Τα… ξίφη τους διασταύρωσαν την Παρασκευή στη Βουλή ο υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για το χρηματοπιστωτικό σύστημα, κ. Γιώργος Ζαββός και ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), κ. Γιάννης Στουρνάρας, με αφορμή τις διαφορετικές συστημικές λύσεις που προκρίνουν για τη μείωση των «κόκκινων» δανείων: τον «Ηρακλή» και την Bad Bank.
Πιο αναλυτικά, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Βουλής, με θέμα τη λειτουργία του χρηματοπιστωτικού συστήματος, τις προκλήσεις και τις προοπτικές του, με έμφαση στη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, που πραγματοποιήθηκε κατόπιν πρωτοβουλίας του ΚΙΝΑΛ, οι δύο άνδρες διαφώνησαν στα εξής:
Διασφάλιση του Δημοσίου: Πολλές από τις ερωτήσεις που δέχθηκαν αμφότεροι αφορούσε στον κίνδυνο το Δημόσιο που εγγυάται για μέρος των τιτλοποιήσεων να βρεθεί εκτεθειμένο από το ενδεχόμενο κατάπτωσης.Σύμφωνα με τον κ. Στουρνάρα, το κράτος δίνει εγγυήσεις και παίρνει αμοιβή.
«Το εάν θα καταπέσουν οι εγγυήσεις ή όχι δεν μπορούμε να το πούμε από τώρα. Μπορεί να πέσουν, μπορεί και να μην πέσουν. Εάν τα πράγματα πάνε πάρα πολύ καλά και το επόμενο τρίμηνο έχουμε ανάπτυξη 5% – 6% δεν θα πέσουν οι εγγυήσεις είτε στη μία περίπτωση είτε στην άλλη», τόνισε χαρακτηριστικά, για να προσθέσει: «Μεταξύ των δύο μεθόδων, εμείς, έχουμε φτιάξει την πρότασή μας κατά τέτοιο τρόπο ώστε το Δημόσιο να μην χάσει με τίποτα, ακόμα και εάν πέσει η εγγύηση. Διότι, βάζουμε έναν φόρο στις τράπεζες για τα επόμενα χρόνια, ούτως ώστε, ακόμα και να πέσει η εγγύηση, ο φορολογούμενος τελικά να μην πληρώσει. Άρα, μπορεί να γίνει οποιαδήποτε κριτική στην δική μας πρόταση, εκτός από αυτό».
«Είναι ένα πράγμα να εγγυώμαι κάτι συγκεκριμένο, όπως είναι το κομμάτι της τιτλοποίησης του ‘Ηρακλή’, το οποίο έχει – όπως ξέρετε πολύ καλά – εξεταστεί και αξιολογηθεί από Rating Agencies. Και είναι άλλο να δίνω εγγύηση σε οποιοδήποτε ρίσκο μπορεί να υπάρχει στη μεταφορά κεφαλαίων από τις τράπεζες σε ένα SPV», απάντησε από την πλευρά του, ο κ. Ζαββός, υπογραμμίζοντας πως οι εγγυήσεις, που έχει δώσει το ελληνικό Δημόσιο για τον «Ηρακλή» είναι από τις πιο σταθερές που έχουν υπάρξει ποτέ, για τους παρακάτω λόγους:
Το ελληνικό Δημόσιο εγγυάται το καλύτερο, το ασφαλέστερο τμήμα της τιτλοποίησης που έχει αξιολογηθεί προηγουμένως με πιστοληπτική διαβάθμιση. Για να δοθεί εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου πρέπει να έχει γίνει η πώληση με θετική αξία του 50 +1% από το χαρτοφυλάκιο της τιτλοποίησης. Οι τράπεζες πληρώνουν την προμήθεια, η οποία αντικατοπτρίζει τους κινδύνους που έχουν υπολογιστεί με βάση την τιμή των συμβάσεων αντιστάθμισης. Έτσι, ακόμη και να καταπέσει η εγγύηση, αυτή η κατάπτωση έχει ήδη κοστολογηθεί μέσα στο ασφάλιστρο, το οποίο πληρώνουν οι τράπεζες, ώστε να διαφυλάσσεται πραγματικά προκαταβολικά το ελληνικό δημόσιο και ο Έλληνας φορολογούμενος.
Υπάρχει Επιτροπή Παρακολούθησης του «Ηρακλή» – δηλαδή των ανακτήσεων – την οποία αποτελούν, όχι μόνο υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου, αλλά και της ΤτΕ και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, τα οποία συνεπικουρούνται και από διεθνείς εμπειρογνώμονες που βοηθούν το ελληνικό Δημόσιο όταν αναλύει τα περίπλοκα χαρτοφυλάκια που υποβάλλουν οι τράπεζες με τα πολύπλοκα δάνεια. Συν τοις άλλοις, για να παρακολουθεί συνεχώς την πορεία των ανακτήσεων, ώστε να υπάρχει έγκαιρη ειδοποίηση εάν κάτι είναι να πάει στραβά.
Αναβαλλόμενη φορολογία: «Εάν κάτι διαφοροποιεί τη δική μας πρόταση από τον ‘Ηρακλή’ είναι ότι αντιμετωπίζει και το πρόβλημα της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης». Αυτό τόνισε ο διοικητής της ΤτΕ, σημειώνοντας πως η εποπτική αρχή δεν είναι μέτοχος των τραπεζών και, άρα, δεν έχει κάποιο ιδιαίτερο συμφέρον να στηρίξει τη μία μέθοδο σε σχέση με την άλλη. «Η ΤτΕ έχει μία συσσωρευμένη εμπειρία, τα στελέχη μας είναι από την αρχή της κρίσης, γνωρίζουν πάρα πολύ καλά τις λεπτομέρειες και πρότειναν τη λύση αυτή, διότι, μου είπαν ότι μόνο με την αντιμετώπιση των ‘κόκκινων’ δανείων δεν τελειώνει το πρόβλημα εκεί. Το πρόβλημα είναι δίδυμο, είναι και φορολογικής απαίτησης και δεν πρέπει με τίποτα να προχωρήσουμε σε μεθοδεύσεις που αμφισβητούν την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση, διότι, έτσι θα διαταραχθεί η χρηματοοικονομική ευστάθεια», εξήγησε.
«Όταν το 2022 τα ‘κακά’ δάνεια θα βρίσκονται σε μονοψήφιο ποσοστό σας βεβαιώνω ότι έχει πολύ μικρή σημασία οποιοσδήποτε κίνδυνος μπορεί να προέρχεται από τον μη αναβαλλόμενο φόρο», έσπευσε να απαντήσει με την σειρά του, ο αρμόδιος υφυπουργός.
Στοκ «κόκκινων» δανείων: «Εάν υποθέσουμε ότι ο ‘Ηρακλής Ι’ τελειώσει ομαλά, όπως έχει προγραμματιστεί μέσα στο 2021, τότε έχουμε 60 δισ. ευρώ που είναι τώρα τα ‘κόκκινα’ δάνεια μείον 25 δισ. ευρώ – γιατί έχει ήδη γίνει η τιτλοποίηση της Eurobank +10 δισ. ευρώ από την πανδημία μένουν 45 δισ. ευρώ. Τώρα αυτά τα δάνεια μπορούν να μοιραστούν μεταξύ ‘Ηρακλή ΙΙ’ και εταιρείας διαχείρισης του ενεργητικού. Η δική μας η άποψη είναι ότι είναι προτιμότερη η δεύτερη. Βεβαίως, εναπόκειται στην κυβέρνηση να αποφασίσει, αυτή έχει τη νομοθετική και πολιτική πρωτοβουλία να αποστείλει το αίτημα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού», ανέφερε ο κ. Στουρνάρας.
«Ο ‘ Ηρακλής’ θα έχει 32 δισ. ευρώ και σκοπεύουμε τόσα να έχει και ο ‘Ηρακλής ΙΙ’. Δηλαδή, σχεδόν θα πάμε στα 65 δισ. ευρώ ‘κόκκινα’ δάνεια που θα έχουν εξαλειφθεί μέσα στο επόμενο 18μηνο. Κάτι που σημαίνει ότι θα έχουν φτάσει τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα σε ένα μονοψήφιο νούμερο και πολύ κοντά στον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Αφήνω σε εσάς και στους συναδέλφους σας να πουν έπειτα το τι απομένει», κατέληξε ο κ. Ζαββός.
Διαβάστε ακόμα
ΗΠΑ: Δεν θα προσκαλέσουν τη Ρωσία να ενταχθεί στους G7
Τέλος επιτηδεύματος: Τα σχέδια προσωρινής μείωσης από το ΥΠΟΙΚ
Επιστρεπτέα Προκαταβολή 6: Πότε λήγει η διορία για υποβολή των αιτήσεων