Χέρι -χέρι βαδίζουν η Ελλάδα με την Τουρκία ως προς την ανάκαμψη του τουρισμού το 2023 καταγράφοντας υψηλές πτήσεις κι αποτελώντας τις δύο μοναδικές αγορές στο ευρωπαϊκό τοπ 10 που σημειώνουν αύξηση– λίγο κάτω του 10%- όσον αφορά την αεροπορική τους κίνηση σε σύγκριση με το 2019.
Με βάση τα νούμερα από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας Eurocontrol, στην Ελλάδα ο αριθμός των πτήσεων κατά μέσο όρο την προηγούμενη χρονιά ήταν ανά ημέρα στις 1.374, νούμερο αυξημένο κατά 9% σε σχέση με το 2019 και κατά 8% έναντι του 2022 που ήταν επίσης μία καλή χρονιά για την αεροπορική κίνηση στη χώρα μας. Η Ελλάδα σημειώνει τη μεγαλύτερη άνοδο και ακολουθεί με +8% έναντι του 2019 η Τουρκία, όπου όμως ο μέσος αριθμός των πτήσεων ανά ημέρα είναι υπερδιπλάσιος, ξεπερνώντας πέρυσι τις 3.000– για την ακρίβεια στις 3.026. Από τις υπόλοιπες αγορές, μόνο η Ισπανία ανέκαμψε και αυτή πλήρως σε σχέση με το 2019 «πιάνοντας» ακριβώς τις ίδιες επιδόσεις εκείνης της χρονιάς, με έναν συνολικό αριθμό πτήσεων στις 4,616 ανά ημέρα, με μηδενική άνοδο (+9% έναντι του 2022).
Όπως επισημαίνει η έκθεση του Eurocontrol και στις τρείς περιπτώσεις, δηλαδή σε Ελλάδα, Τουρκία και Ισπανία, κινητήριος δύναμη ήταν ο τουρισμός με τη χώρα μας άλλωστε, με βάση και τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, να καταγράφει ήδη ταξιδιωτικές εισπράξεις στο 11μηνο του 2023 πάνω από 20 δισ. ευρώ από 17,43 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022 (+15,4%) και 17,88 δισ. ευρώ το 2019. Ειδικά για την περίπτωση της Τουρκίας, η οποία σημείωσε και τη μεγαλύτερη άνοδο (+16%) του τοπ 10 σε σχέση με το 2022, η μεγάλη αύξηση αποδίδεται στη δυναμική των ροών προς τα Νοτιοανατολικά λόγω του τουρισμού, της συνεχιζόμενης ανάπτυξης του αεροδρoμίου της Κωνσταντινούπολης αλλά και τη μετατόπιση ορισμένων ρωσικών πτήσεων μέσω της Τουρκίας.
Πανευρωπαϊκά, το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν η χώρα που κατέγραψε τον υψηλότερο μέσο αριθμό ημερήσιων πτήσεων το 2023- 5.290 πτήσεις ανά ημέρα– σημειώνοντας μεν αύξηση 13% σε σχέση με το 2022, πτώση όμως έναντι του 2019 κατά 10%. Μετά την Ισπανία στη δεύτερη θέση, ακολουθεί τρίτη η Γερμανία με 4.532 πτήσεις/ ημέρα, στο +7% έναντι του 2022, με πτώση ωστόσο κατά 20% από το 2019, με δεδομένη και τη μεγάλη υστέρηση όσον αφορά την ανάκαμψη του δικτύου εσωτερικού, που είναι στο 63% των επιπέδων του 2019 λόγω της στροφής στις σιδηροδρομικές μετακινήσεις και της μείωσης στα αεροπορικά επαγγελματικά ταξίδια αεροπορικώς
Ως προς τα υπόλοιπα επτά κράτη και δή τις μεγάλες αγορές, η Γαλλία, με 3.999 πτήσεις ανά ημέρα είναι στο -7% σε σχέση με την προ-πανδημική περίοδο και η Ιταλία στο -3% με 3.500 πτήσεις την ημέρα.
Συνοπτικά ως προς τους αριθμούς των ευρωπαϊκών αεροδρομίων την περασμένη χρονιά, με βάση τα στοιχεία του Eurocontrol:
-Συνολικά, το 2023 καταγράφηκαν 10,2 εκατομμύρια ευρωπαϊκές πτήσεις σε 38 χώρες, +10% σε σύγκριση με το 2022 ή στο 92% του 2019 με το μέσο ημερήσιο αριθμό να διαμορφώνεται στις 27.841.
-Τα 1,19 δισ. αθροίζουν οι επιβάτες στα 40 κορυφαία αεροδρόμια της Ευρώπης (Ιανουάριος-Νοέμβριος), 21% περισσότεροι από το 2022.
-Την ημέρα αιχμής του έτους, στις 7 Ιουλίου καταγράφηκαν 34.367 πτήσεις
-Στο +12% ήταν περισσότερες οι εκπομπές CO2 από το 2022 (Ιανουάριος-Νοέμβριος), με 9 εκατ. τόνους περισσότερους.
-Ως προς τη μέση ακρίβεια στις αφίξεις των προγραμματισμένων πτήσεων ήταν στο 71% (71,3% το 2022).
-Κατά 20% ήταν χαμηλότερες οι τιμές καυσίμων σε σχέση με το 2022.
-Κατά 20% υψηλότερες ήταν οι χρεώσεις δρομολογίων σε σχέση με το 2022.
Οι αεροπορικές
Οσον αφορά τις αεροπορικές εταιρείες, η AEGEAN, με 332 πτήσεις κατά μέσο όρο την ημέρα, βρίσκεται στην 18η θέση στο τοπ 30 των εταιρειών ως προς τον αριθμό των ημερήσιων πτήσεων.
Πιο ψηλά, στην 8η θέση είναι ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας ως προς την ανάπτυξη σε σύγκριση με το 2022, στο +18%, εκεί όπου πρώτη είναι η ITA Airways με +27%.
Πανευρωπαϊκά σε σχέση με τον αριθμό των πτήσεων, η Ryanair βρίσκεται στην πρώτη θέση ξανά με 2.813 πτήσεις/ ημέρα και ακολουθεί η easyJet με 1.477 και η Turkish Airlines με 1.443.
Οι 10 κορυφαίοι αερομεταφορείς του 2023 είναι οι ίδιοι με το 2022 με μόνες αλλαγές τη Wizz Air που βρέθηκε μπροστά από την KLM στην 6η θέση θέση, και η SAS στην 9η, οδηγώντας τη Vueling στη 10η. Για τους 30 κορυφαίους του 2023, υπάρχει μόνο μία αλλαγή σε σχέση με το 2022 – η Emirates καταλαμβάνει τώρα την 29η θέση αντί της Volotea, η οποία τώρα έπεσε στην 31η θέση.
Διαβάστε ακόμη
Μετωπική σύγκρουση για τα τιμολόγια ρεύματος – Προς διεύρυνση η «χρωματική παλέτα»
ΗΠΑ: Για αυτόν τον λόγο οι μέλισσες παράγουν λιγότερο μέλι
Πλειστηριασμοί: Η ανατροπή για την Alfa Wood Πίνδος και το «απομεινάρι» της Θεμελιοδομής (pics)