Την έλλειψη προόδου στο ζήτημα της σύστασης του Φορέα που καλείται να αγοράζει από τους πλειστηριασμούς τα ακίνητα των ευάλωτων οφειλετών και εν συνεχεία να τους τα επαναμισθώνει για μία 12ετία, στο πλαίσιο του νέου Πτωχευτικού Νόμου, παραδέχτηκαν κυβέρνηση, τράπεζες και servicers.
Ειδικότερα, στη χθεσινή καθιερωμένη συνάντηση που είχαν ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ κ. Άκης Σκέρτσος, ο υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για το χρηματοπιστωτικό σύστημα, κ. Γιώργος Ζαββός και ο επικεφαλής της Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) κ. Φώτης Κουρμούσης, με τους επικεφαλής του χρηματοπιστωτικού συστήματος έγινε σαφές πως ο Φορέας δεν θα μπορέσει να λειτουργήσει την 1η Ιουνίου, ημερομηνία κατά την οποία τίθεται σε ισχύ το δεύτερο σκέλος του νέου πλαισίου για τα φυσικά πρόσωπα, με τις σχετικές συζητήσεις να περιστρέφονται γύρω από την λύση που θα μπορούσε να εφαρμοστεί το μεσοδιάστημα. «Η προκήρυξη του διαγωνισμού υπολογίζεται να βγει σε περίπου έναν μήνα. Ο Φορέας, ωστόσο, δεν προβλέπεται ότι θα λειτουργήσει νωρίτερα από τον προσεχή Σεπτέμβρη – Οκτώβρη», σχολιάζουν στο newmoney πηγές με γνώση, προσθέτοντας πως σε αυτή την περίπτωση θα μπορούσαν να ισχύσουν δύο εναλλακτικές:
1) Είτε οι χρηματοδοτικοί φορείς (τράπεζες και servicers) να παρέτειναν τους πλειστηριασμούς ακινήτων των ευάλωτων οφειλετών, προκειμένου να μην αναγκαστούν να τα αγοράσουν οι ίδιες, όπως, άλλωστε, συνέβαινε μέχρι πρότινος. Στο τι θα συμβεί σε περίπτωση ενδεχόμενης καθυστέρησης στη λειτουργία του Φορέα, εάν, δηλαδή, θα επηρεάσει την ατομική ή συλλογική εκτέλεση της εκποίησης του ακινήτου είχε αναφερθεί και ο βουλευτής της ΝΔ, κ. Μπάμπης Παπαδημητρίου. «Προκειμένου να μην αφεθούν εκτεθειμένοι οι ευάλωτοι οφειλέτες, προτείνω να προβλεφθεί ρητώς στον Νόμο ότι μέχρι την πλήρη λειτουργία του Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης θα αναστέλλεται η διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος της κύριας κατοικίας του οφειλέτη, ο οποίος πληροί, βεβαίως, τα κριτήρια του ευάλωτου», είχε σημειώσει χαρακτηριστικά, στο πλαίσιο ακρόασης των φορέων για τον νέο Πτωχευτικό Νόμο. Στον αντίποδα, η Κομισιόν, στην 7η έκθεση για την αξιολόγηση της χώρας σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, τόνιζε ότι «εάν η διαδικασία υποβολής προσφορών δεν είναι επιτυχής, αυτό δεν θα εμποδίζει την απρόσκοπτη εφαρμογή της διαδικασίας πτώχευσης». Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση φρόντισε ώστε να προστατεύσει την πρώτη κατοικία των ευάλωτων οφειλετών έως και τα τέλη Μαίου, με διάταξη που συμπεριλήφθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας.
2) Είτε η κυβέρνηση να συναινέσει στην παροχή μιας κάποιας μορφής επιδότησης, τύπου «Γέφυρα», ώστε να μπορούν οι τράπεζες να ισοφαρίσουν την χασούρα. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, αυτό το ενδεχόμενο φαντάζει μάλλον αδύνατον, δεδομένου ότι δύσκολα οι θεσμοί θα συναινέσουν στην ψήφιση ενός ακόμη επιδοματικού προγράμματος και, μάλιστα, την στιγμή που βγαίνουν εκτός τροχιάς οι προθεσμίες που είχαν συμφωνηθεί για τον νέο Πτωχευτικό Νόμο.
Σε ό, τι αφορά τα υπόλοιπα θέματα προχωρούν εντός χρονοδιαγράμματος και η ελληνική πλευρά θα αποστείλει προς έγκριση στις Βρυξέλλες περί τις 15-17 Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ), ενώ αναμένει τα επόμενα εικοσιτετράωρα το τελικό «ΟΚ» για άλλες 15 που έχει ήδη αποστείλει. Υπενθυμίζεται ότι για την ενεργοποίηση της β’ φάσης του Πτωχευτικού Κώδικα την 1η Ιουνίου απαιτείται η έκδοση 50 και πλέον πράξεων δευτερογενούς νομοθεσίας.
Με βάση ποια κριτήρια θα επιλεγεί ο ιδιώτης που θα διαχειρίζεται τα σπίτια
Το ύψος της ανάληψης κινδύνου από πλευράς του Δημοσίου, το οποίο θα προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης, ο τρόπος υπολογισμού του τιμήματος επαναγοράς της κύριας κατοικίας κατά τη λήξη της μίσθωσης και η αξιοπιστία, η ειδική τεχνογνωσία και η εμπειρία. Αυτά θα είναι τα κριτήρια, βάσει των οποίων θα επιλεγεί ο ιδιώτης που θα αναλάβει τον Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης.
Ακόμη και στην περίπτωση που ισχύσουν οι πληροφορίες για την καταρχήν σύσταση ενός δημόσιου φορέα, αυτός θα πρέπει το αργότερο μέσα σε διάστημα ενός έτους να ιδιωτικοποιηθεί. Σύμφωνα με τον νέο Νόμο, πάντως, το Δημόσιο παραχωρεί τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες του επίμαχου Φορέα σε νομικό πρόσωπο του ιδιωτικού τομέα βάσει σύμβασης παραχώρησης, με την οποία ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει την εκπλήρωση των σχετικών καθηκόντων και αρμοδιοτήτων. «Η επιλογή του παραχωρησιούχου γίνεται κατόπιν διαδικασίας πρόσκλησης για υποβολή προσφορών, σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας», επισημαίνεται χαρακτηριστικά και προστίθεται: «Αναλαμβάνει την υποχρέωση απόκτησης κύριας κατοικίας ευάλωτου οφειλέτη, τη μίσθωσή του σε αυτόν και τη μεταβίβασή του σε αυτόν»
Σε περίπτωση που το αίτημα μεταβίβασης υποβάλλεται λόγω πτώχευσης του δικαιούχου, το τίμημα για τη μεταβίβαση του ακινήτου στο φορέα αποδίδεται από τον φορέα στον σύνδικο για τη διανομή στους πιστωτές. Εάν, όμως, υποβάλλεται λόγω επίσπευσης αναγκαστικής εκτέλεσης, το τίμημα αποδίδεται από τον Φορέα στον υπάλληλο του πλειστηριασμού.
Τα πάσης φύσης έξοδα μεταβίβασης καταβάλλονται από τον Φορέα και παρακρατούνται από το τίμημα μεταβίβασης, ενώ εάν η κύρια κατοικία ανήκει στον ευάλωτο οφειλέτη μόνο ως προς ιδανικό μερίδιο ή εάν ο ευάλωτος είναι ψιλός κύριος ή επικαρπωτής, η άσκηση του δικαιώματος προϋποθέτει τη σύμπραξη όλων των συνιδιοκτητών, συμπεριλαμβανομένων των ψιλών κυρίων και επικαρπωτών. Ειδικότερα, ο Φορέας αποκτά το ιδιοκτησιακό δικαίωμα του ευάλωτου, υπό την πρόσθετη προϋπόθεση ότι οι λοιποί συγκύριοι ή, κατά περίπτωση, ο ψιλός κύριος ή επικαρπωτής αποδέχονται τη μίσθωση του ακινήτου από τον ευάλωτο και παραιτούνται ρητά από οποιοδήποτε δικαίωμα επί του μισθώματος ή από τη δυνατότητα να προσβάλλουν τη μίσθωση για οποιοδήποτε λόγο μέχρι την συμβατική λήξη της. Η αποδοχή της παρούσας δεσμεύει και τους διαδόχους τους ανεξαρτήτως αιτίας.
Διαβάστε ακόμη
Νίκολας Νεγκροπόντε: Ο ανταγωνισμός είναι ο σύγχρονος βασιλιάς
Στο 5άστερο Μirragio στη Χαλκιδική το πρώτο υδάτινο πεδίο για υδροπλάνα