Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε σήμερα στην ΕΡΤ ο υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας “ο αναπτυξιακός νόμος είναι στρατηγικό εργαλείο για τις επενδύσεις στη χώρα. Έκανα σήμερα μια διευρυμένη συζήτηση με τον αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης, τον κύριο Παπαθανάση, και εξήγησα ότι και τα τριάστερα ξενοδοχεία, που είναι το 23% του κλάδου, είναι ένας πολύ σημαντικός στόχος για εμάς να εκσυγχρονιστούν, να αναβαθμιστούν ποιοτικά και να ενισχυθούν. Στο νομοσχέδιο εισάγονται και τα 3άστερα ξενοδοχεία σε ό,τι έχει να κάνει με τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμισή τους, εκτός από όλα τα άλλα τα εργαλεία τα οποία υπήρχαν.
Θέλω να ευχαριστήσω το Υπουργείο Ανάπτυξης, γιατί η εισήγησή μας αυτή είναι πάρα πολύ σημαντική στη στόχευση που έχει βάλει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, η κυβέρνηση και το υπουργείο Τουρισμού, για την ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος, έτσι ώστε να έχουμε περισσότερα έσοδα ανά ταξιδιώτη και αυτό να έρθει να μετακυλιστεί και να φτάσει σε έσοδα για τη μέση ελληνική οικογένεια”.
Σημειωτέον ότι με τις ρυθμίσεις του νέου αναπτυξιακού νόμου που κατατέθηκε την περασμένη Παρασκευή στη Βουλή από το υπουργείο Ανάπτυξης με στόχο ειδικά για τον τουρισμό «την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος» εξαιρούνταν από τη λήψη οποιασδήποτε μορφής ενίσχυσης οι ξενοδοχειακές μονάδες 3*, (πλην εντός χαρακτηρισμένων παραδοσιακών ή διατηρητέων κτιρίων), ενώ το αρχικό κείμενο της διαβούλευσης περιελάμβανε και τις συγκεκριμένες μονάδες. Πόσες είναι αυτές; Πολλές. Με βάση τα τελευταία επίσημα στοιχεία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος στο τέλος του 2020 στην κατηγορία των 3* λειτουργούσαν 2.784 ξενοδοχειακές μονάδες οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 27,7% του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας (το σύνολο στις 5 κατηγορίες είναι 10.052). Οι περισσότερες δε των μονάδων αυτών βρίσκονται σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας και στα μικρά νησιά με χαμηλή τουριστική ανάπτυξη που δεν μπορούν να υποστηρίξουν εκ των πραγμάτων μονάδες 4 και 5 αστέρων με εστιατόρια για να ενταχθούν στον αναπτυξιακό αφού αυτές δε θα ήταν βιώσιμες. Η ανάγκη ενίσχυσης των μικρότερων μονάδων 3 αστέρων έρχεται σε συνέχεια και της δεδηλωμένης βουλησης από πλευράς του κυβερνητικού επιτελείου ότι θα πρέπεει να στηριχθεί ο χειμερινός τουρισμός, με τις ξενοδοχειακές μονάδες των προορισμών αυτών όμως να είναι κατά κύριο λόγο 3*, μένοντας εκτός με τις προηγούμενες ρυθμίσεις.
Για το θέμα παρενέβη και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων ο οποίος είχε ζητήσει στο στάδιο της διαβούλευσης του νέου αναπτυξιακού νόμου τη διεύρυνση των κατηγοριών των επιλέξιμων προς χρηματοδότηση επιχειρήσεων με τη συμπερίληψη και των υπολοίπων τουριστικών επιχειρήσεων (επιχειρήσεις ενοικιαζομένων επιπλωμένων δωματίων – διαμερισμάτων, επιχειρήσεις ταξιδιωτικών γραφείων, επιχειρήσεις τουριστικών λεωφορείων, επιχειρήσεις επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών, επαγγελματικά σκάφη αναψυχής, κλπ.) και των ειδικών τουριστικών εγκαταστάσεων. Σε επιστολή του προς το κυβερνητικό επιτελείο, αμέσως μόλις έγιναν γνωστές οι νέες διατάξεις, ανέφερε ότι “η κατάταξη ενός τουριστικού καταλύματος σε ανώτερη κατηγορία δεν είναι ζήτημα οικονομικής μόνο φύσεως ή επιχειρηματικής αποκλειστικά και μόνο επιλογής. Σε πολλές περιπτώσεις ένα ξενοδοχείο για αντικειμενικούς λόγους (εξάντληση συντελεστή δόμησης, πολεοδομικοί περιορισμοί, μορφή κτιρίου κλπ.) δεν μπορεί να καλύψει τις τεχνικές προδιαγραφές (διαστάσεις δωματίων, επιφάνειες κοινοχρήστων χώρων κλπ.) υψηλότερης κατηγορίας. Πόσο μάλλον της κατηγορίας των τεσσάρων (4) αστέρων, όπως απαιτείται με τη προωθούμενη διάταξη. Δίνοντας δικαίωμα ένταξης στον αναπτυξιακό νόμο μόνο στα ξενοδοχεία που ανήκουν ή αναβαθμίζονται στη κατηγορία των τεσσάρων (4) αστέρων μένει εκτός αυτού το 70% περίπου του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας, επιχειρήσεις που έχουν και τη μεγαλύτερη ανάγκη να βοηθηθούν για να μπορέσουν εκσυγχρονίσουν τις εγκαταστάσεις τους.
Ο τουριστικός τομέας έχει ανάγκη και τα ξενοδοχεία 1,2 και 3 αστέρων, όπως έχει ανάγκη τα ξενοδοχεία υψηλότερων κατηγοριών. Έχει ανάγκη από επιχειρήσεις ενοικιαζομένων επιπλωμένων δωματίων – διαμερισμάτων, επιχειρήσεις ταξιδιωτικών γραφείων, επιχειρήσεις τουριστικών λεωφορείων, επιχειρήσεις επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών επαγγελματικά σκάφη αναψυχής, ειδικές τουριστικές εγκαταστάσεις. Στις επιχειρήσεις αυτές στηρίχθηκε μέχρι σήμερα η επιτυχία του Ελληνικού Τουρισμού. Η παροχή σε αυτές, της δυνατότητας να εκσυγχρονίσουν τις εγκαταστάσεις και να βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση αφενός μεν, για να επιβιώσουν στον ολοένα αυξανόμενο διεθνή ανταγωνισμό και αφετέρου δε, για να αναβαθμίσουμε περαιτέρω το τουριστικό μας προϊόν”, ανέφερε στην επιστολή του ο ΣΕΤΕ.
Ο χειμερινός τουρισμός
Στην ΕΡΤ σήμερα ο κ. Κικίλιας υποστήριξε ειδικά για τον χειμερινό τουρισμό ότι “επιλέξαμε να ανοίξουμε τη χώρα για τους χειμερινούς προορισμούς και να στηρίξουμε τα ξενοδοχεία και τα καταλύματα, αλλά και το city break. πήγε πολύ καλά η περίοδος των εορτών. Θυμίζω ότι για πρώτη φορά στην ιστορία τους, ο ΕΟΤ και το Υπουργείο Τουρισμού έκαναν και κάνουν καμπάνια στο εξωτερικό για τον χειμερινό τουρισμό. Σε λίγες μέρες ξεκινάμε και καμπάνια εσωτερικά στη χώρα για τους χειμερινούς προορισμούς.
Επίσης, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας RRF έχουμε βάλει στα 320.000.000 των επενδύσεων που θα γίνουν, τα χιονοδρομικά κέντρα, τα μονοπάτια και τα ορεινά καταφύγια. Θα είναι επενδύσεις για αναβάθμιση των υποδομών, ψηφιοποίηση, εκπαίδευση, πρόσβαση σε ΑμεΑ, εκσυγχρονισμό και ποιοτική αναβάθμιση. Μια τεράστια ευκαιρία για το τουριστικό προϊόν της χώρας στο κομμάτι των επενδύσεων, που θα μας οδηγήσει στρατηγικά στην εποχή ενός βιώσιμου τουριστικού μοντέλου. Και τέλος, με την ένταξη των ωφελούμενων στα μέτρα στήριξης για τα ξενοδοχεία αρχικά μέχρι το τέλος του μήνα, που θεωρώ ότι ενδεχομένως αν χρειαστεί θα επεκταθούν και περαιτέρω”.
Εισάγεται σήμερα Τρίτη 18/01 στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής προς επεξεργασία πριν την τελική του ψήφιση το νομοσχέδιο «Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη» του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Τι περιλαμβάνει το Αναπτυξιακό Νομοσχέδιο
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις που στοχεύουν στη βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος στη χώρα μας και στην επιτάχυνση και ευελιξία των προβλεπόμενων διοικητικών διαδικασιών για τις ιδιωτικές επενδύσεις. Βασίζεται σε συγκεκριμένους πυλώνες ανάπτυξης της επιχειρηματικής δραστηριότητας προκειμένου να επιτευχθεί ο ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων ακολουθώντας τις επιταγές της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης (Industry 4.0), η πράσινη μετάβαση, η δημιουργία οικονομιών κλίμακας και η στήριξη καινοτόμων επενδύσεων. Επιπρόσθετα, ενισχύονται οι τομείς του τουρισμού, της μεταποίησης και της αγροδιατροφής ενώ υπάρχει ειδική μέριμνα για τις επενδύσεις που θα υλοποιηθούν στις περιοχές απολιγνιτοποίησης.
Ειδικότερα θεσπίζονται 13 θεματικά καθεστώτα:
1. Ψηφιακός και Τεχνολογικός Μετασχηματισμός Επιχειρήσεων.
2. Πράσινη Μετάβαση – Περιβαλλοντική Αναβάθμιση Επιχειρήσεων.
3. Νέο Επιχειρείν, με κύριο σκοπό την υποστήριξη νέων επιχειρηματιών που θέλουν να υλοποιήσουν τις επενδυτικές τους πρωτοβουλίες.
4. Καθεστώς Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, μέσω του οποίου θα υλοποιηθεί η εγκεκριμένη ευρωπαϊκή πολιτική για την ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων στις περιοχές των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Μετάβασης για τη στήριξη της απασχόλησης και ανάπτυξης αυτών των περιοχών.
5. Έρευνα και Εφαρμοσμένη Καινοτομία.
6. Αγροδιατροφή – Πρωτογενής Παραγωγή και Μεταποίηση Γεωργικών Προϊόντων – Αλιεία.
7. Μεταποίηση – Εφοδιαστική Αλυσίδα.
8. Επιχειρηματική Εξωστρέφεια.
9. Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων.
10. Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού.
11. Μεγάλες Επενδύσεις, προκειμένου να υπάρξει ειδική αντιμετώπιση σε επενδυτικά σχέδια που επηρεάζουν σημαντικά τις τοπικές οικονομίες και γενικότερα την άνοδο των οικονομικών κλαδικών δεικτών.
12. Ευρωπαϊκές Αλυσίδες Αξίας.
13. Επιχειρηματικότητα 360ο.
Σημαντικές καινοτομίες
Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου, ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος εισάγει σημαντικές καινοτομίες που προσφέρουν σαφή επιτάχυνση σε όλες τις διαδικασίες του «κύκλου ζωής» ενός επενδυτικού σχεδίου (διαδικασία υποβολής, αξιολόγησης, υπαγωγής και ελέγχου), προκειμένου να καταστούν δυνατές οι άμεσες ωφέλειες από τη χορήγηση των ιδιαίτερα ελκυστικών κινήτρων στις επιχειρηματικές πρωτοβουλίες. «Η αξιοποίηση των πιστοποιημένων ορκωτών ελεγκτών και το νέο σύγχρονο Πληροφοριακό Σύστημα θα συνδράμουν καθοριστικά προς αυτή την κατεύθυνση. Ταυτόχρονα, ο νέος Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων 2022-2027 προβλέπει υψηλά ποσοστά ενίσχυσης στην πλειοψηφία των Περιφερειών της χώρας (30-50% για τις μεγάλες επιχειρήσεις, 40-60% για τις μεσαίες και 50-70% για τις μικρές επιχειρήσεις) με επιπλέον προσαύξηση 10% για τις περιοχές Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης».
Υπογραμμίζεται ότι για πρώτη φορά αξιοποιούνται δυνατότητες που παρέχει ο Γενικός Απαλλακτικός Κανονισμός 651/2014 και αφορούν στην υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων αυτοτελώς, πέραν των ενισχύσεων περιφερειακού χαρακτήρα. «Με τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία, οι ενισχύσεις σε τομείς όπως η έρευνα και η καινοτομία, η προστασία του περιβάλλοντος καθώς και οι κοινωνικού προσήμου ενισχύσεις (πχ επαγγελματική κατάρτιση εργαζόμενων σε μειονεκτική θέση ή με αναπηρία), μπορούν πλέον να αποτελούν ολοκληρωμένα επενδυτικά σχέδια».
Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος- Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη, όπως σημειώνει το υπουργείο, θα αποτελέσει την απαρχή ενός μεγάλου επενδυτικού κύκλου, με σημαντικά οφέλη τόσο για την επιχειρηματικότητα όσο και για την εθνική οικονομία. Κεντρικός στόχος είναι η δημιουργία νέων και ποιοτικών θέσεων εργασίας σε όλες τις περιφέρειες της χώρας και η ευρωστία των τοπικών κοινωνιών και οικονομιών.
Διαβάστε ακόμα
Στενεύουν τα χρονικά περιθώρια για τη ρύθμιση των χρεών της πανδημίας
Οικονόμου: Θα ακούσουμε τους ειδικούς για το αν θα πάμε σε παράταση ή χαλάρωση των μέτρων