Ανάπτυξη δρομολογίων, στρατηγική κινήτρων αλλά και περαιτέρω έσοδα από μη αεροπορικές δραστηριότητες είναι, μεταξύ άλλων, οι πηγές από τις οποίες θα προέλθει η ανάπτυξη στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας τα επόμενα χρόνια, με το 2024 να έχει ξεκινήσει θετικά με προοπτική για περαιτέρω αύξηση στην επιβατική κίνηση στο σύνολο της χρονιάς.
«Το 2023 είναι το νέο ορόσημο για το αεροδρόμιο της Αθήνας με σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης», ανέφερε χθές ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ κ. Γιάννης Παράσχης στο πλαίσιο της πρώτης, επίσημης παρουσίασης των οικονομικών επιδόσεων του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών μετά την είσοδο στο Χρηματιστήριο, αναφέροντας επιπλέον για το 2024 ότι έχει μία δυναμική εκκίνηση και οι ενδείξεις για την καλοκαιρινή περίοδο είναι θετικές.
Σημειώνεται εδώ ότι η επιβατική κίνηση στο δίμηνο Ιανουαρίου- Φεβρουαρίου έφθασε τα 3,2 εκατ. επιβάτες, με άνοδο 14,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι (σ.σ. περίοδος όμως κατά την οποία υπήρχαν ακόμη οι στρεβλώσεις της πανδημίας).
Ειδικά στο ερώτημα από πού θα προέλθει η ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, σε ό,τι έχει να κάνει με τις αεροπορικές δραστηριότητες, πέραν των αναπτυξιακών πλάνων των ίδιων των αεροπορικών, «θα συνεχίσουμε με την στρατηγική ανάπτυξη των δρομολογίων με αιχμή του δόρατος τα κίνητρα προς τις αεροπορικές εταιρείες.
Σε σχέση με τις μη αεροπορικές δραστηριότητες θα συνεχίσουμε την επιτυχημένη στρατηγική τόσο εντός των χώρων των αεροσταθμών όσο και εκτός του αεροδρομίου». Αυτή την στιγμή λειτουργούν στο αεροδρόμιο 13.500 τ.μ. για καταστήματα λιανικής και εστίασης νούμερο το οποίο με την επικείμενη ανάπτυξη των αεροσταθμών υπολογίζεται ότι θα φτάσει τα 22.000 τ.μ. «άρα θα είναι πάνω από το 60% η ανάπτυξη των εμπορικών χώρων εντός των αεροσταθμών». Επιπλέον, προβλέπεται και η δημιουργία του νέου σταθμού αυτοκινήτων με επιπλέον έσοδα.
Πιο μπροστά η επέκταση αν χρειαστεί
Η διοίκηση αναφέρθηκε και τη βασική προτεραιότητα, το επενδυτικό πλάνο των 650 εκατ. ευρώ με την πρώτη φάση ανάπτυξης του αεροδρομίου για την αύξηση της δυναμικότητας στα 33 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, με επέκταση, μεταξύ άλλων, του κτιρίου του κεντρικού τερματικού σταθμού κατά περίπου 81.000 τετραγωνικά μέτρα. Η κατασκευή αυτής της φάσης αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη του 2024 -αρχές 2025 και να ολοκληρωθεί έως το 2028, ενώ μέχρι την υλοποίησή του θα εφαρμόζονται επιχειρησιακά μέτρα και έργα μεγιστοποίησης της δυναμικότητας.
«Βρισκόμαστε στη φάση επιλογής των μεγάλων αρχιτεκτονικών γραφείων μέχρι το τέλος του καλοκαιριού ώστε να προχωρήσει ο σχεδιασμός, ενώ στο χρηματοδοτικό κομμάτι βρισκόμαστε στη φάση της προσέγγισης των αγορών για να αντλήσουμε τα κεφάλαια για τη χρηματοδότηση των έργων. Το πρώτο πλάνο των επεκτάσεων είναι στα 650 εκατ. ευρώ (δεδομένου ότι θα ακολουθήσει και επόμενο πλάνο 700 εκατ. ευρώ έως τα μέσα της επόμενης δεκαετίας με στόχο τα 40 εκατ. επιβάτες), ωστόσο έχουμε και τα έργα βαριάς συντήρησης που θα πρέπει να υλοποιηθούν. Εχουμε συνεργασία με όλες τις εγχώριες τράπεζες αλλά προφανώς, μετά και την επενδυτική βαθμίδα, πραγματοποιούμε συζητήσεις και με το εξωτερικό».
Ο κ. Παράσχης, ερωτηθείς σχετικά, τόνισε ότι σε περίπτωση που χρειαστεί κι εφόσον η ανάπτυξη της κίνησης του αεροδρομίου εξελιχθεί πιο γρήγορα, τότε θα ενεργοποιηθούν νωρίτερα και θα επιταχυνθούν τα πλάνα επέκτασης του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας με βάση τα όσα προβλέπει η σύμβαση.
Σε σχέση με τις μη αεροπορικές δραστηριότητες, αναμένεται περαιτέρω βελτιστοποίηση των εσόδων με πολύ ισχυρό αυτή την στιγμή το κομμάτι της εστίασης εντός των χώρων του αεροδρομίου, το οποίο παρουσιάζει υψηλές επιδόσεις. Μάλιστα εξετάζεται να αντικατασταθούν χώροι λιανικής με χώρους εστίασης ώστε να καλυφθεί η ζήτηση σε αυτόν τον τομέα.
Πέραν της επέκτασης των χώρων εντός του αεροδρομίου, στο πλαίσιο της μεγιστοποίησης της εμπορικής ανάπτυξης, διερευνάται η δυνατότητα εισαγωγής νέων concepts στις εμπορικές παραχωρήσεις και στο πεδίο ανάπτυξης ακίνητης περιουσίας. «Είμαστε στη φάση επαναξιολόγησης για την παραχώρηση των χώρων στα πέριξ του αεροδρομίου, τόσο για το εμπορικό πάρκο όσο και για το δεύτερο ξενοδοχείο. Παρακολουθούμε συνεχώς την αγορά του real estate, στην οποία και θα απευθυνθούμε εκ νέου πρώτα για το πάρκο και εν συνεχεία για το κομμάτι της φιλοξενίας».
Κύριο μέλημα της περιόδου 2024- 2025 είναι και η υλοποίηση της β’ φάσης του μεγάλου φωτοβολταϊκού πάρκου, με την έναρξη κατασκευής του νέου σταθμού για ισχύ 35,5MW, το οποίο θα περιλαμβάνει σύστημα αποθήκευσης ενέργειας 82MWh. «Προχωράμε με τη δημιουργία του νέου φωτοβολταϊκού εντός του αεροδρομίου και στην ηλεκτροκίνηση του στόλου των αυτοκινήτων όπου είναι εφικτό. Είμαστε στη φάση των προσφορών που αναμένουμε τις επόμενες εγβδομάδες για την κατασκευή του νέου σταθμού», αναφέρθηκε σχετικά.
Οι επιδόσεις του 2023
Ως προς τις επιδόσεις του 2023, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, την περασμένη χρονιά, με βάση το στοιχεία του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης (ACI Europe) είχαν συνολικά επιδόσεις μειωμένες κατά 5% από τα επίπεδα του 2019. Από την άλλη, το Ελ. Βενιζέλος ανέκαμψε πλήρως με σημαντική άνοδο της κίνησης, που αντιπροσωπεύει το 38% περίπου του συνόλου της επιβατικής κίνησης στη χώρα το 2023.
«Η ίδια η Αθήνα έχει επιδείξει ιδιαίτερη ανθεκτικότητα όσον αφορά τις επιδόσεις σε επίπεδο τουριστικής κίνησης», ανέφερε ο κ. Παράσχης. Το 2023, η κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ανήλθε σε 28,17 εκατομμύρια επιβάτες, σημειώνοντας νέο ιστορικό ρεκόρ, ξεπερνώντας κατά 10,2% τα επίπεδα του 2019 και κατά 24% τα επίπεδα του 2022. Ως προς την πορεία της κίνησης, το 31% -λιγότερο από το 1/3- αφορά την κίνηση εσωτερικού και το υπόλοιπο 69% την κίνηση του εξωτερικού. Επιπλέον, το 85% των επιβατών στη διάρκεια του 2023 ταξίδεψε για λόγους αναψυχής και το 15% για επαγγελματικούς λόγους. «Το ταξίδι για λόγους αναψυχής αποδείχτηκε μετά την πανδημία, το πλέον ανθεκτικό σκέλος της κίνησης σε σχέση με το επαγγελματικό ταξίδι», επεσήμανε η διοίκηση του ΔΑΑ.
Με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε χθές η διοικητική ομάδα του αεροδρομίου ως προς την προέλευση των ταξιδιωτών το μεγαλύτερο μερίδιο είναι Ελληνες (πάνω από 36%), ένα 26,7% αφορά την Ε.Ε., ενώ είναι πολύ σημαντικό και το μερίδιο των ΗΠΑ και Καναδά με ένα ποσοστό 14,8%. Ο κ. Παράσχης στάθηκε ιδιαίτερα και στη συμβολή των αεροπορικών, με χαρακτηριστικό το παράδειγμα των εγχώριων εταιρειών, τον όμιλο Aegean- Οlympic και την SKY Express που ακολουθούν αναπτυξιακή πορεία εντάσσοντας συνεχώς νέα δρομολόγια στα δίκτυά τους, γεγονός που βοηθά και το ίδιο το αεροδρόμιο τώρα αλλά και στο μέλλον.
Αναφερόμενοι στις οικονομικές επιδόσεις του 2023, τα στελέχη του ΔΑΑ τόνισαν ό,τι:
• Τα συνολικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 126,8 εκατ. ευρώ ή 26,6% σε 603,7 εκατ. ευρώ το 2023, με τις ροές εσόδων αεροπορικών και μη αεροπορικών δραστηριοτήτων να παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση, κυρίως λόγω της αύξησης της επιβατικής κίνησης κατά 24% σε σχέση με το 2022, καθώς και της δυναμικής ανάπτυξης εσόδων από εμπορικές δραστηριότητες.
• Τα έσοδα από αεροπορικές δραστηριότητες ανήλθαν σε 448,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 22,2% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο και με έσοδα ανά επιβάτη 15,9 ευρώ, ενώ οι τιμές των αεροπορικών χρεώσεων παρέμειναν σταθερές το 2023.
• Τα έσοδα και λοιπά εισοδήματα από μη αεροπορικές δραστηριότητες ανήλθαν σε 134,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 23,2% σε σύγκριση με το 2022 ενώ τα έσοδα ανά επιβάτη 4,8 ευρώ, ήταν αυξημένα κατά 17,1% σε σύγκριση με το 2019, ποσοστό σημαντικά υψηλότερο της αντίστοιχης αύξησης της επιβατικής κίνησης.
Διαβάστε ακόμη
3+1 στοιχήματα τον Μάρτιο για την ελληνική οικονομία
Φουρλής: Έρχονται τα νέα ΙΚΕΑ – Το project στο Ελ. Βενιζέλος και το deal με τους Σουηδούς
ΤΧΣ: Στα €4 η τελική τιμή προσφοράς των μετοχών της Πειραιώς
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ