ιουνίου η ΕΤΕ μετρούσε 7.400 άτομα προσωπικό (8.700 σε επίπεδο Ομίλου) και 332 καταστήματα έναντι 366 στις αρχές του 2021.
Κατά 3,9%, στα 450 εκατ. ευρώ, αυξήθηκαν οι λειτουργικές δαπάνες της Eurobank, γεγονός που αποδίδεται από την τράπεζα στις εργασίες στο εξωτερικό, ενώ στην Ελλάδα παρέμειναν αμετάβλητες. Ο δείκτης κόστους – οργανικών εσόδων βελτιώθηκε σε 47,1% το α’ εξάμηνο του 2022 από 49,3% ένα χρόνο πριν, ενώ ο δείκτης κόστους – εσόδων μειώθηκε σημαντικά στο 29,5%, λόγω των υψηλών χρηματοοικονομικών κερδών. Η Eurobank διαθέτει 6.464 υπαλλήλους (11.556 σε επίπεδο Ομίλου) έναντι 6.672 τον Ιούνιο του 2021 και λειτουργεί 274 καταστήματα έναντι 299 πριν ένα χρόνο.
Τέλος, η Alpha Bank περιόρισε το προσωπικό της κατά 699 άτομα σε ετήσια βάση – από 6.622 τον Ιούνιο του 2021 σε 5.923 σήμερα – αναστέλλοντας τη λειτουργία 1 καταστημάτων (πλέον διαθέτει 287 – 438 σε επίπεδο Ομίλου – έναντι 318 τον Ιούνιο του 2021). Τα επαναλαμβανόμενα λειτουργικά έξοδα παρέμειναν αμετάβλητα σε 244,7 εκατ. ευρώ, καθώς η μικρή αύξηση στις δαπάνες προσωπικού (+ δύο εκατ. ευρώ) αντισταθμίστηκε από τα χαμηλότερα γενικά έξοδα και τις αποσβέσεις. Τα συνολικά λειτουργικά έξοδα ανήλθαν σε 250,9 εκατ. ευρώ έναντι 238 εκατ. ευρώ το προηγούμενο τρίμηνο (+5,4%), κυρίως λόγω μη επαναλαμβανόμενων εξόδων, ύψους 6,1 εκατ. ευρώ, έναντι έκτακτων εσόδων 6,8 εκατ. ευρώ που καταγράφηκαν το α’ τρίμηνο.
Επιπλέον, οφέλη θα προκύψουν, καθώς η τράπεζα έχει ήδη εξασφαλίσει εξοικονόμηση κόστους από συναλλαγές, ύψους 18 εκατ. ευρώ σε τριμηνιαία βάση, η οποία αναμένεται να λογιστικοποιηθεί με την ολοκλήρωσή τους, συμβάλλοντας στην αντιστάθμιση των πληθωριστικών πιέσεων.
Διαβάστε ακόμα:
Το τέλος του «κινεζικού οικονομικού ονείρου» είναι γεγονός
Πάρις Λουτριώτης: Το yachting φέτος θα φτάσει στο 75% του 2019
ΕΛΣΤΑΤ: Στα 15,41 δισ. ευρώ ο τζίρος του λιανεμπορίου το β’ τρίμηνο