Μία από τις καλύτερες χρονιές -αν όχι η καλύτερη- αναμένεται να είναι το 2023 για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις στην Ελλάδα, με τη ζήτηση ήδη να ξεπερνά σε διψήφιο ποσοστό τις περσινές, πολύ θετικές επιδόσεις και τους μεγάλους «παίκτες» στις ενοικιάσεις κατοικιών να διαβλέπουν μπροστά πρόσφορο έδαφος για περαιτέρω διεύρυνση του μεριδίου τους.
Είναι ενδεικτικό ότι στο κομμάτι της αγοράς που αφορά τα σπίτια πιο υψηλών προδιαγραφών, η Homes & Villas by Marriott Bonvoy του ξενοδοχειακού κολοσσού της Marriott, με κοντά 5.000 κατοικίες ανά την Ελλάδα, ήδη χαρακτηρίζει τη χώρα μας γι’ αυτό το καλοκαίρι ως την τρίτη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά στην παγκόσμια πλατφόρμα της, με την πλειονότητα του πελατολογίου της στους ελληνικούς προορισμούς, κοντά στο 70%, να αφορά κρατήσεις από την Αμερική, με δεδομένο και τη μεγάλη δεξαμενή των πελατών του ομίλου λόγω του προγράμματος επιβράβευσης.
Ζήτηση και τιμές
«Η Ελλάδα έχει ανακτήσει το χαμένο έδαφος λόγω της πανδημίας και η γενικότερη εικόνα της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων για φέτος είναι θετική», σχολιάζει στο «business stories» o κ. Tζέιμς Κίνερσλι, επικεφαλής Διεθνών Πωλήσεων της AirDNA, ο οποίος βρέθηκε στη χώρα μας με αφορμή την εκδήλωση της πλατφόρμας ενοικίασης κατοικιών TravelStaytion και της Homes & Villas by Marriott Bonvoy.
Οι δύο πλευρές συνεργάζονται ήδη από το 2021, δίνοντας τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες και διαχειριστές ακινήτων που συνεργάζονται με την Travelstaytion να καταχωρήσουν, να συνδέσουν και να συγχρονίσουν άμεσα τα ακίνητά τους στη Ηomes & Villas της Marriott International, τη δημοφιλή πλατφόρμα ενοικίασης κατοικιών πολυτελείας, δίνοντάς τους πρόσβαση σε περισσότερους από 170 εκατομμύρια ταξιδιώτες του βραβευμένου προγράμματος επιβράβευσης πελατών του γνωστού αμερικανικού ομίλου, ο οποίος διαθέτει πάνω από 90 χρόνια εμπειρίας στον κλάδο της φιλοξενίας διεθνώς.
«H προσφορά κατοικιών στην Ελλάδα έχει καλυφθεί πλήρως σε σύγκριση με την προ πανδημίας περίοδο και για το 2023 η προοπτική είναι καλύτερη έναντι του 2022, χρονιά κατά την οποία η αγορά ξεπέρασε τα νούμερα του 2019», επισημαίνει ο επικεφαλής Διεθνών Πωλήσεων της γνωστής διεθνούς εταιρείας αναλύσεων, που επεξεργάζεται εκατομμύρια δεδομένα ενοικιάσεων κατοικιών σε όλο τον κόσμο από τις μεγάλες πλατφόρμες των Airbnb και VRBO.
Οι κρατήσεις βραχυχρόνιων μισθώσεων για το φετινό καλοκαίρι και με βάση τα στοιχεία της AirDNA έως τις 2 Ιουνίου «τρέχουν» στους ελληνικούς προορισμούς με αυξητικούς ρυθμούς, στο +22% έναντι του 2022. «Η Ελλάδα είναι πολύ καλά τοποθετημένη σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές στη Μεσόγειο έχοντας ενισχύσει τελευταία το μερίδιό της και στην αγορά των πιο υψηλών εισοδημάτων, με υψηλότερες τιμές στα προσφερόμενα σπίτια και αυξήσεις σε προσφορά και ζήτηση. Εκτιμάμε ότι αυτή η τάση θα συνεχίσει μέσα στο 2023 και ακόμη παραπέρα», αναφέρει ο κ. Κίνερσλι.
Ενδεικτικά, τα στοιχεία της AirDNA καταγράφουν Μέση Ημερήσια Τιμή (ADR) στα 371 ευρώ στη Σαντορίνη, 214 ευρώ στην Κρήτη, 187 ευρώ στην Κέρκυρα και 214 ευρώ στη Ρόδο, τοποθετώντας τούς εν λόγω προορισμούς στο πιο αναβαθμισμένο κομμάτι της αγοράς στη Μεσόγειο, όπου ενδεικτικά το αντίστοιχο ADR για τη Νίκαια στη Γαλλία είναι στα 139 ευρώ, στην Πάλμα της Ισπανίας στα 196 ευρώ, στη Βαρκελώνη στα 191 ευρώ, τις Συρακούσες στην Ιταλία στα 145 ευρώ κ.ο.κ.
Όσον αφορά τους top προορισμούς στην Ελλάδα από πλευράς τιμής, την πρωτοκαθεδρία διατηρεί η Μύκονος, με μέση τιμή πάνω από τα 720 ευρώ, σχεδόν διπλάσια έναντι της δεύτερης Σαντορίνης. Ακολουθούν με τιμή λίγο πάνω από τα 360 ευρώ η Ερμιονίδα στην Πελοπόννησο, όπου υπάρχει πλέον μεγαλύτερη προσφορά σε κατοικίες υψηλότερων προδιαγραφών, με τιμή κοντά στα 350 ευρώ η Τζια, με εύκολη πρόσβαση από την Αθήνα και χαμηλή προσφορά σπιτιών, με 300 ευρώ η Πάρος που συμπληρώνει το top 5 και έπονται λίγο χαμηλότερα, με 290 ευρώ τα νησιά του Αργοσαρωνικού, πέριξ των 250 ευρώ η Σκιάθος και έπονται τα νησιά του Ιονίου.
Συνολικά για τους ελληνικούς προορισμούς, καταγράφεται το φετινό καλοκαίρι αύξηση τιμών στα σπίτια που μισθώνονται μέσα από τις πλατφόρμες της Airbnb και της VRBO κατά 7%, ενώ η AirDNA έχει καταγράψει και τις περιοχές όπου έχει αυξηθεί περισσότερο φέτος η Μέση Ημερήσια Τιμή: Στο top 3 είναι η Ερμιονίδα με αύξηση φέτος κοντά στο 37%, η Σιθωνία με πάνω από 35% (στα 160 ευρώ η μέση τιμή), η Μήλος με πάνω από 33% (στα 180 ευρώ η μέση τιμή) και ακολουθούν Αθήνα και Λέσβος με επίσης αύξηση πάνω από 30%.
Το παράδειγμα της Marriott
Η ανοδική πορεία της ελληνικής αγοράς βραχυχρόνιων μισθώσεων αποτυπώνεται και στα στοιχεία της Homes & Villas by Marriott Bonvoy (HVMB), του ομίλου της Μarriott. Oι επιτελείς της βρέθηκαν προ ημερών στην Ελλάδα στο πλαίσιο της συνεργασίας του αμερικανικού ομίλου με την Travelstaytion, την πλατφόρμα ενοικίασης κατοικιών με διευθύνοντα σύμβουλο τον Ιάσονα Αναστασίνη, η οποία ιδρύθηκε πριν από 10 χρόνια στο Λονδίνο και σήμερα έχει φτάσει να έχει ένα διαρκώς αυξανόμενο χαρτοφυλάκιο με κοντά 85.000 ακίνητα σε περισσότερους από 700 προορισμούς σε πάνω από 20 χώρες διεθνώς, τα οποία διαχειρίζονται επαγγελματίες.
Σύμφωνα με την κυρία Βερόνικα Γρίβας, επικεφαλής της Διεθνούς Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Homes and Villas της Marriott International, «η ελληνική αγορά κινείται πολύ καλά και είναι αυτή τη στιγμή για εμάς η 3η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά με κοντά στις 5.000 ιδιοκτησίες. Η μέση αξία κράτησης στην Ελλάδα για την HVMB αντιστοιχεί σε 2.286 ευρώ με μέση διαμονή 4,9 ημερών, ενώ η Μέση Ημερήσια Τιμή (ADR) είναι στα 440 ευρώ.
Οι top αγορές στην Ελλάδα για τις οποίες γίνονται κρατήσεις είναι αυτή τη στιγμή η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, η Λευκάδα, η Κεφαλονιά, η Ζάκυνθος και η Σαντορίνη, ενώ η Αθήνα, μαζί με την Κρήτη και τη Μύκονο είναι οι αγορές όπου έχουμε και τη μεγαλύτερη προσφορά καταχωρήσεων ως όμιλος στην Ελλάδα». Η κ. Γρίβας επισημαίνει ότι με βάση τα δεδομένα της εταιρείας, το 70% των επισκεπτών που κλείνουν σπίτια μέσα από την HVMB είναι Αμερικανοί, μία από τις αγορές εισερχόμενου τουρισμού με πολλαπλή προστιθέμενη αξία για τη χώρα μας, λόγω αφενός των υψηλότερων δαπανών, αφετέρου της μεγαλύτερης διάρκειας παραμονής στον προορισμό.
Επιπλέον, το «παράθυρο κράτησης» είναι στις 108 ημέρες, ήτοι σχεδόν τρεισήμισι μήνες νωρίτερα, ενώ πιο ψηλά είναι οι κρατήσεις για σπίτια τριών δωματίων. «Η Ελλάδα γενικότερα πάει πολύ καλά σε αυτό το κομμάτι της αγοράς, παρουσιάζοντας περαιτέρω ευκαιρίες.
Για τον όμιλο της Marriott, οι βίλες είναι συμπληρωματικό προϊόν εστιάζοντας σε μία κατηγορία πελατών που προτιμά αυτού του είδους τα καταλύματα», επισημαίνει η κυρία Γρίβας. Χαρακτηριστικό ως προς το τελευταίο είναι το παράδειγμα της Αθήνας, που ναι μεν είναι ο ελληνικός προορισμός με τη μεγαλύτερη παρουσία του ομίλου, όσον αφορά το ξενοδοχειακό κομμάτι, ωστόσο αποτελεί και την πιο «δυνατή» αγορά από πλευράς κρατήσεων και στο κομμάτι των κατοικιών.
Σύμφωνα με την κυρία Γρίβας, ο όμιλος της Marriott, με 31 διαφορετικά brands φιλοξενίας στην ομπρέλα του, λάνσαρε διεθνώς το 2019 τη Homes & Villas by Marriott Bonvoy με στόχο να μεταφέρει στην αγορά ενοικίασης κατοικιών την πολυετή εμπειρία, άνω των 90 ετών, του ξενοδοχειακού κολοσσού, εστιάζοντας μόνο στα premium και πιο πολυτελή ακίνητα (από πιο απλά διαμερίσματα μέχρι κάστρα!) συνεργαζόμενη με επιλεγμένες επαγγελματικές εταιρείες διαχείρισης κατοικιών.
«Πριν από 10 χρόνια είχαμε παρατηρήσει μία σταδιακή στροφή στον κλάδο της φιλοξενίας από μία μερίδα ταξιδιωτών που προτιμούσαν να μείνουν σε βίλες αντί για δωμάτια ξενοδοχείων και καταλήξαμε κατόπιν έρευνας σε μία πλατφόρμα ενοικίασης κατοικιών που συνεργάζεται με εταιρείες διαχείρισης, θέτοντας αυστηρά ποιοτικά κριτήρια, ώστε να διασφαλίζεται το υψηλό επίπεδο υπηρεσιών. Η αρχή έγινε το 2019 με 2.000 κατοικίες και τώρα ήδη η HVMB έχει στην πλατφόρμα της πάνω από 100.000 ακίνητα σε 80 χώρες και προορισμούς, εκ των οποίων ποσοστό 40% είναι νέοι προορισμοί συνολικά για τον όμιλο, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνει ότι η πλατφόρμα λειτουργεί συμπληρωματικά με τα ξενοδοχεία.
Mε βάση τα δεδομένα που επεξεργάζεται διεθνώς ο όμιλος, ένα ακόμη στοιχείο είναι ότι το 90% των κρατήσεων γίνεται από μέλη του προγράμματος επιβράβευσης της Marriott ενώ 21% των κρατήσεων γίνεται μέσα από κερδισμένους πόντους ή συνδυασμό μετρητών και πόντων».
Τη δυναμική της Ελλάδας στο συγκεκριμένο κομμάτι της αγοράς επιβεβαιώνει στο «b.s.» και ο Ιάσονας Αναστασίνης από την Travelstaytion, με έδρα το Λονδίνο. Η Ελλάδα βρίσκεται στο top 5 των χωρών με τις καλύτερες επιδόσεις από πλευράς κρατήσεων διεθνώς για την εταιρεία, με πρώτη την Ιταλία, δεύτερο το Ηνωμένο Βασίλειο και ακολουθούν ΗΠΑ, Γαλλία και η χώρα μας.
Μέσα σε έναν χρόνο, από το 2022, η εταιρεία έχει αυξήσει κατά 50% τον αριθμό των καταχωρήσεών της διεθνώς σε πάνω από 20 χώρες. Ειδικά σε ελληνικούς προορισμούς, έχει αυτήν τη στιγμή στην πλατφόρμα της κοντά στις 6.000 ενεργές καταχωρήσεις, με επιπλέον 2.000 που έχουν προστεθεί μόνο μέσα στον τελευταίο χρόνο, με τον αριθμό των κρατήσεων έναντι του 2022 για Ελλάδα να έχει αυξηθεί κατά 330%.
Διαβάστε ακόμη:
Τι σημαίνει η επιστροφή για τη ρήτρα αναπροσαρμογής στα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος
Γιατί οι επενδυτές συνεχίζουν να «ποντάρουν» στα μακροπρόθεσμα ομόλογα (γράφημα)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ