Σε «πονοκέφαλο» μετατρέπεται σταδιακά η ανεξέλεγκτη αύξηση του αριθμού των τουριστών στην Ιαπωνία, η οποία έχει αρχίσει να υιοθετεί μέτρα για να διασφαλιστούν οι ομαλοί ρυθμοί ζωής στην πρωτεύουσα και τις επαρχίες της χώρας.
Η Χώρα του Ανατέλλοντος Ήλιου θεωρείτο παλαιότερα ασυνήθιστος και δύσκολα προσβάσιμος τουριστικός προορισμός λόγω της απόστασης από τις χώρες της Δύσης και των εμποδίων που δημιουργούσε η γλώσσα. Από πέρυσι, όμως, οι τουριστικές αφίξεις έκαναν άλμα: από περίπου 3 εκατ. το 2022 έφτασαν στα 25 εκατ. το 2023, σύμφωνα με στοιχεία του Εθνικού Ιαπωνικού Οργανισμού Τουρισμού.
Οι επισκέπτες αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω φέτος, καθώς μέχρι στιγμής έχουν καταγραφεί ήδη περίπου 12 εκατ. επισκέψεις και αναμένεται να φτάσουν τα 33 εκατ. μέχρι τον Δεκέμβριο, ξεπερνώντας το ρεκόρ των 32 εκατ. που είχε καταγραφεί το 2019.
Στις μεγαλύτερες ατραξιόν της χώρας είναι δύσκολο να φτάσει πια κανείς. Χαρακτηριστικό είναι ότι σε μια δημοφιλή στάση με θέα το όρος Φούτζι, οι τοπικές αρχές έχτισαν πρόσφατα φράχτη 1,8 μέτρου, προκειμένου να μην συνωστίζονται οι τουρίστες δημιουργώντας θέματα ασφαλείας. Τώρα οι επισκέπτες μπορούν να ανέβουν στο βουνό, αγοράζοντας εισιτήριο αξίας περίπου 12 ευρώ.
Η αιφνιδιαστική εκτίναξη των τουριστικών επισκέψεων είναι αποτέλεσμα της στρατηγικής που ακολουθεί ο πρωθυπουργός Fumio Kishida, με στόχο τα 60 εκατ. επισκέπτες ετησίως μέχρι το 2030. Παρότι τουλάχιστον οι μισοί τουρίστες έρχονται από άλλες ασιατικές χώρες, η μεγαλύτερη αύξηση παρατηρήθηκε στους επισκέπτες από το Μεξικό με άλμα 104% από το 2019, τις ΗΠΑ (47,3%) και τη Μέση Ανατολή (44,6%).
Το «τσουνάμι» των τουριστών, το οποίο πήρε περαιτέρω ώθηση από την υποτίμηση του γιεν έναντι του δολαρίου, συνεισέφερε πέρυσι 31,4 δισ. ευρώ στην ιαπωνική οικονομία. Σημειώνεται ότι τον Μάιο το γιεν άγγιξε το χαμηλότερο επίπεδο από το 1990, στα 160 έναντι του δολαρίου.
Παρά την επιτυχία της τουριστικής στρατηγικής του πρωθυπουργού, οι τοπικές κοινωνίες, που δυσκολεύονται να βρουν επαρκή αριθμό εργαζομένων, έχουν ξεκινήσει να βλέπουν τα λανθάνοντα βάρη του υπερβολικού τουρισμού. Περισσότερες από τις μισές ιαπωνικές επιχειρήσεις δηλώνουν ότι δεν έχουν αρκετούς υπαλλήλους και η έλλειψη προσωπικού έχει οδηγήσει σε χρεοκοπίες ρεκόρ στη χώρα.
Τα νέα μέτρα
Η Ιαπωνία είναι γνωστή για την κουλτούρα της φιλοξενίας ή το «omotenashi». Υποχρεώθηκε όμως να υιοθετήσει αυστηρά μέτρα στον τουρισμό. Στη Σιμπούγια για παράδειγμα, ένα από τα ειδικά διαμερίσματα του Τόκιο με ξέφρενη νυχτερινή ζωή, επιβλήθηκαν κανόνες για την ηχορύπανση και τα περιστατικά αναστάτωσης.
Επίσης, ορισμένα νησιά έχουν επιβάλει χρέωση εισόδου. Το νησί Ιτσουκουσίμα χρεώνει 0,59 ευρώ για την είσοδο των επισκεπτών στο νησί, το οποίο μπορεί να φαίνεται χαμηλό ποσό, αλλά εκτιμάται πως θα συνεισφέρει επιπλέον 1,4 εκατ. ευρώ στην τοπική κυβέρνηση φέτος.
Διαβάστε ακόμη
Γαλλία: Τα τέσσερα σενάρια για τις εκλογές από την πλευρά των αγορών (γράφημα)
Astir Marina: Αυτό είναι το νέο «κόσμημα» στην Αθηναϊκή Ριβιέρα (pics)
Κυριάκος Μητσοτάκης: Η Ελλάδα στον σωστό δρόμο για να γίνει μια διεθνώς ελκυστική οικονομία
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ