«Η δραστηριότητα στα αεροπορικά ταξίδια είναι και πάλι ελάχιστη. Χρειαζόμαστε, πέραν φυσικά του εμβολίου, τα πρωτόκολλα που πρέπει να είναι κοινά και ενιαία στα ταξίδια για τη σταδιακή ανάκαμψη το 2021, την επανασύνδεση με προορισμούς εκτός Ευρώπης όπως οι ΗΠΑ και η Ασία, καθώς επίσης και περισσότερα τεστ. Δεν είμαστε γιατροί για να προβλέψουμε την πορεία της πανδημίας, χρειαζόμαστε ωστόσο τη δυνατότητα για έναν στοιχειώδη σχεδιασμό».
Τάδε έφη χθες ο κ. Ευτύχης Βασιλάκης για την επανεκκίνηση στις αερομεταφορές από τη νέα χρονιά στο πλαίσιο της διαδικτυακής εκδήλωσης που διοργάνωσε η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών IATA με τίτλο «Οδηγώντας την Ελλάδα σε μία νέα αεροπορική πραγματικότητα, με τον πρόεδρο της Aegean να τονίζει ότι θα χρειαστεί πολύς χρόνος για την ανάκαμψη και η ειδοποιός διαφορά για τον κλάδο το 2021 σε σχέση με το 2020 θα πρέπει να είναι η κοινή πολιτική, με ενιαία πρωτόκολλα στα ταξίδια ώστε να επέλθει σταδιακά η ανάκαμψη. Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών, κ. Γιάννης Παράσχης ανέφερε ότι η κίνηση φέτος στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας θα είναι στο 1/3: «Το κενό στα έσοδα θα είναι μεγάλο και η πρόβλεψη, σήμερα, για το 2021 είναι ότι δε θα έχουμε πάνω από το 50% της κίνησης που είχαμε το 2019. Δεν μπορούμε να περιμένουμε για τη χειμερινή περίοδο ότι θα έχουμε τους κοινούς κανόνες στα ταξίδια, ωστόσο για την ερχόμενη άνοιξη θα πρέπει να έχει δοθεί λύση».
Η συμβολή των αερομεταφορών στην Ελλάδα
Από τα στοιχεία που ανέφεραν χθες οι επιτελείς της ΙΑΤΑ, που εκπροσωπεί περίπου 290 αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως οι οποίες πραγματοποιούν το 82% της παγκόσμιας εναέριας κυκλοφορίας, προκύπτει ότι η Ελλάδα συνολικά τα έχει καταφέρει καλύτερα σε σχέση με τους ανταγωνιστές της και άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές (Γαλλία, Πορτογαλία, Ιταλία, Γερμανία, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο). «Η στρατηγική μετά το πρώτο lockdown, με επιλεκτικά τεστ PCR με βάση τους εισερχόμενους επιβάτες αίροντας την καραντίνα, είχε ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να έχει χαμηλότερο ποσοστό πτώσης στις πωλήσεις εισιτηρίων του Ιουλίου και Αυγούστου (‑58%), σε σύγκριση με παρόμοιες τουριστικές αγορές όπως η Γαλλία (-81%) , η Ιταλία (-81%), η Ισπανία (-85%), η Πορτογαλία (-81%) και η Κύπρος (-82%)», αναφέρουν από τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών, αν και οι εκτιμήσεις για φέτος (και) για την ελληνική αγορά είναι ζοφερές:
Η IATA εκτιμά ότι το 2020 θα ταξιδέψουν πάνω από 30 εκατομμύρια λιγότεροι επιβάτες, από και προς την Ελλάδα, μία μείωση κατά μέσο όρο της τάξης του 61% σε σύγκριση με το 2019. «Αυτή η πτώση αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά την ελληνική οικονομία κατά 10 δις. ευρώ, ενώ θέτει σε κίνδυνο περισσότερες από 273.000 θέσεις εργασίας», εξ’ ού και η Ενωση καλεί την ελληνική κυβέρνηση «να υποστηρίξει τις προσπάθειες για ενιαία ταξιδιωτικά πρωτόκολλα και να προωθήσει ένα ενισχυμένο πρόγραμμα διαγνωστικών τεστ COVID-19 πριν το αεροπορικό ταξίδι, προκειμένου να διαφυλάξει τις θέσεις εργασίας στους κλάδους των Αερομεταφορών και του Τουρισμού στην Ελλάδα». Oι αερομεταφορές στην Ελλάδα παίζουν ζωτικό ρόλο, με συμβολή (πρό κρίσης) άνω του 10% στο ΑΕΠ ή αλλιώς 19,7 δισ. δολάρια με βάση τα στοιχεία της ΙΑΤΑ, στηρίζοντας συνολικά 457.000 θέσεις εργασίας. Οι επιτελείς της ΙΑΤΑ επεσήμαναν ότι, πέραν των προβλημάτων που σχετίζονται με την υγειονομική κρίση, ειδικά για τη χώρα μας, χρειάζονται κι επιπλέον διαρθρωτικές αλλαγές σε σχέση με τoν εκσυγχρονισμό του πλαισίου και το κόστος των τελών.
Με βάση τις εκτιμήσεις που αναφέρθηκαν χθες, η διεθνής αγορά δεν πρόκειται να ανακάμψει και να επανέλθει στα επίπεδα του 2019 πριν το 2023- 2024, με τα πρώτα σημάδια βελτίωσης να εμφανίζονται -δυστυχώς- από το δεύτερο εξάμηνο του 2021 και μετά. Το δεύτερο κύμα του κορωνοϊού ανέκοψε πρόωρα την επανεκκίνηση στον κλάδο, με τις κρατήσεις και τη ζήτηση να πέφτουν εκ νέου από τις αρχές του φθινοπώρου, παρά τις συνεχείς τονωτικές ενέσεις στη ζήτηση από τις αεροπορικές για μείωση στις τιμές των εισιτηρίων.
«Το πρόβλημα για την έλλειψη ζήτησης αυτή τη στιγμή δεν είναι θέμα τιμής- θα έλεγα μάλιστα ότι δεν έχει υπάρξει καλύτερη περίοδος στην αγορά, σε όρους τιμών και ευελιξίας που δίνεται στον επιβάτη για αλλαγή εισιτηρίων», σχολίασε χαρακτηριστικά ο κ. Βασιλάκης, χαρακτηρίζοντας ως ενθαρρυντικό το γεγονός ότι όπως έχει φανεί στην πράξη, «το περιβάλλον εντός των αεροσκαφών είναι ασφαλές με πολύ μικρή διασπορά όπως δείχνουν τα στοιχεία».
Στο ερώτημα τι χρειάζεται από εδώ και πέρα, «το βασικό πρόβλημα είναι τα πρωτόκολλα που θα πρέπει να καθοριστούν σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο ώστε να υπάρχει προβλεψιμότητα και σχεδιασμός από όλη την τουριστική αλυσίδα, αεροπορικές, ξενοδόχους κ.τ.λ.. Αυτή είναι η διαφορά που θα πρέπει να έχει το 2021 σε σχέση με το 2020. Η συνεργασία στον κλάδο θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη το 2021, τόσο μεταξύ των τουριστικών φορέων όσο και μεταξύ των χωρών της Ευρώπης. Δεν είμαστε γιατροί για να προβλέψουμε την πορεία της πανδημίας, χρειαζόμαστε ωστόσο τη δυνατότητα να έχουμε έναν στοιχειώδη σχεδιασμό και προβλεψιμότητα».
Ο κ. Βασιλάκης, επανέλαβε ότι θα χρειαστεί πολύς χρόνος για την ανάκαμψη. «Ωστόσο, πέραν της πανδημίας, δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε την ανάγκη για βελτίωση σε επίπεδο υποδομών και κανονιστικού περιβάλλοντος για το μέλλον κι επίσης να μην αγνοήσουμε την ανάγκη για επενδύσεις τόσο στο κομμάτι του ανθρωπίνου δυναμικού όσο και σε επιχειρησιακό επίπεδο».
«Διανύουμε και πάλι μία πολύ δύσκολη περίοδο με το δεύτερο κύμα», ανέφερε ο κ. Παράσχης. «Πηγαίνοντας πίσω στην άνοιξη, ήμασταν από τα πρώτα αεροδρόμια που υιοθετήσαμε ειδικούς όρους λειτουργίας τις πρώτες ημέρες του Μαρτίου, λόγω της πανδημίας, έχοντας συνειδητοποιήσει από νωρίς το μέγεθος της κρίσης. Χρησιμοποιήσαμε όλα τα μέτρα για τα οποία έδωσε τη δυνατότητα η ελληνική Πολιτεία, λάβαμε επιπλέον κεφάλαια για την στήριξη της δραστηριότητάς μας μειώσαμε τα λειτουργικά μας έξοδα κατά 50% σε σύγκριση με πέρυσι. Η επιστροφή στην κανονικότητα ωστόσο είναι μεγάλη πρόκληση, αν ληφθεί υπόψη ότι το 80% της διεθνούς κίνησης στο Ελ. Βενιζέλος προέρχεται από την Ευρώπη κι ένα 20% εκτός Ευρώπης».