Μικρότερη διάρκεια παραμονής, πληθωρισμός και μείωση εισοδημάτων, μεγαλύτερη αύξηση του οδικού τουρισμού και περισσότερα ταξίδια εκτός της υψηλής θερινής σεζόν. Αυτές είναι οι βασικές τάσεις που θα καθορίσουν την πορεία των τουριστικών εσόδων του 2024, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Γιάννη Παράσχη, σε συνέχεια και των πρόσφατων στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος που έδειξαν μείωση των ταξιδιωτικών εισπράξεων στο μέσον του καλοκαιριού, για το μήνα Ιούλιο.
Όπως επεσήμανε χθες ο κ. Παράσχης, στο πλαίσιο της παρουσίασης της νέας πρωτοβουλίας ‘’METRON Sustainable Tourism’’ «δεν έχει νόημα να υπερ-ερμηνεύσουμε τα μεγέθη ενός μεμονωμένου μήνα. Για να προβούμε στα όποια συμπεράσματα θα πρέπει να αναμένουμε τα συνολικά αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου». Γενικότερα βέβαια, ο κ. Παράσχης αναφέρθηκε με τη βοήθεια και των στοιχείων του Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ) κάποιες ευρύτερες τάσεις.
Ειδικότερα:
-Αφενός, οι ταξιδιώτες τείνουν πλέον να επιλέγουν περισσότερα, αλλά μικρότερης διάρκειας ταξίδια, με τον μέσο όρο διανυκτερεύσεων να μειώνεται από 7,5 σε 6,6 ημέρες. Η αύξηση του σύντομων ταξιδιών – city break εκτός της περιόδου καλοκαιρινής αιχμής συμβάλλει στην μείωση αυτή.
-Αφετέρου, η αύξηση του πληθωρισμού και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος επηρεάζουν τις ταξιδιωτικές δαπάνες, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις αγορές προέλευσης.
-Επιπλέον, είναι σημαντική η αύξηση του οδικού τουρισμού φέτος, που στο οκτάμηνο αυξήθηκε κατά 14% έναντι του 8% της ανόδου του αεροπορικού τουρισμού. Ο οδικός τουρισμός έχει σαφώς μικρότερη διάρκεια και χαμηλότερες εισπράξεις ανά ταξίδι. Με βάση τα στοιχεία που συγκεντρώνει το ΙΝΣΕΤΕ, οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις για την περίοδο Ιανουαρίου -Οκτωβρίου ανήλθαν στα 18,9 εκατομμύρια, ξεπερνώντας τα επίπεδα του Ιανουαρίου- Αυγούστου 2023, οπότε το αντίστοιχο νούμερο ήταν στα 17,5 εκατ. (+8%/ +1,4 εκατ. αφίξεις). Ως προς τις διεθνείς οδικές αφίξεις στο οκτάμηνο ήταν στα 8,8 εκατομμύρια, έναντι 7,7 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2023 (+14%/+1,1 εκατ. αφίξεις).
-Όπως ανέφερε ο κ. Παράσχης η θετική εικόνα των δύο πρώτων τριμήνων της φετινής χρονιάς δείχνουν ενθαρρυντικά στοιχεία για την άμβλυνση της εποχικότητας. Επίσης, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία που συγκεντρώνει το ΙΝΣΕΤΕ, οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις για το φθινοπωρινό δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου 2024 δείχνουν αυξητική τάση σε σχέση με το 2023.
Υπενθυμίζεται ότι στο επτάμηνο, τα επίσημα στοιχεία που ανακοινώθηκαν από την Τράπεζα της Ελλάδος έδειξαν άνοδο κατά 5,6%, έναντι του αντίστοιχου 7μήνου του 2023, αγγίζοντας τα 11 δισ. ευρώ, ωστόσο, ο μήνας Ιούλιος, σημείωσε πτώση εισπράξεων κατά 4,2%, στα 4,03 δισ. ευρώ.
Χθές οι αναλυτές της Εθνικής Τράπεζας σχολιάζοντας την πτώση του Ιουλίου ανέφερε ότι είναι τελικά υψηλότερη η πραγματική τελική δαπάνη των τουριστών: «Η πραγματική δυναμική των τουριστικών εσόδων είναι πολύ ισχυρότερη από αυτή που δείχνουν τα επίσημα στοιχεία, καθώς οι ραγδαίες αλλαγές στη σύνθεση της τουριστικής αγοράς δυσχεραίνουν τη μέτρηση, με την υποεκτίμηση να προσεγγίζει το 0,5% του ΑΕΠ το 2024», υποστηρίζει η ανάλυση της Εθνικής Τράπεζας.
Το «μέτρο» στον τουρισμό
Σε σχέση με τη νέα πρωτοβουλία και το πρόγραμμα ‘’METRON Sustainable Tourism’’ με το οποίο ο ελληνικός τουρισμός θα αναλαμβάνει ο ίδιος πρωτοβουλία ώστε να αυτορρυθμιστεί προς την κατεύθυνση της αειφορίας ο κ. Παράσχης τόνισε «την ανάγκη να τηρούμε μέτρο στην ανάπτυξη, που δεν είναι επιλογή αλλά αναγκαιότητα». Πέραν της δεδομένης ευθύνης του κράτους για τους προορισμούς και τις υποδομές, η νέα πρόταση των τουριστικών φορέων «είναι ένα βήμα πιο πάνω με αυτορρύθμιση του ιδιωτικού τομέα».
Σκοπός του ΣΕΤΕ είναι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου προγράμματος αυτοδέσμευσης, αυτοελέγχου, αυτοστοχοθέτησης, αυτοβελτίωσης και επαλήθευσης των επιχειρήσεων, προσφέροντας το πλαίσιο και τα εφόδια για τον σταδιακό, ομαλό και συνεχή μετασχηματισμό τους. Σε συνεργασία με το ΙΝΣΕΤΕ και τη Marketing Greece, αλλά και τη συνδρομή εξειδικευμένων συμβούλων σε προγράμματα επιχειρηματικής βιωσιμότητας, οι συμμετέχουσες επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να επωφεληθούν από την ψηφιακή πλατφόρμα αυτοαξιολόγησης, το Συμβουλευτικό Συμβούλιο (Advisory Board -Think Tank) που θα καθορίζει τη στρατηγική και το Διοικούσα Επιτροπή (Steering Committee) που θα μεθοδεύει τα τεχνικά εργαλεία. Ταυτόχρονα, θα έχουν πρόσβαση στα webinars, στην εργαλειοθήκη μελετών και καλών πρακτικών και στις ενέργειες προώθησης και προβολής που υλοποιούνται σε συνεργασία με το ΙΝΣΕΤΕ και τη Marketing Greece. Σε αυτό το στάδιο, η ψηφιακή πλατφόρμα βρίσκεται σε πιλοτική λειτουργία, με τις 50 πρώτες εταιρείες να έχουν προσκληθεί ώστε να λάβουν μέρος στη διαδικασία.
Με δεδομένες και τις θετικές επιδόσεις του κλάδου τα τελευταία χρόνια η συζήτηση πλέον για τον ελληνικό τουρισμό έχει γενικευτεί και αναπτύσσεται σε περισσότερα επίπεδα: Ενδεικτικά «στο οικονομικό επίπεδο, η αύξηση των τουριστικών εσόδων έχει οδηγήσει σε αυξημένους φόρους και τέλη επιβαρύνσεις, με την αντίληψη ότι ο τουρισμός μπορεί να αντέξει κάθε είδους επιβάρυνση. Σε κοινωνικό επίπεδο, υπάρχουν πολλά και διαφορετικής τάξης θέματα, όπως η έλλειψη υποδομών, τα προβλήματα σε ζητήματα στέγης που συνδέονται – όχι πάντα δικαιολογημένα – με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, η απουσία ορθολογικής διαχείρισης προορισμών έχουν ανοίξει μια συζήτηση που εύκολα, αλλά μάλλον πρόχειρα, μπαίνει κάτω από την γενική ταμπέλα του υπερτουρισμού».
Όπως ανέφερε ο κ. Παράσχης, με εμφανείς τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης, ο ελληνικός τουρισμός καλείται να δημιουργήσει συνθήκες αειφορίας και βιωσιμότητας και να επαναπροσδιορίσει τον ρόλο του στην κοινωνία. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, η τουριστική επιχειρηματικότητα δεν μπορεί παρά να είναι σύμμαχος και πρωτοπόρος στην υιοθέτηση σχεδίων και κανόνων για όλα τα θέματα που αναφέρονται, αναγνωρίζοντας την ευθύνη του και τον ρόλο της.
H αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ, Αγάπη Σμπώκου, αναφέρθηκε στην ευρωπαϊκή οδηγία που ορίζει νέες απαιτήσεις σύνταξης αναφοράς βιώσιμης ανάπτυξης και ένα χρονοδιάγραμμα μετασχηματισμού επιχειρήσεων σταδιακά έως το 2029. «Ωστόσο, πέρα από κάθε υποχρεωτικότητα, η βιωσιμότητα είναι μονόδρομος για τον τουρισμό. Ζητούμενο είναι η επανασύσταση του τουρισμού ως δυναμικού τομέας που αντιλαμβάνεται τις προκλήσεις έγκαιρα και αναπροσαρμόζεται για να είναι επίκαιρος και βεβαίως αναπτυξιακός χωρίς να υποθηκεύει το μέλλον του».
«Όσο ανεβαίνει ο τουρισμός, τόσο μεγαλύτερη είναι η υποχρέωσή μας απέναντι στην κοινωνία, πώς επικοινωνούμε, τι λέμε, πώς δημιουργούμε διακομματικές συναινέσεις και πώς η κοινωνία δέχεται και ασπάζεται την έννοια του τουρισμού» σχολίασε ο κ. Γιώργος Βερνίκος, πρόεδρος του Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ), δεδομένου ότι ο κλάδος που συνεισφέρει άμεσα στο ΑΕΠ με 13% και 28,5 δισ. ευρώ πολύ εύκολα αμφισβητείται και βάλλεται.
Διαβάστε ακόμη
Τι σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης για το 2025 και μετά
Απόστολος Βακάκης: Τα καμπανάκι για το «κόστος πολέμου», οι επιδόσεις και η μετοχή
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Πώς αλλάζει πίστα στις παραχωρήσεις με την προσθήκη της Αττικής οδού και της Εγνατίας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα