Mάχη μέχρις εσχάτων για τις αεροπορικές, με τον προγραμματισμό για το καλοκαίρι του 2021 και τις οριστικές αποφάσεις των Βρυξελλών για τις χρονοθυρίδες να ‘’καίει’’ τον κλάδο με συνεχείς συσκέψεις και συζητήσεις που βρίσκονται αυτή την περίοδο σε εξέλιξη.
Σημαντικό χρονικό ορόσημο είναι στο πρώτο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου, αφού έως τότε, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, αναμένεται να έχουν ληφθεί οι αποφάσεις στις Βρυξέλλες σε σχέση με τις χρονοθυρίδες (slots) των αεροδρομίων. Πρόκειται για τον κανονισμό της Ε.Ε. που αφορά στην κατανομή του χρόνου χρήσης στους ευρωπαϊκούς αερολιμένες, σύμφωνα με τον οποίο οι αεροπορικές εταιρίες πρέπει να χρησιμοποιούν τουλάχιστον 80% των slots σε μία περίοδο, για να μην χάνουν τα δικαιώματα των χρόνων χρήσης για τον επόμενο χρόνο. Η Κομισιόν παρενέβη το Μάρτιο του 2020 και πάγωσε τον κανονισμό αυτό (το λεγόμενο slot waiver), λόγω κινδύνου κατάρρευσης των εταιρειών, οι οποίες, σε τήρηση του κανονισμού της Ε.Ε. κινδύνευαν να πετούν ακόμη και με άδεια αεροπλάνα με ό,τι αρνητικό αυτό συνεπάγεται ως προς τον οικονομικό αλλά και τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο.
Πρόσφατα, όμως, η Κομισιόν επανήλθε με πρόταση για τη σταδιακή επιστροφή του ευρωπαϊκού κανονισμού χρήσης slots από το Μάρτιο 2021 στο 50% για τη φετινή θερινή περίοδο, ενώ οι αεροπορικές προτείνουν από την πλευρά τους να παραταθεί το ‘’πάγωμα’’ του κανονισμού και για φέτος, ακολουθώντας τις προτάσεις της ΙΑΤΑ και με δεδομένη την αβεβαιότητα στην αγορά και την αδυναμία προβλεψιμότητας. Επιπλέον, όπως υποστηρίζεται από τις εταιρείες τίθεται και θέμα συμβατότητας με τα μέτρα που θα λάβουν οι χώρες εκτός ΕΕ: Ήδη το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και η Τουρκία έχουν αποφασίσει συνέχιση της αναστολής του μέτρου (συνέχιση slot waiver) ακολουθώντας τις προτάσεις της ΙΑΤΑ. Ο μη συγχρονισμός σε αυτό το θέμα μπορεί να οδηγήσει σε στρεβλώσεις αλλά και να ευνοήσει τις εταιρείες εκτός ΕΕ, εάν τα μέτρα που υιοθετηθούν προσφέρουν μεγαλύτερη ευελιξία. Σε σχετικό έγγραφό του μάλιστα προς τις Βρυξέλλες, ο κλάδος τονίζει ακριβώς το γεγονός ότι τα δεδομένα μεταβάλλονται συνεχώς. «Ολες οι αεροπορικές στην Ε.Ε. λειτουργούν επί του παρόντος με υποτυπώδη προγράμματα, ανεξάρτητα από το αν πρόκειται για μεγαλύτερα ή περιφερειακά αεροδρόμια. Παρά την κυκλοφορία των εμβολίων, η επιβατική κίνηση στην Ευρώπη προβλέπεται, σε αυτή τη φάση, ότι θα επιστρέψει μόλις στο 50% των επιπέδων του 2019 προς το τέλος του 2021», επισημαίνεται χαρακτηριστικά στις συζητήσεις των αεροπορικών με τις αρχές των Βρυξελλών.
Αγωνία για το καλοκαίρι
Η αγωνία πάντως για το καλοκαίρι του 2021 είναι έκδηλη, με δεδομένη την αβεβαιότητα που επικρατεί στον κλάδο αναφορικά με την επανεκκίνηση, την ίδια στιγμή που δημοφιλείς ελληνικοί προορισμοί προστίθενται σε περισσότερους απευθείας προορισμούς με το εξωτερικό από πολλές αεροπορικές απαντώντας στην τάση της πανδημίας για λιγότερο χρόνο στα αεροδρόμια.
Αναφορικά με τις εκτιμήσεις για το άμεσο μέλλον, την περασμένη εβδομάδα, ο πρόεδρος του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα, της Aegean κ. Ευτύχης Βασιλάκης στο πλαίσιο εκδήλωσης της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας Θράκης εξέφρασε την εκτίμηση, ότι αν και το σκηνικό παραμένει θολό, η ωρίμανση του προγράμματος εμβολιασμών μέσα στους επόμενους 3-4 μήνες θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις ώστε να αποκατασταθούν σταδιακά οι συνθήκες στο σύνολο των ευρωπαϊκών πόλεων, επηρεάζοντας θετικά και τις αερομεταφορές. Από την πλευρά της η AEGEAN έχει προγραμματίσει στο θερινό της πρόγραμμα- που αναμένεται να οριστικοποιηθεί τις επόμενες εβδομάδες- περισσότερες απευθείας συνδέσεις των ελληνικών νησιών με το εξωτερικό ακριβώς με βάση τις νέες τάσεις όσον αφορά τις προτιμήσεις του ταξιδιωτικού κοινού.
Περισσότερες συνδέσεις με το εξωτερικό προσθέτει και ο ανταγωνισμός, με προσφορές για κρατήσεις που γίνονται τώρα ακόμη κι από αεροπορικές που προ πανδημίας ήταν σπάνιες. Ενδεικτικά, η Sky Express του ομίλου Γρύλου, μετά και τις πρόσφατες επενδύσεις για την ενίσχυση του στόλου της, εντάσσει στις νέες συνδέσεις δημοφιλείς προορισμούς του εξωτερικού όπως η Λάρνακα και οι Βρυξέλλες, προσφέροντας τώρα δρομολόγια σε 39 προορισμούς σε Ελλάδα και εξωτερικό. Σε ό,τι αφορά τις τιμές, η British Airways από το Λονδίνο προσφέρει χαμηλούς ναύλους για πάνω από ένα εκατομμύριο θέσεις σε περισσότερους από 40 ευρωπαϊκούς προορισμούς, με κάτω από 40 λίρες ανά διαδρομή. Στους προορισμούς εντάσσεται και η Αθήνα για ταξίδια έως το τέλος του τρέχοντος έτους.