Αίσια έκβαση θα πρέπει να αναμένεται στις συζητήσεις της κυβέρνησης με τη Eurostat για το θέμα με τις εγγυήσεις του «Ηρακλή» και την εγγραφή τους στο δημόσιο χρέος.
Η «βόμβα» για την εγγραφή στο χρέος 23 δισ. ευρώ μπορεί προ ημερών να έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία, δημιουργώντας αναστάτωση, αλλά πρακτικά χωρίς ουσιαστικό υπόβαθρο. Και αυτό διότι μία πλειάδα λόγων έχουν οχυρώσει τις εγγυήσεις του «Ηρακλή» από τη σύσταση του μηχανισμού, αποσυνδέοντάς τες πλήρως από το δημόσιο χρέος. Κατόπιν αυτού, αναφέρουν πηγές με γνώση του θέματος, η κυβέρνηση έχει στα χέρια της όλα τα επιχειρήματα για να αντικρούσει το ενδεχόμενο εγγραφής των εγγυήσεων στο χρέος και η υπόθεση μάλλον θα αποδειχθεί «φωτοβολίδα».
Στις διαπραγματεύσεις που είχε με τις ευρωπαϊκές αρχές το 2019 το Υπουργείο Οικονομικών και ο κ. Γιώργος Ζαββός που είχε αναλάβει το εγχείρημα ως αρμόδιος υφυπουργός για τον χρηματοπιστωτικό τομέα, η Κομισιόν έδωσε το πράσινο φως στον «Ηρακλή» – και το ανανέωσε στην παράτασή του τον Απρίλιο του 2021 – ακριβώς διότι το σχήμα πληρούσε τους κανονισμούς περί μη κρατικών ενισχύσεων και δεν επιβάρυνε το χρέος.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο SSM είχε δώσει την έγκρισή του, ως υπεύθυνος για την απο – αναγνώριση των τιτλοποιήσεων από τους ισολογισμούς των τραπεζών για τη μεταβίβασή τους στον «Ηρακλή». Σημειώνεται ότι στην εσωτερική διαβούλευση πριν ληφθεί η απόφαση της Κομισιόν (DGComp) για την έγκριση του «Ηρακλή» συμμετείχε μεταξύ όλων των υπηρεσιών και η Eurostat.
Η εγγραφή κρατικών εγγυήσεων 23 δισ. ευρώ στο χρέος, δεν θα ευσταθούσε, πάντως, και με βάση τη λογική, αφού υποθέτει εκ προοιμίου ότι έχουν καταστραφεί όλες οι τιτλοποιήσεις που έχουν κάνει οι τράπεζες και το Ελληνικό Δημόσιο επιβαρύνεται με τις καταπτώσεις. Κάτι τέτοιο είναι μάλλον απίθανο σε μια οικονομία που αναμένεται να παρουσιάσει θεαματικά υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Αυτό που ισχύει από τη δομή του «Ηρακλή» είναι ότι το Δημόσιο θα μπορούσε να επιβαρυνθεί με το μέρος των εγγυήσεων που ενδεχομένως να καταπέσουν μελλοντικά από «ατύχημα» σε τιτλοποίηση κάποιας τράπεζας. Αυτό θα μπορούσε να συμβεί διότι αστόχησαν οι προβλεπόμενες στο business plan ανακτήσεις.
Στην περίπτωση που η DGComp διαπιστώσει π.χ. ότι υπάρχει πρόβλημα στη δομή της τιτλοποίησης, για παράδειγμα προβάλλει ενστάσεις για το ότι το mezzanine ομόλογο δεν πωλήθηκε με κανόνες αγοράς, δηλ. με επαρκή συμμετοχή ιδιώτη επενδυτή, τότε αυτό καλείται να το διορθώσει η τράπεζα. Και προφανώς, δεν υπάρχει καμία σύνδεση με το δημόσιο χρέος.
Το «οικοδόμημα» του «Ηρακλή» πέρα από αποτελεσματικό, αφού χάρη σε αυτό οι τράπεζες οδηγούνται συνολικά εντός του 2022 σε μονοψήφιο δείκτη μη εξυπηρετούμενων δανείων, είναι και πολύ γερά «δεμένο», σε πλήρη συμβατότητα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και χωρίς καμία επιβάρυνση για το δημόσιο χρέος και τον Έλληνα φορολογούμενο.
Πέρα από την επιτυχία να δοθεί έγκριση σε ένα σχήμα αντίστοιχο των ιταλικών GAGS χωρίς η Ελλάδα να έχει επενδυτική βαθμίδα, σημαντική ήταν η χορήγηση της μηδενικής στάθμισης κινδύνου για τις τιτλοποιήσεις (senior ομόλογα) που διακρατούν οι τράπεζες. Κατόπιν αυτών και τη μείωση των κόκκινων δανείων που επιτεύχθηκε με τον «Ηρακλή», η κατάσταση άλλαξε άρδην θετικά για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα που βγήκε από τη μακροχρόνια κρίση, κέρδισε την εμπιστοσύνη των αγορών και των επενδυτών και πλέον είναι έτοιμο να διαδραματίσει τον ρόλο του για την ανάκαμψη της οικονομίας, αξιοποιώντας τη μοναδική ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης.
Διαβάστε ακόμα:
«Ανάχωμα» ο νέος Φορέας Ακινήτων σε χιλιάδες πλειστηριασμούς α΄κατοικίας
ΥΠΕΝ: «Πράσινο» στην πρώτη επιδότηση για το «e-Astypalea»
Φώφη Γεννηματά: Σοκ και θλίψη για τον θάνατό της – Σε εθνικό πένθος αύριο η χώρα