Διψήφιο ποσοστό αύξησης και στα τρία μεγέθη, τζίρο με πάνω από 10,56 δισ. ευρώ, απασχόληση με πάνω από 208 χιλιάδες εργαζομένους και επενδύσεις με 761 εκατ. που κατευθύνθηκαν σε ανακαινίσεις και επισκευές κατέγραψαν τα ελληνικά ξενοδοχεία το 2023 έναντι του 2022, σημειώνοντας παράλληλα αύξηση τιμών αλλά και πληροτήτων στο ξεκίνημα της σεζόν, το Μάιο και στο τέλος της, το μήνα Οκτώβριο. Σε τρία βασικά σημεία ωστόσο εντοπίζονται και οι σημαντικότερες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν αυτή την στιγμή οι Ελληνες ξενοδόχοι και εστιάζουν στην εύρεση προσωπικού, στο αυξημένο λειτουργικό κόστος, συμπεριλαμβανομένου και του ενεργειακού και στον ανταγωνισμό με τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Διαχρονικό, εδώ και δεκαετίες παραμένει και το ζήτημα της άμβλυνσης της εποχικότητας που έχει να κάνει ωστόσο γενικότερα με τις υποδομές στους προορισμούς και τη χάραξη στρατηγικής.
Τα στοιχεία προκύπτουν από την ετήσια έρευνα για τον ξενοδοχειακό κλάδο το 2023, την οποία πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και παρουσιάστηκε χθες, Δευτέρα 19/2. Ως προς τον αριθμό των ξενοδοχειακών μονάδων πανελλαδικά, αυτός διαμορφώνεται σταθερά λίγο πάνω από τις 10.000, έχοντας μειωθεί κατά 40 μονάδες την περασμένη χρονιά, με τον αριθμό των δωματίων ωστόσο το 2023 να εμφανίζεται αυξημένος κατά περίπου 500 δωμάτια έναντι του 2022, σε συνέχεια των ανακατασκευών και αναβαθμίσεων που πραγματοποιούνται σταθερά στον κλάδο τα τελευταία χρόνια με βελτίωση -συνακόλουθα- και του τουριστικού προϊόντος που προσφέρει η χώρα.
Με βάση τα συμπεράσματα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε στο σύνολο των ξενοδοχειακών μονάδων της χώρας την περίοδο 24 Νοεμβρίου 2023 με 22 Ιανουαρίου του 2024:
– Ο τζίρος των ξενοδοχείων το 2023 αυξήθηκε κατά 22,5% σε σχέση με το 2022 και έφτασε τα 10,563 δισ. ευρώ έναντι των 8,62 δισ. ευρώ του 2022. Όπως σχολίασε ο καθηγητής Γιώργος Πετράκος, γενικός διευθυντής του ΙΤΕΠ, το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης αφορά τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας (+27,4%) και λιγότερο τα συνεχούς λειτουργίας (+9,4), ενώ άνοδο πωλήσεων είχαν με σχετική ομοιογένεια και οι υψηλής και οι χαμηλότερης κατηγορίας μονάδες «ζήτημα ακριβώς πολύ ενδιαφέρον». Που οφείλεται η άνοδος του συνολικού τζίρου; Καταρχάς στην αύξηση των τιμών, στην αύξηση επίσης των πληροτήτων τους μήνες Οκτωβρίου, Μαϊου, αλλά και Αυγούστου, τη σημαντική άνοδο των τιμών στις κατηγορίες 3 και 4 αστέρων, αλλά και την άνοδο περιοχών της ηπειρωτικής Ελλάδας, π.χ. σε Πελοπόννησο, Αττική και Κεντρική Ελλάδα.
– Η απασχόληση αυξήθηκε κατά 12,6% σε σχέση με το 2022 και διαμορφώθηκε στις 208.445 θέσεις εργασίας από τις 185.166 του αμέσως προηγούμενου έτους (σ.σ. σχέση μισθωτής εργασίας). Παρ’ όλ΄ αυτά, το μεγάλο έλλειμμα που αντιστοιχεί σε πάνω από 53,3 χιλιάδες θέσεις εργασίας βάσει οργανογράμματος στον κλάδο για την περασμένη χρονιά παραμένει. «Στο ερώτημα που κάναμε στους ξενοδόχους σε σχέση με τις ελλείψεις προσωπικού «αν βρίσκατε προσωπικό πόσους θα προσλαμβάνατε;» η απάντηση που λάβαμε αντιστοιχεί σε περίπου 30 χιλιάδες», σχολίασε ο κ. Πετράκος. Οι 30 χιλιάδες θέσεις αφορούν το προσωπικό που χρειάζονταν άμεσα οι ξενοδόχοι για την κάλυψη των αναγκών τους και όχι βάσει οργανογράμματος που, όπως είναι εύλογο, ανεβάζει τις ελλείψεις σε πάνω από 53,3 χιλιάδες. 000.
-Τον Αύγουστο του 2023 τα μισά δωμάτια του ελληνικού ξενοδοχειακού δυναμικού διατέθηκαν σε τιμή άνω των 130 ευρώ και τα άλλα μισά σε τιμή κάτω των 130 ευρώ. Η μέση τιμή διάθεσης δίκλινου δωματίου τον Αύγουστο 2023 παρουσιάζει αύξηση 9% σε σχέση με τον Αύγουστο του 2022 και 31% σε σχέση το 2019. Για τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο σημειώνεται αύξηση κατά περίπου 11% μεταξύ των ετών 2023 και 2022.
-Παρατηρήθηκε αυξημένη πληρότητα, εκτός των άλλων, τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο σε σχέση με τους αντίστοιχους τους 2022, γεγονός που αποτυπώνει την προοπτική επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Η αυξημένη πληρότητα τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο αφορά κυρίως τα ξενοδοχεία των δύο μεγαλύτερων κατηγοριών. «Βλέπουμε κάποια σημάδια επιμήκυνσης της σεζόν, ωστόσο η προσπάθεια άμβλυνσης της εποχικότητας είναι πολύ πιο σύνθετη, αναζητεί λύσεις εδώ και δεκαετίες και φυσικά ξεφεύγει από τα όρια των ξενοδόχων», σχολίασε σχετικά ο πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός. «Η Αθήνα είναι η μοναδική ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που έχει τόσο μεγάλες διακυμάνσεις στις πληρότητες και εποχικότητα, με σημαντικό κενό από την περίοδο μετά το Μαραθώνιο το Νοέμβριο μέχρι λίγο πρίν το Πάσχα. Η άμβλυνση της εποχικότητας είναι πια θέμα υποδομών που αφορούν κατοίκους αλλά και επισκέπτες- δεν έχουν δημιουργηθεί οι υποδομές ούτε στην Αθήνα, για παράδειγμα με ένα μητροπολιτικό συνεδριακό κέντρο, ώστε να έλθουν περισσότεροι επισκέπτες εκτός της υψηλής σεζόν.
-Οι συνολικές επενδύσεις για επισκευές, ανακαινίσεις, συντηρήσεις το 2023 ανήλθαν σε 761 εκατ. με αύξηση πάνω από 22% σε σχέση με τα 621 εκατ. ευρώ του 2022, αν και υπολείπονται σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα (987 εκατ. ευρώ το 2019). Το 13% των επενδύσεων αφορούσε δράσεις βιωσιμότητας, ποσοστό μειωμένο έναντι του 2022 που ήταν στο 17%. «Από τις συνολικές επενδύσεις ένα ποσοστό 80% των διαθέσιμων κεφαλαίων πηγαίνουν στην ποιοτική αναβάθμιση των ξενοδοχείων, και προς αυτή την κατεύθυνση έχουμε επιτύχει πράγματι μεγαλύτερη ποιότητα στο τουριστικό μας προϊόν. Ωστόσο θα πρέπει να πέσει πλέον το βάρος των χρηματοδοτικών προγραμμάτων προς την κατεύθυνση και άλλων τομέων, του ενεργειακού και της τεχνολογίας», σχολίασε ο κ. Βασιλικός. «Κοιτώντας την επόμενη μέρα θα πρέπει στο κομμάτι των επενδύσεων να υπάρχει μεγαλύτερη συμμετοχή σε ό,τι έχει να κάνει με το κόστος λειτουργίας και την ενέργεια, την τεχνολογία και την ψηφιοποίηση, την κατάρτιση και επανακατάρτιση των εργαζομένων ώστε να διατηρήσει η χώρα την ηγετική θέση. Μέσα στην εβδομάδα υπάρχει στις Βρυξέλλες η συνάντηση των υπουργών Τουρισμού και αυτό που έχει τεθεί από το ευρωπαϊκό μας όργανο, ως HOTREC, είναι ότι θα πρέπει να διατεθούν επιμέρους κονδύλια, ξεχωριστά για τον κλάδο με ένα συγκεκριμένο τρόπο και κριτήρια που θα λαμβάνουν υπόψη τη συνεισφορά του κλάδου στο ΑΕΠ κάθε κράτους- μέλους της Ε.Ε. ώστε να υπάρχει μία ισορροπία ανά τομέα όσον αφορά τη διανομή ευρωπαϊκών κονδυλίων».
-Οι σημαντικότερες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ξενοδόχοι αφορούν στην εύρεση προσωπικού, στο αυξημένο κόστος της ενέργειας και στον ανταγωνισμό με τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. «Είναι σαφές ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά ως προς τη μεταβολή των αφίξεων στα αεροδρόμια και των πληροτήτων στα ξενοδοχεία», σχολίασε ο κ. Βασιλικός. «Οι πρόσφατες κυβερνητικές ρυθμίσεις για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις είναι ένα πρώτο βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση και κάτι που ζητούσε ο κλάδος εδώ και μία δεκαετία. Ωστόσο, τώρα, για μία ακόμη φορά, η πραγματικότητα μας έχει ξεπεράσει. Το ζήτημα των βραχυχρόνιων μισθώσεων έχει πάει σε μία διαφορετική κλίμακα και σίγουρα δεν αρκούν μόνο αυτές οι ρυθμίσεις προκειμένου να διατηρηθούν οι ισορροπίες σε πολλούς δημοφιλείς προορισμούς για παράδειγμα σε σχέση με την προσφορά κατοικιών, τα ενοίκια, τη μείωση του αριθμού των μόνιμων κατοίκων σε συγκεκριμένες γειτονιές και περιοχές κ.α.».
– Το 47% του συνόλου των ξενοδοχείων έχει υπογράψει συμβόλαια για το 2024, ποσοστό που κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με το 2023. Στα συμβόλαια που έχουν υπογράψει οι ξενοδόχοι σημειώνεται αύξηση των τιμών κατά 7,9% κατά μέσο όρο.
Διαβάστε ακόμη
Μεσοπρόθεσμο: Αύξηση στο όριο δαπανών «ψαλιδίζει» τα περιθώρια για έκτακτες παροχές
Δάσος Μογγοστού: Μια αρχέγονη εμπειρία στην ορεινή Κορινθία, μιάμιση ώρα από την Αθήνα
Το μυστικό της Ελβετίας: Γιατί έχει τόσους δισεκατομμυριούχους (vid)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ