«Η εφαρμογή του σχεδίου ‘Ηρακλής’ έχει καλά αποτελέσματα, αλλά φαίνεται ότι δεν επαρκεί λόγω του μεγάλου όγκου των NPEs, αλλά και του θέματος με την αναβαλλόμενη φορολογία». Αυτό επισημαίνει σε συνέντευξή του στο newmoney ο πρόεδρος του Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας και του Συνδέσμου ΑΕ & ΕΠΕ, κ. Σίμος Αναστασόπουλος, υπογραμμίζοντας πως η στάση της κυβέρνησης έως τώρα, όπως και οι ανακοινώσεις του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), δεν προδιαθέτουν για αλλαγές που θέτουν σε κίνδυνο την πιστωτική επέκταση.
«Απεναντίας, όλες οι προβλέψεις συντείνουν στο αισιόδοξο σενάριο της απαλλαγής των τραπεζών από το βάρος των ‘κόκκινων’ δανείων, την κεφαλαιακή ενίσχυσή τους και την βελτίωση των συνθηκών ρευστότητας», προσθέτει.
Όσον αφορά στη στήριξη της επιχειρηματικότητας, ο κ. Αναστασόπουλος σημειώνει πως επειδή οι συνέπειες της πανδημίας θα είναι μακροχρόνιες και η επιστροφή στην εργασία αργή, τα μέτρα δημοσιονομικής πολιτικής θα πρέπει να συνεχιστούν για όσο διάστημα επιτρέπουν τα οικονομικά της χώρας και οι ευρωπαϊκές πολιτικές.
Αναλάβατε τη θέση του προέδρου του Συνδέσμου σε μία κρίσιμη για τη χώρα περίοδο. Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν μετά την εμφάνιση της πανδημίας οι εταιρείες-μέλη σας και πως μπορούν να αντιδράσουν;
Ο Σύνδεσμος Ανωνύμων Εταιρειών και ΕΠΕ, αναγνωρίζοντας την κρισιμότητα των αλλαγών που φέρνει η 4η Βιομηχανική Επανάσταση και ο ψηφιακός μετασχηματισμός, αλλά και τις επιπτώσεις της πανδημίας, «επανανασυστήνεται» για να μπορεί να εξυπηρετεί τα μέλη του και να ανακτήσει την ηγετική θέση που αντιστοιχεί στην 100ετή παρουσία του στα επιχειρηματικά πράγματα. Η πανδημία ανέτρεψε τις προοπτικές που είχαν δημιουργηθεί στην αρχή του χρόνου για ανάκαμψη της οικονομίας και μείωση της ανεργίας.
Το πρωτόγνωρο «κλείσιμο» του τουρισμού, της εστίασης και της λιανικής δημιούργησε ένα ντόμινο επιπτώσεων στην οικονομική δραστηριότητα, με πτώση της κατανάλωσης και της παραγωγής, που επέβαλλε αναστολές εργασιακών συμβάσεων και την ανάγκη κρατικών ενισχύσεων προς επιβίωση πολλών επιχειρήσεων. Η υποστήριξη του προσωπικού, η διαχείριση των υποχρεώσεων που μπορεί να αναβάλλονται, αλλά συσσωρεύονται, η πτώση του τζίρου και η αυξημένη δυσκολία χρηματοδότησης, αποτελούν και τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες, μικρές και μεγάλες.
Η χρήση των κρατικών εργαλείων στήριξης, η εξοικονόμηση πόρων και ο επαναπροσδιορισμός του επιχειρηματικού και λειτουργικού μοντέλου της κάθε επιχείρησης διευκολύνουν την αντιμετώπιση της κρίσης και επιτρέπουν έναν καλύτερο σχεδιασμό για την επόμενη ημέρα.
Η κυβέρνηση από την αρχή σχεδόν της υγειονομικής κρίσης ανακοίνωσε μέτρα για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας. Πώς κρίνετε αυτές τις πρωτοβουλίες; Υπάρχουν ενδεχομένως κάποιες που θα μπορούσαν να γίνουν συμπληρωματικά;
Η κυβέρνηση αντέδρασε, κατά γενική ομολογία, με ιδιαίτερη αποτελεσματικότητα για τον περιορισμό της υγειονομικής κρίσης και τη στήριξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η αμεσότητα λήψης των μέτρων επέτρεψε, σε μεγάλο βαθμό, τη διατήρηση των εργασιακών θέσεων και την αποτροπή μαζικών πτωχεύσεων, ειδικά στον κλάδο της εστίασης και του τουρισμού.
Η επιστρεπτέα προκαταβολή αποτελεί και καινοτομία στην υποστήριξη των επιχειρήσεων σε περίοδο κρίσης. Με δεδομένο πάντα τον περιορισμένο δημοσιονομικό χώρο, η όποια κριτική στα μέτρα θα πρέπει να περιοριστεί στο εύρος της εφαρμογής τους και πιθανώς στην καλύτερη ισορροπία μεταξύ της επιδότησης της αναστολής εργασίας και της επιδότησης της επιχείρησης για διατήρηση της εργασίας.
Επειδή δε οι συνέπειες της πανδημίας θα είναι μακροχρόνιες και η επιστροφή στην εργασία αργή, τα μέτρα δημοσιονομικής πολιτικής θα πρέπει να συνεχιστούν για όσο διάστημα επιτρέπουν τα οικονομικά μας και οι ευρωπαϊκές πολιτικές.
Στον τραπεζικό τομέα οι εξελίξεις είναι ραγδαίες. Πώς πιστεύετε ότι θα εισέλθουν οι τράπεζες στο 2021;
Παρά τις προκλήσεις του lockdown σημειώθηκε σημαντική αύξηση της πιστωτικής επέκτασης, με τη βοήθεια και της Αναπτυξιακής Τράπεζας, κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Μαζί με την, επίσης, σημαντική αύξηση των καταθέσεων βελτιώνονται οι συνθήκες ρευστότητας και δυνατότητας χρηματοδότησης της ανάκαμψης και της ανάπτυξης. Βεβαίως, οι προκλήσεις παραμένουν και έχουν να κάνουν τόσο με τις εξελίξεις στα διοικητικά, όσο και με την αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων.
Η εφαρμογή του σχεδίου «Ηρακλής» έχει καλά αποτελέσματα, αλλά φαίνεται ότι δεν επαρκεί, λόγω του μεγάλου όγκου των NPEs, αλλά και του θέματος με την αναβαλλόμενη φορολογία. Τα δάνεια σε αναστολή και η νέα γενιά «κόκκινων» δανείων λόγω της πανδημίας επιτείνουν το πρόβλημα.
Προς αντιμετώπιση της κατάστασης, οι τράπεζες σχεδιάζουν την ενίσχυση της κεφαλαιακής τους θέσης και η Τράπεζα της Ελλάδας, με τη σύμφωνη άποψη της ΕΚΤ, προτείνει τη δημιουργία Εταιρείας Διαχείρισης Ενεργητικού, στην οποία θα μεταφερθούν τα NPEs που θα περισσέψουν από το σχέδιο «Ηρακλής». Η στάση της κυβέρνησης έως τώρα, όπως και οι ανακοινώσεις του ΤΧΣ, δεν προδιαθέτουν για αλλαγές που θέτουν σε κίνδυνο την πιστωτική επέκταση.
Απεναντίας, όλες οι προβλέψεις συντείνουν στο αισιόδοξο σενάριο της απαλλαγής των τραπεζών από το βάρος των «κόκκινων» δανείων, την κεφαλαιακή ενίσχυσή τους και τη βελτίωση των συνθηκών ρευστότητας. Σημαντικό παραμένει, όπως με μεγάλη σαφήνεια αναλύθηκε στη διαδικτυακή ημερίδα για τη σχέση τραπεζών και επιχειρήσεων που οργάνωσε ο Σύνδεσμος Ανωνύμων Εταιρειών και ΕΠΕ, να κατανοηθεί από την επιχειρηματική κοινότητα ότι οι τράπεζες είναι υποχρεωμένες να χορηγούν δάνεια σύμφωνα με τους εποπτικούς κανόνες και την πιστοληπτική ικανότητα των δανειοληπτών.
Η κατανόηση των κανόνων θα βοηθήσει στη βελτίωση της επικοινωνίας επιχειρήσεων-τραπεζών και τη χορήγηση δανείων που οδηγούν σε υγιή επιχειρηματικά σχέδια.
Ποια θα είναι τα οφέλη από το Ταμείο Ανάκαμψης;
Η αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης και των πόρων από το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2012-2027 της ΕΕ πραγματικά μπορούν να αλλάξουν τη χώρα. Η Ελλάδα, όπως επιβάλλεται από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, για να λάβει τη στήριξη που της αναλογεί κατέθεσε ήδη τις στρατηγικές κατευθύνσεις για το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, όπου καθορίζονται τα μεταρρυθμιστικά και επενδυτικά μας προγράμματα έως το 2026.
Θα ακολουθήσει το τελικό σχέδιο με τους στόχους, τα ορόσημα και το εκτιμώμενο κόστος προς ένα πιο εξωστρεφές, ανταγωνιστικό και πράσινο οικονομικό μοντέλο, με πιο αποτελεσματικό και ψηφιοποιημένο κράτος, με φορολογικό σύστημα πιο δίκαιο και φιλικό προς την ανάπτυξη και με ένα ποιοτικό και αποτελεσματικό δίκτυο κοινωνικής προστασίας.
Εδώ εντοπίζω και το πλέον σημαντικό όφελος για την χώρα. Για πρώτη φορά διατυπώνεται ένα Στρατηγικό Σχέδιο για την Ανάπτυξη με στόχους και πρόγραμμα που βασίζεται στην ενδελεχή αποτύπωση και τις κατευθύνσεις της Έκθεσης Πισσαρίδη για την κατάσταση της οικονομίας μας. Μπαίνουν, έτσι, ισχυρές βάσεις για το απαραίτητο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα και τη χρηματοδότησή του, που θα βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα της χώρας και θα καλύψει το επενδυτικό και παραγωγικό κενό της οικονομίας μας.
Τα 32 δισ. ευρώ των επιχορηγήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης για την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση και των δανείων, με παράλληλη κινητοποίηση των ιδιωτικών κεφαλαίων για επενδύσεις, μπορούν να μεταμορφώσουν την ελληνική οικονομία και να δημιουργήσουν το κατάλληλο περιβάλλον για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή. Απομένει σε εμάς να υποστηρίξουμε τις μεταρρυθμίσεις, να εμπιστευθούμε τις επιχειρηματικές μας δυνατότητες, να ενστερνιστούμε το νέο αναπτυξιακό υπόδειγμα και να αξιοποιήσουμε την ευκαιρία.
Είστε παράλληλα και πρόεδρος του Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας. Ποιοι παράγοντες κρατούν πίσω τη χώρα μας σε θέματα ανταγωνιστικότητας και ποιες κινήσεις γίνονται προκειμένου να αλλάξει το σκηνικό;
Η Ελλάδα, δυστυχώς, εξακολουθεί να ολισθαίνει στους δείκτες και στην κατάταξη ανταγωνιστικότητας. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι στην κατάταξη του Παγκόσμιου Δείκτη Ανταγωνιστικότητας για το 2019 που δημοσιεύει το WEF, η Ελλάδα βρίσκεται στην 59η θέση, έχοντας χάσει δύο θέσεις από το 2018 και στην 27η θέση στην Ευρώπη των 28.
Μικρές βελτιώσεις άρχισαν να εμφανίζονται στις κατατάξεις του IMD για το 2019. Η ενίσχυση της αξιοκρατίας, της διαφάνειας και αποδοτικότητας των θεσμών και της Δημόσιας Διοίκησης, αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην Ελλάδα. Η μεταρρύθμιση του Δημόσιου Τομέα, περιλαμβανομένης και της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που είναι σε εξέλιξη, θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας.
Αντίστοιχης σημασίας είναι και η επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης, η απλοποίηση του φορολογικού κώδικα με διεύρυνση της φορολογικής βάσης και μείωση των συντελεστών, η ευελιξία του εργασιακού καθεστώτος και η μείωση του βάρους στη μισθωτή εργασία. Σημαντικά ακόμη για τη δημιουργία βιώσιμης ανάπτυξης είναι η δυνατότητα παραγωγής καινοτομίας, δηλαδή η σύνδεση των ερευνητικών κέντρων με την επιχειρηματικότητα.
Άμεσες προτεραιότητες ακόμη αποτελούν το Κτηματολόγιο, οι χρήσεις γης και το νέο πτωχευτικό δίκαιο. Το Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας, με την έκδοση της Πυξίδας, επισημαίνει τις υστερήσεις, βαθμολογεί τις επιδόσεις της χώρας στους πυλώνες ανταγωνιστικότητας και προτεραιοποιεί τις απαραίτητες δράσεις πολιτικής για τη βελτίωση της ανταγωνιστικής μας θέσης. Θεωρώ αναμενόμενο ότι οι επισημάνσεις του Συμβουλίου αποτελούν και τομείς προτεραιότητας στην Έκθεση Πισσαρίδη και περιέχονται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που παρουσίασε η κυβέρνηση.
Διαβάστε ακόμη
Βραχυκύκλωμα στις εταιρείες courier: Τι το προκάλεσε – Πού το αποδίδουν οι ίδιες
Tέλη κυκλοφορίας: Παράταση πληρωμής εως 26 Φεβρουαρίου
Είναι επίσημο: Αρχίζει η Διαβούλευση για την ίδρυση της πρώτης «Πολιτείας Καινοτομίας»