Τα… νερά του εγχώριου οικοσυστήματος των fintechs, αλλά και του παραδοσιακού χρηματοπιστωτικού συστήματος, αναμένεται να ταράξει η είσοδος στην Ελλάδα της Klarna, του σουηδικού «μονόκερου» που δραστηριοποιείται στο κομμάτι των πληρωμών, προσφέροντας σε επιχειρήσεις και καταναλωτές το μοντέλο «buy now, pay later».
Πιο αναλυτικά, η Klarna ετοιμάζεται να παρέχει και στη χώρα μας τη δυνατότητα αγορών – σε e-shops, αλλά και φυσικά καταστήματα – με άτοκες δόσεις, χωρίς να είναι απαραίτητη η χρήση πιστωτικής κάρτας. Μέσω της εφαρμογής, δηλαδή, οι καταναλωτές μπορούν να αγοράσουν τώρα και να πληρώσουν είτε όλο το ποσό σε περίπου ένα μήνα είτε σε τρεις δόσεις, ξεκινώντας από την ημερομηνία της αγοράς. Έτσι, οι μεν, έμποροι δίνουν στους πελάτες τους επιπλέον λύσεις, γεγονός που τους επιτρέπει να αυξήσουν τον τζίρο τους και οι δε, καταναλωτές λαμβάνουν τα προϊόντα που επιθυμούν. «Με τον τρόπο αυτό, η εταιρεία αποκτά πρόσβαση σε ένα κοινό που δύσκολα μπορούν να προσεγγίσουν οι παραδοσιακές τράπεζες: τους millennials, αλλά και τη Generation Ζ που εμφανίζονται να έχουν και υψηλές καταθέσεις», σχολιάζουν στο newmoney αρμόδιες πηγές, εκτιμώντας πως το customer experience, σε συνδυασμό με το μέγεθος της εταιρείας, συνηγορούν στην άποψη πως η Klarna πολύ γρήγορα θα καταφέρει να αποσπάσει σημαντικό μερίδιο από την «πίτα» των πληρωμών, «σκληραίνοντας» τον ανταγωνισμό με τους υφιστάμενους «παίκτες» – fintechs, αλλά και τράπεζες.
Υπενθυμίζεται πως το μοντέλο «buy now, pay later» προσφέρει ήδη και η βουλγαρική TBI Bank, με τον CEO, Petr Baron, να δηλώνει σε πρόσφατη συνέντευξή του στο newmoney πως η απόφαση της εταιρείας του να εισέλθει στην Ελλάδα προέκυψε κατόπιν διαπίστωσης πως οι εναλλακτικές επιλογές πληρωμών, όπως το BNPL, περιορίζονται σε ένα πολύ συγκεκριμένο προφίλ πελατών, αφήνοντας σημαντικό αριθμό αυτών χωρίς επαρκή εξυπηρέτηση.
Την ίδια υπηρεσία, ωστόσο, ετοιμάζεται να παρέχει και η Τράπεζα Πειραιώς μέσω της συνεργασίας της με τη Natech.
«Παρακολουθούσαμε την αγορά και αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μία ψηφιακή τράπεζα, η οποία θα έχει άδεια από την Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ), θα προσφέρει υπηρεσίες Banking-as-a-Service και Buy-Now-Pay-Later, ενώ θα είναι εστιασμένη στους millennials, αλλά και τη Generation Ζ, που υπολογίζεται πως έχουν περί τα 500 εκατ. ευρώ καταθέσεις. Από τα πέντε εκατομμύρια πελάτες μας σχεδόν το ένα εκατομμύριο δεν μπαίνει μέσα στην τράπεζα. Αυτούς είναι που σε δεύτερη φάση θα προσπαθήσουμε να προσελκύσουμε στη νέα τράπεζα, προσφέροντας όλων των ειδών τα καταναλωτικά προιόντα (οικονομικό προγραμματισμό, παρακολούθηση εξόδων, χρήση ορίων). Παράλληλα, θα δίνεται η δυνατότητα σε εμπόρους, retailers, ακόμη και μικρότερες τράπεζες να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες μας για να προσφέρουν με τη σειρά τους, χρηματοοικονομικές υπηρεσίες», ανέφερε σχετικά ο διευθύνων σύμβουλος της τράπεζας, κ. Χρήστος Μεγάλου.
Sebastian Siemiatkowski: Από… ψήστης στη λίστα του Forbes με τους δισεκατομμυριούχους
Μολονότι η Klarna είναι τώρα ένας από τους πιο επιτυχημένους «μονόκερους» της Σουηδίας που επεξεργάζεται σχεδόν τις μισές διαδικτυακές πληρωμές της χώρας, για τον ιδρυτή της, Sebastian Siemiatkowski, ωστόσο, ο δρόμος προς την επιτυχία δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα.
Ο ίδιος, μαζί με τους συνιδρυτές Adalberth και Victor Jacobsson, ξεκίνησαν την Klarna το 2005 κατά τη διάρκεια του μεταπτυχιακού του προγράμματος στο Stockholm School of Economics και ενόσω δούλευε ως ψήστης στα Burger King. «Παρουσιάσαμε την ιδέα μας σε ειδικούς και είπαν: ‘Ξεχάστε το. Δεν πρόκειται ποτέ να λειτουργήσει’. Ένιωσα πολύ άσχημα. Αμέσως μετά, όμως, μας προσέγγισε κάποιος, ο οποίος είχε παρακολουθήσει την παρουσίαση και μας είπε: ‘Ξέρεις τι, δεν με νοιάζει τι είπαν αυτοί οι τύποι. Απλώς τολμήστε το και οι τράπεζες δεν θα καταλάβουν ποτέ τι συνέβη’. Είμαστε ακόμα σε αυτή την αποστολή», ανέφερε ο Siemiatkowski σε παλαιότερη συνέντευξή του.
Το βιογραφικό του αναφέρει πως έχει οκτώ χρόνια εμπειρίας στον κλάδο των πωλήσεων, συμπεριλαμβανομένης της θέσης ως επικεφαλής πωλήσεων στη Djuice Uppsala. «Είμαι ένας συνδυασμός πωλητή και οικονομολόγου και εάν κάποιος μηχανικός ερχόταν σε εμένα και μου έλεγε ‘αυτό χρειάζεται 12 μήνες για να κατασκευαστεί’, τι ξέρω εγώ; Είναι καλό, κακό; Αυτό είναι το πιο δύσκολο πράγμα, να καταλάβω πώς μοιάζει το ‘τέλειο’. Και μετά αρχίζεις να το αναγνωρίζεις σε όλους τους κλάδους της εταιρείας σου. Αυτό μου πήρε πολύ χρόνο. Πρέπει να δίνεις προτεραιότητα, να λες όχι σε πολλά πράγματα. Δεν παρακολουθώ Netflix ή HBO, αν και έβλεπα το Game of Thrones. Κάνω παρέα με τους φίλους και την οικογένειά μου και εργάζομαι. Αυτή είναι η ζωή που επέλεξα», πρόσθεσε.
Σήμερα, πάντως, φιγουράρει στην 905η θέση της λίστας του Forbes με τους δισεκατομμυριούχους, με την περιουσία του να αποτιμάται στα 3,2 δισ. δολάρια.
H ιστορία της Klarna σε αριθμούς
- Το 2005 ιδρύθηκε στη Στοκχόλμη της Σουηδίας.
- Το 2014 σχηματίστηκε η Klarna Group.
- Οι ενεργοί πελάτες «αγγίζουν» τα 147 εκατομμύρια.
- Εξ αυτών τα 25 εκατομμύρια είναι στην Αμερική.
- Συνεργάζεται με περισσότερους από 400.000 εμπόρους.
- Ο αριθμός των συναλλαγών είναι περίπου δύο εκατομμύρια την ημέρα.
- Έχει παρουσία σε 45 χώρες.
- «Μετρά» πάνω από 5.000 υπαλλήλους.
Οι προοπτικές των fintechs στην Ελλάδα
Δυνατές είναι οι προοπτικές των fintechs στην Ελλάδα που τα τελευταία χρόνια έχουν δεχτεί ένα μεγάλο μερίδιο των χρηματοδοτήσεων από ιδιωτικά κεφάλαια.
Όπως προκύπτει από έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τις χρηματοοικονομικές τεχνολογίες, το αμέσως επόμενο διάστημα θα υπάρξει ένα «platformication» του banking, όπου για απλά προϊόντα οι τράπεζες θα δρουν σαν πλατφόρμες παροχής υπηρεσιών, αλλά ο τελικός πελάτης θα καταναλώνει αυτές τις υπηρεσίες μέσω fintechs, οι οποίες θα προσφέρουν καλύτερη εμπειρία χρήστη.
Στο μέλλον δε, ενδέχεται να παρέχονται και άλλου είδους υπηρεσίες σε συνεργασία με fintechs, όχι απαραίτητα τραπεζικές. Για παράδειγμα, μία υπηρεσία διαχείρισης συνδρομών, στην οποία ο χρήστης θα μπορεί μέσω τραπεζικής εφαρμογής να κλείνει τη συνδρομή του σε σχετικές ψηφιακές πλατφόρμες, οι οποίες απαιτούν συνδρομή (όπως π.χ. είναι η συνδρομητική υπηρεσία streaming Netflix). «Συνεπώς, δεν αποκλείεται η ένταξη νέων υπηρεσιών στο μέλλον που θα καθίστανται είτε συμπληρωματικές είτε υποκατάστατες ανάλογα με τη φύση τους, ώστε να δημιουργείται ένα ‘μπουκέτο’ υπηρεσιών που καλύπτει περισσότερες ανάγκες του πελάτη και δημιουργεί αφοσίωση και ‘κλείδωμα’ του πελάτη στον πάροχο των υπηρεσιών αυτών», επισημαίνει η Επιτροπή.
Όσον αφορά στις fintech υπηρεσίες που αναμένεται να έχουν αυξημένη ζήτηση τα επόμενα χρόνια στην ελληνική αγορά, αυτές είναι οι πληρωμές, τεχνολογία και δανειοδότηση.
Διαβάστε ακόμη:
ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Από τις αγορές των Βαλκανίων και της Πολωνίας χαρτοφυλάκιο 1 GW ως το 2030
«Μετάλλια» οικονομίας και χαμηλότερης ακρίβειας απονέμει στην Ελλάδα η Κομισιόν