Κι ενώ η Air China πυκνώνει για πρώτη φορά μετά το ξέσπασμα της πανδημίας τα δρομολόγιά της σε ευρωπαϊκούς προορισμούς- συμπεριλαμβανομένου εδώ και λίγες ημέρες και του αεροδρομίου της Αθήνας στη σύνδεση με τη Σαγκάη, σε συνέχεια της απόφασης που έχει προηγηθεί για χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών στην Κίνα- τα σύννεφα επίσης πυκνώνουν αυτή τη φορά πάνω από τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.
Η έξαρση των κρουσμάτων κορωνοϊού στην Κίνα σε συνδυασμό και με την έλλειψη επίσημης πληροφόρησης που έρχεται με το σταγονόμετρο από τις κινεζικές αρχές, θορυβεί την Ευρώπη, όπου έχει σημάνει ήδη συναγερμός με νέα, «βασικά μηνύματα» -τα όποία όπως έχει προαναγγείλει η αρμόδιος Επίτροπος Υγείας – θα απευθύνουν οι Βρυξέλλες σε επίπεδο ΕΕ, για τους Ευρωπαίους ταξιδιώτες που προγραμματίζουν να ταξιδέψουν στην Κίνα, για εκείνους που εισέρχονται από την Κίνα στην Ε.Ε. όπως επίσης και για το προσωπικό των αεροπορικών εταιρειών και αεροδρομίων.
Την ίδια στιγμή, χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Γαλλία ή το Ισραήλ έχουν ήδη ανακοινώσει μέτρα για αρνητικό τεστ ή πιστοποιητικό εμβολιασμού στους ταξιδιώτες από την Κίνα, γεγονός το οποίο προσθέτει και νέα δεδομένα, για μία ακόμη φορά τους τελευταίους μήνες, στις αερομεταφορές εν μέσω της δεδομένης αβεβαιότητας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, του ενεργειακού και του αυξημένου κόστους στα καύσιμα. Μάλιστα, η Γαλλία απηύθυνε έκκληση προς τα υπόλοιπα κράτη της ΕΕ να υιοθετήσουν την πολιτική για αρνητικό τεστ Covid-19 από κινέζους ταξιδιώτες.
Δεν είναι τυχαία η επίσημη ανακοίνωση από το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe) που εκφράζει τη δυσαρέσκειά του για τις πρωτοβουλίες «ορισμένων κρατών εντός της ΕΕ και διεθνώς για τη μονομερή επιβολή ταξιδιωτικών απαιτήσεων που σχετίζονται με την υγεία, συμπεριλαμβανομένων των συστηματικών τεστ πριν από την αναχώρηση ή κατά την άφιξη ταξιδιωτών από την Κίνα».
Όπως σημειώνει το ACI Europe, αυτές οι μονομερείς ενέργειες έρχονται σε πλήρη αντίθεση με όλη την εμπειρία και τα στοιχεία που έχουν συλλεγεί τα τελευταία τρία χρόνια εν μέσω Covid 19: «Η αναποτελεσματικότητα των διεθνών ταξιδιωτικών περιορισμών στην πρόληψη της εξάπλωσης του COVID-19 και των πολλαπλών παραλλαγών ανησυχίας του έχει αναγνωριστεί κατηγορηματικά τόσο από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νοσημάτων (ECDC) όσο και από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ)», αναφέρεται σχετικά. Τα τεστ στους ταξιδιώτες από την Κίνα ή/και η επιβολή άλλων περιορισμών για ταξιδιώτες από τη χώρα δεν δικαιολογούνται επιστημονικά ούτε βασίζονται σε πραγματικά στοιχεία για τον κίνδυνο που προκύπτει, όπως αυτά αναφέρονται τις τελευταίες ημέρες από το ECDC».
Το ACI Europe θεωρεί ότι, πράγματι, τα κράτη- μέλη της Ε.Ε. θα πρέπει να παραμείνουν σε εγρήγορση, ωστόσο να επικεντρωθούν περισσότερο στον εντοπισμό πιθανών νέων παραλλαγών. «Μια τέτοια προσέγγιση, όπως προέτρεψε ο Επίτροπος Υγείας της ΕΕ, κ. Στέλλα Κυριακίδη σε επιστολή που εστάλη νωρίτερα αυτή την εβδομάδα στα κράτη μέλη, δεν απαιτεί τον έλεγχο των ταξιδιωτών, αλλά μπορεί να επιτευχθεί με μέσα όπως η δοκιμή των λυμάτων από τα αεροδρόμια. Βυθιζόμαστε για άλλη μια φορά σε ένα συνονθύλευμα αδικαιολόγητων και ασυντόνιστων ταξιδιωτικών περιορισμών, που δεν έχουν καμία βάση σε επιστημονικά δεδομένα», σχολίασε χαρακτηριστικά ο κ. Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI EUROPE.
Η ανησυχία του κλάδου, τη δεδομένη στιγμή, δεν είναι αδικαιολόγητη αφού οι ευρωπαϊκές αερομεταφορές έχουν ακόμη μακρύ δρόμο προς την πλήρη ανάκαμψη στα νούμερα του 2019: Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια των ευρωπαϊκών αεροδρομίων Eurocontrol, το 2022 ήταν η χρονιά όπου ναι μεν οι ευρωπαϊκές αερομεταφορές αντιμετώπισαν την καταιγίδα της πανδημίας, με το έτος να κλείνει με 9,3 εκατομμύρια πτήσεις (3,1 εκατομμύρια περισσότερες από το 2021) αλλά ο αριθμός παραμένει χαμηλότερα από το 2019, κατά 1,8 εκατομμύρια πτήσεις λιγότερες.
Τα νούμερα αντιστοιχούν στο 83% της κίνησης του 2019, που επιτεύχθηκε παρά την άνοδο της παραλλαγής Omicron στην αρχή του έτους και την εισβολή στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου, η οποία συνεχίζει να έχει τεράστιες κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις σε όλες τις πτυχές της ευρωπαϊκής οικονομίας, συμπεριλαμβανομένων των αερομεταφορών. Πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο είναι οι επιδόσεις των ελληνικών αεροδρομίων, με τα περιφερειακά αεροδρόμια στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς να έχουν επιστρέψει και να έχουν ξεπεράσει σε κάποιες περιπτώσεις τα νούμερα προ πανδημίας, ενώ πιο αργή είναι η ανάκαμψη στα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Διαβάστε ακόμη
Προϋπολογισμός 2023: Μέτρα 4,8 δισ. ευρώ και η «ασφάλεια» του αποθεματικού