Στη Βουλή μεταφέρεται από σήμερα, Δευτέρα, η πολιτική κόντρα για το ιδιωτικό χρέος, με τη διαρκή επιτροπή οικονομικών υποθέσεων να θέτει επί τάπητος το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που προβλέπει σειρά παρεμβάσεων σε τράπεζες, servicers και funds, ενώ επαναφέρει τον «Ηρακλή» για την κάλυψη των «κόκκινων» δανείων, τόσο των συστημικών Ομίλων, όσο και του 5ου πυλώνα.
Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, κ. Κωστή Χατζηδάκη, η νομοθετική παρέμβαση για τις τράπεζες και τα δάνεια συνδυάζει τον στόχο της οικονομικής εξυγίανσης με την προστασία των πραγματικά ευάλωτων οφειλετών, με μία σειρά από σύγχρονες και δίκαιες λύσεις. «Οι servicers αποκτούν νέες, αυστηρές υποχρεώσεις διαφάνειας για την καλύτερη ενημέρωση των δανειοληπτών. Ο εξωδικαστικός μηχανισμός απλουστεύεται και βελτιώνεται, με ειδική μέριμνα για τους ευάλωτους. Η επέκταση του προγράμματος «Ηρακλής» θα λειτουργήσει προς όφελος της ευρωστίας του τραπεζικού συστήματος. Ενώ, παράλληλα, ο ανταγωνισμός στο τραπεζικό σύστημα προωθείται με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, όπως η δυνατότητα μη τραπεζικών ιδρυμάτων να δίνουν στεγαστικά και επιχειρηματικά δάνεια, πράγμα που γίνεται ήδη σε αρκετές χώρες στο εξωτερικό», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Πιο αναλυτικά, για τους servicers η κυβέρνηση, πέρα από την υποχρεωτική ενσωμάτωση της Κοινοτικής Οδηγίας 2021/2167 εισαγάγει συγκεκριμένες υποχρεώσεις για την ενημέρωση, εξυπηρέτηση και σεβασμό των δικαιωμάτων των καταναλωτών.
Μεταξύ άλλων οι servicers υποχρεώνονται να παρέχουν μέσω ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας προσωποποιημένη και αναλυτική ενημέρωση προς τους οφειλέτες για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωμών, τις δόσεις, το επιτόκιο της ρύθμισης κ.λπ. Ο οφειλέτης θα μπορεί να βλέπει τα στοιχεία αυτά εισερχόμενος με χρήση του κωδικού του σε ειδική εφαρμογή στις ιστοσελίδες των servicers (κατ’ αναλογία με το web banking των τραπεζών).
Η εφαρμογή αυτή θα πρέπει να τεθεί σε λειτουργία το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2024, αφού το οικονομικό επιτελείο απέρριψε το αίτημα των διαχειριστών για τρίμηνη παράταση, ειδικά στις περιπτώσεις των δανείων του Νόμου Κατσέλη. Εξίσου απορριπτικές ήταν οι απαντήσεις και για τις υπόλοιπες προτάσεις των servicers, όπως η συμφωνία ρύθμισης μέσω εξωδικαστικού μηχανισμού – πρωτίστως στις περιπτώσεις των ευάλωτων που πλέον με το νέο νομοσχέδιο πρέπει απαραιτήτως να γίνει αποδεκτή από τους ίδιους – να αποτελεί εκτελεστό τίτλο.
Στον αντίποδα, πηγές των εταιρειών διαχείρισης επισημαίνουν πως η κυβέρνηση εμφανίστηκε μάλλον θετική για την προκαταβολή του 10% της συνολικής οφειλής ως προυπόθεση ένταξης στην εξωδικαστική ρύθμιση για δάνεια που έχουν καταγγελθεί, αναμένοντας τη σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που θα ακολουθήσει μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου από τη Βουλή. Σε κάθε περίπτωση, η μη συμμόρφωση των servicers θα ισοδυναμεί είτε με ποινές, ύψους 500.000 ευρώ είτε και με ανάκληση άδειας, γεγονός που, όπως έγραψε το newmoney, θα οδηγήσει σε ριζική αναδιάρθρωση της επίμαχης αγοράς.
Όσον αφορά στον εξωδικαστικό μηχανισμό, με υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, βελτιώνεται ο αλγόριθμος για το σύνολο των οφειλετών που έχουν δάνεια με εμπράγματη εξασφάλιση και όχι μόνο τους ευάλωτους. Συγκεκριμένα, το ύψος της ρυθμιζόμενης οφειλής από δάνεια με εμπράγματη εξασφάλιση θα μειωθεί έως και κατά 28% σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση, ενώ με την ίδια απόφαση το επιτόκιο των ρυθμίσεων θα οριστεί σε 3% σταθερό για τρία έτη.
Στο ζήτημα του Φορέα, το ενδιαφέρον για τον οποίο δεν φαίνεται να είναι ένθερμο, με τους υποψήφιους επενδυτές να ζητούν κρατική χρηματοδότηση, η κυβέρνηση προχώρησε στην άρση της υποχρέωσης του οφειλέτη να πληρώσει τα μισθώματα των 12 ετών σε περίπτωση που ασκήσει νωρίτερα το δικαίωμα επαναγοράς, στην εξομοίωση του φορολογικού καθεστώτος του Φορέα με εκείνο των εταιριών που επενδύουν και διαχειρίζονται ακίνητα που παράγουν εισόδημα και στην απόκτηση των ακινήτων με έκπτωση 30% επί της εμπορικής αξίας ή της τιμής πρώτης προσφοράς.
Ο «Ηρακλής»
Αναφορικά με το μηχανισμό του «Ηρακλή», η κυβέρνηση, όπως έγραψε το newmoney, όρισε σε δύο δισ. ευρώ το ανώτατο συνολικό ποσό της εγγύησης του ελληνικού Δημοσίου, το οποίο, όμως, δύναται να αυξηθεί με απόφαση του αρμόδιου υπουργού.
«Με την επανεισαγωγή του προγράμματος θα ολοκληρωθεί η διαδικασία παροχής εγγύησης σε τιτλοποιήσεις που είχαν υποβληθεί κατά τη δεύτερη φάση (Ηρακλής ΙΙ), ενώ θα εξεταστούν τυχόν νέα αιτήματα και από μη συστημικές τράπεζες», τονίζεται στην αιτιολογική έκθεση. Υπενθυμίζεται ότι στα δύο προηγούμενα προγράμματα (Ηρακλής Ι και ΙΙ) το ύψος των κρατικών εγγυήσεων «άγγιξε» τα 18,7 δισ. ευρώ για συνολικές τιτλοποιήσεις, ύψους 48 δισ. ευρώ. Μέχρι στιγμής, οι εκκρεμείς τιτλοποιήσεις (Frontier II, Sunrise III και Solar) αναμένεται να απορροφήσουν σχεδόν το μισό του ποσού των εγγυήσεων του «Ηρακλή 3», ενώ την πρόθεσή τους να ενταχθούν έχουν δηλώσει, τόσο η Εθνική Τράπεζα με το Frontier III, ύψους περίπου 600 εκατ., ευρώ, όσο και οι Attica Bank – Παγκρήτια Τράπεζα.
«Οι διαφοροποιήσεις σε σχέση με τα προηγούμενα προγράμματα ήταν αναμενόμενες και σε λογικά πλαίσια που είναι διαχειρίσιμες. Ο μόνος προβληματισμός είναι ότι το ποσό των εγγυήσεων είναι αρκετά περιορισμένο για τις διαφαινόμενες ανάγκες του συνόλου της αγοράς», σχολιάζουν στο newmoney πηγές της Τράπεζας Αττικής, αναγνωρίζοντας, ωστόσο, ότι υπάρχει πρόβλεψη για περαιτέρω αύξηση του ποσού. «Φυσικά και το εξετάζουμε και προετοιμαζόμαστε σοβαρά. Το διοικητικό συμβούλιο θα αποφανθεί σχετικά», προσθέτουν οι ίδιες πηγές.
Εξίσου θετική ως προς την ένταξη στο νέο μηχανισμό εμφανίζεται και η Παγκρήτια Τράπεζα, ενώ η Συνεταιριστική Ηπείρου εστιάζει στο υψηλό κόστος που καθιστά τον «Ηρακλή» ασύμφορο για μία μικρή τράπεζα.
Διαβάστε ακόμη
Ανατροπή με τους ελεύθερους επαγγελματίες: Δεν ισχύει τεκμήριο αν… δεχθείτε να ελεγχθείτε!
Συνεχίζονται οι αποχωρήσεις στον ΣΥΡΙΖΑ: Έφυγαν άλλα 85 μέλη οργανώσεων της Βόρειας Αθήνας
Αθηνών – Κορίνθου: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Εθνική Οδό – Μέχρι πότε θα διαρκέσουν
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ