search icon

Τουρισμός

Στα «κάγκελα» οι ξενοδόχοι για το τέλος ανθεκτικότητας και τα «Αirbnb» (πίνακας)

«Πλήττονται αυτοί που χρειάζονται στήριξη», λένε - Τι αναφέρει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ) σε σχετική επιστολή της προς το κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο - Τουρισμός: Στα 32,5 εκατ. οι διεθνείς αεροπορικές και οδικές αφίξεις του 10μήνου (διαγράμματα)  

Υπέρμετρη επιβάρυνση που είναι οριζόντια, χωρίς να διαμορφώνεται βάσει της τιμής του δωματίου με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σημαντικές ανισότητες και στρεβλώσεις στον κλάδο φέρνει το «τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» για τους ξενοδόχους, οι οποίοι, επιπλέον, θεωρούν πεπερασμένες από την ίδια την αγορά τις ρυθμίσεις του κυβερνητικού οικονομικού επιτελείου για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις.

Ενδεικτικά, από τη μελέτη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για την αύξηση του τέλους διαμονής κατά τη μετεξέλιξή του σε «τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση», προκύπτει ότι για ξενοδοχείο 5 αστέρων με τιμή στα 146 ευρώ τον Οκτώβριο το ελάχιστο ποσοστό επιβάρυνσης είναι στο 7%, για ξενοδοχείο 4 αστέρων με διάμεση τιμή στα 92 ευρώ το αντίστοιχο ποσοστό είναι στο 8%, ενώ για ξενοδοχείο 3 αστέρων με τιμή στα 60 ευρώ τον ίδιο μήνα το ελάχιστο ποσοστό επιβάρυνσης είναι στο 5%.

Η αύξηση του τέλους διαμονής, κατά τη μετεξέλιξή του σε τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, ανά κατηγορία ξενοδοχείου είναι από 100% (για τα 3 αστέρων) έως 200% για τις χαμηλότερες κατηγορίες 1 και 2 αστεριών.

Μάλιστα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ) επισημαίνει σε σχετική επιστολή της προς το κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο ότι η επιβάρυνση είναι ιδιαίτερα αυξημένη α) στις περιπτώσεις ξενοδοχείων της ίδιας κατηγορίας με χαμηλότερες τιμές εκμίσθωσης δωματίων και β) σε περιόδους όπου η τουριστική κίνηση είναι περιορισμένη και άρα οι τιμές εκμίσθωσης των δωματίων μειωμένες.

Επομένως, το συγκεκριμένο μέτρο μειώνει την ανταγωνιστικότητα του ξενοδοχειακού προϊόντος και αποβαίνει σε βάρος της προσπάθειας επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, ενώ από την εφαρμογή του θίγονται σε μεγαλύτερο βαθμό κοινωνικές ομάδες, προορισμοί και κατηγορίες επιχειρήσεων που χρειάζονται τη μεγαλύτερη στήριξη», όπως αναφέρουν οι κ.κ. Γιάννης Χατζής πρόεδρος της ΠΟΞ και ο γενικός γραμματέας Άγγελος Καλλίας.

Στην επιστολή της προς τον υπουργό Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, και τους υφυπουργούς Θάνο Πετραλιά και Χάρη Θεοχάρη, με κοινοποίηση και στην υπουργό Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, η ΠΟΞ αναφέρει ότι το τέλος δεν υπολογίζεται βάσει της τιμής του δωματίου, γεγονός το οποίο δημιουργεί ανισότητες και στρεβλώσεις, καθώς υπάρχουν σημαντικές διακυμάνσεις στην τιμή, τόσο μεταξύ των ξενοδοχείων της ίδιας κατηγορίας, όσο και μεταξύ των ίδιων των ξενοδοχείων με βάση την εποχικότητα.

«Ο φόρος διαμονής νομοθετήθηκε το έτος 2016 με το άρθρο 53 του νόμου 4389/2016 «στο πλαίσιο της ανάγκης εκπλήρωσης των δεσμεύσεων της χώρας μας για δημοσιονομική προσαρμογή και προκειμένου να ολοκληρωθεί επιτυχώς και έγκαιρα η διαδικασία αξιολόγησης».

Πρόκειται, λοιπόν, για έναν μνημονιακό φόρο, ο οποίος θα έπρεπε από ετών να έχει καταργηθεί. Με τη προτεινόμενη ρύθμιση ο φόρος διαμονής, αντί να καταργηθεί, μετατρέπεται σε ένα αυξημένο, κατά 100% έως 200%, ανάλογα με την κατηγορία του ξενοδοχείου, «τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση». Μάλιστα, πουθενά στην προωθούμενη διάταξη δεν γίνεται λόγος για ανταποδοτικότητα του νέου αυτού τέλους», σχολιάζεται σχετικά.

«Η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης είναι ένα ζήτημα που μας αφορά όλους. Πρόκειται για έναν σκοπό που είναι κοινός. Ως εκ τούτου, κοινή θα πρέπει να είναι και η προσπάθεια επίτευξής του. Η επιβάρυνση του ξενοδοχειακού προϊόντος από το τέλος ανθεκτικότητας στη κλιματική κρίση πρέπει να περιορίζεται και να εξαντλείται στα περίπου 136 εκατ. ευρώ που εισπράττονταν ετησίως από τον φόρο διαμονής. Το ανωτέρω ποσό των 136 εκατ. ευρώ θα πρέπει να έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα και τούτο να διασφαλίζεται νομοθετικά.

Το υπόλοιπο προϋπολογισθέν ποσό θα μπορούσε να προκύψει από την αύξηση της συμμετοχής στο συγκεκριμένο τέλος της βραχυχρόνιας μίσθωσης -σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη στη βραχυχρόνια μίσθωση πραγματοποιούνται περίπου 28,6 εκατ. διανυκτερεύσεις ετησίως. Θα ήταν επίσης χρήσιμο, εκτός από τη μονομερή επιβάρυνση της τουριστικής δραστηριότητας, να εξεταστεί και η συμμετοχή τομέων της οικονομίας που, σε αντίθεση με τον ξενοδοχειακό κλάδο, έχουν σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα».

Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις

Σε σχέση με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, η ΠΟΞ επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι πρόκειται για ρυθμίσεις που όχι μόνο έχουν ξεπεραστεί από τις διεθνείς εξελίξεις, αλλά υπολείπονται κατά πολύ ακόμα και του αρχικού νομοθετικού πλαισίου που θεσπίστηκε το έτος 2016 με το άρθρο 111 του ν.4446/2016 (χωρίς να εφαρμοστεί στη συνέχεια).

Ως προς τις προσθήκες – τροποποιήσεις που προτείνει η ΠΟΞ, καταρχάς αυτές είναι σε σχέση με τον ορισμό της βραχυχρόνιας μίσθωσης: Εκεί προτείνεται η ανώτατη διάρκεια της μίσθωσης, προκειμένου αυτή να θεωρείται βραχυχρόνια, να περιοριστεί στις 30 ημέρες. Επιπλέον, οι ξενοδόχοι εκτιμούν ότι θα πρέπει να προβλεφθούν συγκεκριμένοι χρονικοί περιορισμοί στη διάρκεια της βραχυχρόνιας μίσθωσης.

«Ειδικότερα, προτείνουμε να επανέλθει σε ισχύ η αρχική διατύπωση της περίπτωσης ε της παραγράφου 2 του άρθρου 111 του ν.4446/2016, σύμφωνα με την οποία προβλεπόταν πως: «Η μίσθωση εκάστου ακινήτου δεν υπερβαίνει τις 90 ημέρες ανά ημερολογιακό έτος. Για νησιά κάτω των 10.000 κατοίκων η μίσθωση εκάστου ακινήτου δεν υπερβαίνει τις 60 ημέρες ανά ημερολογιακό έτος.

Υπέρβαση της διάρκειας των 90 και 60 ημερών αντίστοιχα, επιτρέπεται εφόσον το συνολικό εισόδημα του εκμισθωτή ή υπεκμισθωτή, από το σύνολο των ακινήτων που διαθέτει προς εκμίσθωση ή υπεκμίσθωση, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος περί οικονομίας διαμοιρασμού, δεν ξεπερνά τις 12.000 ευρώ κατά το οικείο φορολογικό έτος».

Η ΠΟΞ προτείνει να παρέχεται το δικαίωμα στους ΟΤΑ Α’ βαθμού να ορίζουν, μετά από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου τους, τον μέγιστο αριθμό ακινήτων που μπορούν να εγγράφονται στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης ανά δημοτικό διαμέρισμα. «Η απόφαση αυτή θα πρέπει να λαμβάνεται κατόπιν προηγούμενης δημόσιας διαβούλευσης και να αιτιολογείται με βάση σχετική επιστημονική μελέτη (λαμβάνοντας υπόψη τις τοπικές ανάγκες και ιδιαιτερότητες, όπως τα προβλήματα στέγασης κλπ)».

Ως προς τις προδιαγραφές, οι ξενοδόχοι προτείνουν «να προβλεφθούν ορισμένες, στοιχειώδεις έστω προδιαγραφές που θα πρέπει να πληρούν τα καταλύματα που εκμισθώνονται βραχυχρόνια. Ειδικότερα σύμφωνα με την αρχική διατύπωση στο νόμο του 2016 προβλεπόταν πως «Το ακίνητο έχει εμβαδό τουλάχιστον εννέα (9) τετραγωνικών μέτρων και διαθέτει φυσικό φωτισμό, αερισμό και θέρμανση», ενώ σύμφωνα με την περ. δ «Το ακίνητο έχει λάβει όλες τις νόμιμες οικοδομικές άδειες ή έχει διατηρηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3843/2010 (Α` 62) ή έχει υπαχθεί στις ρυθμίσεις του άρθρου 24 του ν. 4014/2011 (Α` 209).». Προτείνουμε οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις να επανέλθουν σε ισχύ».

Στο κομμάτι της παροχής υπηρεσιών, όπως αναφέρει η ΠΟΞ «θα πρέπει να οριστεί ρητά πως σε περίπτωση που εντός του καταλύματος διεξάγεται οποιασδήποτε μορφής παροχή υπηρεσιών, τότε το ακίνητο θα πρέπει να θεωρείται τουριστικό κατάλυμα το οποίο θα πρέπει να διαθέτει Ειδικό Σήμα Λειτουργίας ή Βεβαίωση Συνδρομής Νομίμων Προϋποθέσεων, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1 έως 4 του Ν.4276/2014. Σε αντίθετη περίπτωση και πέραν των υπολοίπων κυρώσεων το κατάλυμα θα πρέπει να σφραγίζεται σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 7 του Ν. 4276/2014».

Για τις πολυκατοικίες διαμερισμάτων, οι ξενοδόχοι προτείνουν ότι σε περίπτωση που το σύνολο των διαμερισμάτων πολυκατοικίας ή συγκροτήματος κατοικιών εκμισθώνεται με βραχυχρόνιες μισθώσεις, τότε αυτό θα πρέπει να θεωρείται τουριστικό κατάλυμα, το οποίο θα πρέπει να διαθέτει την αντίστοιχη αδειοδότηση. «Σε αντίθετη περίπτωση το κατάλυμα θα πρέπει να σφραγίζεται. Στην περίπτωση που μέρος των διαμερισμάτων μιας πολυκατοικίας και ειδικότερα ποσοστό άνω του 60% της συνολικής τους επιφάνειας, εκμισθώνονται βραχυχρόνια, τότε θα πρέπει να εφαρμόζονται συγκεκριμένοι κανόνες υγιεινής και ασφάλειας».

Επιπλέον, προτείνεται να οριστεί ρητά πως ελέγχους στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης θα μπορούν να πραγματοποιούν και το ΣΕΠΕ και ο ΕΦΚΑ (στο πλαίσιο του ελέγχου τήρησης της εργατικής νομοθεσίας). Επίσης, θα πρέπει οι διαχειριστές καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης να είναι υποχρεωμένοι να υποβάλλουν τη δήλωση βραχυχρόνιας μίσθωσης κατά την πρώτη ημέρα έναρξης της κάθε μίσθωσης. Τέλος προτείνεται, για λόγους ασφάλειας, ο διαχειριστής του κάθε ακινήτου να είναι υποχρεωμένος να τηρεί αρχείο με τα στοιχεία των διαμενόντων, το οποίο να επιδεικνύει στην αρμόδια αστυνομική αρχή (εφόσον του ζητηθεί).

Διαβάστε ακόμη

«Κέρδισε πόντους» στο Λονδίνο η ελληνική αγορά – Ο απόηχος του Greek Investment Conference (tweet + pic)

Τράπεζες: Πλούσιος ο απολογισμός από το Λονδίνο – Τα 5 θέματα που μονοπώλησαν το ενδιαφέρον των επενδυτών

ΤτΕ: Αύξηση 83% στις καταγγελίες για τους servicers – «Καμπάνα» €250.000 σε τρεις εταιρείες

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφθείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version