«Κρατήσεις ουσιαστικά δεν υπάρχουν και ό,τι υπάρχει αυτή την στιγμή για τους επόμενους μήνες δεν είναι καθόλου δεδομένο, από την στιγμή που δεν έχουν δοθεί προκαταβολές, ενώ ισχύει η ευέλικτη πολιτική ακύρωσης».
Η δήλωση του Ευγένιου Βασιλικού, γενικού γραμματέα της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑ-ΑΑ) κατά τη χθεσινή διαδικτυακή παρουσίαση της 16ης ετήσιας έρευνας της Ενωσης σε συνεργασία με τη εταιρεία συμβούλων GBR Consulting “Περί Ικανοποίησης Επισκεπτών & Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής 2020” αποτυπώνει την εικόνα σε σχέση με τη ζήτηση όπως αυτή διαμορφώνεται τώρα για τον τουρισμό της ελληνικής πρωτεύουσας. Μάλιστα, όπως προκύπτει αυτή την περίοδο είναι ελάχιστα τα ξενοδοχεία στην Αττική που παραμένουν ανοικτά κι αυτά κυρίως με Ελληνες πελάτες στη συντριπτική τους πλειοψηφία που μπορεί να έρχονται στην Αθήνα για συγκεκριμένους π.χ. ιατρικούς λόγους.
Ποια είναι τα νούμερα του Ιανουαρίου; Με βάση τα στοιχεία από την GBR Consulting θεωρητικά, ποσοστό 55% των δωματίων βρίσκεται σε λειτουργία, με πληρότητα μόλις 11% επί των ανοικτών ξενοδοχείων, ενώ το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) για τους ξενοδόχους είναι μόλις στα 8 ευρώ, από τα 42 ευρώ που ήταν πέρυσι, πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας στη χώρα.
«Η σεζόν φέτος θα κριθεί την τελευταία στιγμή κι επί του παρόντος δεν είμαστε σε θέση να κάνουμε προβλέψεις πολύ περισσότερο από την στιγμή που είμαστε σε περίοδο lockdown κι αυτός είναι ένας ακόμη ανασταλτικός παράγοντας. Σε σχέση με τα πιστοποιητικά εμβολιασμού, για τα οποία γίνεται πολύς λόγος τις τελευταίες ημέρες εκτιμάμε πράγματι ότι θα βοηθήσουν πολύ στην πρόθεση για ταξίδι, τον προγραμματισμό και την ασφάλεια, ώστε να ξεπεραστούν και να απλοποιηθούν ζητήματα που είναι εύλογο να υπάρχουν λόγω της πανδημίας», ανέφερε στο πλαίσιο της παρουσίασης και η πρόεδρος της Ενωσης, Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς. Η ίδια ανέφερε ως θετικό το γεγονός ότι με βάση την έρευνα η οποία διενεργήθηκε στα εν λειτουργία ξενοδοχεία- μέλη ΕΞΑΑΑ από τον Αύγουστο έως και τον Οκτώβριο 2020 στους -λίγους- επισκέπτες της πόλης ότι «Ελληνες και ξένοι επισκέπτες αισθάνθηκαν ασφαλείς τόσο στα ξενοδοχεία όσο και στις βόλτες τους στην πόλη και είναι σημαντικό το γεγονός ότι δεν είχαν την αίσθηση ότι κάνουν διακοπές σε… περιβάλλον νοσοκομείου, επομένως η εμπειρία τους ήταν θετική. Οι περισσότεροι επισκέπτες, 97% δήλωσαν μάλιστα, ότι έμειναν ικανοποιημένοι και θα έρχονταν ξανά στην Αθήνα».
Η έρευνα της ΕΞΑ-ΑΑ και της GBRConsulting, πάντως δίνει και το μέγεθος της κατάρρευσης για την αθηναϊκή ξενοδοχεία εν καιρώ πανδημίας, με τις απώλειες εσόδων να υπολογίζονται στα πέριξ των 700 εκατ. ευρώ για την περυσινή χρονιά. Τίθεται κρίσιμο θέμα επιβίωσης των ξενοδοχείων. «Η Πολιτεία στηρίζει στο μέτρο που μπορεί επιχειρήσεις και εργαζομένους στον τουρισμό, ωστόσο η Αθήνα θα χρειαστεί τη μετά Covid 19 περίοδο να επανατοποθετηθεί στην αγορά. Τα φαινόμενα που παρατηρούνται σε ό,τι αφορά τις απώλειες πιστεύουμε δυστυχώς ότι θα έχουν διάρκεια και σοβαρές οικονομικές συνέπειες. Είναι αναγκαίο να συστρατευθούμε εγκαίρως».
Σημειωτέον ότι στην παρουσίαση χθες το ‘’παρών’’ έδωσε και ο γενικός γραμματέας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού κ. Δημήτρης Φραγκάκης ο οποίος ανέφερε ότι «η Αττική έχει υποστεί μεγάλη ζημιά, δυσανάλογη σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας με βασικό λόγο, το ότι είναι ένας προορισμός 12μηνος. Ο πρώτος πυλώνας των πρωτοβουλιών για την Αττική είναι η συνεργασία όλων των φορέων, ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, με την Περιφέρεια, το δήμο Αθηναίων και το This is Athens με το οποίο θα υπογράψουμε μνημόνιο συνεργασίας ώστε να προβάλλουμε καλύτερα το τουριστικό προϊόν της Αττικής. Στο πλαίσιο του προγράμματος προβολής της χώρας, οι επιμέρους καμπάνιες που σχεδιάζονται από τον ΕΟΤ για το yachting, την ευεξία, τον τουρισμό πολυτελείας και τη γαστρονομία συνδυάζουν και το τουριστικό προϊόν της Αττικής».
Η ζήτηση εν μέσω πανδημίας
Η τόνωση της ζήτησης είναι τη δεδομένη στιγμή εκ των ων ουκ άνευ, αφού εν μέσω πανδημίας και παρά την υψηλή ικανοποίηση των τουριστών και την ασφάλεια που ένιωσαν από την εμπειρία τους στην ελληνική πρωτεύουσα, η τουριστική ζήτηση για τον προορισμό παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα, όπως προέκυψε από την έρευνα. Ενδεικτικά, σύμφωνα με την έρευνα, μετά το lockdown την περίοδο Ιούλιο – Οκτώβριο η ζήτηση αυξήθηκε, αλλά οι διεθνείς αφίξεις κατοίκων του εξωτερικού στο αεροδρόμιο της Αθήνας κυμάνθηκαν στο 35% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Το Νοέμβριο του 2020, η ζήτηση κατέρρευσε ξανά με νέα μέτρα που λήφθηκαν στην Ελλάδα και τις κύριες αγορές της. Οι Αμερικανοί, που αποτελούν μακράν τη πιο σημαντική αγορά για την Αθήνα, δεν είχαν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν στην Ευρώπη από τον Μάρτιο 2020.
Ένας σημαντικός αριθμός ξενοδόχων αποφάσισε να κρατήσει κλειστή τη μονάδα του για όλον τον χρόνο παρά τη δυνατότητα ανοίγματος την 1η Ιούνιου, λόγω της χαμηλής ζήτησης. Τον Σεπτέμβριο καταγράφηκε το υψηλότερο επίπεδο δωματίων σε λειτουργία που ήταν 78%. Τον Δεκέμβριο μόνο το 56% των αθηναϊκών δωματίων ήταν διαθέσιμα.
Συνολικά το 2020 ήταν καταστροφικό έτος για τον ξενοδοχειακό τομέα. Λαμβάνοντας υπόψη τα ξενοδοχεία που δεν ήταν σε λειτουργία λόγω του Covid-19 (μέθοδος TRI – Total Room Inventory), η πληρότητα το 2020 ήταν μόλις 19,7%. Σε σχέση με άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, τα επίπεδα πληρότητας σε Βαρκελώνη και Ρώμη, ήταν ακόμη χαμηλότερα από αυτά της Αθήνας με βάση τη μέθοδο TRI με 17% και 15% αντίστοιχα, ενώ η Μαδρίτη έφτασε σε παρόμοιο επίπεδο με την Αθήνα. Από τις πόλεις της Μεσογείου μόνο η Κωνσταντινούπολη παρουσίασε σχετικά καλύτερη απόδοση, αλλά με πληρότητα μόλις 30%.
Διαβάστε ακόμη:
Στα 4 δισ. ευρώ τα δάνεια σε moratorium – Οι 5 κατηγορίες δανειοληπτών
Tesla: Κάτω από την τιμή που είχε όταν εισήλθε στον S&P 500 η μετοχή της