Της Στεφανίας Σούκη
Ξεκινώντας από το γεγονός ότι ένα ποσοστό 66% των τουριστών έρχεται στη χώρα μας αεροπορικώς, τα πλάνα των αεροπορικών για τη θερινή σεζόν δίνουν τον τόνο για το πώς θα κινηθεί η κίνηση το καλοκαίρι.
Φέτος, σε μία χρονιά έντονου ανταγωνισμού, αύξησης κόστους και γρήγορων ανακατατάξεων στο κομμάτι των αερομεταφορών σε όλη την Ευρώπη με τον «ξαφνικό θάνατο» ακόμη και γνωστών παικτών της αγοράς- όπως ήταν στις αρχές Φεβρουαρίου αυτός της Germania με αποτέλεσμα μάλιστα να βρεθούν στον “αέρα” κοντά στις 380 χιλιάδες θέσεις και για το ελληνικό καλοκαίρι- ο σχεδιασμός των αεροπορικών για τη χώρα μας κρύβει από τη μία ένα καλό νέο, για το αεροδρόμιο της Αθήνας, με μία αύξηση της προσφοράς λίγο πάνω από το 5% κι από την άλλη, ένα κακό νέο, από τα περιφερειακά αεροδρόμια, με μία μείωση των προσφερόμενων θέσεων κοντά στο 7%.
Και πράγματι, στα καλά νέα από το Ελ. Βενιζέλος, οι συνδέσεις με πιο μακρινούς προορισμούς φέτος, εκτός Ευρώπης, είναι περισσότερες με περαιτέρω «άνοιγμα» της πολλά υποσχόμενης αγοράς των ΗΠΑ, η οποία αποτελεί την πρώτη αγορά εισερχόμενου τουρισμού εκτός Ευρώπης για την Ελλάδα, ξεπερνώντας το 2018 το φράγμα του 1 εκατ. των ταξιδιωτών.
Τα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων του Ελ. Βενιζέλος ανοίγουν ένα παράθυρο προσδοκιών για αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού από χώρες εκτός των «παραδοσιακών», για την Ελλάδα, ευρωπαϊκών αγορών, από Αμερική, Ασία και Μέση Ανατολή κι από τουρίστες που ξοδεύουν περισσότερα, συμβάλλοντας έτσι στην αύξηση της μέσης δαπάνης, των εσόδων και στην πιο ισόρροπη κατανομή των μεριδίων των ξένων αγορών στον ελληνικό τουρισμό και άρα τη μικρότερη εξάρτηση από τις τυχόν αναταράξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Στα κακά νέα, με βάση τα επίσημα νούμερα μέχρι στιγμής, οι προγραμματισμένες θέσεις που έχουν εντάξει στα δρομολόγιά τους για την σεζόν του 2019 στα περιφερειακά αεροδρόμια ανά την Ελλάδα είναι κατά 1,3 εκατομμύρια λιγότερες σε σύγκριση με πέρυσι και μάλιστα η μεγαλύτερη «διαρροή»- κάτι λιγότερο από 900 χιλιάδες θέσεις- προέρχεται από τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, τις δύο σημαντικότερες αγορές εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα με κοντά στα 7 εκατομμύρια επισκεπτών επί του συνόλου των 33 εκατομμυρίων.
Η μείωση στο κομμάτι της προσφοράς, δικαιολογείται, όπως επισημαίνουν κορυφαίοι τουριστικοί παράγοντες, από το γεγονός ότι υπήρξε μεγάλη αύξηση των προσφερόμενων θέσεων τα προηγούμενα χρόνια- ενδεικτικά η αύξηση ως προς τον προγραμματισμό των αεροπορικών το 2018 έφθασε ακόμη και το 17% και τελικά οι θέσεις που καλύφθηκαν πέρυσι στην περιφέρεια ήταν κοντά στο 9%- 10% και κοντά στο 14% για την Αθήνα. Φέτος οι αεροπορικές επιλέγουν πιο συντηρητική πολιτική «επενδύοντας» περισσότερο στην ελληνική πρωτεύουσα και λιγότερο στα περιφερειακά αεροδρόμια και παράλληλα, προσβλέποντας, σε υψηλότερες πληρότητες και άρα σε υψηλότερο περιθώριο κέρδους σε μία χρονιά έντονου ανταγωνισμού: «Είναι πολύ πιθανό η ψαλίδα της μειωμένης προσφοράς φέτος στα περιφερειακά αεροδρόμια, να καλυφθεί τελικά από τις αυξημένες πληρότητες, που είναι και το ζητούμενο, όπως μεγάλο ζητούμενο είναι να τραβήξουμε και την τουριστική σεζόν προς τα πίσω», αναφέρουν χαρακτηριστικά οι τουριστικοί φορείς. «Επιπλέον, ανάλογα με τη ζήτηση, ο προγραμματισμός των αεροπορικών στα περιφερειακά αεροδρόμια μπορεί να αλλάξει μέχρι την έναρξη της σεζόν».
Τα δρομολόγια μεγάλων …αποστάσεων του Ελ. Βενιζέλος
Scoot, American Airlines, Delta Airlines, United Airlines, Norwegian, Oman Air, Εmirates, Air Canada, Air Transat, Air China, Etihad, Qatar Airways, Royal Air Maroc, Saudia, Israir και Air Europa είναι οι αεροπορικές οι οποίες θα δώσουν την ευκαιρία φέτος το καλοκαίρι σε περισσότερους τουρίστες από μακρινούς προορισμούς να επισκεφθούν την Ελλάδα με νέα δρομολόγια και αυξημένη συνδεσιμότητα από και προς το αεροδρόμιο της Αθήνας. Από αυτές, Royal Air Maroc, Oman Air, Saudia, Israir και Air Europa είναι οι πέντε νέες αεροπορικές εταιρείες που …προσγειώνονται για πρώτη φορά στο Ελ. Βενιζέλος το καλοκαίρι του 2019, το οποίο θα έχει ένα εκτιμώμενο δίκτυο 170 προορισμών φέτος έναντι 163 για το καλοκαίρι του 2018.
Πολλές είναι οι συζητήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί και πραγματοποιούνται κατά καιρούς για νέες συνδέσεις με την Κίνα, η οποία είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη, παγκοσμίως, αγορά εξερχόμενου τουρισμού. Οι Κινέζοι μάλιστα βρίσκονται στην πρώτη θέση διεθνώς, με μία δαπάνη άνω των 228 δισ. ευρώ στα ταξίδια τους, με βάση τα επίσημα στοιχεία του 2017, όταν στις αρχές της δεκαετίας, το αντίστοιχο νούμερο ήταν μόλις στα 41,4 δισ. ευρώ. Για την Ελλάδα, η Κίνα βρίσκεται εκτός του τοπ 20 των αγορών του εισερχόμενου τουρισμού, γεγονός το οποίο αποτυπώνει και τις μεγάλες προοπτικές αν κι εφόσον «ανοίξουν» περισσότερο οι αεροπορικές συνδέσεις. Σημειωτέον ότι οι Κινέζοι στο Ελ. Βενιζέλος, έστω κι αν είναι αριθμητικά λιγότεροι, μαζί με τους Ρώσους ξοδεύουν τα περισσότερα στις αγορές τους, όπως και συνολικά στις tax free αγορές στη χώρα μας, όπου με βάση τα στοιχεία της Global Blue στο τέλος του 2018 ελέγχουν πάνω από το 1/3 των αγορών στην Ελλάδα με ένα 36% επί του συνόλου και μία αύξηση της μέσης δαπάνης πάνω από 10% πέρυσι έναντι του 2017.
Αίσθηση προκαλεί η παρουσία της νορβηγικής low cost Norwegian, με απευθείας πτήσεις για τις πρωτεύοθυσες της σκανδιναβίας, αλλά και για Νέα Υόρκη
Για την Αθήνα, το καλοκαίρι του 2019, στις νέες, σημαντικές συνδέσεις του Ελ. Βενιζέλος και μάλιστα για μία αγορά η οποία βρίσκεται στο τοπ 5 των χωρών του εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας, είναι αυτή της Norwegian, της «καλύτερης, στον κόσμο, εταιρείας χαμηλού κόστους μεγάλων αποστάσεων» και «καλύτερης εταιρείας χαμηλού κόστους στην Ευρώπη» σύμφωνα με το Skytrax.
Η εταιρεία προχωρά στην έναρξη πτήσεων από την Αθήνα προς τη Νέα Υόρκη για τη θερινή σεζόν από την 1η Ιουλίου, ένα δρομολόγιο, το οποίο αποτελεί και την πρώτη πτήση μεγάλων αποστάσεων της εταιρείας στην Ελλάδα και θα ισχύσει καθ’όλη την καλοκαιρινή περίοδο, έως τις 26 Οκτωβρίου 2019, ενώ παράλληλα με την πτήση προς τη Νέα Υόρκη, αυτό το καλοκαίρι η Norwegian θα συνδέει την Αθήνα με τέσσερις βορειο-ευρωπαϊκές πρωτεύουσες (Όσλο, Στοκχόλμη, Κοπεγχάγη, Ελσίνκι).
Στις νέες αφίξεις του αεροδρομίου της Αθήνας, εντάσσεται και η Oman Air, o εθνικός αερομεταφορέας του Σουλτανάτου του Ομάν, που ξεκινά, από την 1η Ιουνίου 2019, πτήσεις από την πρωτεύουσά του Μουσκάτ προς την Aθήνα και αντίστροφα, στο πλαίσιο της επέκτασής της σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς. Η Αθήνα είναι το πρώτο από μία σειρά νέων δρομολογίων που θα ξεκινήσει το 2019 η αεροπορική, η οποία προσφέρει ένα μεγάλο δίκτυο προορισμών στη Μέση Ανατολή, την Ινδία, την Αφρική, την Ευρώπη και την Άπω Ανατολή. Αρμόδιοι τουριστικοί φορείς αναφέρουν σχετικά ότι η παρουσία της Oman στην αγορά της Ινδίας θα ενίσχυσει την συνδεσιμότητα της Αθήνας με μια ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά.
Κάτι αντίστοιχο ισχύει και με την Air Europa η οποία θα προσθέσει συνδεσιμότητα στην αγορά της Λατινικής Αμερικής, μέσω Μαδρίτης, όπως γίνεται τώρα με την Iberia.
Η Emirates, η οποία τόλμησε το Μάρτιο του 2017 την είσοδο της στη γραμμή Αθήνα- Νέα Υόρκη στη μοναδική, καθημερινή σύνδεση από την Ελλάδα προς τις ΗΠΑ, καθόλη τη διάρκεια του έτους με το δρομολόγιο Ντουμπάι – Αθήνα – Νέα Υόρκη και δικαιώθηκε από τους αριθμούς, προσθέτει δεύτερη καθημερινή πτήση από το Ντουμπάι προς την Αθήνα από την 31η Μαρτίου μέχρι τις 26 Οκτωβρίου 2019, ενώ για τους καλοκαιρινούς μήνες από την 31η Μαΐου μέχρι και την 31η Σεπτεμβρίου 2019 θα στείλει αεροσκάφος Α380 για να εξυπηρετήσει την μεγάλη ζήτηση.
Σημαντική συμβολή στην περαιτέρω ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος από τις ΗΠΑ στη χώρα μας, και κυρίως με τη μεγάλη αγορά της Βόρειας Αμερικής, αναμένεται να έχει η έναρξη της νέας καθημερινής απευθείας αεροπορικής σύνδεσης της American Airlines Σικάγο-Αθήνα το καλοκαίρι του 2019, μία ακόμη αεροπορική εταιρία που εισάγει απευθείας πτήσεις μεταξύ των δύο χωρών. Σημειωτέον ότι σύμφωνα με στοιχεία από την ΤτΕ για το 2018, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση από τις ΗΠΑ παρουσίασε αύξηση 26,9%, σε ετήσια βάση, και διαμορφώθηκε σε 1,1 εκατ. ταξιδιώτες, με τις αντίστοιχες εισπράξεις να καταγράφουν αύξηση 28,1%, στα 1,05 δισ. ευρώ, γεγονός το οποίο εξηγεί και το αυξημένο ενδιαφέρον για τη σύνδεση Ελλάδας- ΗΠΑ.
Ικανοποιητικές επιδόσεις που ξεπερνούν το 80% ως μέση πληρότητα στα δρομολόγια της από την Αθήνα παρουσιάζει η Scoot, η οποία ενισχύει τις δραστηριότητές της από τον Απρίλιο του 2019, με την προσθήκη 5ης εβδομαδιαίας πτήσης. Από το 2017, όταν η Scoot πραγματοποίησε την πρώτη της πτήση από την Αθήνα προς τη Σιγκαπούρη, έχουν πετάξει μαζί της 130.000 επιβάτες.
Στις περιοχές εκτός Ευρώπης, εξαιρετικό παράδειγμα είναι το Μαρόκο, ένας προορισμός όπου η Αθήνα δεν είχε απευθείας πτήση και το καλοκαίρι του 2019 θα συνδέεται με δύο προορισμούς (Μαρακές και Καζαμπλάνκα) με τρείς αεροπορικές εταιρίες, ήτοι την Ryanair, τη Royal Air Maroc και την Aegean Airlines.
Ως προς την τελευταία, ένα από τα μεγάλα στοιχήματα που θέλει να κερδίσει ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας και συνολικά ο ελληνικός τουρισμός, όπως έχει επανειλημμένα αναφέρει ο πρόεδρος κ. Ευτύχης Βασιλάκης είναι η επιμήκυνση της σεζόν, η οποία θα μπορούσε να επιτευχθεί σταδιακά, ξεκινώντας από την αρχή και το τέλος της τουριστικής περιόδου. Ακριβώς αυτό επιχειρεί για το 2019 η Aegean Airlines προσθέτει επτά νέους προορισμούς, ενώ προγραμματίζει αύξηση της χωρητικότητας στο δίκτυο εξωτερικού κατά 700 χιλιάδες θέσεις σε σχέση με το προηγούμενο έτος, φτάνοντας συνολικά τις 10,3 εκατ. θέσεις εξωτερικού και 17,7 εκατ. συνολικά, συμπεριλαμβάνοντας και το δίκτυο εσωτερικού. Η αύξηση αφορά όλο το έτος, αλλά είναι εντονότερη, σε ποσοστιαία μεταβολή, τόσο στους χειμερινούς μήνες όσο και στην αρχή και το τέλος της τουριστικής περιόδου (ήτοι Απρίλιο, Μάιο και Οκτώβριο).
Ποια είναι τα δεδομένα από τον προγραμματισμό των αεροπορικών το 2019
Για το αεροδρόμιο της Αθήνας:
-4 νέες χώρες: Σουλτανάτο του Ομάν, Τυνησία, Μαρόκο, και Βοσνία/Ερζεγοβίνη
-5 νέες αεροπορικές εταιρείες: Royal Air Maroc, Oman Air, Saudia, Israir & Air Europa
-12 νέοι προορισμοί σε (Σαράγιεβο, Μετς, Στρασβούργο, Σκόπια, Καζαμπλάνκα, Μαρακές, Μουσκάτ, Κρασνοντάρ, Ίμπιζα, Βαλένθια, Τύνιδα και Σικάγο)
-13 επιπλέον νέα δρομολόγια από εταιρείες σε υπάρχοντες προορισμούς (Ντούμπροβνικ, Κέρκυρα, Χανιά, Ρόδος, Τελ Αβίβ, Κατάνια, Παλέρμο, Αϊντχόφεν, Ριάντ, Μαδρίτη, Κίεβο, Λονδίνο και Νέα Υόρκη)
-Εκτιμώμενο δίκτυο 170 προορισμοί έναντι 163 για το καλοκαίρι του 2018
Για τα περιφερειακά αεροδρόμια:
-Στα 18,7 εκατ. μειώθηκαν οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις στα περιφερειακά αεροδρόμια για το καλοκαίρι του 2019 από 20 εκατ. πέρυσι
-Οι μεγαλύτερες μειώσεις αφορούν τις αγορές της Γερμανίας (-16% ή -624 χιλ.) και του Ην. Βασιλείου (-6% ή -259 χιλ.).