«Θεωρώ κρίσιμο για τον τουρισμό και ευρύτερα για την οικονομία να καταφέρουμε να στηριχθούν εργαζόμενοι κι επιχειρήσεις φέτος ώστε να δημιουργηθεί η γέφυρα για το 2021, οπότε θα ξεκινήσει η ανάπτυξη. Υπό προϋποθέσεις, το 2021 θα είναι μία χρονιά σημαντικής ανάκαμψης αλλά για να φτάσουμε πάλι στα έσοδα- ρεκόρ των 18 δισ. ευρώ του 2019 δεν μπορούμε να μιλάμε πριν το 2023».
Αυτό επεσήμανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Γιάννης Ρέτσος, στη χθεσινή συζήτηση της Grant Thornton για την ελληνική οικονομία εν μέσω κορωνοϊού. «Ακόμη και το 2022 να φθάσουμε το 70% των εσόδων του 2019 δε θα είναι αποτυχία γιατί το 2019 ήταν η χρονιά του απόλυτου ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό».
Ο κ. Ρέτσος επεσήμανε ότι οι μεταφορές και τουρισμός είναι οι πρώτοι κλάδοι που επλήγησαν και οι τελευταίοι που θα ανακάμψουν. «Παρότι, οι προβλέψεις της Κομισιόν φέρνουν κοντά την Ελλάδα με την Ισπανία και την Ιταλία όσον αφορά την ύφεση για φέτος, στο κομμάτι του τουρισμού έχουμε μία πολύ σημαντική διαφορά, με την έννοια ότι το ποσοστό του εισερχόμενου και του εγχώριου τουρισμού σε αυτές τις δύο χώρες είναι ισομερώς κατανεμημένο στο 50%- 50%, ενώ στην Ελλάδα τα αντίστοιχα ποσοστά είναι στο 92%- 8%. Είναι εύκολα κατανοητό λοιπόν ότι οι άλλες δύο χώρες μπορούν να διεκδικήσουν μέρος της εγχώριας ζήτησης».
Σύμφωνα με τον κ. Ρέτσο, από τα 22 δισ. ευρώ άμεσων εσόδων το 2019 (συμπεριλαμβανομένης της κρουαζιέρας και του εσωτερικού τουρισμού) ένα 92% είναι εισερχόμενο και μόλις 8% εγχώριο.
Στον «αέρα» οι προβλέψεις
«Αν δεν καθοριστεί ο τρόπος που θα πετάξουν τα αεροπλάνα δεν μπορούμε να μιλάμε για προβλέψεις φέτος», δήλωσε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ. Η Ελλάδα έχει το πλεονέκτημα ότι, όπως εξακολουθούν να επισημαίνουν και τα διεθνή μέσα, έχει κάνει επιτυχημένη διαχείριση του προβλήματος, επομένως αν κι εφόσον υπάρξει τουριστική κίνηση η πρώτη χώρα όπου θα επιλέξουν να στραφούν οι τουρίστες θα είναι η χώρα μας.
«Από την άλλη πλευρά, είμαστε πλέον απαισιόδοξοι για το αν θα προκύψει πανευρωπαϊκή διαδικασία για μία κοινή ενιαία στρατηγική στον τουρισμό. Στην Ευρώπη, οι χώρες έχουν να στηρίξουν τις δικές τους οικονομίες γι’ αυτό βλέπω πιο πιθανό να υπάρξουν διακρατικές συμφωνίες. Εκεί όπου μπορεί να υπάρξει απόφαση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο θα είναι στις αερομεταφορές. Η συνολική εικόνα ωστόσο δεν πρόκειται να ξεκαθαρίσει πρίν τα τέλη Μαϊου- αρχές Ιουνίου».
Τα μέτρα του πρώτου σταδίου, σύμφωνα με τον κ. Ρέτσο, ήταν επαρκή προκειμένου να μπούν οι επιχειρήσεις σε ένα πρόσκαιρο καθεστώς επιβίωσης. Η πιο κρίσιμη όμως είναι η επόμενη φάση, η οποία θα είναι πολύ μεγαλύτερη και πολύ πιο επώδυνη. Για να επανεκκινήσει μία δραστηριότητα που έχει σταματήσει, εκτός από τα πρωτόκολλα είναι ζωτικής σημασίας η στήριξη της απασχόλησης στον κλάδο. Το 2019 με βάση τα στοιχεία από την ΕΡΓΑΝΗ ήταν 700.000 οι εργαζόμενοι το τρίτο τρίμηνο του έτους. Εδώ λοιπόν είναι το μεγάλο στοίχημα, του πώς θα στηριχθούν οι θέσεις απασχόλησης (σ.σ. μέσα από ευρωπαϊκά κονδύλια) διαμοιράζοντας το κόστος μεταξύ της επιχείρησης, του κράτους και του εργαζόμενου.