Συναγερμός έχει σημάνει σε αεροπορικές, αεροδρόμια, αλλά και την ίδια τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) για τα μέτρα που αυξάνονται ανά την Ευρώπη -συμπεριλαμβανομένης πλέον και της χώρας μας μετά τις προτάσεις του ΕΟΔΥ– για τους ταξιδιώτες που έρχονται από την Κίνα.
Οι αεροπορικές εταιρείες που εκπροσωπούνται από την A4E (Airlines for Europe), την Ενωση των ευρωπαϊκών αεροπορικών με μερίδιο άνω του 70% της συνολικής ευρωπαϊκής αεροπορικής κίνησης με πάνω από 700 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση, η IATA, μαζί με τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια που εκπροσωπούνται από την ACI EUROPE (Airports Council International), όπου περιλαμβάνεται και το «Ελευθέριος Βενιζέλος», εκφράζουν τη διαμαρτυρία τους για τις συστάσεις που συμφωνήθηκαν από κοινού από τα κράτη – μέλη της ΕΕ για αρνητικό τεστ κορωνοϊού για επιβάτες που ταξιδεύουν μεταξύ Κίνας και ΕΕ.
Όπως αναφέρουν σχετικά, τέτοιου είδους συστάσεις έρχονται σε αντιδιαστολή με την αξιολόγηση της κατάστασης που δημοσιεύτηκε από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νοσημάτων (ECDC) στις 3 Ιανουαρίου 2023, η οποία επιβεβαιώνει ότι η τρέχουσα αύξηση των κρουσμάτων COVID-19 στην Κίνα δεν αναμένεται να επηρεάσει την επιδημιολογική κατάσταση στην ΕΕ.
«Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι παραλλαγές του COVID-19 που κυκλοφορούν στην Κίνα είναι ήδη παρούσες στην ΕΕ, όπου, επιπλέον, ο πληθυσμός έχει αποκτήσει και υψηλότερη ανοσία. Ως εκ τούτου, ο συστηματικός έλεγχος εισερχόμενων ταξιδιωτών από την Κίνα δεν μπορεί να θεωρηθεί ως μέτρο επιστημονικά τεκμηριωμένο και βασισμένο στους πραγματικους κινδύνους».
Οι τρείς Ενώσεις δε θεωρούν ότι τα τεστ είναι, σε αυτήν τη φάση, ο πλέον ενδεδειγμένος τρόπος για την παρακολούθηση της εξέλιξης του COVID-19 και των κρουσμάτων από την Κίνα, ενώ ως εναλλακτική λύση θεωρεί καλύτερη τη σύσταση για ελεγχο λυμάτων στα αεροδρόμια και τα αεροσκάφη που φτάνουν από την Κίνα.
Κάτι πάντως, που θα πρέπει να στηρίζεται σε λεπτομερείς τεχνικές και επιχειρησιακές πρακτικές, προτού ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση για την εγκατάσταση δειγματοληψίας λυμάτων σε αεροδρόμια και αεροσκάφη.
«Όταν απαιτείται, τα αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες θα καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να διευκολύνουν μια τέτοια δειγματοληψία -έχοντας υπόψη ότι πρέπει να διενεργηθεί από τις αρμόδιες υγειονομικές αρχές, καθώς το προσωπικό του αεροδρομίου και των αεροπορικών εταιρειών δεν διαθέτει τα κατάλληλα προσόντα για να προχωρήσει σε τέτοιου είδους ελέγχους».
Οι Ενώσεις επισημαίνουν επιπλέον ότι «αν και είναι λυπηρό το γεγονός ότι οι συστάσεις που συμφωνήθηκαν χθες ισοδυναμούν σε μεγάλο βαθμό με μια σπασμωδική αντίδραση, είναι -τουλάχιστον- ζωτικής σημασίας να εφαρμοστούν από τα κράτη – μέλη της ΕΕ με πλήρως ομοιόμορφο τρόπο, σε πλήρη συμμόρφωση με τις προσθήκες στο Πρωτόκολλο της ΕΕ για την Ασφάλεια της Αεροπορίας.
Οι ίδιες προτρέπουν τα κράτη – μέλη και την Κίνα να συνεργαστούν και να επανεξετάσουν με την πρώτη ευκαιρία τα μέτρα για υποχρεωτικό έλεγχο με τεστ πριν την αναχώρηση από την Κίνα, έχοντας ως κριτήριο επιστημονικά δεδομένα.
Στην Ελλάδα χθές ο ΕΟΔΥ ανακοίνωσε τα προτεινόμενα προληπτικά μέτρα, μετά την επιδείνωση της επιδημιολογικής κατάσταση της πανδημίας COVID-19 στην Κίνα. Συγκεκριμένα, οι ταξιδιώτες από τη χώρα θα πρέπει να επιδεικνύουν αρνητικό τεστ κορωνοϊού, 48 ώρες πριν την αναχώρησή τους ενώ υπάρχει σύσταση για χρήση μάσκας και εμβολιασμό.
Παράλληλα, θα πραγματοποιείται γονιδιωματική επιτήρηση στα λύματα αεροπλάνων που αφορούν σε απευθείας πτήσεις από την Κίνα, καθώς και σε αστικά λύματα του αερολιμένα Αθηνών. Ο ΕΟΔΥ ωστόσο, επισημαίνει ότι προτείνονται τα παραπάνω μέτρα, για τα οποία θα υπάρξει περιοδική επαναξιολόγηση και θα εφαρμοστούν για συγκεκριμένο διάστημα.
Διαβάστε ακόμη
Big Tech: Σε κρίση οι εταιρείες τεχνολογίας, «τσουνάμι» απολύσεων και σαρωτικές περικοπές
O Άλεξ Χαντιτάτζι μετατρέπει την «Αλάνα» στην Καβάλα σε… «Hamptons Greece» (pics)