Με επιδόσεις πάνω ακόμη και από τα νούμερα ρεκόρ του 2019 αλλά και του 2021 ειδικά όσον αφορά τον Οκτώβριο κλείνει η σεζόν στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου που απορροφούν και το μεγαλύτερο κομμάτι της τουριστικής κίνησης της χώρας, με τη Ρόδο και τη Σαντορίνη να αναδεικνύονται «πρωταθλήτριες» σε αφίξεις μέσα στο φθινόπωρο. Ακριβώς μάλιστα οι πολύ καλές φετινές επιδόσεις κινητοποιεί περαιτέρω και τις αεροπορικές με το βλέμμα στη σεζόν του 2023 με συνδέσεις σε νέες αγορές, με χαρακτηριστικότερο πρόσφατο παράδειγμα την Gulf Air: Η τελευταία βάζει στα σχέδια της μια νέα αεροπορική σύνδεση μεταξύ Μπαχρέϊν και Ρόδου για το 2023 «ανοίγοντας» περαιτέρω την αγορά μεταξύ των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων κι ενός κορυφαίου ελληνικού προορισμού με έμφαση μάλιστα τα πιο …γεμάτα πορτοφόλια.
Στο κλείσιμο της φετινής σεζόν πάντως ο Οκτώβριος παραπέμπει σε νούμερα ρεκόρ σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τα στοιχεία των αεροδρομίων υπό τη διαχείριση της Fraport Greece για τις απευθείας διεθνείς αφίξεις από την 1η έως και τις 16 Οκτωβρίου. Σε αυτό το διάστημα έχουν προσγειωθεί στα πέντε διεθνή αεροδρόμια του Νότιου Αιγαίου περισσότεροι από 320.000 επιβάτες από το εξωτερικό, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώνει και η Πρωτοβουλία Νοτίου Αιγαίου για τον Τουρισμό (σ.σ. την οποία απαρτίζουν η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ο Δήμος Ρόδου και παραγωγικοί, επιστημονικοί και κοινωνικοί φορείς της Δωδεκανήσου και των Κυκλάδων).
Συνολικά, από το Μάρτιο του 2022, οπότε και άνοιξε η τουριστική σεζόν στα νησιά με την έναρξη του θερινού προγράμματος των αεροπορικών στο Νότιο Αιγαίο μέχρι τις 16 Οκτωβρίου η φετινή περίοδος έχει καταγράψει περισσότερες από 33.000 διεθνείς απευθείας πτήσεις, προσεγγίζοντας περί τα 6 εκατ. διεθνείς επιβάτες και «καθιερώνοντας πλέον το 2022 για το Νότιο Αιγαίο ως το νέο ιστορικό ρεκόρ στον τουρισμό», σύμφωνα με την Πρωτοβουλία Νοτίου Αιγαίου.
Οι επιδόσεις του Οκτωβρίου
Tόσο στη Σαντορίνη όσο και στη Ρόδο ο Οκτώβριος σημείωσε αύξηση 6% και 13,4% αντίστοιχα, σε σύγκριση με τη δυνατότερη χρονιά των τελευταίων ετών, αυτή του 2021: Ο περυσινός Οκτώβριος, αν και μέσα στην καρδιά της πανδημίας, είχε εντυπωσιακές επιδόσεις, που είχαν ανατρέψει, σε κάποιες περιπτώσεις, και αυτές του ανέφελου 2019, δεδομένου ότι εκτιμήθηκε η ομαλή πορεία της τουριστικής περιόδου εν μέσω πανδημίας από έναν προορισμό που λειτούργησε με ωριμότητα και υπευθυνότητα. Έτσι, σε ορισμένα νησιά, όπως στη Σαντορίνη από τις Κυκλάδες και στη Ρόδο από τα Δωδεκάνησα, οι διεθνείς αφίξεις του Οκτωβρίου κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα από την προ πανδημίας χρονιά ρεκόρ (2019).
Σε σύγκριση με το 2021 λοιπόν, τη δυνατότερη χρονιά των τελευταίων ετών, ο Οκτώβριος τόσο στη Σαντορίνη όσο και στη Ρόδο σημείωσε αύξηση 6% και 13,4% αντίστοιχα.
Για την Κω, καλύτερος, αν και οριακά, παρέμενε ο Οκτώβριος του 2019, σε σχέση με το 2021, ο οποίος πάντως ξεπεράστηκε φέτος κατά το υψηλό ποσοστό του 19%.
Η Μύκονος τέλος σημείωσε αύξηση σε σχέση με πέρυσι κατά 16%, ενώ μένει ακόμα ένα δεκαπενθήμερο (μετά τις 16 Οκτωβρίου) για να εξακριβωθεί, αν θα ξεπεράσει και αυτή με τη σειρά της, το ρεκόρ των 17.000 διεθνών αφίξεων που είχε καταγράψει τον Οκτώβριο του 2019.
Έτσι, ο φετινός Οκτώβριος συγκρινόμενος με τον προ πανδημίας Οκτώβριο του 2019 σημειώνει άνοδο κατά μέσο όρο ε περιφερειακό επίπεδο της τάξης του 20,40% και με τον Οκτώβριο του πολύ δυνατού αν και μέσω πανδημίας 2021, άνοδο της τάξης του 14,62%.
Συνοψίζοντας με νούμερα το εντυπωσιακό κλείσιμο που φέρνει για τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου ο φετινός Οκτώβριος, η Ρόδος έχει υποδεχθεί το διάστημα 1-16 Οκτωβρίου, περισσότερους από 170.000 επιβάτες από το εξωτερικό, όταν το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι είχαν αφιχθεί 152.570 και το 2019 145.706, σημειώνοντας 13,4% άνοδο με την τελευταία υψηλότερη επίδοση (2021). Σε ποσοστό 19% πάνω κινείται το διάστημα αυτό η Κως, σε σχέση με το ρεκόρ του 2019 και 21% σε σχέση με το 2021, προσελκύοντας 90.000 περίπου επιβάτες, όταν πέρυσι είχε 73.852 και το 2019 75.011.
Η Σαντορίνη «εκτινάχθηκε» τον Οκτώβριο του 2021, πετυχαίνοντας αύξηση σε σχέση με το 2019 με το εντυπωσιακό ποσοστό του 41%, πάνω στο οποίο έρχεται φέτος να προστεθεί και ένα επιπλέον ποσοστό ανόδου της τάξης του 6% με το αεροδρόμιο της Θήρας να έχει υποδεχθεί μέσα στις πρώτες 16 ημέρες του μήνα κοντά στους 39.000 επισκέπτες.
Τέλος, ψηλότερα από πέρυσι και τις 13.936 διεθνείς αφίξεις κινείται και η Μύκονος έχοντας δεχθεί περισσότερες από 16.000 αφίξεις.
ΠΕΠ Νοτίου Αιγαίου
Εν τω μεταξύ σημαντικά αυξημένοι, στα 285,4 εκατ. ευρώ είναι οι πόροι του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος 2021-27 της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, όπως επισημάνθηκε την περασμένη Παρασκευή στην πρώτη πανηγυρική συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης του Προγράμματος, σηματοδοτώντας και την έναρξη της νέας προγραμματικής περιόδου για το Νότιο Αιγαίο. Προτεραιότητα δίνεται σε μεταφερόμενα ή συνεχιζόμενα έργα, έργα δηλαδή που ξεκίνησαν στο πλαίσιο της προγραμματικής περιόδου 2014-2020, αλλά και εκεί όπου υπάρχουν ώριμα έργα. Ήδη σε λίγες μέρες θα γίνει η δημοσιοποίηση των 4 πρώτων προσκλήσεων, συνολικού ύψους 18 εκ. ευρώ, με τις οποίες το Πρόγραμμα θα μπει σε τροχιά υλοποίησης, φέρνοντας άμεσα τις πρώτες δαπάνες.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό προσκλήσεων, μέχρι τον Μάιο του 2023 προγραμματίζεται η δημοσίευση 26 προσκλήσεων, συνολικού προϋπολογισμού 67 εκατ. ευρώ, ενεργοποιώντας σχεδόν το ένα τέταρτο των πόρων του Προγράμματος.
Στις πράξεις στρατηγικής σημασίας του Προγράμματος (σ.σ. όπως δηλαδή χαρακτηρίζονται αυτές που συμβάλλουν ουσιαστικά στην επίτευξη των στόχων ενός Προγράμματος και υπόκειται σε ειδικά μέτρα παρακολούθησης και επικοινωνίας), περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα έργα μεταφοράς, επεξεργασία και διάθεσης λυμάτων οικισμών Αφάντου, Αρχαγγέλου και Λάρδου Ρόδου, η ενεργειακή αναβάθμιση Γενικού Νοσοκομείου Σύρου, η επέκταση Νοσοκομείου – ΚΥ Νάξου, η αναβάθμιση υποδομών Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Ρόδο κ.α.. Από τους πόρους των 50% προέρχεται από πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) (105,8 εκατ. ευρώ) και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου+ (ΕΚΤ+) (36,9 εκατ. ευρώ), ενώ το υπόλοιπο 50% αφορά πόρους του ελληνικού Δημοσίου.
Διαβάστε ακόμη
Πλειστηριασμοί: Πόλεμος χαρακωμάτων με τράπεζες και funds