Περαιτέρω αύξηση στην Αθήνα, η οποία παρά την αύξηση των τελευταίων ετών υπολείπεται ακόμη σε τουριστική ανάπτυξη σε σύγκριση με τις άλλες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις αλλά και περιθώρια εξέλιξης και επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου σε διάφορους μεγάλους προορισμούς στην Ελλάδα υπό συγκεκριμένες όμως προϋποθέσεις, όπως οι συντονισμένες προσπάθειες βελτίωσης των υποδομών, προώθησης εναλλακτικών μορφών τουρισμού και στρατηγικών marketing.
Το σκηνικό στον τουρισμό φέτος το καλοκαίρι σκιαγραφεί ο κ. Χάρης Σιγανός, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Zeus International Hotels & Resorts. Ο όμιλος, έχοντας ήδη ολοκληρώσει εντός του 2023 ένα επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 80 εκατ. ευρώ στα ξενοδοχεία του ομίλου, προχωρά σε συνεχείς επενδύσεις, προσεγγίζοντας αυτήν την στιγμή τα 2.600 ιδιόκτητα δωμάτια, σε ξενοδοχεία βίλες και bungalows, ενώ στο σύνολο αν ληφθούν και τα δωμάτια τρίτων, ο αντίστοιχος αριθμός φτάνει τις 4.000, με την Zeus να προσθέτει τα τελευταία χρόνια σε ετήσια βάση κοντά στα 500- 600 δωμάτια στο χαρτοφυλάκιό της.
Η φετινή σεζόν
«Η φετινή σεζόν ξεκίνησε με δυναμική σε όλους τους προορισμούς όπου έχει παρουσία η Zeus International αυτή τη στιγμή», δηλώνει o κ. Σιγανός. Στην Ελλάδα, ο όμιλος διαχειρίζεται 12 ξενοδοχεία και θέρετρα σε Αττική, Κρήτη, Χαλκιδική, Κω, Θεσσαλονίκη και Εύβοια. Κάποια από αυτά, τα οποία βρίσκονται στις πόλεις (Αθήνα – Θεσσαλονίκη), λειτουργούν όλο το χρόνο, ενώ τα περισσότερα που βρίσκονται στους νησιώτικους ή πιο εποχιακούς προορισμούς, έχουν ως βασική σεζόν τους καλοκαιρινούς μήνες. «Φέτος ξεκινήσαμε σε κάποια από αυτά πολύ νωρίς, το Φεβρουάριο – Μάρτιο, και μέχρι τα μέσα Απριλίου είχαμε ανοίξει όλα τα παραθαλάσσια θέρετρα. Στόχος μας είναι να κρατήσουμε όλα μας τα ξενοδοχεία ανοιχτά μέχρι το τέλος Οκτωβρίου και κάποια να παραμείνουν ανοιχτά μέχρι το τέλος Νοεμβρίου. Από την αρχή της φετινής περιόδου, παρατηρούμε αυξημένη ζήτηση σε όλο το φάσμα των προορισμών μας – τόσο στα ξενοδοχεία πόλης όσο και στα εποχιακά, με κρατήσεις που προέρχονται από πολλές διαφορετικές εθνικότητες. Κάθε προορισμός έχει τα δικά του χαρακτηριστικά και προσελκύει διαφορετικά δημογραφικά κοινά. Οι κυριότερες εθνικότητες που μας επισκέπτονται περισσότερο περιλαμβάνουν ταξιδιώτες από τη Δυτική Ευρώπη (Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ολλανδία), τις Βαλκανικές χώρες, τις ΗΠΑ, το Ισραήλ και τη Λατινική Αμερική».
Αύξηση ζήτησης φέτος παρατηρείται στην Κρήτη, στο ξενοδοχείο Wyndham Grand Crete Mirabello Bay στον Άγιο Νικόλαο, το οποίο διαθέτει πλήρως ανακαινισμένα δωμάτια, bungalows, σουίτες και βίλες, τα περισσότερα με ιδιωτική πισίνα, κήπους, τέσσερις μεγάλες πισίνες με θαλασσινό νερό, γυμναστήριο, spa, εστιατόρια, τη μεγαλύτερη ιδιωτική μαρίνα της Κρήτης μαζί με δυο μοναδικές παραλίες, χώρους δραστηριοτήτων για παιδιά, όπως το μεγαλύτερο waterpark ξενοδοχείου στην Κρήτη κ.ο.κ.. Επιπλέον, η αύξηση είναι εξίσου σημαντική και στην Χαλκιδική, στο ξενοδοχείο Ajul Luxury Hotel & Spa Resort, το οποίο είναι το πρώτο μέλος των Registry Collection Hotels στην Ευρώπη με all-inclusive παροχές στη χερσόνησο της Κασσάνδρας.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Σιγανό, παρατηρείται μεγάλη αύξηση στα ξενοδοχεία σε όλη την ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και της Αττικής, με ποικιλία επιλογών διαμονής. Εκτός του κέντρου της πόλης, η Zeus έχει τα 5* ξενοδοχεία Dolce Athens Attica Riviera στη Βραυρώνα και Ramada Athens Club Attica Riviera στη Νέα Μάκρη «τα οποία και αποτελούν το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα πως μπορεί κάποιος να απολαύσει το παραλιακό μέτωπο της Αττικής σε απόσταση αναπνοής από το κέντρο της Αθήνας. Επιπλέον, γίνεται πιο γνωστή αυτή η περιοχή για επισκέψεις σε άγνωστους αρχαιολογικούς χώρους και φυσικά τοπία, γεγονός που την καθιστά δυναμικό και υποσχόμενο προορισμό ανάπτυξης του τουρισμού».
Οι τάσεις φέτος
Σύμφωνα με τον κ. Σιγανό, η ευρωπαϊκή οικονομική κρίση και οι αυξημένες πληθωριστικές τάσεις στην Ευρώπη, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ανάγκη των ανθρώπων να ταξιδέψουν, επηρεάζουν την πορεία της φετινής σεζόν και τη διαφοροποιούν χαρακτηριστικά σε σχέση με προηγούμενες: «Η προσπάθεια εξεύρεσης ελκυστικών προσφορών, καθώς και οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, σε συνδυασμό με την αναζήτηση νέων προορισμών, δημιουργούν ένα διαφορετικό μείγμα τουριστικής συμπεριφοράς σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια», δηλώνει ο ίδιος. «Βλέπουμε ότι οι παραδοσιακοί ακριβοί προορισμοί έχουν μια ιδιαίτερη δυσκολία απήχησης για τη φετινή σεζόν, παρατηρώντας αύξηση των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής και των ελεύθερων αεροπορικών θέσεων. Αντίστοιχα, έχει επηρεαστεί και η συμπεριφορά του ταξιδιώτη, καθώς επιλέγει να ταξιδέψει λιγότερες μέρες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Επίσης, παρατηρούμε αύξηση ζήτησης στις λοιπές ξενοδοχειακές υπηρεσίες, όπως υπηρεσίες ευεξίας, γαστρονομικές εμπειρίες και τοπικές δραστηριότητες, οι οποίες γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς λόγω της αναζήτησης αυθεντικών εμπειριών, μία τάση πολύ δημοφιλής μετά τον κορωνοϊό. Οι αναζητήσεις αυτές τους οδηγούν σε προορισμούς που προσφέρουν ποιοτική και αυθεντική φιλοξενία, ενισχύοντας παράλληλα την τοπική οικονομία και διατηρώντας την πολιτιστική κληρονομιά. Επομένως, είναι σημαντικό να προσαρμοστούμε στις νέες αυτές τάσεις, παρέχοντας μοναδικές και προσωποποιημένες εμπειρίες. Με αυτές τις εμπειρίες, θα πρέπει να διδασκόμαστε, να έχουμε ευελιξία και προσαρμοστικότητα στα νέα δεδομένα, βελτιώνοντας το ελληνικό τουριστικό προϊόν και προσφέροντας καλύτερες υπηρεσίες σε όλα τα επίπεδα της φιλοξενίας. Ταυτόχρονα, όμως, αντιμετωπίζουμε και προκλήσεις, όπως την ευρωπαϊκή συζήτηση περί υπερτουρισμού που προκαλεί περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιβαρύνσεις, προβλήματα υποδομών, δυσαρέσκεια από τους κατοίκους των περιοχών, άνοδο τιμών, έλλειψη εργατικού δυναμικού και ακραίες κλιματολογικές συνθήκες που επηρεάζουν την ολιστική τουριστική εμπειρία και τη βιωσιμότητα των προορισμών.
Όσο για τη σεζόν Σεπτέμβριο – Οκτώβριο, θεωρώ ότι θα έχουμε μια καλή τουριστική περίοδο, καθώς η οικονομική κρίση έχει ωθήσει τους ταξιδιώτες να ταξιδέψουν σε περιόδους μειωμένης ζήτησης. Η χώρα μας προσφέρει μοναδικές κλιματολογικές συνθήκες και θεωρώ ότι έχουμε στα χέρια μας ένα σοβαρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι άλλων παγκόσμιων προορισμών».
Η αγορά της Αθήνας
Οσον αφορά ειδικά την πορεία της αγοράς της Αθήνας, όπου η Zeus «τρέχει» στην καρδιά της πόλης τα Wyndham Grand Athens, το Wyndham Athens Residence και το Athens Key Hotel, ο κ. Σιγανός επισημαίνει ότι η πόλη βρίσκεται σε ανοδική τροχιά και αναμένεται φέτος να σημειώσει ρεκόρ σε αφίξεις και διανυκτερεύσεις, λόγω των αυξημένων αεροπορικών συνδέσεων με διεθνείς προορισμούς και της εξέλιξής της σε έναν πολυδιάστατο τουριστικό προορισμό. «Τα νούμερα της Αθήνας συγκρινόμενα με άλλους μεγάλους Ευρωπαϊκούς προορισμούς όπως Λονδίνο, Παρίσι, Μιλάνο και Ρώμη δείχνουν ότι υπάρχει ακόμα χώρος για ανάπτυξη. Πρέπει να είμαστε ρεαλιστές και να δούμε πόσο χαμηλά είμαστε ακόμα σε σύγκριση με αυτούς και τι πρέπει να κάνουμε για να φτάσουμε στο επίπεδό τους. Η βελτίωση των υποδομών, η προβολή και η διαφήμιση του προορισμού Αθήνα, η περαιτέρω καλλιέργεια του αισθήματος ασφάλειας στον επισκέπτη και η ανάδειξη των κρυμμένων πολιτιστικών και αρχαιολογικών θησαυρών της Αθήνας είναι ζωτικής σημασίας. Η Αθήνα έχει τη δυνατότητα να διατηρήσει υψηλούς δείκτες επισκεψιμότητας όλο τον χρόνο και δεν θα έπρεπε να περιοριζόμαστε σε περιόδους αιχμής, όπως τον Μάιο έως τον Οκτώβριο. Η βελτίωση των υποδομών, η ανάπτυξη νέων τουριστικών περιοχών και η προώθηση της Αθήνας ως ενός ασφαλούς και ενδιαφέροντος προορισμού είναι καίριας σημασίας για την επίτευξη αυτών των στόχων. Οι επισκέπτες πλέον ανακαλύπτουν όχι μόνο τα γνωστά αρχαιολογικά μνημεία αλλά και τους κρυμμένους πολιτιστικούς θησαυρούς και τις φυσικές ομορφιές της ευρύτερης περιοχής, καθιστώντας την Αθήνα έναν ολοένα και πιο ελκυστικό προορισμό για όλο τον χρόνο.
Αυτό που παρατηρούμε επίσης, από την αγορά της Αθήνας είναι ότι υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον από νέες ηλικιακές ομάδες, όπως οι Millennials και οι Gen Z, οι οποίες αναζητούν εμπειρίες και αυθεντικότητα. Οι τουρίστες από τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία παραμένουν οι κύριοι επισκέπτες για την πρωτεύουσα, ενώ παρατηρούμε από τις κρατήσεις συνεχώς αύξηση στην επισκεψιμότητα από νέες αγορές όπως η Κίνα, η Νότια Κορέα και η Μέση Ανατολή».
Η προοπτική επιμήκυνσης
Στο ερώτημα αν υπάρχουν σημάδια επιμήκυνσης φέτος στους μεγάλους προορισμούς στη νησιωτική ή ηπειρωτική Ελλάδα ο κ. Σιγανός επισημαίνει ότι για να επιτευχθεί η επιμήκυνση της σεζόν, απαιτούνται συντονισμένες προσπάθειες βελτίωσης των υποδομών, προώθησης εναλλακτικών μορφών τουρισμού και στρατηγικών marketing. Οι κλιματικές συνθήκες της χώρας μας ευνοούν αυτή την τάση, καθώς πολλοί επισκέπτες προτιμούν το ήπιο κλίμα της άνοιξης ή του φθινοπώρου, σε συνδυασμό με τη μειωμένη παρουσία επισκεπτών (εκτός της περιόδου των σχολικών διακοπών), προσφέροντας μια πιο απολαυστική εμπειρία.
«Για παράδειγμα, η τουριστική σεζόν στην Κρήτη έχει επεκταθεί πέρα από τους παραδοσιακούς καλοκαιρινούς μήνες (Ιούνιος-Αύγουστος), περιλαμβάνοντας πλέον την άνοιξη (Απρίλιος-Μάιος) και το φθινόπωρο (Σεπτέμβριος-Οκτώβριος). Οι απευθείας συνδέσεις από μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις και οι πτήσεις χαμηλού κόστους και έχουν ενισχύσει αυτήν την τάση. Με τη βελτίωση των υποδομών, όπως το νέο αεροδρόμιο που είναι εξαιρετικά σημαντικό να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν, καθώς και με την αναβάθμιση των οδικών δικτύων, είμαι βέβαιος ότι η Κρήτη θα γίνει ένας εξαιρετικός προορισμός όλο το χρόνο, με μοναδικές κλιματολογικές συνθήκες και δυνατότητες», όπως αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Zeus.
«Επίσης, η Χαλκιδική έχει δει μια επέκταση της τουριστικής σεζόν, με επισκέπτες να την προτιμούν από τον Απρίλιο έως τον Οκτώβριο. Η προώθηση του πολιτιστικού, θρησκευτικού και φυσιολατρικού τουρισμού συνεισφέρει στην προσέλκυση επισκεπτών εκτός της περιόδου υψηλής ζήτησης, ενώ η καλή πρόσβαση από τη Θεσσαλονίκη συνέβαλε στην αύξηση και την επέκταση της τουριστικής σεζόν, τόσο από τον ελληνικό όσο και από το διεθνή τουριστικό κοινό.
Η Θεσσαλονίκη, βρίσκεται σε ένα κεντρικό σημείο για όλες τις χώρες των Βαλκανίων και της νοτιοανατολικής Ευρώπης, έχει πραγματική δυνατότητα εξέλιξης, βασιζόμενη στην ιστορία, τον πολιτισμό, την εξαιρετική γαστρονομία και την παράδοση στη διασκέδαση και τη φιλοξενία.
Συνολικά, οι προσπάθειες για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου απαιτούν στρατηγικό σχεδιασμό και προσαρμογή στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς. Η ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού (αγροτουρισμός, πολιτιστικός τουρισμός, πεζοπορία) και οι συνεχείς βελτιώσεις στις υποδομές (αναβαθμίσεις αεροδρομίων και λιμανιών) συμβάλλουν στη διατήρηση της αυξημένης ζήτησης καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Επιπλέον, σημαντική είναι η συνεργασία μεταξύ τοπικών αρχών, τουριστικών φορέων και επιχειρήσεων για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη και προώθηση του κάθε προορισμού. Αντίστοιχα, για την Αθήνα, φέτος, το Dolce Attica Riviera θα λειτουργήσει για 10 μήνες και στόχος μας για το επόμενο έτος είναι να αυξήσουμε τη λειτουργία του σε 11 μήνες. Επίσης, το Wyndham Grand Crete Mirabello Bay έχει ως στόχο να επεκτείνει για πρώτη φορά τη λειτουργία του μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου».
Οι διακοπές των Ελλήνων
Ο κ. Σιγανός απαντά και στο θέμα των διακοπών των Ελλήνων και της κριτικής που ασκείται σε ό,τι έχει να κάνει με τις τιμές: «Οι τιμές των ξενοδοχείων καθορίζονται όπως καθορίζεται η οποιαδήποτε τιμή ενός προϊόντος στην ελεύθερη αγορά, βάσει του κανόνα της προσφοράς και της ζήτησης. Δυστυχώς, στην Ελλάδα θεωρούμε διακοπές και περίοδο διακοπών από τις 15 Ιουλίου έως τις 25 Αυγούστου, δημιουργώντας στρεβλώσεις με την κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης και την άνοδο των τιμών. Αντίθετα, οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι ταξιδεύουν όλο το χρόνο, απολαμβάνοντας άριστη αξία για τα χρήματά τους σε όλους τους προορισμούς που επισκέπτονται. Οι Έλληνες τουρίστες ταξιδεύουν κυρίως εκτός από την περίοδο αυξημένης ζήτησης, ενώ θεωρούν ότι οι διακοπές στην Ελλάδα πρέπει να πραγματοποιούνται κυρίως τον Αύγουστο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα υψηλές τιμές, καθιστώντας τις διακοπές σχεδόν απαγορευτικές για μεσαίες οικογένειες.
Η γενική αίσθηση των Ελλήνων τουριστών σχετικά με τον τουρισμό και τις τιμές των τουριστικών υπηρεσιών είναι περίπλοκη και διαμορφώνεται από πολλούς παράγοντες. Είναι αλήθεια ότι οι τιμές σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, ιδίως κατά την υψηλή σεζόν, έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια λόγω πληθωρισμού και αυξημένης ζήτησης. Αυτό επηρεάζει τόσο ξένους όσο και Έλληνες τουρίστες, γεννώντας έντονη κριτική για την υπερβολική ακρίβεια, ειδικά στα καταλύματα, εστιατόρια και παραλίες.
Για να αντιμετωπιστούν αυτές οι προκλήσεις και να διασφαλιστεί η διατηρήσιμη ανάπτυξη του τουρισμού, είναι σημαντικό να υπάρχει συνεχής βελτίωση των υπηρεσιών και των εμπειριών που προσφέρονται, προκειμένου να δημιουργηθεί μια αίσθηση αξίας για τα χρήματα, αυξημένη διαφάνεια στις τιμολογήσεις και εφαρμογή στρατηγικών προσαρμογών, όπως ειδικές προσφορές και πακέτα διακοπών, που να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες και τις προσδοκίες του ελληνικού κοινού και αντίστοιχα η εξοικείωση του Ελληνικού κοινού ότι στην Ελλάδα μπορούμε να απολαύσουμε τις ομορφιές της όλες τις εποχές του χρόνου , καθώς ο Έλληνας ταξιδεύει ευκολότερα στο εξωτερικό σε περιόδους που η Ελλάδα θα του κόστιζε λιγότερα και θα απολάμβανε πολύ περισσότερες υπηρεσίες και εμπειρίες από ότι να ταξιδέψει στο εξωτερικό».
Διαβάστε ακόμη
Παρακολουθήσεις: Στη Βουλή συνεχίζεται η σκληρή κόντρα για το πόρισμα του Αρείου Πάγου
Ευρώπη και Κίνα ανταγωνίζονται για το ρωσικό φυσικό αέριο (γράφημα)
«Αλέξανδρος Δεσύλλας»: Σε νέο σφυρί και με τιμή «εκπτώσεων» το ακίνητο στην πόλη της Κέρκυρας (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ