Η Τουρκία είναι η μεγάλη χαμένη στην Ευρώπη από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ο οποίος πέραν της ανυπολόγιστης ανθρωπιστικής τραγωδίας δημιουργεί τριγμούς στον ευρωπαϊκό τουρισμό όσον αφορά την ανάκαμψη λόγω πανδημίας, η οποία τώρα επιβραδύνεται για μία ακόμη φορά.
Τα στοιχεία παραθέτει η τελευταία ανάλυση του Εconomist Intelligence Unit με θέμα το «Πώς θα επηρεάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία τον τουρισμό στην Ευρώπη» επισημαίνοντας ότι παράμετροι όπως οι κυρώσεις στη Ρωσία, ο υψηλός πληθωρισμός και η απώλεια των επισκεπτών από τη Ρωσία και την Ουκρανία φέτος οδηγούν στην υποβάθμιση των αρχικών εκτιμήσεων όσον αφορά τη βελτίωση του κλίματος στον ευρωπαϊκό τουρισμό για φέτος. Σημειωτέον ότι η αρχική εκτίμηση ανέφερε ότι ο ευρωπαϊκός τουρισμός θα επέστρεφε στα προ πανδημίας επίπεδα το 2023.
Το ΕΙU κάνει ιδιαίτερη αναφορά στην Τουρκία και την Πολωνία που θα υποστούν τις μεγαλύτερες απώλειες επισκεπτών από Ρωσία και Ουκρανία σε απόλυτους αριθμούς, αν και προορισμοί όπως π.χ. η Κύπρος και η Λετονία βασίζονταν ακόμη περισσότερο στους Ρώσους τουρίστες, οι οποίοι- σημειωτέον- παραδοσιακά ξοδεύουν πολλά χρήματα.
Για την Ελλάδα δε γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στη μελέτη, ωστόσο με βάση τις εκτιμήσεις εγχώριων φορέων, σε απόλυτα νούμερα, λόγω του πολέμου, είναι δεδομένη η απώλεια της ρωσικής αγοράς, η οποία όμως, από την άλλη πλευρά, αναμένεται ότι θα καλυφθεί από άλλες ευρωπαϊκές αγορές, δεδομένης και της ισχυρής ζήτησης για ελληνικούς προορισμούς φέτος το καλοκαίρι.
Σημειωτέον ότι ήδη το μερίδιο των Ρώσων στις τουριστικές αφίξεις της Ελλάδας εμφανίζεται μειωμένο τα τελευταία χρόνια: Από το 2014 και την κρίση στην Κριμαία, οι ροές από τη Ρωσία έχουν σταδιακά μειωθεί, εξαιτίας της υποτίμησης του εθνικού νομίσματος (ρούβλι) έναντι του ευρώ. Συγκεκριμένα, ενώ οι Ρώσοι τουρίστες αντιστοιχούσαν στο 7,5% των συνολικών τουριστικών αφίξεων το 2013, το συγκεκριμένο ποσοστό υποχώρησε κάτω του 2% το 2019, προ πανδημίας.
Συνολικά, ο πόλεμος θα επηρεάσει την τουριστική βιομηχανία της Ευρώπης σε τέσσερα επίπεδα:
- Απώλεια Ρώσων και Ουκρανών τουριστών
- Περιορισμοί στις αεροπορικές εταιρείες ως προς τη χρήση του εναέριου χώρου
- Υψηλότερο κόστος σε είδη πρώτης ανάγκης, σε ενέργεια, τρόφιμα και καύσιμα, αυξάνοντας παράλληλα το κόστος για την ήδη φορτωμένη με χρέη λόγω της πανδημίας αλυσίδα του τουρισμού, τις αεροπορικές εταιρείες, τα ξενοδοχεία, τις μεταφορικές, τα εστιατόρια κ.α..
- Κλονισμός της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος για τους ταξιδιώτες: Οι υψηλές τιμές θα περιορίσουν επίσης το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, καθιστώντας τις διακοπές λιγότερο προσιτές ακόμα και στο καλό σενάριο που επανέλθει γρήγορα η εμπιστοσύνη και βελτιωθούν οι συνθήκες.
Ακριβώς οι δύο τελευταίες παράμετροι είναι και αυτές για τις οποίες εκφράζουν μεγαλύτερη ανησυχία και οι εγχώριοι τουριστικοί φορείς. «Η απώλεια εμπιστοσύνης από την εισβολή μπορεί επίσης να επηρεάσει τις κρατήσεις από άλλες αγορές, αν και οι επιπτώσεις θα είναι πιο ξεκάθαρες μετά και την περίοδο του Πάσχα.
Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες αναφέρουν ότι οι κρατήσεις στην Ευρώπη από τις ΗΠΑ δείχνουν τώρα να «φρενάρουν», ενώ είχαν αυξητικές τάσεις το προηγούμενο διάστημα από τις αρχές του 2022 παρά τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που σχετίζονταν με τον Covid. Τον μεγαλύτερο αντίκτυπο δέχονται αγορές πιο κοντινές στην εμπόλεμη περιοχή και μεγάλο τμήμα της Ανατολικής Ευρώπης», όπως επισημαίνεται σχετικά.
«Δύναμη» οι Ρώσοι τουρίστες
Συνολικά πάντως για τον ευρωπαϊκό και τον διεθνή τουρισμό, η απώλεια των Ρώσων και των Ουκρανών τουριστών θα είναι παραπάνω από αισθητή ευρέως φέτος το καλοκαίρι.
Την περίοδο της κανονικότητας, πριν ακόμη η πανδημία διαταράξει τις παγκόσμιες τουριστικές ροές, η Ρωσία ήταν η 11η μεγαλύτερη δεξαμενή τουριστών για τις διεθνείς τουριστικές αγορές και η Ουκρανία η 13ο. Με βάση τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού το ΕIU εκτιμά ότι στις δύο χώρες αναλογούσαν 75 εκατομμύρια αναχωρήσεις, ή αλλιώς το 5% του συνόλου παγκοσμίως, το 2019.
Όσον αφορά τις τουριστικές δαπάνες, η συνεισφορά των Ρώσων και των Ουκρανών ήταν ακόμη πιο σημαντικές, αντιπροσωπεύοντας συνολικά 50 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ (περίπου το 8% του συνόλου διεθνώς το 2019, ενώ οι Ρώσοι, από μόνοι τους ήταν στην έβδομη θέση παγκοσμίως ως προς τους τουρίστες που ξοδεύουν τα περισσότερα.
Όσον αφορά ειδικά τις τουριστικές αγορές, σε απόλυτους αριθμούς, η Τουρκία ήταν ο πιο δημοφιλής προορισμός και για τα δύο κράτη προ πανδημίας το 2018, προσελκύοντας 6 εκατομμύρια Ρώσους και 1,4 εκατομμύρια Ουκρανούς τουρίστες (16% των συνολικών τουριστικών αφίξεων της Τουρκίας εκείνο το έτος). Μερικά εκατομμύρια Ρώσοι κατευθύνονται προς την Ασία σε τουριστικές αγορές όπως η Ταϊλάνδη και η Κίνα, και γειτονικά κράτη όπως το Καζακστάν, που μπορεί ακόμα να είναι ανοιχτά σε αυτούς.
Στους χαμένους φέτος συγκαταλέγονται επίσης η Πολωνία και η Ιταλία, δύο άλλοι δημοφιλείς προορισμοί για τους Ρώσους, ενώ ορισμένοι μικρότεροι τουριστικοί προορισμοί, με στενότερους δεσμούς με τη Ρωσία ή την Ουκρανία, θα πληγούν ακόμη περισσότερο: Το 2019 οι Ρώσοι αντιπροσώπευαν το 20%, το 29% και το 36% όλων των τουριστών που επισκέφθηκαν την Κύπρο, το Μαυροβούνιο και τη Λετονία
αντίστοιχα.
Αντίστοιχα, σε επίπεδο εσόδων, η απώλεια των Ρώσων θα γίνει αισθητή σε προορισμούς όπως το Μιλάνο, το Λονδίνο και το Παρίσι που προσελκύουν παραδοσιακά τους πλουσιότερους Ρώσους και Ουκρανούς επισκέπτες, οι οποίοι συνήθως ξοδεύουν πολλά σε ξενοδοχεία, εστιατόρια αλλά και ακριβά καταστήματα πολυτελείας.
Διαβάστε ακόμη:
Google – Twitter: Η Ρωσία επέβαλε πρόστιμο 3 εκατ. ρουβλίων για άρνηση διαγραφής περιεχομένου
Διάλειμμα στην εργασία: Τι ισχύει – Κάθε πόσες ώρες χορηγείται