Με τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης από όλες τις άλλες επιμέρους εγχώριες αγορές «τρέχει» η οικονομία διαμοιρασμού στη χώρα μας με τις κλίνες στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης να αγγίζουν πλέον τις αντίστοιχες των ξενοδοχείων ανά την Ελλάδα και την Αθήνα ειδικά να διαθέτει σχεδόν διπλάσια κρεβάτια.
Ενδεικτικά, ενώ το πλήθος κλινών των ξενοδοχείων το 2019 ήταν λίγο πάνω από τις 856 χιλ. με 428 χιλιάδες τις κλίνες στην οικονομία διαμοιρασμού σε όλη τη χώρα, εν έτει 2023 τα αντίστοιχα μεγέθη ήταν λίγο πάνω από τις τις 886 χιλιάδες για τις ξενοδοχειακές μονάδες και 858 χιλιάδες στα λεγόμενα ‘’Airbnb’’. Η αύξηση στα ξενοδοχεία την περίοδο 2019-2023 αντιστοιχεί στο 3,5%, όταν στην οικονομία διαμοιρασμού είναι στο 100%. Στην Αττική ευρύτερα αλλά και στην Αθήνα ειδικότερα οι κλίνες στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης ξεπερνούν κατά πολύ πλέον τις ξενοδοχειακές.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην Αθήνα το πλήθος των ξενοδοχειακών κλινών έχει αγγίξει τις 35 χιλιάδες το 2023 (από 30,2 χιλ. το 2019) έναντι πλέον των κατά πολύ περισσότερων, 63,2 χιλιάδων που είναι η βραχυχρόνια (από 29,2 χιλ. το 2019). Σε όλη την Αττική τα ξενοδοχειακά κρεβάτια άγγιξαν τις 68 χιλιάδες στο τέλος του 2023 από σχεδόν 63 χιλιάδες το 2019, όταν τα λεγόμενα ‘’Airbnb’’ αγγίζουν πλέον τις 114 χιλιάδες, υπερδιπλάσια σε σχέση με τις σχεδόν 53 χιλιάδες του 2019. Ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης για τις ξενοδοχειακές κλίνες είναι στο +0,9%, όταν στα καταλύματα βραχυχρόνιας είναι στο 19%.
Τα στοιχεία παρουσιάστηκαν χθες από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος στο πλαίσιο της επικαιροποιημένης μελέτης της Grant Thornton για τις βασικές τάσεις, και τις κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις της βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα, με τον πρόεδρο του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρο Βασιλικό να τονίζει ότι «δεν είμαστε απέναντι, ωστόσο πρέπει να μπουν τα πράγματα στη θέση τους. Δεν είπαμε ότι δεν πρέπει να υπάρχει η βραχυχρόνια μίσθωση, όμως η Ελλάδα είναι η μοναδική δυτική χώρα που δεν έχει περιορισμούς έστω σε κάποιο επίπεδο και η δέσμη μέτρων που έχουμε προτείνει είναι σταθερή τα τελευταία χρόνια, έχει χρονικούς και χωρικούς περιορισμούς.
Υπάρχουν μέτρα που δεν σχετίζονται με κανένα τοπικό χαρακτηριστικό και θα πρέπει να είναι οριζόντια, για παράδειγμα σε σχέση με τις λειτουργικές προδιαγραφές ενός ακινήτου. Πρέπει να ληφθεί υπόψη η διαφορετικότητα των προορισμών για να υπάρξει ισορροπία στην τοπική κοινωνία». Ο πρόεδρος του ΞΕΕ επανέλαβε ότι δεν είναι αυτοσκοπός η ποσοτική αύξηση του τουρισμού πολύ περισσότερο δε σε μία συγκυρία όπου γίνεται όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά πανευρωπαϊκά συζήτηση περί υπερ-τουρισμού «η οποία μπορεί να οδηγήσει σε αντιδράσεις που μπορεί να ξεφύγουν από τα όρια και να οδηγήσει τελικά σε αντι-τουρισμό, κάτι που θα είναι αρνητικό για τον κλάδο αλλά και συνολικά για τη χώρα».
Συνολικά στη συζήτηση για τον τουρισμό, ο κ. Βασιλικός τόνισε ότι η κοινωνική διάσταση θα πρέπει να είναι το πρώτιστο: «Αν έχουμε ευχαριστημένους πολίτες, θα έχουμε και ευχαριστημένους επισκέπτες», τόνισε χαρακτηριστικά και γι’ αυτό είναι προτεραιότητα να βρουν σπίτι ο γιατρός ή ο φοιτητής. «Πού πρέπει να βάλουμε το όριο στο σημερινό μοντέλο τουρισμού; Σύμφωνα με το τουριστικό μοντέλο το 82%- 85% διαχέεται σε 5 από τις 13 περιφέρειες και το 70% των εσόδων σε 100 μέρες. Όσο αυτό το μοντέλο δεν αλλάξει, δεν μπορεί να είναι αυτοσκοπός η ποσοτική ανάπτυξη του τουρισμού. Θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις σε ουσιαστικές υποδομές που θα διευκολύνουν πρώτα τη ζωή των κατοίκων και ύστερα των επισκεπτών».
Η έρευνα της Grant Thornton
Το γεγονός ότι η οικονομία διαμοιρασμού τρέχει με τον υψηλότερο ρυθμό αύξησης «με τεράστια διαφορά από όλους τους κλάδους», τόνισε ο κ. Παναγιώτης Πρόντζας από μέρους της Grant Thornton. «Καμία άλλη αγορά στην Ελλάδα δεν έχει καταγράψει τέτοια άνοδο», τόνισε χαρακτηριστικά. Σημειώνεται εδώ ότι ο συνολικός αριθμός των διανυκτερεύσεων στην οικονομία διαμοιρασμού ήταν στα 38,5 εκατ. το 2019 και το 2023 στα 104,7 εκατ., με ένα μέσο ετήσιο ρυθμό στο +28%. «Η αγορά συνεχίζει και αυξάνεται χωρίς όρια και χωρίς παραμέτρους συγκεκριμένες», ανέφερε ο ίδιος. «Στην Ελλάδα έχουμε ένα φορολογικό χειρισμό που μένει να φανεί ποιο θα είναι το αποτέλεσμα. Το φαινόμενο της οικονομίας διαμοιρασμού δεν είναι μόνο ελληνικό υφίσταται σε Ευρώπη και ΗΠΑ και καμία αγορά δεν μπορεί να μείνει εκτός ρύθμισης. Είναι ένα κομμάτι που δημιουργεί εισόδημα και χρειάζεται να δούμε πώς οι επιπτώσεις μπορούν να ρυθμιστούν έτσι ώστε η αρνητικότητα να περιοριστεί, αν όχι να εξαλειφθεί».
Η έρευνα εξετάζει και τις τιμές ανά τετραγωνικό μέτρο το μήνα στη βραχυχρόνια και τη μακροχρόνια μίσθωση (σ.σ. αν και στην περίπτωση αυτή είναι μεταβαλλόμενο το ποσοστό πληρότητας στα καταλύματα της βραχυχρόνιας που επηρεάζει όπως είναι εύλογο και τις τελικές αποδόσεις για τον «οικοδεσπότη»). Όπως προκύπτει με βάση τις τιμές σε διάφορες περιοχές στην Αθήνα αλλά και την Περιφέρεια, η μέση τιμή βραχυχρόνιων μισθώσεων είναι από 200% έως 900% υψηλότερη σε σχέση με τις μακροχρόνιες μισθώσεις. Ενδεικτικά, στην Καλλιθέα η τιμή του ενοικίου ανά τ.μ. το μήνα στη μακροχρόνια είναι με τιμές 2023 στα 11,1 ευρώ και στη βραχυχρόνια στα 32,4 ευρώ, με μία αναλογία τιμής βραχυχρόνιας προς μακροχρόνια στο 290%. Στο Νέο Κόσμο το αντίστοιχο ποσοστό ανεβαίνει στο 350% με την τιμή ανά τ.μ. στη μακροχρόνια να διαμορφώνεται στα 10,1 ευρώ έναντι 35,5 ευρώ ανά τ.μ. στη βραχυχρόνια, στον Κεραμεικό στο 500% με τιμή στη μακροχρόνια στα 8,7 ευρώ ανά τ.μ. έναντι 43,3 ευρώ ανά τ.μ. το μήνα στα σπίτια που νοικιάζονται σε τουρίστες και στη Ρόδο στο εντυπωσιακό 870% με τιμή στα 7,6 ευρώ ανά τ.μ. στη μακροχρόνια έναντι 65,5 ευρώ στη βραχυχρόνια.
Σε σχέση ακριβώς με τις επιπτώσεις, η έρευνα, πέραν του στεγαστικού, αναφέρεται και σε ζητήματα ποιότητας (ζητήματα ασφάλειας, ορθής συντήρησης και ανακαίνισης εγκαταστάσεων, ασυνέπεια μεταξύ προβαλλόμενου και πραγματικά προσφερόμενου επιπέδου υπηρεσιών, συνωστισμός και πρόκληση όχλησης κ.α.), σε θέματα υγείας και ασφάλειας (καθαριότητα ακινήτων, τεχνικά προβλήματα, αδυναμία κάλυψης ελάχιστων απαιτούμενων τεχνικών προδιαγραφών ακινήτων κ.α.), στο κομμάτι της επιβάρυνσης των πόλεων και των υποδομών (επιβάρυνση τοπικών και μαζικών μέσων Εντοπισμός ζητημάτων μεταφοράς και αστικών μετακινήσεων, μεγαλύτερη επιβάρυνση περιβάλλοντος λόγω αύξησης μετακινήσεων, ανισορροπία μεταξύ τουριστικού και οικιστικού περιβάλλοντος κ.α.). Επίσης στέκεται και στο κομμάτι του περιβαλλοντικού αποτυπώματος: Όπως επισημαίνεται, η ανάπτυξη των βραχυχρόνιων μισθώσεων συνεπάγεται μεγαλύτερο παραγόμενο όγκο απορριμμάτων ανά επισκέπτη σε σύγκριση με τους μακροχρόνιους ενοικιαστές, αφού στη μακροχρόνια μίσθωση αντιστοιχεί 1,47 κιλά απορριμμάτων / ημέρα και τη βραχυχρόνια μίσθωση 1,76 κιλά απορριμμάτων / ημέρα, με ένα +20% περισσότερο.
«Η αυξημένη προσφορά ακινήτων της οικονομίας διαμοιρασμού καθιστά κρίσιμη παράμετρο τη διερεύνηση των δυνατοτήτων ενδυνάμωσης του υφιστάμενου ρυθμιστικού πλαισίου», καταλήγει η έρευνα της Grant Thornton προς την κατεύθυνση, ενδεικτικά, της υιοθέτησης συγκεκριμένων προδιαγραφών λειτουργίας, με πρόβλεψη συγκεκριμένων πρωτοκόλλων υγείας / ασφάλειας και τεχνικών προδιαγραφών για τη λειτουργία των ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, την υιοθέτηση χρονικών/χωρικών περιορισμών λειτουργίας βραχ. μίσθωσης, με πρόβλεψη επίσης για ισοδύναμη φορολογική επιβάρυνση, διερεύνηση δυνατοτήτων επέκτασης φορολόγησης και σε λοιπά επίπεδα (π.χ. αντίτιμο πλατφορμών οικονομίας διαμοιρασμού, τέλη υπέρ ΟΤΑ, κτλ.).
Διαβάστε ακόμη
«Καίνε» και πάλι οι τιμές στο ρεύμα – Φλερτάρει με τα €1000 η χονδρική τιμή τις βραδινές ώρες
ΣΕΚΑΠ: Πώς οι Ιάπωνες της JTI την έχουν εξελίξει σε κερδοφόρα εξωστρεφή εταιρεία
AEGEAN: Προσβλέπει σε τριπλό όφελος από τη στρατηγική συμφωνία με τη VOLOTEA
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ