«Ο ελεγμένος τουρίστας είναι ο τουρίστας του 2021 για την Ελλάδα». Πάνω σε αυτό το μοντέλο βαδίζουν κυβερνητικό επιτελείο και τουριστικοί φορείς με το βλέμμα στην προσεχή τουριστική σεζόν, διαμορφώνοντας τώρα τη στρατηγική για το επίσης δύσκολο 2021, μια χρονιά που έχει το πλεονέκτημα των εμβολίων και θα είναι -έστω κι αν δεν τίθενται επί του παρόντος ποσοτικοί στόχοι- «πολύ καλύτερο από το 2020», σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Από τη στιγμή που το εμβολιαστικό πρόγραμμα στις χώρες άμεσου τουριστικού ενδιαφέροντος (Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, ΗΠΑ, Γαλλία, Ισραήλ κ.λπ.) προχωρά με γρήγορους ρυθμούς και μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού θα έχει εμβολιαστεί πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού, υπάρχει η αισιοδοξία ότι θα λυθούν πολλά από τα προβλήματα που έχει επιφέρει η πανδημία στη διακίνηση τουριστών.
Για τους εμβολιασμένους επιβάτες είναι σαφές πλέον ότι οι διαδικασίες θα απλοποιηθούν, ενώ για τους μη εμβολιασμένους θα εφαρμοστούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα με τα τεστ πριν από την αναχώρηση και τα rapid tests κατά την άφιξη. Βασικό ζήτημα που απασχολεί άπαντες είναι πότε χρονικά θα ανοίξει -ουσιαστικά και με ασφάλεια- η φετινή σεζόν, κάτι που φαίνεται να είναι σε άμεση συνάρτηση και με τα προγράμματα εμβολιασμού στην Ε.Ε. Η Κομισιόν, πάντως, μέσω της προέδρου της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, επιμένει ότι με τις νέες συμφωνίες για εμβόλια έως το τέλος του καλοκαιριού θα έχει επιτευχθεί ο στόχος να εμβολιαστεί το 70% του ενήλικου πληθυσμού.
Εκτός των εμβολίων, για την Ελλάδα θα πρέπει να προσμετρηθεί στα συν -και με το δεδομένο ότι ποσοστό άνω του 65% του εισερχόμενου τουρισμού της προέρχεται από την Ε.Ε.-, ότι αυτή τη στιγμή βρίσκεται ψηλά στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων ταξιδιωτών. Ακόμη, βασικές αγορές εκτός Ε.Ε. οι οποίες παρέμειναν ουσιαστικά κλειστές πέρυσι, όπως αυτές των ΗΠΑ και της Ρωσίας, αναμένεται να ανοίξουν φέτος, με τις αεροπορικές να έχουν ήδη προσθέσει στον προγραμματισμό τους την Ελλάδα για πτήσεις τον Ιούλιο.
Κλειδί για τη νέα τουριστική σεζόν είναι, κατ’ αρχάς, το τρίπτυχο «πιστοποιητικά εμβολιασμού – μοριακά τεστ 72 ωρών πριν από την άφιξη – περισσότερα rapid tests στις εισόδους της χώρας».
Επιπλέον, βρίσκονται σε εξέλιξη ήδη οι τεχνικές συζητήσεις για διμερείς συμφωνίες με ξένες αγορές στις οποίες έχουν προχωρήσει περισσότερο οι εμβολιασμοί ώστε να ανοίξουν όσο το δυνατόν πιο νωρίς, εφόσον το επιτρέψουν και τα επιδημιολογικά δεδομένα, ενώ έχει πέσει στο τραπέζι και η προτεραιοποίηση -μέχρι το καλοκαίρι- των ανθρώπων του τουρισμού στο πρόγραμμα εμβολιασμού, πέρα φυσικά από την επικαιροποίηση των υγειονομικών κανόνων και τα προγράμματα προώθησης και προβολής της χώρας στο εξωτερικό.
Σεζόν last minute
«H πρόοδος των εμβολιασμών, η αποτελεσματική διαχείριση της πανδημίας αλλά και η καθιέρωση του πιστοποιητικού είναι βασικοί άξονες που θα καθορίσουν το άνοιγμα του τουρισμού», επισημαίνει στο «ΘΕΜΑ» ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης. «Με γνώμονα την ασφάλεια επισκεπτών, εργαζομένων και κατοίκων, αλλά και με τη σοβαρότητα που έχουμε δείξει σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας, θα πάρουμε τις αποφάσεις μας. Είναι σαφές ότι φέτος στη μεγάλη τους πλειονότητα οι κρατήσεις θα γίνουν την τελευταία στιγμή.
Μεγάλο πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών μας, που θα μπουν και αυτοί δυνατά στη μάχη φέτος, είναι το δυνατό brand που χτίσαμε – και αυτό θα είναι και η πυξίδα μας. Προσωπικά, είμαι αισιόδοξος ότι το 2021 θα είναι μια καλύτερη χρονιά που θα γίνει μάλιστα η βάση ανάκαμψης του ελληνικού τουρισμού. Η μάχη δεν θα είναι εύκολη, αλλά έχουμε αποδείξει, κράτος και ιδιωτικός τομέας, ότι είμαστε εδώ για τα δύσκολα».
Σημειωτέον ότι ο κ. Θεοχάρης την περασμένη Πέμπτη σε ραδιοφωνική του συνέντευξη στο BBC έκανε ιδιαίτερη μνεία στα οφέλη των πιστοποιητικών εμβολιασμού ανακοινώνοντας ότι η Ελλάδα είναι σε προκαταρκτικές συζητήσεις με τη Βρετανία (τη δεύτερη αγορά εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας με 3,5 εκατομμύρια τουρίστες, μετά τη Γερμανία με 4 εκατομμύρια το 2019), ώστε να βρεθούν τρόποι διευκόλυνσης των ταξιδιών το καλοκαίρι. Η λογική του πιστοποιητικού εμβολιασμού, το οποίο, ως γνωστόν, έχει προταθεί από την ελληνική κυβέρνηση κεντρικά στις Βρυξέλλες ήδη από τον Ιανουάριο, βασίζεται στη λογική ότι «δεν θέλουμε να περιορίσουμε τα ταξίδια μόνο για εκείνους που έχουν εμβολιαστεί. Επειδή, όμως, επιβάλλουμε σήμερα ότι για να ταξιδέψουμε πρέπει να έχουμε αρνητικό αποτέλεσμα, προφανώς αυτό είναι σπατάλη πόρων, εάν οι ταξιδιώτες είναι εμβολιασμένοι», σύμφωνα με τον κ. Θεοχάρη. «Η ανάγκη γι’ αυτό τον έλεγχο θα μπορούσε να περιοριστεί από το πιστοποιητικό εμβολιασμού. Για εκείνους τους ανθρώπους που έχουν επιλέξει να κάνουν το εμβόλιο, μπορεί να μη χρειάζεται “ξανά και ξανά” να κάνουν τεστ». Σε επίπεδο Ε.Ε., για τη διευρυμένη υιοθέτησή του από τα κράτη-μέλη το πιστοποιητικό εμβολιασμού προκρίνεται επί του παρόντος περισσότερο για αμιγώς ιατρικούς λόγους -και μόνο- και όχι για τα ταξίδια, με εκατέρωθεν διαφορετικές απόψεις και τη συζήτηση να παραμένει ανοιχτή.
Το θέμα με τις «πολύ προκαταρκτικές συζητήσεις», για τις οποίες έκανε λόγο ο κ. Θεοχάρης στο ραδιόφωνο του BBC Four, είχε μεγάλη δημοσιότητα στα μεγάλα βρετανικά Μέσα («Times», «Independent», «Telegraph» κ.ά.) – ένα ακόμη δείγμα για το ενδιαφέρον που υπάρχει από τους Βρετανούς για ταξίδια στη χώρα μας. Παράλληλα, επιτελείς μεγάλων παικτών της αγοράς όπως ο Γιόχαν Λούντγκρεν, διευθύνων σύμβουλος της easyJet, προέτρεψε τον Βρετανό πρωθυπουργό να κάνει μια ξεκάθαρη δήλωση για την επανέναρξη των διεθνών ταξιδιών: «Δεν λέμε ότι πρέπει να αρθούν όλοι οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί από αύριο. Λέμε ότι υπάρχει τρόπος άρσης των περιορισμών με ασφάλεια καθώς το πρόγραμμα εμβολιασμού επεκτείνεται και μειώνονται οι εισαγωγές στα νοσοκομεία».
Ταξιδιωτικοί διάδρομοι με άλλες 10 χώρες
Η βρετανική αγορά δεν είναι η μοναδική με την οποία η Ελλάδα θα επιδιώξει διμερείς συμφωνίες, απλά έχει την ιδιαιτερότητα ότι είναι πολύ μεγάλη αγορά για τη χώρα μας για την οποία μάλιστα έχουν αλλάξει και τα δεδομένα λόγω Brexit. Κατά πληροφορίες, ανάμεσα στις τρίτες χώρες, εκτός Ε.Ε., με τις οποίες η Ελλάδα έχει ήδη δρομολογήσει ή δρομολογεί τεχνικές συζητήσεις για το πώς μπορούν να ανοίξουν ασφαλείς ταξιδιωτικοί διάδρομοι είναι -πέραν του Ισραήλ για το οποίο ήδη έχουν γίνει γνωστές περισσότερες λεπτομέρειες- οι ΗΠΑ, η Ρωσία, η Ουκρανία, η Σερβία, ο Καναδάς, η Κίνα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία. Για κάποιες μάλιστα από αυτές τις αγορές, εκτός Ε.Ε., που παρέμειναν ουσιαστικά κλειστές πέρυσι, το έλλειμμα ήταν παραπάνω από αισθητό για την τουριστική σεζόν του 2020: τρανό παράδειγμα οι ΗΠΑ, που συμπεριλαμβάνονται στο top 5 των αγορών εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα και μάλιστα με γερά πορτοφόλια, όπως ήταν οι περισσότεροι από τα σχεδόν 1,2 εκατομμύρια ταξιδιώτες που ήρθαν στη χώρα μας το 2019 και άφησαν κοντά στα 1,2 δισ. ευρώ εισπράξεις. Αντίθετα, τη σεζόν του κορωνοϊού οι ταξιδιώτες από τις ΗΠΑ, με κλειστές τις πτήσεις, ήταν μόλις 104.000 με 83 εκατ. ευρώ εισπράξεις. Για τη σεζόν του 2021 ήδη η American Airlines έχει ξεκινήσει τις κρατήσεις εισιτηρίων για Ελλάδα στα απευθείας δρομολόγια από Νέα Υόρκη, που ξεκινούν από αρχές Ιουνίου έως και τον Οκτώβριο, αν και μένει να φανεί αν θα έχει πωλήσεις.
Αντίστοιχα, από το Ισραήλ, που πέρυσι ήταν ανοιχτό-κλειστό (άνοιξε αργά και με περιορισμούς), το σύνολο των ταξιδιωτών στη χώρα μας, υπό κανονικές συνθήκες, υπολογίζεται κοντά στις 700.000. Επίσης, από τη Ρωσία, με μόλις 25.000 ταξιδιώτες το 2020, η ταξιδιωτική κίνηση το 2019 άγγιξε τις 600.000. «Ακριβώς το γεγονός ότι φέτος πρόκειται να ανοίξουν και αγορές που παρέμειναν ουσιαστικά κλειστές πέρυσι αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας για μια πολύ καλύτερη χρονιά», επισημαίνουν στο «ΘΕΜΑ» κορυφαίες κυβερνητικές πηγές.
Το μέτωπο των ξενοδόχων
Από την πλευρά τους οι ξενοδόχοι αναφέρουν ότι πρώτος στόχος για το άνοιγμα της φετινής σεζόν, αρχής γενομένης από τον εσωτερικό τουρισμό, είναι από τις αρχές Μαΐου και εν συνεχεία τον Ιούνιο. Ωστόσο, «κρατήσεις για το καλοκαίρι, πλην των περσινών που έχουν μεταφερθεί μέσω των vouchers για το 2021, ουσιαστικά δεν υπάρχουν -είναι από ελάχιστες έως μηδαμινές-, γιατί όλοι περιμένουν τα επιδημιολογικά δεδομένα. Φέτος είναι γεγονός ότι η σεζόν θα κριθεί την τελευταία στιγμή. Το πραγματικό διαβατήριο της Ελλάδας στον σκληρό ανταγωνισμό για την προσεχή σεζόν είναι να διατηρήσουμε τον πράσινο χάρτη στον επιδημιολογικό χάρτη της χώρας», επισημαίνει στο «ΘΕΜΑ» ο κ. Γρηγόρης Τάσιος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων. «Πρώτα απ’ όλα, χρειάζεται όλοι στη χώρα να είναι ασφαλείς και υγιείς. Θέλουμε να κερδίσουμε περισσότερους μήνες στη σεζόν και εάν καταφέρουμε να ανοίξουμε τηρώντας με ευλάβεια όλα τα πρωτόκολλα στις αρχές Ιουνίου, τότε ο στόχος μας θα είναι να πετύχουμε το 50% του τζίρου του 2019, ωστόσο αυτή τη στιγμή είμαστε ακόμα μακριά». Σε σχέση με την περσινή σεζόν, όπου υπολογίζεται ότι τελικά άνοιξε περίπου το 60% των ξενοδοχείων της χώρας, ο ίδιος εκτιμά ότι «φέτος θα ανοίξουν όλοι γιατί δεν υπάρχουν τα περιθώρια να μείνουν και δεύτερη χρονιά κλειστοί – θα είναι καταστροφικό».
Οι τουριστικοί φορείς θέτουν και το θέμα της προτεραιοποίησης των ανθρώπων του τουρισμού στο πρόγραμμα εμβολιασμού, με τον κ. Τάσιο να κάνει λόγο για περίπου 210.000 ξενοδοχοϋπαλλήλους στην πλήρη λειτουργία των ξενοδοχείων: «Θέλουμε τον έγκαιρο εμβολιασμό των εργαζομένων κατά προτεραιότητα για να προασπίσουμε την υγεία. Να ξεκαθαρίσω, ωστόσο, ότι το εμβόλιο δεν είναι υποχρεωτικό, αλλά πρέπει οι εργαζόμενοι που δεν θα εμβολιαστούν να επιδείξουν ατομική ευθύνη στην καθημερινότητά τους, ώστε όλη η αλυσίδα λειτουργίας ενός ξενοδοχείου να είναι ασφαλής».
Ενα από τα ζητήματα που απασχολεί συνολικά τον κλάδο, με δεδομένη και την εμπειρία της περσινής χρονιάς, είναι και τι μέλλει γενέσθαι με όσους εισέρχονται στη χώρα οδικώς, τουρίστες και μη, ειδικά από τη στιγμή που με βάση τα νούμερα του 2019 πρόκειται για περίπου 9 εκατομμύρια. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «στο αεροπορικό ταξίδι οι έλεγχοι είναι πιο σφιχτοί», εξ ου και αυτό που έχει πέσει στο τραπέζι ως πρόταση είναι στις κατά τόπους εισόδους της χώρας για τους εισερχόμενους από τα οδικά σύνορα να γίνονται rapid tests σε όλους και όχι δειγματοληπτικά. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η Ενωση Ξενοδόχων Χαλκιδικής προτίθεται να αναλάβει και φέτος, όπως και πέρυσι τον Αύγουστο, την πρωτοβουλία για κάλυψη του 50% του κόστους του τεστ ανίχνευσης κορωνοϊού που απαιτείται να κάνουν οι τουρίστες οι οποίοι περνούν τα σύνορα της χώρας με προορισμό τη Χαλκιδική.
Οι τουριστικοί φορείς θέτουν και το θέμα της προτεραιοποίησης των ανθρώπων του τουρισμού στο πρόγραμμα εμβολιασμού, με τον κ. Τάσιο να κάνει λόγο για περίπου 210.000 ξενοδοχοϋπαλλήλους στην πλήρη λειτουργία των ξενοδοχείων: «Θέλουμε τον έγκαιρο εμβολιασμό των εργαζομένων κατά προτεραιότητα για να προασπίσουμε την υγεία. Να ξεκαθαρίσω, ωστόσο, ότι το εμβόλιο δεν είναι υποχρεωτικό, αλλά πρέπει οι εργαζόμενοι που δεν θα εμβολιαστούν να επιδείξουν ατομική ευθύνη στην καθημερινότητά τους, ώστε όλη η αλυσίδα λειτουργίας ενός ξενοδοχείου να είναι ασφαλής».
Ενα από τα ζητήματα που απασχολεί συνολικά τον κλάδο, με δεδομένη και την εμπειρία της περσινής χρονιάς, είναι και τι μέλλει γενέσθαι με όσους εισέρχονται στη χώρα οδικώς, τουρίστες και μη, ειδικά από τη στιγμή που με βάση τα νούμερα του 2019 πρόκειται για περίπου 9 εκατομμύρια. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «στο αεροπορικό ταξίδι οι έλεγχοι είναι πιο σφιχτοί», εξ ου και αυτό που έχει πέσει στο τραπέζι ως πρόταση είναι στις κατά τόπους εισόδους της χώρας για τους εισερχόμενους από τα οδικά σύνορα να γίνονται rapid tests σε όλους και όχι δειγματοληπτικά. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η Ενωση Ξενοδόχων Χαλκιδικής προτίθεται να αναλάβει και φέτος, όπως και πέρυσι τον Αύγουστο, την πρωτοβουλία για κάλυψη του 50% του κόστους του τεστ ανίχνευσης κορωνοϊού που απαιτείται να κάνουν οι τουρίστες οι οποίοι περνούν τα σύνορα της χώρας με προορισμό τη Χαλκιδική.
Ανά αγορά, στο top 5 των Βρετανών πελατών της TUI την πρώτη θέση έχει το Νταλαμάν στα τουρκικά παράλια και ακολουθούν η Κύπρος, η Αττάλεια, η Τενερίφη και η Ρόδος. Η Κρήτη σκαρφαλώνει για πρώτη φορά στην πρώτη θέση των προτιμήσεων των Γερμανών μεταξύ των ευρωπαϊκών προορισμών του ομίλου για τη δύσκολη θερινή σεζόν του 2021, ενώ στο top 5 βρίσκονται δύο ακόμη ελληνικά νησιά, η Ρόδος και η Κως. Ειδικά όμως για τους Γερμανούς, για πρώτη φορά στα χρονικά, η Μαγιόρκα χάνει φέτος την πρωτιά ως ο πιο δημοφιλής ταξιδιωτικός προορισμός, ενώ 5α στη σειρά έρχονται τα τουρκικά παράλια. Επίσης, η χώρα μας φέτος, όπως και πέρυσι, είναι για τους Αυστριακούς ο πιο δημοφιλής προορισμός, με βάση τις πρώτες κρατήσεις από το πρόγραμμα της TUI Αυστρίας. Σημειωτέον ότι τα τελευταία χρόνια πάνω από μισό εκατομμύριο Αυστριακοί επισκέπτονται κάθε χρόνο την Ελλάδα.
Οπως και την προηγούμενη χρονιά, για τους πελάτες της TUI τα ελληνικά νησιά είναι ο Νο 1 προορισμός για τους Φινλανδούς, τους Δανούς, τους Noρβηγούς και τους Σουηδούς και ακολουθούν η Μαγιόρκα, η Αττάλεια και η Κύπρος. Βέλγοι και Ολλανδοί πελάτες βάζουν πρώτα τα τουρκικά παράλια, ενώ πολύ δημοφιλείς προορισμοί είναι επίσης η Κρήτη, η Ρόδος, η Μαγιόρκα και η Τενερίφη. Οι Γάλλοι, αν και πολλοί θα προτιμήσουν φέτος το staycation, αλλιώς διακοπές στη χώρα τους, ψηφίζουν Σικελία ως τον προτιμώμενο προορισμό για φέτος και ακολουθουν Ελλάδα και Ισπανία. Οι επιτελείς του μεγαλύτερου ταξιδιωτικού οργανισμού της Ευρώπης εκτιμούν ότι η χώρα μας «ξεκινά τη νέα σεζόν με την… ουρά του περασμένου καλοκαιριού, δεδομένου ότι οι ελληνικοί προορισμοί ήταν πρώτοι σε προτιμήσεις στο κοινό της TUI Γερμανίας και την περσινή πολύ δύσκολη σεζόν, λόγω των χαμηλότερων αριθμών κρουσμάτων, της αυστηρής τήρησης των υγειονομικών πρωτοκόλλων, αλλά και των πολλαπλών επιλογών για τους ταξιδιώτες», σύμφωνα με τον κ. Μάρεκ Αντριτζακ, διευθύνοντα σύμβουλο της TUI Γερμανίας.
«Η επιθυμία για ταξίδια φέτος, μέσα στο καλοκαίρι, είναι μεγάλη από τους Ευρωπαίους και εκτιμάμε ότι, όσο αυξάνονται οι εμβολιασμοί σε ολόκληρη την Ευρώπη, αυξάνεται και η εμπιστοσύνη του κοινού ότι τα ταξίδια θα είναι και πάλι σύντομα εφικτά. Αυτό που βλέπουμε φέτος είναι η αυξανόμενη ζήτηση για υψηλότερης κατηγορίας ξενοδοχεία και αναβαθμίσεις δωματίων, δείγμα ότι ο καθένας θέλει να προσφέρει κάτι περισσότερο στον εαυτό του για τις καλοκαιρινές του διακοπές», αναφέρουν οι επιτελείς τoυ μεγαλύτερου ταξιδιωτικού οργανισμού για τη σεζόν του 2021.
Τους εμβολιασμούς και τη ζήτηση στην αγορά επιχειρεί να συγκεράσει και ο Νο 2 tour operator του Ηνωμένου Βασιλείου, ο οποίος έστω κι αν μεταθέτει προς τα πίσω την έναρξη του θερινού του προγράμματος για την Ελλάδα και για άλλες ευρωπαϊκές αγορές, εν μέσω lockdown και αβεβαιότητας για την επανεκκίνηση των ταξιδιών στην Ευρώπη, μεταθέτει επίσης προς τα πίσω, προς Οκτώβριο – Νοέμβριο, και τη λήξη του, σημάδι για την επιμήκυνση της σεζόν. Για φέτος ο ταξιδιωτικός οργανισμός με τα brands jet2 και jet2holidays προσθέτει επιπλέον για τη χώρα μας νέες απευθείας πτήσεις και πακέτα διακοπών από πιο περιφερειακά βρετανικά αεροδρόμια σε ελληνικά νησιά πιο παραδοσιακά για τον όμιλο, όπως η Ζάκυνθος, η Ρόδος και η Κρήτη, αλλά και σε νέα όπως η Κεφαλονιά, η Σαντορίνη και η Σκιάθος, διαβλέποντας αυξημένη ζήτηση για Ελλάδα. Οι απευθείας πτήσεις προς ελληνικά νησιά από ευρωπαϊκούς προορισμούς είναι και η μεγάλη τάση από τις αεροπορικές για φέτος στη χώρα μας, τάση που ξεκίνησε από πέρυσι και αναμένεται να διατηρηθεί και για τη φετινή τουριστική χρονιά, με το σκεπτικό ότι οι ταξιδιώτες παραμένουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα στον τουριστικό προορισμό που επιλέγουν στη χώρα μας για τις διακοπές τους, χωρίς τους συχνούς συνδυασμούς δύο-τριών προορισμών, αποφεύγοντας και τις μεγάλες παραμονές σε αεροδρόμια και τους ενδιάμεσους σταθμούς.
Από τους εγχώριους παίκτες η Αegean σύρει πρώτη τον χορό με ουκ ολίγες απευθείας πτήσεις στο δίκτυο εξωτερικού με περιφερειακά αεροδρόμια, ενώ νέες απευθείας πτήσεις από περιφερειακά αεροδρόμια προσθέτει φέτος και η SkyExpress. Στο ίδιο μοντέλο κινούνται η lowcost αεροπορική Ryanair, η easyJet, η British Airways, η Austrian Airlines, η Lot Airlines κ.ά.
Διαβάστε ακόμη:
Ανοίγει το λιανεμπόριο με εκπτώσεις, click away και νέο SMS
ΑΑΔΕ: Σε ποιους θα κάνει ελέγχους για να προλάβει παραγραφή των υποθέσεων
Πύργοι στο Ελληνικό: Οι συνήθεις… ύποπτοι ενδιαφερόμενοι, οι νεοεισερχόμενοι και το χρονοδιάγραμμα