search icon

Τουρισμός

Κικίλιας στο «ΘΕΜΑ»: Το 2023 ο τουρισμός θα είναι καλύτερος και από το 2022

Ο υπουργός Τουρισμού μιλά για τη «βαριά βιομηχανία» της οικονομίας, το κύμα των επενδύσεων στον κλάδο, την επιμήκυνση της σεζόν που έχει ήδη επιτευχθεί και τον νέο στόχο να καταστεί η χώρα προορισμός για 12 μήνες τον χρόνο

«Ολα τα στοιχεία που έχουμε από τις προκρατήσεις, τις διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις και την κρουαζιέρα, συνηγορούν στο ότι τουριστικά το 2023 θα είναι καλύτερο ακόμη και από το 2022».

Αυτό δηλώνει στη συνέντευξή του στο «ΘΕΜΑ» ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας, επισημαίνοντας παράλληλα εν όψει της εκλογικής διαδικασίας και της υποψηφιότητάς του στην Α’ Αθήνας ότι «σ’ αυτές τις εκλογές κάθε ψηφοφόρος θα πρέπει να απαντήσει σε ένα απλό καθαρό δίλημμα: Ποιοι μπορούν να πάνε αυτή τη χώρα και την κοινωνία της -που δοκιμάστηκε πολύ σκληρά για δέκα και πλέον χρόνια- μπροστά. Εχουν να συγκρίνουν πεπραγμένα, πρωθυπουργούς και πολιτικούς δύο κυβερνήσεων. Νομίζω ότι θα απαντήσουν σωστά με γνώμονα το συμφέρον της πατρίδας.

Σε προσωπικό επίπεδο, από την εποχή του Δήμου Αθηναίων έως τώρα βρίσκομαι στην πρώτη γραμμή της μάχης με τους συμπολίτες μου. Γεννήθηκα, ζω, δουλεύω, βγαίνω τα βράδια στην Αθήνα, περπατάω στις ίδιες γειτονιές. Ξέρω τον κόσμο καλά, τα προβλήματα και τις αγωνίες του και αντίστροφα με ξέρει και εκείνος. Υπάρχει αυτή η αδιαμεσολάβητη σχέση μαζί τους, και αυτό είναι ό,τι πιο πολύτιμο έχω».

Ο κ. Κικίλιας μιλάει στο «ΘΕΜΑ» για την πορεία του τουρισμού φέτος, τις επιμέρους αβεβαιότητες και τους κινδύνους, τη συνέχεια που θα πρέπει να δώσει η επόμενη κυβέρνηση, το επενδυτικό κύμα στον κλάδο, αφού 8 στις 10 επενδύσεις που γίνονται στη χώρα είναι τουριστικές, τις πιο ευχάριστες αλλά και πιο δυσάρεστες στιγμές στη διάρκεια της θητείας του ως υπουργού.

-Πώς διαμορφώνεται η κίνηση για το Πάσχα και ποια είναι τα πρώτα μηνύματα της φετινής τουριστικής σεζόν; Τι θεωρείτε ότι διαφοροποιεί τη φετινή σεζόν σε σχέση με αυτήν του 2022;

Πιστεύω ότι θα είναι ένα Πάσχα με πολλά χαμόγελα για τον τουρισμό, που για το 2023 ήδη έχει ανοδική τάση. Το είδαμε από νωρίς, από τις γιορτές των Χριστουγέννων και τα τριήμερα της Καθαράς Δευτέρας και της 25ης Μαρτίου, καθώς οι πληρότητες σε όλους τους δημοφιλείς προορισμούς άγγιξαν το 100%. Την ίδια και ακόμα καλύτερη εικόνα έχουμε για το Πάσχα, με επιπλέον δεδομένο ότι άνοιξε από τις αρχές Μαρτίου η τουριστική περίοδος με μαζικές αφίξεις ξένων ταξιδιωτών. Επίσης συνεχίζεται το πρόγραμμα «Τουρισμός για Ολους» με χιλιάδες Ελληνες που αξιοποιούν αυτή την περίοδο τις άυλες ψηφιακές κάρτες τους για ολιγοήμερες διακοπές.Οσον αφορά γενικότερα τη σεζόν του 2023, όλα τα στοιχεία που έχουμε από προκρατήσεις και κρατήσεις, αλλά και από την επιβατική κίνηση του πρώτου τριμήνου, δείχνουν ότι το 2023 θα εξελιχθεί καλύτερα από το εξαιρετικό τουριστικά 2022. Και επειδή δεν θέλω να μιλάω ποτέ αόριστα, σας παραθέτω τα στοιχεία: Σύμφωνα με τον Εθνικό Οργανισμό Συντονισμού Πτήσεων, στις αφίξεις αεροσκαφών υπολογίζεται αύξηση +8,8% και +16,1% σε σχέση με το 2022 και το 2019 αντίστοιχα, ενώ οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις θα αυξηθούν κατά 18% σε σχέση με το 2022 και +31% συγκριτικά με το 2019. Επίσης τα διαθέσιμα στοιχεία στην κρουαζιέρα -και ειδικότερα στο homeporting που είναι το σημαντικότερο- θα καταγραφεί νέο ρεκόρ +38% συγκριτικά με το 2022 και 15% αύξηση στον αριθμό των επιβατών. Επιπλέον, φέτος θα είναι ανοιχτές οι αγορές της Κίνας και της Αυστραλίας.

– Ποιες είναι οι επιμέρους αβεβαιότητες και οι τυχόν κίνδυνοι;
Οταν το 2019 η Ελλάδα έσπασε το ρεκόρ της στον τουρισμό, ήταν μια «ανέφελη» χρονιά διεθνώς. Ακολούθησε το σοκ και δέος της πανδημίας το 2020 και το 2021, ενώ το 2022 που όλοι ήμασταν σίγουροι ότι πέρασε η πρωτοφανής αυτή κρίση υγείας, ξέσπασε η πολεμική κρίση στην Ουκρανία που φυσικά πάγωσε τις αγορές της Ρωσίας, της Ουκρανίας και άλλων γειτονικών χωρών. Ακολούθησε η ενεργειακή κρίση, η ακρίβεια, ο πληθωρισμός, δηλαδή εντελώς αρνητικά για τον τουρισμό δεδομένα. Ωστόσο ο προορισμός «Ελλάδα» αποδείχθηκε πολύ ισχυρός και με πολλή δουλειά τέθηκε σωστά τοποθετημένος στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Εγιναν μελετημένες και στοχευμένες παρεμβάσεις, εξαιρετική προσπάθεια όλων μας στο εξωτερικό, πολύ εντυπωσιακή καμπάνια από τον ΕΟΤ και άψογη συνεργασία όλων των επαγγελματιών του κλάδου. Μη με ρωτάτε, λοιπόν, αν υπάρχουν αβεβαιότητες, έπειτα από 4 χρόνια αναπάντεχων ανατροπών τα πάντα είναι πλέον πιθανά, το θέμα είναι αν μπορούμε να τις αντιμετωπίσουμε. Και αποδείξαμε ότι μπορούμε με σχέδιο, συνεργασία και σωστές κινήσεις πρόβλεψης.

– Σε ποιο βαθμό θεωρείτε ότι έχει κερδηθεί το στοίχημα της επιμήκυνσης της σεζόν;
Το στοίχημα για την επιμήκυνση της σεζόν κερδήθηκε. Η τουριστική περίοδος ξεκίνησε τον Μάρτιο με τις απευθείας πτήσεις από τις ΗΠΑ, οι οποίες μάλιστα επεκτάθηκαν μέχρι τον Ιανουάριο του 2023 και επανεκκίνησαν 2 μήνες μετά, ενώ μέχρι τον Ιανουάριο επιμηκύνθηκε και η κρουαζιέρα. Η Αθήνα δεν σταμάτησε να υποδέχεται ταξιδιώτες ακόμα και στην καρδιά του χειμώνα. Οι 12μηνες καμπάνιες του ΕΟΤ, η προβολή νέων εναλλακτικών προορισμών, η ανάδειξη θεματικών τουριστικών προϊόντων, η προώθηση του city break και η συμφωνία με αεροπορικές εταιρείες για απευθείας πτήσεις off season, οδήγησαν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Καταφέραμε να έχουμε τουρισμό τους 10 μήνες του χρόνου και τώρα στόχος μας είναι η Ελλάδα να αποτελεί προορισμό για όλο το έτος. Για να φέρουμε αυτό το αποτέλεσμα θα πρέπει οι προσπάθειες να είναι συνεχείς, με συγκεκριμένη στρατηγική και σχέδιο. Ο τουρισμός δεν είναι στον αυτόματο πιλότο, είναι στα δικά μας χέρια, τα χέρια όλων όσοι εμπλεκόμαστε.

-Σε ποια ζητήματα που αφορούν τον τομέα του τουρισμού θεωρείτε ότι θα πρέπει να υπάρξει συνέχεια από την επόμενη κυβέρνηση;
Στη δική μου αντίληψη, που είναι και αντίληψη του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, το υπουργείο Τουρισμού είναι ένα αναπτυξιακό-οικονομικό υπουργείο. Οταν παράγεις έσοδα του 25% του ΑΕΠ της χώρας, είσαι η βαριά της βιομηχανία. Ευτυχώς -και το λέω με πολύ μεγάλη ικανοποίηση- υπάρχει συνέχεια από τη μία κυβέρνηση στην άλλη και από τον έναν υπουργό στον άλλον. Η διαχρονική τοξικότητα της πολιτικής αντιπαράθεσης δεν χαρακτηρίζει αυτό τον χώρο, όπου νομίζω ότι έχουμε ένα είδος εθνικής συνεννόησης. Κατά συνέπεια, όπως εμείς προχωρήσαμε και αναπτυχθήκαμε, έτσι και οι επόμενοι θα συνεχίσουν στον στόχο της 12μηνης σεζόν, στην κρουαζιέρα, στην ανάδειξη λιγότερο γνωστών προορισμών και κυρίως στη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη. Οσα ήδη έχουμε χτίσει.

-Οι επενδύσεις το τελευταίο διάστημα στον τουρισμό αυξάνονται μεν, ωστόσο πάντα υπάρχει το ζήτημα των αδειοδοτικών διαδικασιών και της γραφειοκρατίας…
Η αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος έφερε στη χώρα πληθώρα επενδύσεων καθιστώντας τον τουρισμό βασικό μοχλό ανάπτυξης. Με δεδομένο ότι πλέον 8 στις 10 επενδύσεις που γίνονται στη χώρα είναι τουριστικές, την περασμένη εβδομάδα ψηφίστηκε σε νομοσχέδιο η σύσταση της Ειδικής Υπηρεσίας Προώθησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων (ΕΥΠΑΤΕ) με στόχο την απλούστευση των διαδικασιών για την έκδοση αδειοδοτήσεων. Θα είναι «υπηρεσία μιας στάσης» με αποστολή να ενημερώνει τους επενδυτές για το νομοθετικό πλαίσιο και για τους όρους της αδειοδότησης. Επιπλέον η ΕΥΠΑΤΕ θα υποδεικνύει λύσεις για την αντιμετώπιση των όποιων διοικητικών δυσχερειών προκύπτουν κατά τη διαδικασία αδειοδότησης.

-Κάνοντας τον απολογισμό σας λίγο πριν από τις εκλογές, ποιες ήταν οι πιο δύσκολες και οι πιο ευχάριστες στιγμές;
Κοιτάξτε, δεν πέρασε κανείς σε αυτή την κυβέρνηση εύκολες ημέρες, καθώς επί τρία χρόνια ζήσαμε διαδοχικές κρίσεις. Χωρίς συζήτηση, οι πιο δύσκολες και πιο αγωνιώδεις στιγμές ήταν στο υπουργείο Υγείας όταν ξέσπασε η μεγαλύτερη υγειονομική κρίση των τελευταίων 100 ετών. Ειλικρινά, όταν θυμάμαι τα πρώτα κρούσματα του COVID-19 στην Ελλάδα, ξαναζώ την αγωνία που ζήσαμε τότε στο υπουργείο μαζί με την εξαιρετική ομάδα των λαμπρών ειδικών επιστημόνων. Την αγωνία για τη διασφάλιση υγειονομικού υλικού, την ανησυχία για τους γιατρούς και το νοσηλευτικό προσωπικό που έδιναν μια άνιση μάχη με λίγες ΜΕΘ στην αρχή μέχρι να τις διπλασιάσουμε και ακόμη λιγότερη γνώση της ασθένειας που τότε θέριζε στην Ευρώπη. Ενας αγώνας με σύγχρονο πατριωτισμό. Η αίσθηση ότι κάθε απόφαση έχει κόστος, όχι πολιτικό, κόστος για την κοινωνία όπως η απόφαση για το πρώτο lockdown που αποδείχθηκε σωτήρια αλλά εκείνη την ώρα δεν ξέραμε καν αν θα την εφαρμόσει ο κόσμος. Οι καλύτερες στιγμές ήταν οι ανθρώπινες ζωές που σώθηκαν. Γιατί πάνω απ’ όλα είναι η αξία της ανθρώπινης ζωής.
Επίσης για τον εμβολιασμό θυμάμαι ότι όταν ξεκίνησε και προχωρούσε με άψογη διαδικασία, ειλικρινά ένιωσα ο πιο ευτυχισμένος άνθρωπος στον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τράπεζες: «Αποκαλυπτήρια» για το σχέδιο που παγώνει τα επιτόκια στα στεγαστικά δάνεια

Η αποχή «αβαντάρει» τη ΝΔ, ο Δένδιας, ο Χατζηδάκης και… ο Ανδρουλάκης, ο Νο2 της Intrakat και ο Βρεττός που κέρδισε τον Σκλαβενίτη

ΥΠΟΙΚ: Έλεγχοι σε ελληνικά ΑΦΜ με καταθέσεις, επενδύσεις και συντάξεις στο εξωτερικό

Exit mobile version