Την εκτίμηση ότι τα πρώτα στοιχεία του 2024 για τον τουρισμό ανοίγουν ήδη τον δρόμο για νέα ιστορικά υψηλά, έπειτα από τη χρονιά – ορόσημο που αποτέλεσε το 2023 σε επίπεδο εσόδων και αφίξεων, διατύπωσε η υφυπουργός Τουρισμού, Έλενα Ράπτη, μιλώντας σήμερα σε ημερίδα για τον εναλλακτικό τουρισμό, που διοργανώνει η πρυτανεία του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ), υπό την αιγίδα του υπουργείου.
Η Έλενα Ράπτη εξέφρασε ακόμα την πεποίθηση ότι οι θετικές επιδόσεις των πρώτων μηνών του 2024 «μαρτυρούν ότι σταδιακά επιτυγχάνεται η πολυπόθητη επέκταση της τουριστικής σεζόν».
Στην κατεύθυνση αυτή, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει και η προώθηση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού στην Ελλάδα, οι οποίες χρηματοδοτούνται μεταξύ άλλων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανασυγκρότησης (ΤΑΑ), με πόρους -για παράδειγμα- 59 εκατ. ευρώ για τον ορεινό τουρισμό, 22 εκατ. ευρώ για τον τουρισμό υγείας και ευεξίας και 10 εκατ. ευρώ για τον αγροτουρισμό.
Η Έλενα Ράπτη επισήμανε ότι «οι ειδικές μορφές τουρισμού αποτελούν ιδανικά εργαλεία, για να δημιουργηθούν ευκαιρίες τουριστικής δραστηριότητας σε κάθε περιοχή της Ελλάδας». Στην κατεύθυνση αυτήν και στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Δράσης 2024 του υπουργείου Τουρισμού, συστάθηκε ήδη ομάδα εργασίας, με αντικείμενο την επεξεργασία και ανάπτυξη νομοθετικού πλαισίου για τον τουρισμό υγείας και ευεξίας.
Παράλληλα, μεταξύ άλλων σχεδιάζεται η δημιουργία νέων ή η αναβάθμιση υφιστάμενων ιαματικών κέντρων, με πόρους και από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αντίστοιχα, στον καταδυτικό τουρισμό, ενισχύεται η λειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Καταδυτικού Τουρισμού, με ταυτόχρονη προστασία του υποβρύχιου περιβάλλοντος της Ελλάδας και αξιοποιούνται πόροι του ΤΑΑ, ύψους 8 εκατ. ευρώ, για τη χρηματοδότηση -μεταξύ άλλων- της λειτουργίας νέων και της αναβάθμισης ήδη υφιστάμενων καταδυτικών πάρκων, αλλά και για την ανάπτυξη ψηφιακής πλατφόρμας αποτύπωσης και διασύνδεσης του καταδυτικού και υποβρύχιου τουρισμού της χώρας και τη δημιουργία Παρατηρητηρίου για τον Παραθαλάσσιο και Παράκτιο Τουρισμό.
Στον τομέα δε, του αλιευτικού τουρισμού, υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ των υπουργείων Τουρισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης, το οποίο θα υλοποιηθεί εντός του 2024, μαζί με τη σύνταξη του νέου θεσμικού πλαισίου για τις επισκέψιμες υδατοκαλλιέργειες. Για την ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού διεξάγονται συναντήσεις της κοινής συντονιστικής επιτροπής προσκυνηματικού τουρισμού με την Εκκλησία της Ελλάδος, τις εν Δωδεκανήσω ιερές μητροπόλεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου, την Εκκλησία της Κρήτης και για πρώτη φορά το Άγιον Ορος, με στόχο τη χάραξη εθνικής στρατηγικής ανάπτυξης.
«Για την ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού και των δραστηριοτήτων υπαίθρου, έχουμε πραγματοποιήσει καταγραφή καλών πρακτικών και θα προχωρήσουμε στην αξιολόγησή τους για έκδοση του απαιτούμενου κανονιστικού και νομοθετικού πλαισίου», υπογράμμισε. Στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης του 2024 προβλέπονται επίσης η δημιουργία και ο εμπλουτισμός ιστοσελίδας επισκέψιμων οινοποιείων, καθώς και η αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει την έκδοση και χορήγηση ειδικού σήματος ποιότητας ελληνικής κουζίνας, σε συνδυασμό με πρόγραμμα «Ελληνικό Πρωινό» του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος για την περαιτέρω προώθηση του γαστρονομικού τουρισμού της χώρας.
Στην ανάδειξη θεματικών εμπειριών τουρισμού προβλέπεται να κατευθυνθεί το 60% του προϋπολογισμού του ΕΟΤ, που διατίθεται για προβολή, διαφήμιση και δημόσιες σχέσεις στο εξωτερικό, στο πλαίσιο του σχεδίου μάρκετινγκ για τον ελληνικό τουρισμό, που έχει ως στόχο να αναδείξει την Ελλάδα ως «top of mind» (τον πρώτο που έρχεται στο μυαλό) προορισμό, μέσω της ανάπτυξης της μοναδικής ταυτότητάς της και με ισόρροπη γεωγραφικά προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Αυτό επισήμανε η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού του υπουργείου Τουρισμού, Αθηνά Μπαμπάκου, η οποία παρουσίασε αναλυτικά τον ευρωπαϊκό σχεδιασμό και τα έργα του υπ. Τουρισμού για την προώθηση της τουριστικής ανάπτυξης.
«Οι στόχοι μας για τον ελληνικό τουρισμό έχουν όλοι ως απώτερο σκοπό να γίνει πιο ανθεκτικός στις κρίσεις και στις μεταβολές της τουριστικής ζήτησης, βιώσιμος για τους επισκέπτες και τους κατοίκους, και πιο ελκυστικός για να στοχεύσουμε στις αγορές υψηλότερης οικονομικής στάθμης και υπεύθυνους επισκέπτες. Επίσης, πιο ελκυστικός για τους εργαζόμενους, γιατί το “νούμερο ένα” πρόβλημα στον τομέα σήμερα, ιδίως μετά την πανδημία, είναι η έλλειψη προσωπικού», σημείωσε η κα Μπαμπάκου.
Πρόσθεσε δε ότι αφότου η πανδημία ανέδειξε τη σημασία του τουρισμού παγκοσμίως, η ΕΕ συγκρότησε ευρωπαϊκή στρατηγική για τον τουρισμό. «Ετσι, από το 2022 υπάρχει ευρωπαϊκή ατζέντα για τον τουρισμό ως το 2030, με πέντε θεματικές προτεραιότητες, μεταξύ των οποίων η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, η ανθεκτικότητα και η συμπεριληπτικότητα, και με 27 δράσεις», υπογράμμισε.
Επιδείνωση στην ποιότητα του αέρα στη Θεσσαλονίκη από την τουριστική δραστηριότητα
Κατά 25,01% εκτιμάται ότι επιδεινώνουν την ποιότητα του αέρα στη Θεσσαλονίκη οι αφίξεις ξένων επισκεπτών, εξαιτίας της ατμοσφαιρικής επιβάρυνσης από τις αεροπορικές και οδικές μεταφορές, τη θέρμανση και την ψύξη και άλλες ανθρωπογενείς δραστηριοτήτες, όπως προέκυψε από έρευνα για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του τουρισμού στην πόλη, που παρουσίασε στην εκδήλωση ο περιβαλλοντολόγος Απόστολος Καρακίτσιος, CEO της Tourism Experts.
«Το 25,01% είναι ο εκτιμώμενος αντίκτυπος των αφίξεων ξένων επισκεπτών στον Δείκτη Ποιότητας Αέρα (AQI) και δείχνει το ποσοστό της μεταβλητότητας του δείκτη, που εξηγείται από τις αλλαγές στον αριθμό των επιβατών», εξήγησε ο κ. Καρακίτσιος και πρόσθεσε: «Παρόλο που η ποιότητα του αέρα επηρεάζεται έτσι και αλλιώς από τη συνήθη δραστηριότητα -μετακινήσεις, θέρμανση κτλ- των κατοίκων μιας πόλης κατά τη διάρκεια του έτους, η ρύπανση που προέρχεται από την τουριστική δραστηριότητα φαίνεται ότι επηρεάζει την ποιότητα του αέρα.
Φυσικά, το ζητούμενο δεν είναι η ανάσχεση της τουριστικής δραστηριότητας -κάθε άλλο. Αυτό που χρειάζεται είναι να ληφθούν μέτρα, δεδομένης και της κλιματικής αλλαγής. Να υπάρξει σχέδιο πράσινων και βιώσιμων μεταφορών, βελτίωση των μέσων θέρμανσης, αλλά και γενικότερες δράσεις, όπως η ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς».
Διαβάστε ακόμη
Ελληνες εφοπλιστές συμβουλεύουν: Να επενδύεις χοντρά όταν δεν υπάρχει φως στο τούνελ
Τριγμοί στον ευρωπαϊκό τουρισμό – Χρεοκόπησε η γερμανική FTI Group – Πώς επηρεάζεται η Ελλάδα
Σκυλακάκης: «Οι καταναλωτές να αλλάξουν πάροχο, αν έχει βάλει υψηλές τιμές στο ρεύμα»
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ