Τις μεγαλύτερες αντοχές σε όλες τις κατηγορίες ξενοδοχείων επέδειξαν τα πεντάστερα εν μέσω της πανδημίας, παρουσιάζοντας πτώση 8% στον τζίρο τους έναντι του 2019, ενώ εικόνα κατάρρευσης σημειώνεται στις μονάδες συνεχούς λειτουργίας όπου η πτώση του τζίρου τοποθετείται στο 57%.
Ειδικότερα με βάση την ετήσια έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, με τίτλο «Οι επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων το 2021», συνολικά την περασμένη χρονιά:
-Το 96% των ελληνικών ξενοδοχείων λειτούργησε
-Στο 68% ήταν η μέση πληρότητα των ξενοδοχείων τον Αύγουστο
-Στα 120 ευρώ η μέση τιμή δίκλινου δωματίου τον Αύγουστο
-Στο 35% στα 5,48 δισ. ευρώ ήταν η μείωση του τζίρου σε σχέση με το 2019
-Στο 6% η μείωση της απασχόλησης σε σχέση με το 2019
-Κατά μέσο όρο, τα ξενοδοχεία κάλυψαν το 40% περίπου των χρηματοδοτικών τους αναγκών με τα μέτρα στήριξης του 2021.
–Κεφάλαια περί τα 830 εκατ. δαπάνησαν τα ξενοδοχεία για ανακαινίσεις και επισκευές, νούμερο μειωμένο κατά 16% σε σχέση με την προ πανδημίας περίοδο.
–Στα 640 εκατ. ευρώ υπολογίζεται το ταμειακό έλλειμμα από προκαταβολές σε σχέση με άλλες χρονιές κανονικότητας. Ειδικότερα, τα ξενοδοχεία εισέπραξαν, κατά μέσο όρο, 79% λιγότερο ποσοστό προκαταβολών για την επόμενη σεζόν σε σχέση με το 2019, που αντιστοιχεί σε έλλειμμα 590 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, τα ποσά που παραμένουν προς επιστροφή από τα voucher ανέρχονται σε 50 εκατ. ευρώ.
Ειδικά για τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας:
-Τον Ιανουάριο του 2021 λειτούργησε μόνο το 1/3 των ξενοδοχείων. Τα υπόλοιπα άνοιξαν το τρίμηνο Μαΐου-Ιουλίου.
-Ο τζίρος τους το 2021 μειώθηκε κατά 57% σε σχέση με το 2019, φθάνοντας τα 966 εκατ. ευρώ.
-Η μέση τιμή στα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας το 5μηνο Ιουν.-Οκτ. διαμορφώθηκε σε χαμηλά επίπεδα ήτοι τα 72 ευρώ.
-Η μέση πληρότητα τον Αύγουστο του 2021 διαμορφώθηκε στο 62%, ενώ από το νέο έτος είναι μόλις στο 20%.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, από τη μελέτη «το πρώτο συμπέρασμα είναι ότι τα ξενοδοχεία βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της εθνικής μάχης για την ανάκαμψη. Ανοιξαν, πήραν ρίσκα, επένδυσαν και κρατήσαν ψηλά την απασχόληση με 6% μείωση και μείωση 16% στις επενδύσεις έστω κι αν η πτώση του τζίρου ήταν στο 33%.
Ένα δεύτερο συμπέρασμα αποτελεί το ισχυρό αποτύπωμα της πανδημίας- χωρίς να υπάρχει πρόθεση μεμψιμοιρίας- με βάση την αποτύπωση των αριθμών. Η πανδημία έχει αποδειχθεί ένας πραγματικός βρόχος για τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας που καλούνται να λειτουργήσουν και αυτή την περίοδο με μεγάλο το κόστος ενέργειας και προμηθειών.
Είναι σοκαριστικό ότι στις αρχές του 2021 μόνο το 1/3 των ξενοδοχείων συνεχούς λειτουργίας ήταν ανοικτά και άνοιξαν τελικά την άνοιξη. Κοντά στο 1 στα 4 και αυτή την περίοδο έχουν επιλέξει να κλείσουν στους αστικούς προορισμούς. Γι’ αυτό και πρέπει να συνεχιστεί η στήριξη του κλάδου με έμφαση εκεί όπου υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη, κυρίως στα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας. Θα κάνουμε προτάσεις προς την Πολιτεία για να υπάρχει συνέχιση των μέτρων προστασίας του κλάδου.
Υπάρχει η δυνατότητα εξειδικευμένων μέτρων, υπάρχει η ανάγκη διαφοροποίησης ανά κατηγορία δεδομένου ότι σε τμήμα του κλάδου υπάρχει μείωση τζίρου κατά 60%. Υπάρχει ένα μεγάλο τμήμα της αγοράς που δεν έχει πάρει ακόμη μπρος».
Ειδικότερα, στην έρευνα καταγράφεται πως τα ορεινά ξενοδοχεία άνοιξαν σε ποσοστό 97% την περίοδο των εορτών, ενώ κατά την ίδια περίοδο τα αστικά ξενοδοχεία ήταν ανοιχτά σε ποσοστό 77% (1 στα 4 ήταν κλειστά).
Επιπλέον, τις εβδομάδες των εορτών, τα ορεινά ξενοδοχεία εμφάνισαν πληρότητες που άγγιξαν το 60%.
Αντίστοιχα τα ξενοδοχεία πόλης λειτούργησαν με εξαιρετικά χαμηλές πληρότητες, μόλις στο 33% τον Νοέμβριο και συνεχή πτώση, φτάνοντας τελικά στο 20% τον Ιανουάριο του 2022. Σημειώνεται πως τα ξενοδοχεία αυτά (ορεινά – αστικά) είναι και αυτά τα οποία καλούνται να λειτουργήσουν εν μέσω του τρέχοντος πανδημικού κύματος, αντιμετωπίζοντας παράλληλα αυξημένα κόστη λειτουργίας, με το κόστος ενέργειας και πρώτων υλών να έχουν πολλαπλασιαστεί σε συνδυασμό με πολύ χαμηλές τιμές πώλησης δωματίων (62 ευρώ κατά μέσο όρο τις εβδομάδες των εορτών).
Ο κ. Βασιλικός για μία ακόμη φορά μέσα στην πανδημία απέφυγε τις προβλέψεις:
«Βρισκόμαστε ακόμη υπό την επήρρεια ενός ακόμη επιδημιολογικού κύματος, χωρίς να μπορούμε να μιλήσουμε με βεβαιότητα. Αυτό που γνωρίζουμε με βεβαιότητα είναι την ευαισθησία του τουριστικού προϊόντος στη διάρκεια της πανδημίας, ανάλογα με τα επιδημιολογικά δεδομένα. Συνεχίζουμε να μην κάνουμε προβλέψεις, στο πλαίσιο της στρατηγικής που έχουμε ακολουθήσει τα τελευταία δύο χρόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά. Στο ‘’μέτωπο’’ των κρατήσεων, πάντως «η τάση που βλέπουμε είναι πολύ ενθαρρυντική. Η Ελλάδα θα βγει από την υγειονομική κρίση με πολύ πιο ενισχυμένο brand σε σύγκριση με την περίοδο που ξεκίνησε η πανδημία. Μιλάμε λοιπόν για πολύ θετική τάση- αν και λείπουν οι προκαταβολές- αλλά και πάλι θα περιμένουμε την εξέλιξη της πανδημίας».
Διαβάστε ακόμη
Deutsche Bank: Μέσα στο 2022 η αύξηση επιτοκίων από την ΕΚΤ
Αυτοί είναι οι 25 (βασικοί) φόροι που πληρώνετε για το ακίνητό σας (πίνακας)