© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
H Dusit κάνει το ντεμπούτο της στην ελληνική αγορά με το πρώτο της ξενοδοχείο στην Αθηναϊκή Ριβιέρα φέρνοντας ασιατικό αέρα στον ελληνικό τουρισμό, ενώ η ισραηλινή Fattal, γνωστή από το πρώτο της μεγάλο εγχείρημα στην εγχώρια αγορά με την αναβίωση του πρώην «Esperia» στη Σταδίου, ετοιμάζεται και για άλλες κινήσεις με νέα ξενοδοχεία ανά την Ελλάδα. Οσον αφορά το κομμάτι της φιλοξενίας, εντός της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού η Accor φαίνεται ότι έχει πάρει ήδη θέση, με κάποια από τα lifestyle brands της να φιγουράρουν ως υποψήφια για τα πρώτα ξενοδοχεία εντός του mega project.
O ελληνικός τουρισμός συνεχίζει να αναβαθμίζεται κι εξακολουθεί να κεντρίζει με αμείωτους ρυθμούς το ενδιαφέρον των ξένων πολυτελών brands, νεοεισερχόμενων και μη, είτε πρόκειται για την Αθήνα, με το μπαράζ των νέων ξενοδοχείων τα τελευταία χρόνια (εξαίρεση αποτέλεσε το 2020, η πρώτη χρονιά της πανδημίας), είτε για δημοφιλείς προορισμούς στην Περιφέρεια, στα premium νησιά της Μυκόνου και της Σαντορίνης, αλλά και στους πολυσύχναστους προορισμούς της Κρήτης, της Κέρκυρας, της Ρόδου κ.ο.κ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και το δύσκολο 2021, μέσα στη δεύτερη σεζόν της πανδημίας, οι μονάδες 5 αστέρων ήταν αυτές που σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση, 7,5%, σε απόλυτους αριθμούς στο σύνολο της ελληνικής ξενοδοχίας, σε όλες τις κατηγορίες, με κοντά στα 50 νέα πεντάστερα ανά την Ελλάδα σε σύγκριση με το 2020. Η αμέσως μεγαλύτερη αύξηση, 3,4% έναντι του 2020, σημειώθηκε στην αμέσως επόμενη κατηγορία, αυτή των 4 αστέρων, όπου προστέθηκαν κοντά στα 60 νέα ξενοδοχεία. Μικρότερη, 2%, ήταν η αύξηση στην κατηγορία των 3 αστέρων, ενώ πτώση σημειώθηκε στις δύο χαμηλότερες κατηγορίες. Συνολικά, μέσα στο 2021 στις τρεις ανώτερες κατηγορίες, 3, 4 και 5 αστέρων, προστέθηκαν 162 νέες μονάδες σε όλη την Ελλάδα με συνολικό αριθμό 5.143 ξενοδοχείων, ενώ οι δύο κατώτερες κατηγορίες, 1 και 2 αστέρων, μειώθηκαν κατά 116 σε αυτή τη δεύτερη σεζόν COVID-19 φτάνοντας συνολικά στα 4.909 ξενοδοχεία. Συνολικά, ως προς το ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας, μέσα στο 2021 το σύνολο των ξενοδοχειακών μονάδων σε όλη την Ελλάδα άγγιξε τις 10.100 (για την ακρίβεια 10.098, από 10.052 το 2020), ενώ το σύνολο των δωματίων στο τέλος της περασμένης χρονιάς ανήλθε σε 441.536 (από 438.294 στο τέλος του 2020), με τις περισσότερες απώλειες να σημειώνονται στην κατηγορία των 2 αστέρων (μείον 86 ξενοδοχεία).
Η νεοεισερχόμενη Dusit
Για τους ξένους παίκτες ο ελληνικός τουρισμός, ειδικά στις ανώτερες κατηγορίες, φαίνεται ότι προσφέρει πεδίον δόξης λαμπρόν σε αυτή τη συγκυρία, με νέα ονόματα να κάνουν την εμφάνισή τους στην ελληνική αγορά, σε μια προσπάθεια να πάρουν πιο γρήγορα θέση και να καλύψουν το κενό σε επώνυμα brands. Από τα πλέον ενδιαφέροντα νέα ονόματα που ξεκινούν τώρα, με πρώτο σταθμό στην πολυσυζητημένη Αθηναϊκή Ριβιέρα, είναι αυτό της Dusit, του ασιατικού ομίλου με πάνω από 300 ξενοδοχεία σε 15 χώρες, που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα ξεκινώντας από την Aττική με την πρώτη boutique μονάδα 5 αστέρων στην περιοχή της Γλυφάδας, στη θέση του πρώην ξενοδοχείου «Johns», το οποίο σταμάτησε να λειτουργεί την προηγούμενη δεκαετία. Η ελληνική αγορά είναι η πρώτη ευρωπαϊκή όπου επεκτείνεται η ασιατική αλυσίδα. Το «Dusit Suites Athens», σε προνομιακή θέση κοντά στην παραλία του «Αστέρα» με 36 σουίτες, επρόκειτο να λειτουργήσει νωρίτερα, ωστόσο καθυστέρησε λόγω της πανδημίας και θα ξεκινήσει από τη φετινή σεζόν.
Εχοντας ιδρυθεί το 1948, η Dusit International είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Ταϊλάνδης με δύο βασικούς τομείς δραστηριότητας, στο κομμάτι των ξενοδοχείων-resorts και σε αυτό της τουριστικής εκπαίδευσης (με πανεπιστημιακές σχολές στην Ταϊλάνδη και τις Φιλιππίνες). Την τελευταία πενταετία έχει αναπτύξει και άλλους τρεις κλάδους που συμπληρώνουν ουσιαστικά την τουριστική της δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένων της ανάπτυξης real estate, της παραγωγής τροφίμων και της παροχής υπηρεσιών φιλοξενίας. Ταϊλάνδη, Ομάν, Κίνα, Φιλιππίνες, Βιετνάμ, Κατάρ, Μαλδίβες, Μπαχρέιν, ΗΠΑ, Αίγυπτος κ.ά. είναι οι χώρες όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος, με την Ελλάδα να αποτελεί την πρώτη χώρα όπου επεκτείνεται στην Ευρώπη.
Επέκταση εντός κι εκτός Αθηνών
Περαιτέρω επέκταση στην Ελλάδα θέλει και η ισραηλινή Fattal, η οποία πολύ πρόσφατα ανακοίνωσε ότι συγκέντρωσε κεφάλαια τουλάχιστον 315 εκατ. ευρώ από Ισραηλινούς θεσμικούς επενδυτές (με προοπτική για περαιτέρω αύξηση των κεφαλαίων) ώστε να επεκτείνει το χαρτοφυλάκιό της στην Ευρώπη με 30 νέα ξενοδοχεία. Στο πλάνο αυτό, η Ελλάδα αποτελεί μία από τις βασικές αγορές-στόχους.
Η ισραηλινή αλυσίδα, που τρέχει τα τελευταία χρόνια το έργο για την πολυαναμενόμενη ανάπλαση του πρώην ξενοδοχείου «Esperia» στη Σταδίου (επιστρέφει φέτος ως «NYX Athens»), βλέπει νέες ευκαιρίες στον απόηχο της πανδημίας του COVID-19.
Οι επιτελείς της θεωρούν ότι, αν και παραμένουν περιορισμοί σε ισχύ λόγω της πανδημίας, τα επίπεδα πληρότητας και οι κρατήσεις δείχνουν ότι η υγειονομική κρίση έχει ως επί το πλείστον τελειώσει και η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία δεν έχει επηρεάσει, σε αυτή τη φάση, τον τουρισμό στη Δυτική Ευρώπη. Η Fattal ήδη προχώρησε στην αγορά δύο ξενοδοχείων στην Ισπανία αντί 40 εκατ. ευρώ, ενώ στις αγορές-στόχους της Μεσογείου περιλαμβάνεται και η Πορτογαλία.
Στην Ελλάδα ο όμιλος ξεκίνησε προ τετραετίας από τη Ρόδο, με επόμενους σταθμούς στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, όπου έχει δρομολογηθεί ένα νέο πεντάστερο στον αριθμό 1 της οδού Τσιμισκή. Οι επιτελείς του ομίλου βρίσκονται, κατά πληροφορίες, σε προχωρημένο στάδιο συζητήσεων και σε άλλους δημοφιλείς προορισμούς, «όπου είναι εύκολη η πρόσβαση με διεθνείς αεροπορικές συνδέσεις», όπως επισημαίνεται σχετικά.
Σε προχωρημένες συζητήσεις φέρονται να βρίσκονται και οι επιτελείς της Accor, με έδρα στη Γαλλία, για τη διαχείριση όχι ενός, αλλά δύο από τα τέσσερα μεγάλα πεντάστερα ξενοδοχεία εντός της πρώην έκτασης του αεροδρομίου του Ελληνικού, με ορίζοντα λειτουργίας έως το 2025, συμπεριλαμβανομένου και του Ολοκληρωμένου Συγκροτήματος με Καζίνο (IRC) που θα κατασκευάσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο project με διαχειρίστρια του καζίνου τη Hard Rock. Από την πλευρά της η ΤΕΜΕΣ, η οποία έχει προχωρήσει σε στρατηγική συμφωνία ύψους 300 εκατ. ευρώ με τον φορέα της επένδυσης, τη Lamda Development, για τις δύο ξενοδοχειακές μονάδες με branded κατοικίες στη μαρίνα και το παραλιακό μέτωπο, τηρεί επί του παρόντος σιγήν ιχθύος. Ωστόσο οι πληροφορίες στην αγορά αναφέρουν ότι οι αποφάσεις είναι σχεδόν ειλημμένες και οι ανακοινώσεις αναμένονται προσεχώς.
Για τις νέες πεντάστερες μονάδες έχουν πέσει στο τραπέζι ονόματα μεγάλων αλυσίδων, όπως των Marriott, Mandarin Oriental, Rosewood Hotel & Resorts κ.ά., ωστόσο το όνομα της Accor με την κατηγορία των lifestyle brands (SLS, The Hoxton κ.ά.) ακούγεται πολύ πιθανό για το ένα από τα δύο ξενοδοχεία που περιλαμβάνονται στη συμφωνία με την ΤΕΜΕΣ, όπως επίσης και για τις συζητήσεις που γίνονται για την έτερη μονάδα, αυτή στον πύργο μεικτής χρήσης, πλησίον της λεωφόρου Βουλιαγμένης, που θα αναπτυχθεί σε συνεργασία με την Brook Lane, στο πλαίσιο μιας ακόμη στρατηγικής συμφωνίας της Lamda.
Οι ξένες αλυσίδες ποντάρουν πολύ στον τουρισμό της Αθήνας με νέες σχεδιαζόμενες μονάδες που θα λειτουργήσουν στις σεζόν 2022-2023, ενώ η πλέον αναμενόμενη άφιξη τοποθετείται αργότερα, στο τέλος του 2024, στο πρώην «Hilton» Aθηνών με τα luxury brands τoυ ομίλου της Hilton (Conrad Hotels & Resorts, Conrad Residences και Waldorf Astoria Residences) με ξενοδοχείο και επώνυμες κατοικίες.
Η Hilton αποκτά μεγαλύτερη παρουσία στην Αττική με τα νέα projects, σε συνεργασία με τον όμιλο Δουζόγλου, επίσης για το 2024, στο πρώην «Πεντελικόν» και στο Μικρολίμανο με τα brands Curio Collection και Hampton by Hilton. Πάντως, νωρίτερα, μέσα στο πρώτο μισό του 2023, έρχεται το πρώτο «One & Only» στην Αθήνα, στα «Αστέρια» Γλυφάδας, μία ακόμη πολυσυζητημένη άφιξη, όπως άλλωστε και το «One & Only» στην Τζια, η κατασκευή και λειτουργία του οποίου πήγε πίσω λόγω κορωνοϊού.
Η Brown Hotels με όλη την γκάμα των brands της, η Radisson με τo πρωτοεμφανιζόμενo στο Κολωνάκι brand Anda και όχι μόνο, η Marriott, η Hyatt και η Αccor με τα brands της Ibis στην οδό Πατησίων είναι μερικές μόνο από τις αλυσίδες που επεκτείνονται στην Αθήνα, είτε στο κέντρο είτε παραλιακά, την ίδια στιγμή που συνεχίζουν τα πλάνα για επέκταση στην περιφέρεια, κυρίως σε νησιωτικές περιοχές και δημοφιλείς προορισμούς. Είναι ενδεικτικό ότι η ασιατική Mandarin Oriental έχει πάρει θέση από τώρα στη Μύκονο σε ένα αρκετά μακροπρόθεσμο project που ανασχεδιάζεται τώρα από την Grivalia Hospitality μετά το φρένο που έβαλε το Συμβούλιο της Επικρατείας. Aντίστοιχα έχουν πράξει και οι One & Only και Αman, οι οποίες έχουν ήδη δρομολογήσει στο Νησί των Ανέμων την επόμενη κίνησή τους, σε συνεργασία με τους Αραβες της Investment Corporation of Dubai (ICD), όπως και η Accor.
Οι Κυκλάδες γενικά, και ιδίως η Μύκονος και η Σαντορίνη, είναι από τους πλέον περιζήτητους προορισμούς για τις ξένες πολυτελείς αλυσίδες. Ακόμη, η Πάρος ανεβαίνει σταθερά κατηγορία στις πεντάστερες μονάδες: ενδεικτικά, τον Ιούνιο ανοίγει το νέο πολυτελές παραθαλάσσιο ξενοδοχείο «Cosme Resort» της Kanava Hotels & Resort, μέλους της αλυσίδας Luxury Collection της Marriott International Inc. Ακόμη, η Grivalia ετοιμάζεται για ένα ακόμη πεντάστερο από το 2023, όπως και η Prodea Investments ΑΕΕΑΠ, σε συνεργασία με ξένη αλυσίδα.
Η Κρήτη, η Ρόδος και η Κέρκυρα είναι από τις αγορές στις οποίες επίσης εστιάζουν οι μεγάλοι παίκτες (Accor, Hyatt, Radisson, Hilton, Melia) επενδύοντας μελλοντικά και στην επέκταση της σεζόν, δεδομένου ότι στους συγκεκριμένους προορισμούς πρώτης γραμμής επενδύουν αντίστοιχα και οι αεροπορικές εταιρείες για περισσότερες συνδέσεις στα δύο άκρα της θερινής σεζόν, δηλαδή νωρίς την άνοιξη και αργότερα το φθινόπωρο.
Διαβάστε ακόμα:
Τα σημεία – κλειδιά του deal Motor Oil και Reggeborgh για την Ελλάκτωρ
Το «σύνδρομο της Κίνας» χτυπά την ελληνική οικονομία
S&P Global Ratings: Αυξάνει τις προβλέψεις για πετρέλαιο και φυσικό αέριο