Κάθε καλοκαίρι, στη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, η χρήση των πλαστικών στην περιοχή της Μεσογείου αυξάνεται κατά 30%, ενώ διεθνώς υπολογίζεται ότι η μόλυνση των θαλασσών από πλαστικό επιβαρύνει την παγκόσμια οικονομία κατά 7 δισ. ευρώ ετησίως, με τη ζημιά, ειδικά για τον τουρισμό, να φτάνει στα 268 εκατ. ευρώ.
Η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση, εξ’ ου και η επιλογή της χώρας μας από τη διεθνή μη κερδοσκοπική εταιρεία Common Seas να ξεκινήσει από εδώ την εφαρμογή του PlasTICK –του πρώτου στο είδος του ψηφιακού εργαλείου μέτρησης, καταγραφής και διαχείρισης πλαστικών για επιχειρήσεις στον τομέα της φιλοξενίας– είναι παραπάνω από σημαντική προς την κατεύθυνση της αειφορίας του ελληνικού τουρισμού. H Common Seas, με συνιδρυτές τους κυρίους Αντώνη και Φίλιππο Λαιμό, παρουσίασε το PlasTICK την περασμένη εβδομάδα στο Λονδίνο, στη διεθνή έκθεση τουρισμού WTM, υπογράφοντας μάλιστα σχετικό μνημόνιο συνεργασίας με το ελληνικό υπουργείο Τουρισμού και τον κ. Βασίλη Κικίλια, ο οποίος επίσης έδωσε το «παρών» στη βρετανική πρωτεύουσα.
Πρώτος σταθμός η Ελλάδα
Με ποιο σκεπτικό επελέγη η Ελλάδα για το λανσάρισμα του νέου ψηφιακού εργαλείου PlasTICK; «Η θάλασσα είναι συνώνυμο της Ελλάδας. Εκτός από την τεράστια ακτογραμμή, τη θαλασσινή κουλτούρα και το διεθνές τουριστικό brand, η Ελλάδα είναι η 8η μεγαλύτερη Γαλάζια Οικονομία στην Ευρώπη και υπάρχει η βούληση τόσο από την Πολιτεία όσο και τις τουριστικές επιχειρήσεις να ηγηθεί στην πρόληψη της πλαστικής ρύπανσης», δηλώνει στη συνέντευξή της στο «business stories» η κυρία Τζο Ρόιλ, ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος της Common Seas, του μη κερδοσκοπικού οργανισμού που εδρεύει στο Ηνωμένο Βασίλειο και έχει θέσει ως στόχο την εξάλειψη της θαλάσσιας ρύπανσης από πλαστικά, αλλά και τη μείωση χρήσης τους από τον άνθρωπο εν γένει. Πολύ πρόσφατα, μάλιστα, πήρε μεγάλη δημοσιότητα η έρευνα της εταιρείας για την ανακάλυψη πλαστικών μικροσωματιδίων στο ανθρώπινο αίμα.
«Ολα αυτά σε συνδυασμό και με το γεγονός ότι οι συνιδρυτές Αντώνης και Φίλιππος Λαιμός είναι Ελληνες που αγαπούν τη χώρα τους και επιθυμούν να προστατεύσουν τις ελληνικές θάλασσες έκαναν την επιλογή της Ελλάδας μονόδρομο. Η δραστηριότητά μας στην Ελλάδα ξεκίνησε το 2019, όταν συνεργαστήκαμε με το νησί της Πάρου αναπτύσσοντας πρακτικές λύσεις σε ένα κλειστό οικοσύστημα, όπου θα μπορούσαμε να παρακολουθούμε τις ροές υλικών. Διενεργώντας ελέγχους στα απορρίμματα διαπιστώσαμε ότι κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου υπήρχε αύξηση 3.000% στα πλαστικά. Εκεί έγινε σαφές αυτό που ήδη γνωρίζαμε: δεν θα μπορούσαμε να αντιμετωπίσουμε τα απόβλητα στην Ελλάδα χωρίς να κατανοήσουμε και να υποστηρίξουμε τον τομέα της φιλοξενίας για τη μείωση της χρήσης πλαστικών και απορριμμάτων. Συνεργαστήκαμε με περισσότερες από 100 επιχειρήσεις φιλοξενίας στην Πάρο, οι οποίες, κατανοώντας το πλαστικό τους «αποτύπωμα», δεσμεύτηκαν να μειώσουν τα πλαστικά, με μοναδική ανταπόκριση. Η πρόκληση για την Common Seas σε αυτό το πρώτο εγχείρημα ήταν ο χρόνος που χρειαζόταν για να επισκεφτούμε τις επιχειρήσεις μία προς μία – περιόρισε πραγματικά τον αριθμό των επιχειρήσεων που μπορούσαμε να υποστηρίξουμε. Αυτή η μέθοδος ήταν αποτελεσματική αλλά αρκετά χρονοβόρα, και ήταν αυτή που οδήγησε στη γέννηση της ιδέας του PlasTICK. Μια ψηφιακή πλατφόρμα φιλική προς τον χρήστη και άμεσα προσβάσιμη από όλους».
Σύμφωνα με την κυρία Ρόιλ, με δεδομένο ότι η ελληνική οικονομία βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον τουρισμό, η ύπαρξη ενός τέτοιου εργαλείου δίνει πραγματικά ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη χώρα προκειμένου να επιτύχει τους φιλόδοξους στόχους της για βιωσιμότητα. «Η θερμή υποδοχή από τον πρωθυπουργό και η πολύ καλή συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού, τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και τη Marketing Greece έχουν πραγματικά αλλάξει τη δυναμική του εγχειρήματός μας ώστε να υποστηρίξουμε τις επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα να αναλάβουν δράση για τα πλαστικά».
Στόχος μέσα από τη χρήση του PlasTICK είναι οι επιχειρήσεις να κατανοήσουν το μέγεθος του αποτυπώματός τους σε πλαστικό και να υιοθετήσουν μια στρατηγική μείωσης της χρήσης του, την οποία θα είναι εφικτό να υλοποιήσουν και -γιατί όχι- να εξαλείψουν τη χρήση συγκεκριμένων πλαστικών αντικειμένων. «Η νέα ψηφιακή πλατφόρμα βρίσκει εφαρμογή σε κάθε τύπο ξενοδοχείου, σε οποιονδήποτε προορισμό. Ηδη το PlasTICK δοκιμάζεται από city hotels στην Αθήνα και boutique hotels στην Κρήτη μέχρι resorts στις Κυκλάδες, με αρχικό στόχο να συνεργαζόμαστε με περισσότερες από 100 μονάδες μέχρι το τέλος του έτους και το PlasTICK να αποτελεί εργαλείο για το 5% του κλάδου της ελληνικής φιλοξενίας μέχρι το τέλος του 2023. Παράλληλα, είμαστε σε επαφή με αρκετές Ενώσεις Ξενοδόχων ανά την Ελλάδα ώστε να τους συστήσουμε το PlasTICK και να το εισαγάγουν στις επιχειρήσεις τους».
Το πλαστικό «αποτύπωμα»
Η θαλάσσια ρύπανση από πλαστικά αποτελεί τεράστιο πρόβλημα, που μάλιστα προβλέπεται να τετραπλασιαστεί μέσα στα επόμενα 20 χρόνια και ο τομέας της φιλοξενίας μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ανατροπή των προβλέψεων. Η βαριά βιομηχανία του τουρισμού αποτελεί πάνω από το 10% του παγκόσμιου ΑΕΠ, παράγοντας παράλληλα 4,2 εκατομμύρια τόνους πλαστικών απορριμμάτων κάθε χρόνο. Η εποχικότητα του τουρισμού επηρεάζει και την ποσότητα πλαστικών αποβλήτων.
Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Μεσογείου όπου κατά τους καλοκαιρινούς μήνες τα πλαστικά απόβλητα αυξάνονται κατά 30%. Σύμφωνα με τη WWF, η μόλυνση των θαλασσών από πλαστικό επιβαρύνει την παγκόσμια οικονομία κατά 7 δισ. ευρώ ετησίως, ενώ πιο συγκεκριμένα για τον τουρισμό η ζημία ανέρχεται στα 268 εκατ. ευρώ τον χρόνο. «Ο αντίκτυπος στις τοπικές οικονομίες είναι μεγάλος, όπως άλλωστε και η ρύπανση σε μερικά από τα ομορφότερα μέρη του κόσμου. Οι επισκέπτες αντιδρούν και ο οικολογικός τουρισμός ανθεί με όλο και περισσότερες κυβερνήσεις να απαιτούν από τις επιχειρήσεις να θέτουν στόχους μείωσης των πλαστικών. Η Ελλάδα, με την οποία έχουμε την τιμή να ξεκινάμε το PlasTICK, αποδεικνύει τον ηγετικό της ρόλο θέτοντας ως στόχο τη μείωση του πλαστικού κατά 50%, ενώ και τα Ηνωμένα Εθνη διαπραγματεύονται μια νέα παγκόσμια συμφωνία για τα πλαστικά, η οποία θα επιταχύνει τις εξελίξεις. Ωστόσο, παρά τις κρατικές πρωτοβουλίες, είναι οι επιχειρήσεις του κλάδου της φιλοξενίας που θα κάνουν τη διαφορά εφόσον συστρατεύσουν τις δυνάμεις τους», δηλώνει η κυρία Ρόιλ.
Βιώσιμες λύσεις
Η αειφορία δεν είναι τάση, αλλά επιτακτική ανάγκη και αυτό έχει γίνει σαφές και στο νομοθετικό πλαίσιο. Η οδηγία της Ευρωπαϊκής Ενωσης που ενσωματώθηκε στη νομοθεσία του ελληνικού κράτους αποσκοπεί στην προώθηση βιώσιμων λύσεων για τα δέκα πλαστικά αντικείμενα μιας χρήσης που συναντώνται πιο συχνά στις παραλίες της Ευρώπης.
Πιο συγκεκριμένα, από τον Ιούλιο του 2021 ξεκίνησε η απαγόρευση χρήσης συγκεκριμένων πλαστικών (πιάτα, ποτήρια, μαχαιροπίρουνα, καλαμάκια, αναδευτήρες ποτών, δοχεία τροφίμων, μπατονέτες, μπαστούνια μπαλονιών) στο σύνολο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης με στόχο τη δραστική μείωσή τους και με έμφαση στη μειωμένη χρήση δοχείων φαγητού και πλαστικών ποτηριών. Στο πλαίσιο αυτό η Ελλάδα έχει θέσει ως στόχο τη μείωση αυτών των δύο τύπων ειδών κατά 30% έως το 2024 και 60% έως το 2026, πάντα σε σύγκριση με τα ποσοστά του 2022, ενώ ειδικά για τις επιχειρήσεις στον κλάδο του τουρισμού η συνολική χρήση των πλαστικών μιας χρήσης πρέπει να μειωθεί κατά 50% μέχρι το 2023.
Διαβάστε ακόμη:
Είναι η Κεφαλονιά ο πιο δυναμικός αμπελώνας της Ελλάδας; 7 κρασιά που συναρπάζουν
Σε νέο σφυρί η εμβληματική Βίλα Μεταξά – Γιατί ανέβηκε η τιμή στα 12 εκατ. (pics)
Moore Hellas: Υψηλά τα έξοδα για επισκευές συντήρησης σε στόλους άνω των 20 πλοίων