Η σταθερή ζήτηση από το ταξιδιωτικό κοινό, το εκ νέου «άνοιγμα» της κινεζικής αγοράς, η αποκλιμάκωση των πληθωριστικών πιέσεων και οι εκτιμήσεις για χαμηλότερη ύφεση του αρχικώς αναμενομένου δημιουργεί συγκρατημένη αισιοδοξία για τις ευρωπαϊκές αερομεταφορές τη φετινή χρονιά.
Με βάση τα στοιχεία από το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe), τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια υποδέχθηκαν το 2022 περί τα 2 δισεκατομμύρια επιβάτες. Η επιβατική κίνηση, έστω κι αν διπλασιάστηκε με ένα +98% έναντι του αμέσως προηγούμενου έτους, εντούτοις παραμένει ακόμη κατά 21% χαμηλότερη σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα, το 2019, ενώ ειδικά τα ελληνικά αεροδρόμια με μειωμένη την επιβατική κίνηση κατά 1,9% έναντι του 2019 συγκαταλέγονται σε αυτά με τα υψηλότερα ποσοστά ανάκαμψης εντός της Ε.Ε. για την περασμένη χρονιά μαζί με αυτά της Πορτογαλίας (-5,8%) και του Λουξεμβούργου (-6,9%).
Σημειωτέον ότι για το 2023, ο Ιανουάριος έχει ήδη θετικό πρόσημο για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το Ελευθέριος Βενιζέλος όπου η συνολική επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε στα 1,447 εκατ. επιβάτες, αυξημένη κατά 3,9% έναντι του Ιανουαρίου του 2019 (1,392 εκατ. επιβάτες) ενώ ακόμη μεγαλύτερη, κατά 5%, ήταν η αύξηση της διεθνούς κίνησης που άγγιξε τις 990 χιλιάδες, από τις 953 χιλιάδες επιβάτες του Ιανουαρίου του 2019.
Με βάση τα στοιχεία από το ACI Europe, δύο περιφερειακά αεροδρόμια σε κορυφαίους ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς, σε Σαντορίνη και Χανιά συγκαταλέγονται στα τοπ 10 των περιφερειακών ευρωπαϊκών αεροδρομίων με τις καλύτερες επιδόσεις το 2022: Η Σαντορίνη βρίσκεται στην 5η θέση (προηγούνται μικρά αεροδρόμια σε Ιταλία, Kροατία και Ισπανία) με αύξηση κατά 25,6% στην επιβατική κίνηση έναντι του 2019 και τα Χανιά στην 8η θέση με άνοδο κατά 11,3%.
Συνολικά, από τις μεγαλύτερες αγορές της Ε.Ε. τις καλύτερες επιδόσεις με τα υψηλότερα ποσοστά ανάκαμψης σημειώνει η Ισπανία όπου η κίνηση υπολείπεται κατά 11,4% το 2022 έναντι του 2019 και ακολουθεί η Ιταλία με -17,9% και η Γαλλία με -18,8%. Η Γερμανία έχει μακρύ δρόμο να διανύσει φέτος, δεδομένου ότι η κίνηση υπολείπεται κατά 34,9% το 2022 έναντι του 2019.
Οσον αφορά τα αεροδρόμια με τη μεγαλύτερη κίνηση πανευρωπαϊκά το 2022:
-Το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης παρέμεινε το αεροδρόμιο με τη μεγαλύτερη κίνηση το 2022 και υποδέχθηκε 64,3 εκατ. επιβάτες, με μονοψήφια πτώση έναντι του 2019 (-6,2%).
-Το Heathrow του Λονδίνου, στη δεύτερη θέση, με 61,6 εκατ. επιβάτες εμφανίζει μείωση σε διψήφιο ποσοστό κατά 23,8% χαμηλότερα έναντι του 2019.
-To Charles de Gaulle στο Παρίσι βρίσκεται στην 3η θέση με 57,5 εκατ. επιβάτες (-24,5% έναντι του 2019
-Aκολουθεί το Schiphol στο Αμστερνταμ με 52,5 εκατ. επιβάτες (-26,8% σε σύγκριση με το 2019)
-Το τοπ 5 συμπληρώνει η Μαδρίτη με 50,6 εκατ. επιβάτες (-18% έναντι του 2019), ξεπερνώντας τη Φραγκφούρτη με 48,9 εκατ. επιβάτες.
Τι έπεται το 2023
Οι επιτελείς του ACI Europe εφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία για φέτος, όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο γενικός διευθυντής κ. Olivier Jankovec, μετά από μία χρονιά, όπως το 2022 που «αν μη τι άλλο ήταν η χρονιά που μάθαμε να ζούμε και να ταξιδεύουμε με την Covid- 19. Η αύξηση της επιβατικής κίνησης πέρυσι ξεκίνησε στις αρχές της άνοιξης, όταν τελικά υπήρξε άρση των περισσότερων ταξιδιωτικών περιορισμών, αυξήθηκε εντυπωσιακά την καλοκαιρινή περίοδο και παρέμεινε ανοδική στη συνέχεια επιδεικνύοντας σημαντικές αντοχές- κι όλα αυτά παρά τα γεωπολιτικά σοκ, την επιδείνωση της μακροοικονομικής κατάστασης, την αύξηση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων και φυσικά την πανδημία που παραμένει.
Ακόμη δε μιλάμε για πλήρη ανάκαμψη αφού στο τέλος του 2022 έλειψαν κοντά στο μισό δισεκατομμύριο επιβάτες από τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, ενώ υπάρχει μεγάλη «ψαλίδα» ανάμεσα στους προορισμούς τόσο σε εθνικό επίπεδο, ανά αγορά, όσο και ανά μέγεθος αεροδρομίου, μεταξύ των μεγάλων κόμβων και των μικρότερων περιφερειακών αεροδρομίων που θα πρέπει να καλυφθεί το 2023. Για τη φετινή χρονιά υπάρχει ακόμη μεγάλη αβεβαιότητα κι αυτό όχι μόνο εξαιτίας των γεωπολιτικών εντάσεων και του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία. Παρόλ’ αυτά οι προοπτικές όσον αφορά την επιβατική κίνηση βελτιώνονται χάρη στη ζήτηση και το άνοιγμα της κινεζικής αγοράς, την υποχώρηση της ανησυχίας για μεγάλη ύφεση και την άμβλυνση των πληθωριστικών πιέσεων. ου πληθωρισμού. Αυτό θα βοηθήσει στη μείωση των τρεχουσών κυκλοφοριακών κενών και στην προσέγγιση περισσότερων αεροδρομίων στον όγκο τους πριν από την πανδημία.
Παρόλ’ αυτά σε ό,τι έχει να κάνει με αυτή καθαυτή την προσφορά από τις αεροπορικές εταιρείες, αυτή είναι πιθανό να μην επανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα, με τα δεδομένα της μείωσης της χωρητικότητας κατά τη διάρκεια της πανδημίας, της έντονης εστίασής τους, στρατηγικά, στην αύξηση των αποδόσεων μέσω υψηλότερων αεροπορικών ναύλων (και όχι μέσω μεριδίου αγοράς), των καθυστερήσεων παράδοσης αεροσκαφών λόγω και των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα αλλά και των ελλείψεων εργατικού δυναμικού που εξακολουθούν να αποτελούν πρόβλημα σε ορισμένες αγορές.».
Διαβάστε ακόμη
Τράπεζες: Άνεμος αλλαγής με αιχμή την έξοδο του ΤΧΣ και την είσοδο νέων «παικτών»
Πλειστηριασμοί: Χτυπάει το σφυρί σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου για ακίνητο στην Αθήνα