Συμπληρωματικές προτάσεις στα σημαντικά μέτρα που έχουν νομοθετηθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας κατέθεσε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων σε επιστολή του προς τα αρμόδια υπουργεία.
Ρευστότητα και εργασιακά είναι στις πρώτες προτεραιότητες με βάση την επιστολή του ΣΕΤΕ προς τους κ.κ. Χρήστο Σταϊκούρα, Υπουργό Οικονομικών, Γιάννη Βρούτση, Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Άδωνι Γεωργιάδη, Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων με κοινοποίηση προς τους κ.κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη, Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Άκη Σκέρτσο, Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό, Παναγιώτη Τσακλόγλου, Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Άννα Στρατινάκη, Γενική Γραμματέα Εργασίας, Χρήστο Τριαντόπουλο, Γενικό Γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής, Θάνο Πετραλιά, Γενικό Γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής.
«Βαδίζοντας προς το τέλος μιας πρωτόγνωρης για όλους μας τουριστικής περιόδου, κατά τη διάρκεια της οποίας τα έσοδα των περισσότερων από τις τουριστικές επιχειρήσεις που επαναλειτούργησαν ήταν δραματικά μειωμένα και ενόψει των δύσκολων μηνών που έχουμε μπροστά μας, κρίνεται απαραίτητο, προκειμένου να μπορέσουν οι τουριστικές επιχειρήσεις να επιβιώσουν και να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας, να γίνουν συγκεκριμένες συμπληρώσεις – διορθώσεις στα πράγματι σημαντικά μέτρα που έχουν νομοθετηθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας», αναφέρει ο ΣΕΤΕ στην επιστολή του.
Ειδικότερα, σε συνέχεια και των προηγούμενων προτάσεων που είχαν υποβληθεί τον Αύγουστο αλλά και μέσα στο Σεπτέμβριο προτείνονται τα εξής σε τέσσερα βασικά σημεία:
-Δόσεις υφιστάμενων ρυθμίσεων προς το Δημόσιο, τα Ασφαλιστικά Ταμεία και τους ΟΤΑ:
Ζήτημα πρώτης προτεραιότητας είναι να ενισχυθεί η ρευστότητα των τουριστικών επιχειρήσεων που, για λόγους πέραν του ελέγχου τους, στερούνται των απαραίτητων εσόδων για να μπορέσουν ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.
Σχετικά, προτείνουμε:
α. για τις επιχειρήσεις που δεν έχουν απωλέσει μέχρι σήμερα τις ρυθμίσεις των 100 δόσεων να προβλεφθεί η δυνατότητα παράτασης της προθεσμίας πληρωμής των δόσεων, αρχής γενομένης από τη δόση του μηνός Σεπτεμβρίου, κατά έξι (6) μήνες, με ισόχρονη παράταση της διάρκειας της ρυθμίσεως και
β. να προβλεφθούν νέες ρυθμίσεις των οφειλών προς το Δημόσιο, τα Ασφαλιστικά Ταμεία και τους ΟΤΑ, διάρκειας έως 100 δόσεων (καθώς οι υφιστάμενες ρυθμίσεις των 12-24 δόσεων δεν επαρκούν για να καλυφθούν οι μεγάλες υποχρεώσεις που έχουν συσσωρευθεί), ενδεχομένως με ένα χαμηλό επιτόκιο για οφειλές από ένα ποσό και πάνω, στις οποίες θα μπορούν οι επιχειρήσεις να εντάξουν όλες τις οφειλές τους έως την 31-12-2020 (συσσωρευμένες δόσεις προς τον ΕΦΚΑ, δόσεις ΕΝΦΙΑ, κ.λπ.), ακόμα και τις οφειλές εκείνες τις οποίες είχαν υπαγάγει σε προηγούμενες ρυθμίσεις.
– Δανειοδότηση μικρών επιχειρήσεων
Καθώς η δανειοδότηση μέσω του ΤΕΠΙΧ γίνεται με τραπεζικά κριτήρια, οι περισσότερες μικρές επιχειρήσεις δεν είναι σε θέση να αξιοποιήσουν και να λάβουν την απαραίτητη για την επιβίωσή τους χρηματοδότηση. Αν, λόγω ευρωπαϊκής νομοθεσίας, δεν υπάρχει περιθώριο χαλάρωσης των κριτηρίων ένταξης στο νέο ΤΕΠΙΧ ΙΙ, θα πρέπει στη νέα επιστρεπτέα προκαταβολή που αναμένεται το προσεχές χρονικό διάστημα, να υπάρξει ειδική μέριμνα και επιπλέον ενίσχυση για τις μικρές τουριστικές επιχειρήσεις.
-Παράταση της προθεσμίας λήξης, εμφάνισης και πληρωμής των αξιογράφων
Με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση δόθηκε, ανάλογα με τη μείωση του κύκλου εργασιών της κάθε επιχείρησης κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους 2020 σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019, παράταση στην προθεσμία λήξης, εμφάνισης και πληρωμής των αξιογράφων, έως και τις 30 Σεπτεμβρίου ή τις 30 Οκτωβρίου 2020.
Η μεγάλη πλειοψηφία των επιχειρήσεων, όχι από πρόθεση να αποφύγουν τις υποχρεώσεις τους, αλλά επειδή, για λόγους μη οφειλόμενους σε υπαιτιότητά τους, δεν είχαν ούτε αναμένεται να έχουν τα απαραίτητα έσοδα, δεν θα είναι σε θέση ούτε τους προσεχείς μήνες να καλύψουν τις συγκεκριμένες υποχρεώσεις τους. Προτείνουμε, λοιπόν, να επεκταθεί η ανωτέρω ρύθμιση σε πρώτη φάση μέχρι 31/12/2020.
-Συμβάσεις leasing και sale and lease back-μέτρα στήριξης
Οι συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης είχαν αρχικώς υπαχθεί και αυτές στις ρυθμίσεις για τη μείωση ενοικίου. Με το άρθρο 4 του νόμου 4690/2020 «απεντάχθηκαν» από την ανωτέρω ρύθμιση. Παράλληλα όμως, δεν εντάσσονται ούτε στις ρυθμίσεις για την επιδότηση των τόκων. Είτε οι συγκεκριμένες συμβάσεις θα αντιμετωπίζονται ως συμβάσεις μίσθωσης και θα τύχουν της έκπτωσης του -40%, είτε ως συμβάσεις δανείου, θα μπορούν να ενταχθούν στη ρύθμιση για την επιδότηση των τόκων. Πάντως σε καμία περίπτωση δεν είναι ούτε νομικά ορθό και προπάντων δίκαιο, να εξαιρούνται και από τις δύο ρυθμίσεις.