Σε αγώνα δρόμου έχει επιδοθεί εσχάτως ο τουριστικός κλάδος προς αναζήτηση εργαζομένων για τη σεζόν του 2022 -την τρίτη υπό τις συνθήκες αβεβαιότητας που δημιουργεί η πανδημία- με τις ανάγκες να είναι τεράστιες σε συνέχεια και της προηγούμενης σεζόν, όπου παρατηρήθηκαν σημαντικές ελλείψεις σε όλη την τουριστική αλυσίδα και μάλιστα ακόμη μεγαλύτερες σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια.
Η συντριπτική πλειονότητα των μεγάλων εγχώριων ομίλων αναζητεί αυτή την περίοδο προσωπικό για την κάλυψη θέσεων σε όλη την Ελλάδα, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στους πιο δημοφιλείς προορισμούς όπου οι ελλείψεις σε προσωπικό για τη σεζόν του 2021 άγγιξαν ακόμη και το 30%. Το θέμα της απασχόλησης στον κλάδο, που στο peak του Αυγούστου αριθμεί πάνω από 186.000 εργαζομένους, με βάση τα νούμερα της κανονικότητας του 2019, υπήρχε και προ πανδημίας.
Με βάση τα επίσημα στοιχεία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, ακόμη και προ κορωνοϊού το 2019, χρονιά-ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού, ποσοστό 27% ή αλλιώς κοντά στις 6.000, από τις επιπλέον ζητούμενες θέσεις εργασίας στον κλάδο, ουδέποτε καλύφθηκαν. Εν μέσω κορωνοϊού, το πρόβλημα έχει οξυνθεί ακόμη περισσότερο, δεδομένου ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας ήταν αρκετοί οι απασχολούμενοι που στράφηκαν σε άλλους κλάδους – άλλωστε την πρώτη σεζόν COVID-19, το 2020, άνοιξε μόνο το 60% των μονάδων.
Ο τουρισμός πάντως (και προ πανδημίας) δεν αποτελεί ιδιαίτερα επιθυμητό τομέα απασχόλησης, στηρίζεται σε ένα πολυδιάστατο και ιδιαίτερο εργασιακό τοπίο, ενώ ούτε η εκπαίδευση που παρέχεται από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα ανταποκρίνεται πάντα στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς. Η εποχική λειτουργία της πλειονότητας των ξενοδοχείων καθιστά ιδιαίτερα απαιτητική την απασχόληση στον κλάδο, ενώ η διασπορά των ξενοδοχείων στους νησιωτικούς προορισμούς της χώρας, μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα, τον κατατάσσει χαμηλά στις προτεραιότητες των εργαζομένων. Και πράγματι, το 52% των ξενοδοχείων είναι διασκορπισμένο στους νησιωτικούς προορισμούς της χώρας, ενώ από το σύνολο των 10.000 και πλέον, ένα 61% είναι τα resorts στους εποχικούς προορισμούς και ένα 39% τα αστικά ξενοδοχεία. Μία ακόμη διαπίστωση από τα τμήματα Ανθρώπινου Δυναμικού των μεγάλων μονάδων είναι ότι η απασχόληση στον ξενοδοχειακό κλάδο εξακολουθεί -και αυτό παρά τη μεγάλη συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ- να έχει χαμηλή κοινωνική αποδοχή, καθώς δεν φαίνεται να έχει ξεπεραστεί το σύνδρομο «γκαρσόνια της Ευρώπης», όπως προκύπτει από την έρευνα του ΙΤΕΠ.
Ποιοι αναζητούν εργαζόμενους
Aυτή την περίοδο είναι πολλά τα μεγάλα ονόματα του κλάδου που αναζητούν προσωπικό με δεδομένη τώρα τη δυσκολία εύρεσής του, καθώς στη χώρα μας, όπως και διεθνώς, παρατηρήθηκε εν μέσω κορωνοϊού τάση εξόδου από τον ξενοδοχειακό κλάδο.
Ενδεικτικά, η ΤΕΜΕΣ, που διαχειρίζεται την Costa Navarino στην Πελοπόννησο, τρέχει ήδη από τις πρώτες ημέρες του Ιανουαρίου τις «Ημέρες Καριέρας» για να βρεί 400 άτομα για τη στελέχωση του νέου ξενοδοχείου «Navarino Waterfront», που θα λειτουργήσει για πρώτη φορά φέτος το καλοκαίρι στην Costa Navarino. Εχοντας ξεκινήσει από το πρώτο δεκαήμερο από την Καλαμάτα, στελέχη του ομίλου έχουν περάσει από την Πάτρα, το Αγρίνιο, τη Θεσσαλονίκη, τις Σέρρες, την Αλεξανδρούπολη, την Κοζάνη, την Αθήνα και ξανά στην Πελοπόννησο στην Κυπαρισσία και ξανά στην Καλαμάτα. Ο όμιλος Λάμψα («Μεγάλη Βρεταννία», «King George», «Athens Capitol», «Sheraton Rhodes» κ.ά.) αναζητεί επίσης προσωπικό για τα ξενοδοχεία του 5* σε Αθήνα και Ρόδο, όπως και ο όμιλος Sani/Ikos για τις πεντάστερες μονάδες σε Χαλκιδική, Κέρκυρα και Κω, με στελέχη του τμήματος Ανθρώπινου Δυναμικού να μεταβαίνουν μέσα στον Φεβρουάριο σε διάφορες πόλεις ανά την Ελλάδα (Εδεσσα, Βέροια, Κοζάνη κ.α.) για συνεντεύξεις.
Tις δικές του ξενοδοχειακές «Ημέρες Καριέρας» σε όλη την Ελλάδα «έτρεξε», την τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου, και ο όμιλος Mitsis Hotels σε κεντρικές πόλεις σε όλη την Ελλάδα (Θεσσαλονίκη, Κοζάνη, Σέρρες, Δράμα, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Ιωάννινα, Λάρισα, Βόλος, Πάτρα, Αγρίνιο, Χαλκίδα). Με διαδικτυακές «Ημέρες Καριέρας» αναζητεί εργαζoμένους και το Metaxa Hospitality Group για τα ξενοδοχεία του σε Κρήτη και Σαντορίνη (ο όμιλος συνεχίζει να επεκτείνεται με επενδύσεις στη Σαντορίνη, καθώς και την επένδυση στο Καβούσι της Ιεράπετρας, η οποία έχει εγκριθεί από τη Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων). Αντίστοιχα στην Κρήτη η Troulis Royal Collection, η οποία έχει συνεργαστεί με τη Ηilton φέρνοντας το brand Curio Collection by Hilton, επίσης αναζητεί δυναμικό όπως και πολλοί άλλοι ξενοδόχοι στα νησιά-ναυαρχίδες του ελληνικού τουρισμού, όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος, η Ρόδος κ.α.
Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΤΕΠ, τα ξενοδοχεία πολυτελείας και όσα συνδέονται με διεθνή brands προσελκύουν περισσότερο τους εργαζόμενους σε σχέση με τα ξενοδοχεία του μαζικότερου τουρισμού.
Θέσεις σε Σαντορίνη, Σκιάθο, Κεφαλονιά αλλά και για την Αθήνα έχει και ο όμιλος Jet2 με την Jet2holidays, ο Νο 2 tour operator στο Ηνωμένο Βασίλειο, που για φέτος έχει αυξήσει κατά 600.000 τις διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις σε ελληνικούς προορισμούς έναντι του 2019, με ένα σύνολο τελικά 1,44 εκατομμυρίων, προς 15 ελληνικά αεροδρόμια, εντάσσοντας για πρώτη φορά και την ελληνική πρωτεύουσα στους προορισμούς city break. Αντίστοιχα, οι Ισραηλινοί της Brown Hotels, ιδιαίτερα κινητικοί κυρίως γύρω από την Ομόνοια, αναζητούν εργαζομένους για τα νέα τους ξενοδοχεία στην πρωτεύουσα, αλλά και το πρώτο resort για την αλυσίδα στο Λουτράκι, ένα νέο «στοίχημα» για τον όμιλο: το πολυαναμενόμενο «Brown Beach Corinthia» «στα 50 λεπτά οδήγηση από την Αθήνα», όπως διαφημίζουν οι ίδιοι, στη θέση του παροπλισμένου ξενοδοχείου «Χανικιάν» ανοίγει μετά από μία εικοσαετία και προσλαμβάνει.
Η απασχόληση στα ξενοδοχεία
Εν μέσω πανδημίας «κι ενώ ο τζίρος το 2021 σημείωσε πτώση σε ποσοστό 35%, κατά μέσο όρο πανελλαδικά σε σχέση με το 2019, από την άλλη πλευρά τα ξενοδοχεία επένδυσαν και κράτησαν ψηλά την απασχόληση, η οποία την περασμένη χρονιά ήταν μόλις στο 6% μειωμένη», δηλώνει ο πρόεδρος τους Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Αλέξανδρος Βασιλικός.
Με βάση τα επίσημα στοιχεία του ΞΕΕ και της σχετικής έρευνας του ΙΤΕΠ για τις επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων το 2021, ο αριθμός των απασχολούμενων στον κλάδο, στο peak της σεζόν τον Αύγουστο ήταν στις 175.741 την περασμένη χρονιά, από τις 186.575 που ήταν δύο χρόνια πριν, έχοντας σημειώσει πτώση κατά 5,8%. «Η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στη μεγάλη πίεση που δέχονται τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας, τα οποία έχουν υποστεί και τις μεγαλύτερες απώλειες».
Επισημαίνεται εδώ ότι και την πρώτη χρονιά της πανδημίας, το 2020, όπου λειτούργησαν 6 στα 10 ξενοδοχεία, η πτώση στην απασχόληση στον κλάδο, παρά την τεράστια πτώση του τζίρου, ήταν μικρή, φτάνοντας το 4,2% έναντι του 2019 (με την αναγωγή στο 60% των ανοιχτών ξενοδοχείων), γεγονός το οποίο οφείλεται και στα κυβερνητικά μέτρα στήριξης.
Απώλεια 3 δισ. ευρώ στον τζίρο
Οι 12μηνης λειτουργίας ξενοδοχειακές μονάδες είναι, όπως και τα ξενοδοχεία στους χειμερινούς προορισμούς της χώρας, οι μεγάλοι χαμένοι της πανδημίας «και καλούνται να συνεχίσουν να λειτουργούν και σε αυτή την περίοδο με τον αντίκτυπο της μετάλλαξης Omicron και με μεγάλο το κόστος ενέργειας και των προμηθειών.
«Περίπου 1 στα 4 ξενοδοχεία έχει επιλέξει να κλείσει στους αστικούς προορισμούς και αυτή την περίοδο», δηλώνει ο πρόεδρος του ΞΕΕ, το οποίο έχει ζητήσει από το κυβερνητικό επιτελείο να συνεχιστεί η στήριξη του κλάδου με έμφαση ακριβώς εκεί όπου υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη – ήτοι στα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας και αυτά των χειμερινών προορισμών.
Σε επίπεδο τζίρου, συνολικά για την περασμένη χρονιά, τα ξενοδοχεία σε όλη την Ελλάδα «έχασαν» λόγω της πανδημίας συνολικά 2,94 δισ. ευρώ, από τα 8,4 δισ. ευρώ του 2019 στα 5,48 δισ. ευρώ το 2021, με πτώση κατά 35%. Ο τζίρος όμως στα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας το 2021 μειώθηκε κατά 57% σε σχέση με το 2019 στα 966 εκατ. ευρώ, κάτω του ήμισυ σε σύγκριση με 2,25 δισ. ευρώ της περιόδου της κανονικότητας.
Λιγότερο χαμένα βγήκαν πέρυσι τα ξενοδοχεία της υψηλότερης κατηγορίας των 5* με μόλις 8% πτώση στον τζίρο τους την περασμένη χρονιά και συγκεκριμένα στα 2,8 δισ. ευρώ από πάνω από τα 3,08 δισ. ευρώ του 2019, ενώ σε όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες η πτώση κυμαίνεται από -46% (4*) έως -63% (2*).
Διαβάστε ακόμα:
Άδωνις Γεωργιάδης: Η κυβέρνηση εξετάζει στοχευμένα μέτρα για να στηριχθούν οι ευάλωτοι
ΕΝΦΙΑ: Το νέο τοπίο μετά τις μειώσεις – Τι λένε οι εκπρόσωποι της αγοράς
Ελληνική επενδυτική «άνοιξη» με σχέδια ύψους 1,1 δισ. ευρώ (pics)