© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Tα νούμερα μιλάνε από μόνα τους και αποτυπώνουν τη στροφή που επιχειρεί τα τελευταία χρόνια ο ελληνικός τουρισμός προς την κατεύθυνση του πιο αναβαθμισμένου ποιοτικού τουριστικού προϊόντος.
Μόνο την τελευταία πενταετία, συμπεριλαμβανομένης και της περιόδου της πανδημίας -η οποία σηματοδότησε, ως γνωστόν, τεράστιες απώλειες για τον κλάδο πανευρωπαϊκά- προστέθηκαν στο ελληνικό ξενοδοχειακό δυναμικό σχεδόν 200 νέα 5άστερα ξενοδοχεία σε όλη την Ελλάδα, σημειώνοντας αύξηση κατά 35% την περίοδο 2018-2022, ενώ σε ετήσια βάση, στο τέλος του 2022 οι 5άστερες μονάδες έφτασαν αισίως τις 744 από τις 700 συνολικά στο τέλος του 2021. Οι κατηγορίες των 5, των 4 και των 3 αστέρων είναι αυτές που σημείωσαν αύξηση σε απόλυτους αριθμούς νέων μονάδων, αλλά και δωματίων/κλινών, τόσο σε ετήσια βάση, από το 2021 στο 2022, όσο και στην περίοδο της τελευταίας πενταετίας 2018-2022, την ίδια στιγμή που οι δύο χαμηλότερες κατηγορίες είδαν πτωτικά νούμερα στα πάντα.
Η Ελλάδα καθιερώνεται
Τα συγκεντρωτικά στοιχεία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος για το ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας στο τέλος του 2022 έρχονται να επιβεβαιώσουν στην πράξη το μεγάλο ενδιαφέρον από την Ελλάδα και το εξωτερικό για επενδύσεις πολλών αστέρων ανά την Ελλάδα, με τη χώρα μας πλέον να καθιερώνεται σταδιακά στους προορισμούς που μπορούν να προσφέρουν περισσότερες και ποιοτικότερες εμπειρίες στους επισκέπτες τους.
Πολύ πρόσφατα οι «Times» του Λονδίνου συμπεριέλαβαν το «One & Only Kea Island», που θα ανοίξει φέτος το καλοκαίρι στην Κέα, όπως και το «Οne & Only Aesthesis» στη Γλυφάδα στα 30 καλύτερα ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο για το 2023, ένα ακόμη δείγμα για το πώς ο ελληνικός τουρισμός φιγουράρει ψηλότερα και πλέον διεκδικεί μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα των τουριστών υψηλότερων εισοδηματικών κριτηρίων. Εξ ου και οι συνεχείς πλέον αναφορές των τουριστικών φορέων για την επόμενη μέρα του κλάδου περί επενδύσεων στη διαχείριση των προορισμών και τις υποδομές, oι οποίες, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΞΕΕ Αλέξανδρο Βασιλικό, «απαιτούν ενίσχυση και άμεση αναβάθμιση ώστε να δώσουν απαντήσεις και στο μεγάλο ζητούμενο της επιμήκυνσης της σεζόν», πέραν φυσικά της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, συμπεριλαμβανομένης και της προβολής και προώθησης.
Την ίδια στιγμή, από την τελευταία έρευνα της Phocuswright για τις νέες τάσεις και τις προκλήσεις στον δρόμο προς την επανεκκίνηση και ανάκαμψη του κλάδου της φιλοξενίας στο πλαίσιο του 6ου Διεθνούς Φόρουμ Φιλοξενίας του ΞΕΕ, την περασμένη Παρασκευή, αναδεικνύεται και το μείζον ζήτημα της απασχόλησης ως μιας από τις μεγαλύτερες προκλήσεις του κλάδου πανευρωπαϊκά και το 2023, με 10 σημεία όπου θα μπορούσε να δώσει έμφαση ο κλάδος, δείχνοντας μεγαλύτερη προσαρμοστικότητα ώστε να προσελκύσει προσωπικό. Μεταξύ αυτών είναι η ψηφιακή εκπαίδευση, τα επιμέρους προνόμια και μπόνους στους μισθούς, το ευέλικτο ωράριο εργασίας, οι χαμηλότερες απαιτήσεις σε ό,τι αφορά τον τομέα της εκπαίδευσης, η ανάληψη περισσότερων ρόλων μέσα στην επιχείρηση, οι εκπτώσεις για ταξίδια αναψυχής, τα περισσότερα επαγγελματικά ταξίδια, η δουλειά εξ αποστάσεως ή από… παντού εφόσον αυτό είναι δυνατό.
Η ίδια έρευνα αναδεικνύει και την ενεργειακή κρίση ως απειλή για τον τομέα στο άμεσο μέλλον με την ανάγκη στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ενώ η στροφή στην αειφορία επίσης προτάσσεται ως μία παράμετρος που ήδη καθορίζει και θα καθορίσει και στο μέλλον τα ταξίδια, με τις τουριστικές αγορές που θα προσαρμοστούν πιο γρήγορα να κερδίζουν μερίδια. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Phocuswright, από τις δύο βασικότερες αγορές εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία, ποσοστό 29% των Γερμανών και 32% των Βρετανών δηλώνουν ότι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν παραπάνω για πιο φιλικά προς το περιβάλλον ξενοδοχεία. Αμφότεροι, σε ποσοστά αντίστοιχα 42% και 44% προτάσσουν και το θέμα των τιμών που επηρεάζουν επίσης την επιλογή της διαμονής.
Τα ξενοδοχεία
Από τα στοιχεία του ΞΕΕ για το ξενοδοχειακό δυναμικό στην Ελλάδα στο τέλος του 2022 προκύπτει ότι σε απόλυτους αριθμούς τα ξενοδοχεία στην επικράτεια έχουν μειωθεί από τα 10.098 το 2021 στα 10.087 στο τέλος του 2022. Μία πενταετία πριν, το 2018, ήταν κάτω των 10.000 και συγκεκριμένα 9.873. Ανά κατηγορία, αυτό που δείχνει τη μεγάλη στροφή σε πιο ποιοτικές μονάδες είναι η διψήφια αύξηση τόσο στον αριθμό των δωματίων όσο και των μονάδων για τις κατηγορίες των 4 και 5 αστέρων στην πενταετία 2018-2022 και η μείωση που αγγίζει το 10% στις κατηγορίες 1 και 2 αστέρων ή ακόμη παραπάνω κατά 13% όταν πρόκειται για τον απόλυτο αριθμό δωματίων στην κατηγορία των 2 αστέρων.
Ενδεικτικά, στο τέλος του 2022 υπήρχαν στη χώρα 744 μονάδες με 99.985 δωμάτια 5 αστέρων από τις 550 μονάδες με 97.342 δωμάτια πίσω στο 2018, σημειώνοντας άνοδο κατά 35% και 21% αντίστοιχα. Στην κατηγορία των 4 αστέρων έχει καταγραφεί αύξηση κατά 14% στην πενταετία ως προς τον απόλυτο αριθμό μονάδων ξεπερνώντας αισίως τώρα τις 1.800 και κατά 11% σε ό,τι αφορά τον αριθμό δωματίων φτάνοντας πλέον στις 128.567 στο τέλος του 2022.
Διαβάστε ακόμα
Η απίστευτη ιστορία πίσω από την κατασκευή της “ιπτάμενης” κατοικίας Η3 στο Πικέρμι
Oι σταρ δερματολόγοι που δημιουργούν μερικές από τις πιο ακριβές κρέμες της αγοράς