Περισσότερα από έξι εκατ. ευρώ ή 33.500 ευρώ/ημέρα έκαναν… φτερά από τους τραπεζικούς λογαριασμούς των Ελλήνων το α’ εξάμηνο του 2021, με τις ηλεκτρονικές απάτες να καταγράφουν αύξηση κατά περίπου 4% σε σχέση με το ίδιο περυσινό διάστημα.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την Έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), σε συναλλαγές αξίας άνω των 37 δισ. ευρώ τα περιστατικά απάτης αφορούσαν σε συναλλαγές, ύψους πάνω από έξι εκατ. ευρώ, όταν το α’ εξάμηνο του 2020 οι επιτήδειοι κατάφεραν να αποσπάσουν περίπου 5,8 εκατ. ευρώ σε σύνολο συναλλαγών, αξίας σχεδόν 30 δισ. ευρώ. «Από την ανάλυση των περιστατικών απάτης ανά δίαυλο συναλλαγής με κάρτες πληρωμών, δηλαδή α) συναλλαγές σε τερματικά ΑΤΜ, β) πληρωμές σε τερματικά POS και γ) εξ αποστάσεως συναλλαγές χωρίς την φυσική παρουσία της κάρτας (card not present – CNP), προκύπτει ότι το υψηλότερο ποσοστό απάτης αφορά στις τελευταίες», σημειώνει η ΤτΕ.
Καταγγελίες
Το διαδίκτυο αναδεικνύεται σε πεδίον δόξης λαμπρόν για τους απατεώνες, αφού παρά τα… καμπανάκια από τις αρμόδιες αρχές, με τις συνεχείς εκστρατείες ενημέρωσης, εκείνοι καταφέρνουν να αδειάζουν τους λογαριασμούς των κατόχων τους, επιφέροντας ρήξη στις σχέσεις τους με τις τράπεζες. «Στις 25 Δεκεμβρίου 2021 και ώρα 05.14 μ.μ. έλαβα e-mail με αποστολέα την τράπεζά μου, το οποίο ανέφερε ότι ‘η χρεωστική σας κάρτα έχει αποκλειστεί προσωρινά’. Καθώς δεν είχα προβεί σε καμία συναλλαγή εκείνη την ημέρα θεώρησα ότι το μήνυμα δεν ήταν αληθές και το διέγραψα, μετακινώντας το στον φάκελο ‘απορρίμματα’», τονίζει στο newmoney μία εκ των 29 θυμάτων διαδικτυακής απάτης που ετοιμάζονται να καταθέσουν μαζική αγωγή κατά μεγάλης συστημικής τράπεζας γιατί ενόσω οι ίδιοι κινήθηκαν γρήγορα και ενημέρωσαν για τα περιστατικά απάτης εντούτοις η τράπεζα προχώρησε κανονικά στην εκκαθάριση των ποσών, απορρίπτοντας τις αιτήσεις αμφισβήτησης των συναλλαγών.
Την ίδια ημέρα και ώρα περίπου 09.30 μ.μ. η ίδια επιχείρησε να πληρώσει τον λογαριασμό οφειλής του κινητού της τηλεφώνου μέσω της σχετικής εφαρμογής. Μόλις καταχώρησε τα στοιχεία της χρεωστικής της κάρτας ήρθε μήνυμα επιβεβαίωσης συναλλαγής, το οποίο και επιβεβαίωσε, αλλά αμέσως έκλεισε η εφαρμογή της σελίδας της τράπεζας. Έλεγξε τη σελίδα της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας και είδε ότι η συναλλαγή δεν είχε πραγματοποιηθεί. Προσπάθησε άλλες τρεις φορές να πληρώσει τον λογαριασμό και εξακολουθούσε να συμβαίνει το ίδιο. «Τη στιγμή εκείνη θυμήθηκα το e-mail που είχα λάβει νωρίτερα από την τράπεζα, το οποίο ανέφερε ότι η χρεωστική μου κάρτα είχε αποκλειστεί προσωρινά και αιφνιδιασμένη πείστηκα πως ήταν αληθινό, καθώς δεν μπορούσα να προβώ στη συναλλαγή. Ανέτρεξα, λοιπόν, στο συγκεκριμένο e-mail, το οποίο με κατεύθυνε σε πανομοιότυπη ιστοσελίδα με αυτή της τράπεζας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να συνδεθώ με τον σύνδεσμο και να καταχωρήσω τους ηλεκτρονικούς μου κωδικούς (username και password), προκειμένου να δω τι ακριβώς είχε συμβεί, αλλά και τι είδους συναλλαγή είχε πραγματοποιηθεί. Κατά την είσοδο μου διαπίστωσα πως δεν είχε γίνει καμία συναλλαγή. Αντιθέτως εντός λίγων δευτερολέπτων έλαβα μήνυμα επιβεβαίωσης συναλλαγής για «αγορά REVOLUT», ποσού 915 ευρώ, χωρίς τη συγκατάθεσή μου, το οποίο και αμέσως απέρριψα, πατώντας την επιλογή απόρριψη πληρωμής και εν συνεχεία, πατώντας την αμφισβήτηση συναλλαγής», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Θορυβημένη και σαφώς ταραγμένη ότι έχει πέσει θύμα απάτης επικοινώνησε αμέσως με το τηλεφωνικό κέντρο της τράπεζας και τους ενημέρωσε για το τι συνέβαινε. Ταυτόχρονα, από το επίσημο viber της τράπεζας λάμβανε μηνύματα i-bank OTP για εγγραφή συσκευής και για αλλαγή ορίου της κάρτας. Από την τράπεζα την ενημέρωσαν ότι εκείνη τη στιγμή έβλεπαν στον λογαριασμό της να γίνεται και άλλη μία κίνηση του ποσού των 600 ευρώ και αφού τους ενημέρωσε ότι δεν πρόκειται για δική της κίνηση τη μπλόκαραν. Στη συνέχεια, ακύρωσαν όλες τις κάρτες και ο υπάλληλος της είπε να μην ανησυχεί γιατί εφόσον έκανε αμφισβήτηση της συναλλαγής του ποσού των 915 ευρώ ναι μεν, είχε γίνει η δέσμευση, ωστόσο, δεν είχε γίνει η χρέωση του ποσού.
«Ο υπάλληλος με συμβούλευσε να αποστείλω το κακόβουλο μήνυμα που έλαβα σε μία συγκεκριμένη ηλεκτρονική διεύθυνση της τράπεζας και να αναφέρω το περιστατικό και στην υπηρεσία ελέγχου συναλλαγών, τα οποία και έπραξα αμέσως εκείνο το βράδυ. Ωστόσο, είχα μείνει εκείνη την ημέρα και την επομένη (που ήταν Κυριακή) χωρίς κάρτες και χρήματα για οποιαδήποτε συναλλαγή μου», εξηγεί και συνεχίζει: «Τη Δευτέρα, 27 Δεκεμβρίου 2021, είχα ραντεβού το πρωί με την ογκολόγο ιατρό που με παρακολουθεί, επειδή είμαι καρκινοπαθής και προσφάτως χειρουργημένη και η οποία θα προέβαινε σε συνταγογράφηση εξέτασης, την οποία δεν ήμουν σε θέση να πληρώσω, καθώς, επειδή είχα πέσει θύμα απάτης, είχα ακυρώσει τις κάρτες μου και δεν είχα πρόσβαση στα χρήματα που βρίσκονταν στον λογαριασμό μου. Μετέθεσα, λοιπόν, το ραντεβού με την ογκολόγο ιατρό μου για αργότερα και ώρα 08.00 π.μ. επισκέφτηκα υποκατάστημα της τράπεζας για να προβώ σε αίτημα έκδοσης νέας κάρτας. Ενημέρωσα τον υπάλληλο για την υποκλοπή που είχε συντελεστεί εις βάρος μου και εκείνος με διαβεβαίωσε ότι ήταν εκκρεμής ακόμη η παράνομη συναλλαγή με τη REVOLUT και εκτύπωσε το αίτημα αμφισβήτησης μου στις 25 Δεκεμβρίου 2021, στο οποίο αναφερόταν ρητώς ότι ‘η πελάτης έχει πέσει θύμα ηλεκτρονικής απάτης, το οποίο έχει αναφέρει στην τράπεζα μας και αμφισβητεί τη συγκεκριμένη συναλλαγή με τη REVOLUT’. Ο ίδιος δε, μου εκτύπωσε και τις κινήσεις του λογαριασμού που διαβεβαίωναν ότι το ποσό βρισκόταν υπό δέσμευση και δεν είχε χρεωθεί».
Παρόλα αυτά την επομένη, Τρίτη 28 Δεκεμβρίου 2021 και ώρα 10.55 π.μ., έλαβε e-mail από την τράπεζα ότι «σε συνέχεια της αμφισβήτησης συναλλαγής η συναλλαγή που πραγματοποιήθηκε την 25/12/2021 έχει διενεργηθεί σε ασφαλές περιβάλλον internet και ως εκ τούτου δεν δύναται να διεκδικηθεί… Κατόπιν των ανωτέρω, δυστυχώς, δεν είναι δυνατή η ικανοποίηση του αιτήματός σας και η απαλλαγή σας από το ποσό που αντιστοιχεί στην συναλλαγή».
Ουσιαστικά, δηλαδή, με το σχετικό e-mail και την αναφορά ότι η συναλλαγή έχει γίνει σε ‘ασφαλές περιβάλλον’ η τράπεζα δεν αναγνωρίζει ότι έπεσα θύμα απάτης, ούτε τις άμεσες ενέργειες που έκανα με το τηλεφωνικό τους κέντρο. Το χειρότερο δε, ήταν ότι από το 2007 διατηρώ λογαριασμό μισθοδοσίας στην συγκεκριμένη τράπεζα και διαφυλάττω εκεί τα χρήματα μου για ασφάλεια, τις περισσότερες πληρωμές μου τις τακτοποιώ ηλεκτρονικά και έπεσα θύμα απάτης εντός του συστήματος που θεωρούσα ότι είχα τη μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και αξιοπιστία, τη στιγμή, μάλιστα, που αναφέρεται ότι ‘ο πελάτης έχει κάθε δικαίωμα να αμφισβητήσει οποιαδήποτε συναλλαγή δεν αναγνωρίζει, προκειμένου, όμως, η τράπεζα να διαχειριστεί αίτημα αμφισβήτησης για συναλλαγή που ενδέχεται ή αναγνωρίζεται ως απατηλή, απαιτείται από τους διεθνείς οργανισμούς καρτών (VISA / MASTERCARD) – ως προαπαιτούμενο – η ακύρωση της κάρτας’, όπως και έγινε», καταλήγει.
Διαβάστε ακόμη:
Συντάξεις Φεβρουαρίου: Πότε πληρώνονται οι δικαιούχοι – Η ανακοίνωση του e-ΕΦΚΑ
Αναζητούν προσωπικό και δεν βρίσκουν: 40.000 κενές θέσεις εργασίας πληροφορικάριων και τεχνιτών