Τα τελευταία χρόνια, ιδίως μετά την πανδημία, η ανάγκη για εξερεύνηση και η επιθυμία να ζήσουμε την κάθε στιγμή, στο έπακρο, οδήγησαν στη δημιουργία του φαινομένου FOMO (Fear of Missing Out) – ο φόβος ότι χάνουμε τις καλύτερες στιγμές ή τα πιο ωραία… ταξίδια.
Το 2022, αυτή η τάση είχε φτάσει στο αποκορύφωμά της, με ταξιδιώτες να κλείνουν πολυτελή ταξίδια σε κορυφαίους προορισμούς, όπως το Παρίσι, Ντουμπάι και το Μπαλί. Ωστόσο, μια νέα αντίληψη έχει αρχίσει να κυριαρχεί στις ταξιδιωτικές επιλογές: το JOMO (Joy of Missing Out).
Πλέον, οι ταξιδιώτες επιλέγουν πιο ήρεμους, λιγότερο γνωστούς προορισμούς, μακριά από την πολυκοσμία και την ένταση, απολαμβάνοντας την ηρεμία και την αυθεντικότητα αυτών των απομονωμένων τοποθεσιών. Αντί να κυνηγούν την επόμενη «μεγάλη» εμπειρία, βρίσκουν ευτυχία αποφεύγοντας τα πολυσύχναστα μέρη και να απολαμβάνοντας στιγμές χαλάρωσης με αγαπημένα πρόσωπα.
Η επιθυμία για ήρεμες διακοπές
Οι αναφορές της Expedia και της Booking.com αποκαλύπτουν πως οι ταξιδιώτες προτιμούν, πλέον, πιο ήρεμους προορισμούς, αποφεύγοντας τους πολυσύχναστους τουριστικούς προορισμούς.
Σύμφωνα με την έρευνα «Unpack ’25» της Expedia, που βασίζεται σε 25.000 συμμετέχοντες από 19 χώρες, το 63% των ταξιδιωτών δηλώνει ότι είναι πιθανό να επισκεφτεί έναν προορισμό εκτός των συνηθισμένων διαδρομών στα επόμενά τους ταξίδια. Σύμφωνα με το CNBC, oι αναζητήσεις πτήσεων στην Expedia, από την 1η Σεπτεμβρίου 2023 έως τις 31 Αυγούστου 2024, δείχνουν αυξανόμενο ενδιαφέρον για προορισμούς όπως:
- Ρενς, Γαλλία
- Μπρέσια, Ιταλία
- Κοζουμέλ, Μεξικό
- Σάντα Μπάρμπαρα, Καλιφόρνια
- Γουαϊκάτο, Νέα Ζηλανδία
- Χιρόνα, Ισπανία
- Φουκουόκα, Ιαπωνία
- Άμπου Ντάμπι, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
- Κράμπι, Ταϊλάνδη
- Κάνμορ, Καναδάς
Ο Τζέιμς Μάρσαλ, αντιπρόεδρος διεθνών λογαριασμών της Expedia, δηλώνει: «Πολλοί προορισμοί έχουν αρχίσει να γίνονται υπερβολικά τουριστικοί. Οι ταξιδιώτες αναζητούν κάτι διαφορετικό, θέλουν να απομακρυνθούν και να βρουν ισάξιους προορισμούς που δεν έχουν ακόμα ανακαλυφθεί από τον μαζικό τουρισμό».
Η United Airlines ανακοίνωσε αυτόν τον μήνα ότι επεκτείνει τις διεθνείς της πτήσεις σε χώρες όπως η Σενεγάλη, η Γροιλανδία και η Μογγολία, στοχεύοντας να προσελκύσει το ενδιαφέρον για τους επόμενους «hot» προορισμούς.
Ο Πάτρικ Κουάλ, ανώτερος αντιπρόεδρος παγκόσμιου σχεδιασμού δικτύου και συμμαχιών της United, επιβεβαιώνει ότι οι έμπειροι ταξιδιώτες έχουν ήδη επισκεφτεί πολλές φορές προορισμούς όπως το Παρίσι, η Ρώμη και η Μαδρίτη. «Αναζητούν κάτι διαφορετικό», δηλώνει.
Νέοι προορισμοί, νέες ευκαιρίες
Αυτή η ανάγκη για «ήρεμα» ταξίδια δεν είναι τυχαία. Οι πιο άγνωστοι προορισμοί όχι μόνο προσφέρουν ηρεμία και χαλάρωση, αλλά είναι επίσης πιο οικονομικοί. Ο Γκρεγκ Σκούλντζ, εμπορικός διευθυντής της Expedia Group, εξηγεί πως «το κόστος των ταξιδιών έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια. Οι εναλλακτικοί προορισμοί προσφέρουν συχνά καλύτερη εμπειρία σε χαμηλότερες τιμές».
Επιπλέον, αυτοί οι προορισμοί ανταποκρίνονται στην αυξημένη ζήτηση για αυθεντικές εμπειρίες. Οι ταξιδιώτες πλέον δεν ψάχνουν μόνο τα κλασικά τουριστικά αξιοθέατα, αλλά ενδιαφέρονται να ανακαλύψουν την κουλτούρα και την τοπική ζωή ενός μέρους, μακριά από την πολυκοσμία. Η επιρροή των social media και των ταξιδιωτικών influencers παίζει επίσης καθοριστικό ρόλο στην προώθηση νέων προορισμών, καθώς όλο και περισσότεροι trendsetters ανακαλύπτουν εναλλακτικά μέρη.
«Οι trendsetters είναι συχνά αυτοί που κάνουν εκτενή έρευνα και ανακαλύπτουν εναλλακτικές, γιατί νιώθουν ότι πρέπει», αναφέρει. «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πολλαπλασιάζουν αυτή τη δυναμική».
«Αυθεντικές εμπειρίες εκτός πεπατημένης»
Η Booking.com, στην έκθεση «2025 Travel Predictions», επιβεβαιώνει αυτήν τη στροφή προς πιο αυθεντικές, λιγότερο τουριστικές εμπειρίες.
«Θα υπάρξει αυξημένη επιθυμία για αυθεντικές εμπειρίες εκτός των συνηθισμένων τουριστικών διαδρομών», αναφέρει η έκθεση «Προβλέψεις για τα Ταξίδια του 2025» της Booking.com. Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας, που περιλαμβάνει περισσότερους από 27.700 συμμετέχοντες από 33 χώρες και περιοχές, το 67% των ταξιδιωτών θέλει να επισκεφτεί προορισμούς με λιγότερο κόσμο. Η εταιρεία δημοσίευσε επίσης μια λίστα με 10 «ανερχόμενους προορισμούς» όπου παρατηρείται αυξημένο ενδιαφέρον:
- Σάνια, Κίνα
- Τεργέστη, Ιταλία
- Ζοάο Πεσόα, Βραζιλία
- Τρόμσο, Νορβηγία
- Βιλαχογιόσα, Ισπανία
- Χιούστον, ΗΠΑ
Η νέα τάση του «να χάνεις και να το απολαμβάνεις»
Το 2022 χαρακτηρίστηκε ως η χρονιά των πιο μεγαλοπρεπών ταξιδιών από την Expedia (GOAT: greatest of all trips). Όμως, η νοοτροπία των ταξιδιωτών έχει αλλάξει, με πολλούς να υιοθετούν το «JOMO» (joy of missing out) – την «ευχαρίστηση του να χάνεις κάτι».
Ο Μάρσαλ σημειώνει ότι το 62% των ερωτηθέντων δηλώνει πως τα ταξίδια «JOMO» μειώνουν το άγχος και την πίεση, ενώ σχεδόν οι μισοί θεωρούν ότι τους επιτρέπουν να συνδεθούν καλύτερα με τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Το ενδιαφέρον για ενοικίαση εξοχικών κατοικιών κοντά σε παραλίες, λίμνες ή βουνά έχει αυξηθεί, όπως και η επιθυμία για ανέσεις που δείχνουν πως οι διακοπές θα επικεντρωθούν στη χαλάρωση, από πισίνες και κήπους έως βεράντες με θέα.
«Πηγαίνεις εκεί με τους φίλους σου, με την οικογένειά σου, μακριά από τον θόρυβο και την πολυκοσμία», εξηγεί. «Και νιώθεις απόλυτα ευτυχισμένος που χάνεις όλα τα υπόλοιπα», καταλήγει.
Διαβάστε ακόμη
Ναυτιλία: Η μετάβαση σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας θα διαρκέσει πάνω από 50 χρόνια (pics)
Το μοιραίο οικονομικό λάθος που διαπράττουν οι millennials
Πλατφόρμα θα αποτιμά την αξία του ακινήτου σου
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα