© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Λίγο πριν από την εκκίνηση της θερινής σεζόν, η Ελλάδα δηλώνει έτοιμη να ανοίξει τον τουρισμό της φέτος πιο νωρίς από ποτέ, με τους πρόδρομους δείκτες να παραπέμπουν σε διψήφια αύξηση των προκρατήσεων από το εξωτερικό έως 30% για το φετινό καλοκαίρι. Και αν ακόμη είναι πολύ νωρίς για εκτιμήσεις ως προς τα τουριστικά έσοδα της φετινής χρονιάς, το νούμερο των 15 δισ. ευρώ που έχει προβλέψει το οικονομικό επιτελείο για φέτος φαίνεται, τώρα, μάλλον… συντηρητικό -υπό την προϋπόθεση φυσικά ότι δεν θα υπάρξει κάποια νέα ανατροπή στα επιδημιολογικά δεδομένα εντός και εκτός Ελλάδος- με τον ελληνικό τουρισμό να έχει όλη τη δυναμική ώστε να καλύψει πολύ πιο γρήγορα την απόσταση μέχρι τα έσοδα-ρεκόρ των 18,2 δισ. ευρώ του 2019.
Τα θετικά μηνύματα έρχονται σε μια συγκυρία όπου συνολικά η Ευρώπη δείχνει πιο έτοιμη να επιχειρήσει, μετά από 2,5 χρόνια, τη μερική επιστροφή στην κανονικότητα με περαιτέρω άρση των περιορισμών, όχι μόνο στα ταξίδια αλλά και στην καθημερινότητα των πολιτών.
Το σήμα που δίνει η χώρα μας στους εν δυνάμει ξένους επισκέπτες της φέτος είναι ότι ο τουρισμός της θα είναι σε θέση να ανοίξει από τις αρχές Μαρτίου. Eστω και αν τα θερινά προγράμματα των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες φέρνουν 7 στους 10 ξένους επισκέπτες της χώρας με τους υπόλοιπους να έρχονται οδικώς, ξεκινούν στην πλειονότητά τους στα νησιά από τα τέλη Μαρτίου ή αρχές Απριλίου και μετά, το γεγονός ότι η χώρα μας δηλώνει ξανά έτοιμη, από νωρίς, για τη σεζόν του 2022 δεν παύει να δημιουργεί θετικό κλίμα στο εξωτερικό σε επίπεδο προγραμματισμού και οργάνωσης. Πολύ περισσότερο όταν σε όλη την τουριστική αλυσίδα, τους μεγάλους ξένους tour operators και τις αεροπορικές, τα δείγματα γραφής της χώρας μας στις δύο προηγούμενες τουριστικές σεζόν COVID-19 ήταν επιτυχημένα, με αποτέλεσμα και τις απρόσμενα καλές επιδόσεις στη διάρκεια του καλοκαιριού.
Ακριβώς αυτά τα θετικά δείγματα γραφής σε συνδυασμό και με τις -γενικότερα- δεδηλωμένες προθέσεις Ευρωπαίων και Αμερικανών (λιγότερο των Ασιατών) για επιστροφή φέτος στα ταξίδια οδηγούν στην αύξηση των προκρατήσεων αυτή τη στιγμή στη χώρα μας για τη θερινή σεζόν σε ποσοστό 30% σε σύγκριση με το 2019, σύμφωνα με τον υπουργό Τουρισμού Βασίλη Κικίλια, ενώ η πιο ουσιαστική κίνηση από το εξωτερικό αναμένεται με το Πάσχα των καθολικών στα μέσα Απριλίου.
«Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις αίρουν σταδιακά τους περιορισμούς και οι Ευρωπαίοι μαθαίνουν να ζουν πλέον με την πανδημία», αναφέρει σε σχετική ανάλυσή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδίων (ETC) για τις προοπτικές του ευρωπαϊκού τουρισμού το 2022, με την τουριστική κίνηση να προβλέπεται συνολικά ότι θα είναι μειωμένη κατά 20% έναντι του 2019. «Ο ευρωπαϊκός τουρισμός προσαρμόζεται στη νέα κανονικότητα», επισημαίνεται χαρακτηριστικά και υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία, υπό την προϋπόθεση πάντα ότι δεν θα υπάρξει κάποια νέα ανατροπή λόγω της πανδημίας όπως συνέβη με τη μετάλλαξη Omicron.
Πάντως, συνολικά, τα διεθνή ταξίδια δεν προβλέπεται να ανακάμψουν πλήρως πριν από το 2024, με την ETC μάλιστα να κάνει ιδιαίτερη αναφορά στη στάση των Κινέζων για Zero COVID, που θα συνεχίσει να επηρεάζει τα παγκόσμια ταξίδια και τη φετινή χρονιά λόγω των παρατεταμένων περιορισμών και των μέτρων καραντίνας, δεδομένου ότι στην Ασία είναι πιο δύσκολο να βρεθεί η ισορροπία ανάμεσα στα νέα δεδομένα που έχει δημιουργήσει η πανδημία και την επιστροφή στην κανονικότητα. Η ζήτηση από τις ευρωπαϊκές αγορές, οι οποίες, ούτως ή άλλως, είναι και οι βασικοί «τροφοδότες» του εισερχόμενου τουρισμού και για την Ελλάδα είναι ανοδική, όπως και από τους Αμερικανούς, μία ακόμη αγορά που είναι στο Top 5 για τη χώρα μας και δείχνει να προσαρμόζεται επίσης σταδιακά στη νέα κανονικότητα με το περαιτέρω άνοιγμα των ταξιδιών μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ.
Tα πρώτα δεδομένα για το 2022
- Αύξηση έως 30% στις προκρατήσεις αυτής της περιόδου σε σύγκριση με το 2019.
- Ρόδος και Κρήτη είναι ήδη στην κορυφαία πεντάδα των κρατήσεων της booking για το φετινό καλοκαίρι.
- Συνολικά 14 απευθείας πτήσεις προγραμματίζονται από ΗΠΑ το φετινό καλοκαίρι (πέραν της πτήσης της Emirates που συνεχίζεται και τον χειμώνα), με την Delta να κάνει στις 7/3 την εκκίνηση.
- TUI, DΕR Touristik και FTI κατατάσσουν την Ελλάδα στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων των Γερμανών.
- Στο 28% από το 22% του Ιανουαρίου έχουν αυξηθεί οι προκρατήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο τον Φεβρουάριο σε σχέση με το 2019.
Νωρίς η εκκίνηση από ΗΠΑ
Και πράγματι, η αμερικανική αγορά, που μάλιστα έχει και από τις υψηλότερες δαπάνες στη χώρα, παραμένει ένα σημαντικό ατού για τον ελληνικό τουρισμό φέτος, με την πρώτη απευθείας νέα πτήση από τις ΗΠΑ, στο πλαίσιο του νέου θερινού προγράμματος της Delta, να προσγειώνεται στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» από το «JFK» στις 7 Μαρτίου.
Πέραν της Emirates, που διατηρεί και στο χειμερινό της πρόγραμμα την πτήση Αθήνα – Νέα Υόρκη, από τον Απρίλιο οι απευθείας πτήσεις αυξάνονται από τις αμερικανικές εταιρείες που πετούν στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας και θα φτάσουν φέτος τις 14, από οκτώ κεντρικά αεροδρόμια των ΗΠΑ και προορισμούς όπως η Νέα Υόρκη, το Σικάγο, η Βοστόνη, η Ατλάντα και η Φιλαδέλφεια. Η Delta είναι αυτή που ξεκινά πιο νωρίς, τον Μάρτιο, και ακολουθούν αργότερα τα δρομολόγια από Ατλάντα και Βοστόνη, ενώ από τις αρχές Απριλίου γίνεται η εκκίνηση από τη United (από το Nιούαρκ της Νέας Υόρκης και την Ουάσινγκτον) και την American Airlines με την προοπτική του επταμήνου του θερινού προγράμματος έως τον Οκτώβριο και ανοικτό το ενδεχόμενο επιμήκυνσης κάποιων εβδομάδων στο τέλος της σεζόν αν υπάρχει η σχετική ζήτηση.
Στους τουρίστες από την άλλη άκρη του Ατλαντικού που ξοδεύουν πιο πολλά συγκαταλέγονται και οι Καναδοί. Από τον Καναδά επίσης οι απευθείας πτήσεις (φέτος από δύο αεροδρόμια σε Μόντρεαλ και Τορόντο) ξεκινούν στις αρχές Απριλίου από την Air Canada και θα διεξάγονται για πρώτη φορά έως τα τέλη Νοεμβρίου, καθώς τα προηγούμενα χρόνια διεξάγονταν μέχρι τον Οκτώβριο.
Τα μηνύματα από Γερμανία
Ακρως ενθαρρυντικά είναι και τα μηνύματα από τη Γερμανία, η οποία ανήκει στις ευρωπαϊκές χώρες που είναι πιο έτοιμες να άρουν αρκετά από τα μέτρα κατά της πανδημίας μέσα στον Μάρτιο, και συγκεκριμένα από τις 20/3, σύμφωνα με την πρόταση της καγκελαρίας, με ό,τι αυτό -θετικό- συνεπάγεται και για την ψυχολογία του ταξιδιωτικού κοινού. Από το Ανόβερο, ο μεγαλύτερος ταξιδιωτικός οργανισμός, αυτός της TUI, έχει θέσει ως στόχο να φέρει στην Ελλάδα φέτος διπλάσιο σε σχέση με πέρυσι και αντίστοιχο αριθμό επισκεπτών με το 2019, πέριξ των 3 εκατομμυρίων, κυρίως από τη Γερμανία, η οποία είναι η μεγαλύτερη αγορά εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας, αλλά και όχι μόνο. Ενδεικτικά η TUI Αυστρίας, με βάση τις προκρατήσεις, διαπιστώνει ότι η Ελλάδα, με προορισμούς όπως η Ρόδος, η Κως και η Κρήτη, είναι ο κορυφαίος προορισμός για οικογενειακές διακοπές το 2022 και ακολουθούν Τουρκία και Αίγυπτος. Αντίστοιχα η TUI Bελγίου κατατάσσει την Ελλάδα στη δεύτερη θέση μετά την Ισπανία ως δημοφιλέστερο προορισμό το 2022 για τους Βέλγους που είναι περισσότερο έτοιμοι για ταξίδια μετά την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών, σκοπεύοντας να ξοδέψουν περισσότερα στις φετινές καλοκαιρινές διακοπές τους σε σύγκριση με την περίοδο πριν από την πανδημία.
Την ίδια στιγμή, η DER Touristik, ο δεύτερος tour operator στη Γερμανία, ανακοίνωσε αύξηση 20%, έως 1,2 εκατομμύριο επισκέπτες από όλο το δίκτυο όπου δραστηριοποιείται, ενώ, σύμφωνα με τον κ. Κικίλια «μας ζητάει ειδικές συμφωνίες για Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο του 2022, κάτι που σημαίνει ότι η στρατηγική μας για την επέκταση του τουριστικού προϊόντος είναι ρεαλιστική». Στο ίδιο μήκος κύματος και ο έτερος tour operator από τη Γερμανία, ο FTI, σύμφωνα με τον οποίο τα ελληνικά νησιά βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της ζήτησης από τους Γερμανούς, που αναζητούν μεγαλύτερο αίσθημα ασφάλειας εν μέσω της υγειονομικής κρίσης.
Βόρεια Ευρώπη
Την ίδια στιγμή, αυξανόμενα είναι μήνα με τον μήνα τα νούμερα από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας. Από τους Βρετανούς, τον Ιανουάριο η αύξηση των προκρατήσεων έναντι του 2019 ήταν στο 22% και σταδιακά έχει ανέβει μέσα στον Φεβρουάριο στο 28%. Σύμφωνα με το υπουργείο Τουρισμού, η αύξηση των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων για το 2022 των μεγάλων ταξιδιωτικών πρακτορείων από το Ηνωμένο Βασίλειο σε δημοφιλείς ελληνικούς νησιωτικούς προορισμούς είναι ενδεικτικά στο 37% στην Κρήτη, 24% στη Ρόδο και 20% στην Κω. Η προτίμηση των Βρετανών για την Ελλάδα προκύπτει και από τη γνωστή πλατφόρμα βραχυχρόνιων μισθώσεων VRBO, που συνδέεται με την πολύ γνωστή διεθνή μηχανή αναζήτησης Expedia. Η VRBO κατατάσσει το Ιόνιο και το Νότιο Αιγαίο στο Top 10 (στην 5η και 8η θέση αντίστοιχα) με τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για τους Βρετανούς φέτος το καλοκαίρι.
Από τους κερδισμένους της σεζόν -ήδη αυτή τη στιγμή- είναι η Ελλάδα με βάση τις προκρατήσεις από τη σκανδιναβική αγορά, με τον Νορβηγό πρεσβευτή στη χώρα μας να αναφέρει ότι είμαστε ήδη στους νικητές όσον αφορά τις κρατήσεις από τη Νορβηγία για τη θερινή σεζόν του 2022, τη ίδια στιγμή που και το μεγαλύτερο ταξιδιωτικό πρακτορείο της Σουηδίας προγραμματίζει 500.000 διαθέσιμες θέσεις για την Ελλάδα.
Οι Ελληνες «πετάνε» για Ευρώπη τα τριήμερα Καθαράς Δευτέρας και 25ης Μαρτίου
Στο μέτωπο των αεροπορικών εταιρειών, τα πρώτα αισιόδοξα μηνύματα με αυξημένες κρατήσεις έρχονται από τους Ελληνες, οι οποίοι είναι και αυτοί τώρα πιο πρόθυμοι να ταξιδέψουν εντός και εκτός Ελλάδος, επεκτείνοντας τα δύο τριήμερα του Μαρτίου και κλείνοντας από τώρα τα αεροπορικά τους εισιτήρια.
Με βάση τα στοιχεία από τα συστήματα των κρατήσεων των αεροπορικών εταιρειών, πολλές από τις κρατήσεις για τα τριήμερα της Καθαράς Δευτέρας και της 25ης Μαρτίου είναι για περισσότερες ημέρες, για αναχώρηση από Πέμπτη με επιστροφή έως Τρίτη. Αγαπημένοι προορισμοί σε Γαλλία, Ισπανία και Ιταλία φιγουράρουν στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων (προφανώς λόγω και της πιο ενιαίας, ως έναν βαθμό, αντιμετώπισης των ταξιδιών εντός Ευρωπαϊκής Ενωσης εν μέσω πανδημίας), όπως και η Βιέννη και η Βουδαπέστη με ταξίδια που είχαν προγραμματιστεί τα Χριστούγεννα αλλά μετατέθηκαν λόγω της Omicron. Αυξημένες ήδη είναι και οι κρατήσεις τις ημέρες των αργιών για προορισμούς του εσωτερικού, όπως και οι αναζητήσεις για την περίοδο του καλοκαιριού.
Συνολικά, πάντως, από τις αεροπορικές με το βλέμμα και στη θερινή σεζόν αυτό που παρατηρείται για τους ελληνικούς προορισμούς είναι η μεγάλη αύξηση των αναζητήσεων για εισιτήρια που ξεπερνούν σε πολλές περιπτώσεις τα επίπεδα του 2019 την αντίστοιχη περίοδο προ πανδημίας. Παρ’ όλα αυτά, οι κρατήσεις έχουν ακόμη δρόμο μπροστά ώστε να πιάσουν τα νούμερα της αντίστοιχης περιόδου του 2019, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει με τις αντίστοιχες στα ξενοδοχεία που πάντα προηγούνται έναντι των αεροπορικών. Είναι θετική, πάντως, η τάση της αγοράς πανευρωπαϊκά ότι σταδιακά διευρύνεται το παράθυρο κρατήσεων (booking window), η περίοδος δηλαδή μέσα στην οποία γίνεται η κράτηση ενός αεροπορικού εισιτηρίου και είχε φτάσει να είναι πολύ μικρή, έχοντας ακόμη και διάρκεια κάποιων… ωρών μέσα στον κορωνοϊό, με κυρίαρχες τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής λόγω της απρόβλεπτης πορείας της πανδημίας.
Σε αυτή τη συγκυρία και με το ευρωπαϊκό κοινό να είναι πλέον σαφώς πιο εξοικειωμένο, γίνονται -έστω και πιο δειλά- περισσότερες κρατήσεις με πιο μακροπρόθεσμο προγραμματισμό. Επιπλέον, το κοινό εντός και εκτός Ελλάδας δείχνει να ανταποκρίνεται στις τονωτικές ενέσεις-προσφορές που βγάζουν κατά καιρούς οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες. Με τις προοπτικές της αγοράς να είναι σαφώς πιο ενθαρρυντικές, είναι ενδεικτικό ότι για το ερχόμενο καλοκαίρι ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας, η Aegean, με βάση και το νέο θερινό της πρόγραμμα, έχει προγραμματίσει χωρητικότητα που φτάνει και μάλιστα μπορεί να ξεπερνά οριακά, κατά τη διάρκεια της υψηλής περιόδου του καλοκαιριού, το πρόγραμμα του 2019, με την εταιρεία μάλιστα να στηρίζει και την επιμήκυνση της σεζόν μέσα στο φθινόπωρο – εφόσον φυσικά τα επιδημιολογικά δεδομένα το επιτρέψουν.
Διαβάστε ακόμη
Επίδομα ακρίβειας έως 300 ευρώ σε 1.000.000 νοικοκυριά – Τα κριτήρια επιλογής
Sotheby’s Realty: «Η Ελλάδα στις χώρες με μεγάλη αύξηση της ζήτησης για πολυτελή ακίνητα»