Ήταν τέτοιες μέρες το 2014, όταν ο Χοσέ Αντόνιο Άλβαρες-Άλβαρες αναλάμβανε CEO του ομίλου Santander. Ο Άλβαρες- Άλβαρες θα οδηγούσε τον ισπανικό τραπεζικό κολοσσό -μέσα στη θυελλώδη ευρωπαϊκή κρίση- σε γιγαντιαίες επενδύσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και στις πλατφόρμες υψηλής τεχνολογίας, όπως η iZettle, που ειδικεύεται στις πληρωμές μέσω κινητού.
Σίγουρα, ο 61χρονος Ισπανός δεν περίμενε ότι για τον μεγαλύτερο τραπεζικό (βάσει κεφαλαιοποίησης) της Ευρωζώνης, η παραμονή πρωτοχρονιάς του 2022 θα έφερνε τον… μεγαλύτερο πονοκέφαλο της ζωής του.
Την ημέρα των Χριστουγέννων, σε περίπου 2.000 νοικοκυριά στο Ηνωμένο Βασίλειο, ξεκίνησαν πανηγυρισμοί. Στους λογαριασμούς μισθοδοσίας τους, τα παραπάνω νοικοκυριά είδαν διπλά λεφτά από αυτά που περίμεναν. Οι περισσότεροι θεώρησαν ότι επρόκειτο για κάποιο bonus από την εργασία τους και το ξόδεψαν. Μέχρι που αποκαλύφθηκε η (πικρή) αλήθεια.
Το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης για τις αυτόματες πληρωμές της τράπεζας Santander είχε κάνει περίπου 75.000 επιπλέον συναλλαγές, βάζοντας διπλούς μισθούς στους παραπάνω λογαριασμούς. Το πρόβλημα (όχι για όλους πρόβλημα) δεν έγινε αμέσως αντιληπτό και τώρα, ο Άλβαρες-Άλβαρες πρέπει να δικαιολογήσει τα… αδικαιολόγητα στους μετόχους του τραπεζικού γίγαντα για τα 155 εκατ. ευρώ που… έκαναν φτερά.
«Καλά, δεν μπορεί να τα πάρει πίσω;» θα αναρωτηθεί κανείς. Η αλήθεια είναι πως η διαδικασία δεν είναι ακριβώς τόσο εύκολη. Η τράπεζα μπορεί να λέει επισήμως ότι «το τεχνικό ζήτημα επιλύθηκε» και ότι έχει τη δυνατότητα «να τραβήξει πίσω τα χρήματα από τους λογαριασμούς των δικαιούχων», αλλά τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όσο θέλει να τα περιγράφει.
Κι αυτό γιατί, στις περιπτώσεις των απευθείας αναλήψεων, θα πρέπει τα χρήματα να… υπάρχουν στον τραπεζικό λογαριασμό. Εάν δεν υπάρχουν, θα πρέπει να συνεννοηθεί με τον πελάτη της, δηλαδή την επιχείρηση που πληρώνει, ώστε να μην δοθούν οι μισθοί του επόμενου μήνα και να ισοφαριστεί το λάθος. Απαραίτητη προϋπόθεση, η καλή πίστη των πελατών.
Όμως υπάρχουν και περιπτώσεις προμηθευτών που πληρώθηκαν με καταθέσεις οι οποίες έγιναν από τη Santander σε τραπεζικούς λογαριασμούς αντίπαλων τραπεζών. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνει ένα κύκλος συνεννοήσεων, να ξεπεραστεί η γραφειοκρατία και να… συμφωνήσουν οι πελάτες.
Και, προς το παρόν, δεν φαίνονται να συμφωνούν όλοι. Για την ακρίβεια, κάποιοι είναι εξοργισμένοι. Δεκάδες λογιστές επιχειρήσεων βρέθηκαν σε δύσκολη θέση -κατά κάποιες πληροφορίες ορισμένοι έφτασαν στην πόρτα της εξόδου- καθώς δεν μπορούσαν να εξηγήσουν πώς έγιναν οι διπλές πληρωμές στο προσωπικό.
Η Santander μπορεί να λέει ότι θα ακολουθηθεί η διαδικασία του τραπεζικού λάθος, όμως είναι ένα ερώτημα το αν θα αντιμετωπίσει δικαστικές… περιπέτειες από δυσαρεστημένους πελάτες στους οποίους καταστράφηκαν τα Χριστούγεννα.
Διαβάστε ακόμη
Ποια deals του 2021 έμειναν «προίκα» για τη νέα χρονιά
A.Carlon (Ericcson): Το 5G στην Ευρώπη και τα 3 τολμηρά βήματα της Ελλάδας